Parlando
1964/9., 23.-25. p.
Fúvós tanárok továbbképzése Debrecenben
Augusztus
25-29 között került sor a debreceni Szakiskola rendezésében a zeneiskolai
fúvós-tanárok első országos továbbképzésére. Célkitűzéseit három
pontban foglalhatjuk össze:
1.
Megismertