Parlando 1962/8, 9.-13. p.

 

A vonás-nemekről

 

I.

 

Ahhoz, hogy a muzsika – céljának megfelelően – az emberi érzelmek legfinomabb rezdüléseit is kifejezhesse,  az szükséges, hogy az előadó a zenei hangokat ne csak magasság, hanem szín, hangerő, időtartam szerint szinte végtelen kombinációban szólaltassa meg. „Valamely mű ábrázolása voltaképpen a kifejezés egyes szakaszainak egymásutánja, ami hasonlatos azoknak a hangbeli árnyalásoknak és különféle gesztusoknak a sorozatához, amelyek az élőszóbeli kifejezés kíséretét adják: itt egy kis szünet, ott a hang kérdőjellegű felemelése, vagy egy hangsúly és így tovább” - mondja P. Casals.*

 

Vonós hangszereknél ennek döntő eszközei a vonás-nemek. Ezért talán nem érdektelen elöljáróban kísérletet tenni a vonás-nem fogalmának definiálására. Vonás-nemnek nevezhetjük az olyan különböző hosszúságú és időtartamú vonóhúzásokat, illetve azok csoportjait és kombinációit, amelyekkel a zenei hangok elképzelésünk szerinti összekötését, vagy elválasztását, megszólalási időtartamuk differenciálását, színezését, hangsúlyozottságát, összefoglalóan: a hangok és bizonyos csoportjaik karakterét a vonós hangszereken technikailag megvalósítjuk.

 

Már ebből a - korántsem teljes - megfogalmazásból is kitűnik, hogy a vonás-nemek problémaköre rendkívül bonyolult, szerteágazó. Először azért, mert a zenei és mozgástechnikai feladatok egész sorát kell megoldani ahhoz, hogy egy-egy vonás-nem (különösen, amelyik nehezebb) jellegének megfelelően szóljon. Másrészt külön kérdéskomplexum az egyes vonás-nemek stílusos alkalmazása: mikor milyen vonás-nemet helyes használni (a mű szerzőjének stílusa, szóló vagy kamarazene, zenekari játék stb.). Ismét más kérdés hogy a növendékeknek - osztályuk kívánalmainak és fejlettségi fokuknak megfelelően - milyen vonás-nemeket tanítsunk és azoknak mennyire pregnáns keresztülvitelét kívánjuk meg.

 

Éppen azért, mert a vonás-nemek a vonós hangszerek talán legfontosabb kifejezőeszközei, a metodikai irodalom igen részletesen foglalkozik sajátosságaikkal. A módszertani művek mindegyike kiemeli a vonás-nemek szerepét a zenei mondanivaló hangulatának, ritmikájának, tagoltságának tolmácsolásában. „A vonó által kelnek életre a hangok, keltenek érzelmeket, a vonó különbözteti meg a szomorút a vidámtói, a komolyat a tréfástól, a fenségest a behízelgőtől, és a divatost az arcátlantól. Egyszóval ő az az eszköz, amellyel a zenei kifejezés megtörténik, és ami által egy gondolat különféle módon megváltoztatható” – írta Quantz már több mint 200 évvel ezelőtt.**

 

Ilyen és hasonló megállapítások találhatók más szerzők módszertanaiban is. Helyesnek látszik tehát Seling álláspontja, amely szerint minden vonás-nemnek pontosan meghatározható kifejezési karaktere van, és így csak akkor van értelemszerűen a helyén, ha a mű motivikus kifejezésével összhangban van. Csupán a halvány, nem sokat mondó motívumokat lehet vonás-nemekkel variálni, az önmagukban is gondolatokat (érzelmeket) ébresztő dallamok szinte előírják a „testükre szabott" vonásfajtát.

 

A vonás-nemek tehát olyannyira szoros kapcsolatban vannak a zenei tartalommal, hogy képesek jellegének megváltoztatására is. Ezt - többek között - alábbi sajátosságok idézik elő:

 

1.      A vonás-nemek- különösen az ún. kevert vonások - nem egyszerű összekötései, illetve elválasztásai bizonyos egymás után következő hangoknak, hanem azok jellegzetes csoportjai. Így változatos hangulatuk nem az egyes hangok, hanem az egyes csoportok közös hatásában van. (Ha egyes vonásokról van szó, pl. martelé vagy staccato hangok sorozata, akkor a műnek ezt a részét - a vonásváltoztatásig - tekinthetjük csoportnak hangulatilag is. V. Ö. Mazas 2.)

 

2.      A legtöbb kevert vonás érzékelhető agogikai elemet tartalmaz. Annak ellenére, hogy a vonás-nemeik - kivéve a pusztán didaktikai célra alkalmazott „tanvonásokat” - a metrumot nem változtatják meg, sajátos belső hangsúlyozottságuk van.

 

3.      A vonás-nemek tehát az artikuláció eszközei és így fontos szerepet töltenek be a hegedülés művészetében. (Artikuláció alatt C. Flesch nyomán a melódiailag vagy harmóniailag fontos hangok frázison belüli kiemelését értjük.)

 

 

II.

 

Az eddigiek demonstrálására igen alkalmasak az etűdanyag vonás-nem játszási készséget fejlesztő gyakorlatai. Ezek rendszerint végig azonos értékű (pl. tizenhatod) hangokból álló detaché gyakorlatok. Azonos vonás-nemmel játszva az egész, kevert vonásokkal játszva az egyes részek hangulata változik. Már az egyszerű pontozás és két hang kötése mire képes!

 

 

 

 

 

 

 

Még szemléltetőbb a Kreutzer 3. gyakorlat elemzése. A végig egyenletes tizenhatodokból álló, szekvenciás szerkezetű gyakorlatban a vonás-nemek az alábbi belső ritmikai eltolódásokat idézik elő: (Rövidség kedvéért csak az ütemszámot és a fél ütem ritmusképletét közöljük, az ütem második fele megegyezik az elsővel.)

 

 

  

Hasonlóképpen izgalmas többek között a Mazas 16 gyakorlat elemzése is, amelyben analóg módon kb. 16-féle belső ritmikát találhatunk.

 

Ahhoz, hogy a vonás-nemek színező funkciója megvalósuljon, a jellegzetes agogikának érzékelhetőnek kell lenni. Ebből viszont ugyancsak néhány következtetés vonható le:

 

1.      A vonás-nemre jellemző belső ritmikát világos artikulációval tudatosan érzékeltetni kell.

2.      A vonásnem-képletben a rövid hangoknak rá kell vezetni a hosszú hangokra.

3.      A vonás-nemek megválasztásánál figyelemmel kell lennünk azok fenti sajátosságaira, nehogy az eredeti zenei gondolat hatása „ellen dolgozzanak”.

 

Mivel a vonás-nemek a zenei tartalmat hordozó dallamvonal karakterét változtatják meg, a vonás-nemek kérdése szoros kapcsolatban van a frazirozás problémájával. Ez utóbbi lényegében két követelményt, azaz tennivalót foglal magában:

 

1.      A frázisok elválasztása.

2.      A zenei gondolat egy frázison belüli elrendezése.

 

Ebben a vonatkozásban három vonásfajta alkalmazása lép előtérbe:

 

a)      Frázisvonó, mely egy adott frázis határait rögzíti.

b)      Artikulációs vonó. Ez a frázison belüli tagolást jelzi.

c)      Technikai vonó. Ez alatt azt a konkrét vonóhasználatot értem, amellyel a kívánt artikulációt, vagy frazirozást előadás-technikai okokból az előzőktől eltérő módon gyakorlatilag megvalósítjuk.

 

Az első kettő helyes megválasztása a játszandó muzsika értelmezése szempontjából azért is fontos, mert a hegedűsöknek bizonyos technikai sajátosságokkal is számolni kell a logikus frazirozás biztosításához: a vonó legátó az össze nem tartozó hangokat is összeköti; a vonóváltás (még a tökéletes is) a zeneileg összetartozó hangokat szétválasztja; a húrváltás - ha önkényes - a hangszínt módosíthatja úgy, hogy törést érzünk a dallam ívén.

 

A harmadik helyes megállapítása a technikai megvalósítás miatt lényeges: megkönnyítheti, vagy megnehezítheti az előadást. Az artikulációs és a technikai vonó összefüggését szemlélteti az alábbi példa:

 

   

Jogosnak érezhetjük C. Flesch véleményét, amely szerint a hegedűnél annyira összefügg az artikuláció és a frazirozás, hogy a logikátlan (és itt a zenei szövet zenei logikájáról van szó) artikuláció szükségszerűen hibás frazirozást von maga után, míg a helyes vonás-nemek szabályszerűen jó frazirozást biztosítanak.

 

 

III.

 

Egy-egy műben általában sokféle vonás-nem szerepel, ezért a tanulás során nemcsak az egyes vonás-nemeket kell elsajátítani, hanem azok összekapcsolását, az egyikről a másikra való zavartalan átmenetet is. A hangulati különbség megérzése előfeltétele a szükséges mozgási feladatok helyes végrehajtásának. A „mozgásszándéknak” a hangzási elképzeléshez kell kötődnie, majd begyakorlás után vele egyidejűleg fellépnie. Egy vonás-nem tudása e szerint azt jelenti, hogy a vonás-nemre jellemző kottakép meglátása, vagy előjátszás során meghallása a megfelelő mozgásszándékot ébreszti fel.

 

A gyakorlaton megtanult vonás-nemek előadási darabokon való alkalmazásának nehézsége az ún. „átviteli problémák” körébe tartozik. Átvitelen általában azt értjük, hogy valaki a nála kialakult és készség formájában rögződött cselekvési módot új feltételek közt, más, hasonló feladatok megoldásakor is alkalmazza. (Rubinstein.) Ha ez nem sikerül, annak az az oka, hogy a feladat megoldása nem eléggé általánosított. Az általánosítás viszont a lényeges kapcsolatokat felfedő analízis következménye. Ez az átvitel belső feltétele.

 

Mi az a lényeges, közös sajátosság, ami a vonás-nemekre külön-külön jellemző, amely egyben meg is különbözteti őket egymástól, és amely különbség tudatos megérzése lehet alapja megfelelő alkalmazásuknak? Ez: az eddigiekben kifejtett specifikus hangulati különbözőségük, amely részben a már ugyancsak felsorolt sajátosságaikban tükröződik.

 

Tanítás szempontjából tehát lényegesnek látszik, hogy egyrészt a vonás-nemekkel kapcsolatos zenei és mozgástechnikai feladatok követelményeit kiemelő analízist a magyarázat során „tisztán” hajtsuk végre, elválasztva a feladat mellékkörülményeitől. Másrészt ne szorítkozzunk a feladatok megoldásának pusztán technikai eljárásaira és azoknak készségek formájában történő bevésésére, hanem alkotó gondolkodást, egyben megérzést igyekezzünk kifejleszteni. Ez - zenetanításról lévén szó - sokkal inkább emocionális színezetű munka, mint más tanítás esetében. Itt tehát - nézetem szerint - a „megéreztetés” szerepe a logikai jellegű magyarázatokkal legalábbis egyenértékűnek tekinthető.

 

IV.

 

Mindebből nyilvánvaló, hogy a vonás-nemek tanítása a hegedű-pedagógia egyik legfontosabb feladata, hiszen a vonás-nemekkel bánni tudás a kifejezőeszközök sokaságát adja a művész kezébe. „A vonó egyik eleme az ábrázolásnak, tehát az általunk tolmácsolandó zene sajátosságai szerint kell használnunk. Amennyire érthető, hogy hosszan kitartott hangoknál a vonó egész hosszát igénybe vesszük, éppoly természetes, hogy rövidebb hangoknál a vonónak csak egy részét használjuk. A jobb kéz mozgásaiban érvényre kell juttatni annak különleges kifejezőképességét és ezért mindig a vonónak azt a részét kell választanunk, amely a kérdéses hang zenei értelmének leginkább megfelel.” (P. Casals id. mű.)

 

A vonás-nemek tanításának alapja tehát - mint az köztudomású - a vonóbeosztás képességének kifejlesztése és beidegzése. Erre az új hegedűiskolák már a hangszertanulás igen korai szakaszán rátérnek, ami csak helyeselhető. Jó azonban, ha figyelembe vesszük, hogy ez nem egyszerű probléma: tér-idő-mozgásérzékelés komplex fejlesztését követeli meg. A gyereknek pl. egy ilyen vonóbeosztási feladatnál

 

Created by DPE, Copyright IRIS 2005

 

éreznie kell, hogy a képlet egyes hangjai hogyan aránylanak egymáshoz hangzási időtartam, vonóhossz és a kettőhöz szükséges mozgás szempontjából, ugyanakkor a frázis egységességét is kifejezésre kell juttatnia.

  

A bajok rendszerint a tanulás ez utolsó fázisának elmaradásában szoktak megmutatkozni. Hiába osztja be ugyanis mérnöki pontossággal a vonót, ha a vonás-nemben szereplő hangok kifejezésbeli egységét nem érti és nem érzi. A vonás-nemek tanítása is ennek hiányában válik lélektelen vonó húzogatássá, a skálák vonás-nemekkel való játszatása pedig a növendék számára „tanári rigolya”, vagy „tanári cselvetés”, hogy ugyanazokat a hangokat többször gyakorolja. Pedig nem „ugyanazoknak a hangoknak” (csak egy sajátosságuk, a magasságaik változatlanok) játszásáról van szó, mint ahogy bár az egyes hangzók a reszelem és a szerelem szavakban azonosak, az értelmük mégis milyen más.

 

Úgy gondolom, hogy a vonás-nem tanításnak éppen az értelmezés irányából kell hatnia. Az értelmezés természetesen a zenei gondolatból indul ki és így magában foglalja annak dallamvonal, metrum, dinamika - és akkordfelbontás jellegű dallamvonalnál - a harmóniai váz szerinti elképzelését és értékelését is. Ezért pl. belső dinamikára lehet szükség ugyanazon vonás-nemen belül is, ha a mondanivaló kifejezésre juttatása azt megkívánja. Az alábbi gyakorlat staccato hangjai e dinamika nélkül értelmetlen egyirányú vonó húzogatások és részben „felesleges” repetíciók sorozata csupán:

 

 

  

Hasonlóképpen, ha ki akarjuk emelni egy menet akkordikus szerkezetét, akkor ezt vonóhangsúllyal tehetjük meg.

 

 

  

A példákat szándékosan a gyakorlatanyagból választottam ki, de hasonló tapasztalatokat szerezhetünk hegedű művek különböző kiadásainak összehasonlításával is (pl. ha a Beethoven hegedűverseny Hubay és Flesch-féle kiadását vetjük össze az alkalmazott vonás-nemek szempontjából). Ezen a szinten persze már bizonyos fokig előadói felfogásról van szó és az állásfoglalás egyik vagy másik mellett elsősorban egyéni ízlés dolga. Arról azonban, hogy mindez nemcsak a gyakorlatanyagra érvényes, meggyőződhetünk akkor is, ha hanglemezről többször meghallgatjuk és elemezzük a hegedűirodalom remekműveit nagy művészek előadásában. Mindegyik interpretációra - tekintet nélkül az egyéni felfogás természetszerű különbségeire - ebben a vonatkozásban az a jellemző, hogy a zenei mondanivaló és az alkalmazott vonás-nemek teljes összhangban vannak, s utóbbiak, mint kifejezőeszközök a zene érzelmi tartalmának szolgálatában állnak.

*

A vonás-nemek tanításával és alkalmazásával kapcsolatban még számos kérdésről lehetne és kellene beszélni. Külön kérdéskomplexum lenne az ún. előnyös vonásirány jelenségének vizsgálata, amelyet a metodikai irodalomban nem egyértelműen magyarázott fiziológiai okok idéznek elő. A vonás-nemek hibáival, amelyek a növendékeknél nap mint nap előfordulnak, és azok javítási módjaival ugyancsak sokat lehetne foglalkozni.

 

Úgy gondolom, hogy a vonás-nemek kérdése magában foglalja mind a négy, napjainkban használt vonós-hangszer előadás technikai problémáinak jelentős részét. Ezért talán nem lenne felesleges, ha a PARLANDO hasábjain a vonós-hangszer tanárok elmondanák véleményüket, tapasztalataikat. Az így kialakuló eszmecsere minden bizonnyal előbbre vinné vonós hangszereink tanításának ügyét.

 

Szende Ottó

 



 



 

* J. M. Corredor: beszélgetések Pablo Casalsszal

 

** Quantz: Versuch einer dir Flöte traversiere zu spielen. Berlin 1752. A jJahn „Methodik des Violonspiels. Leipzig 1951.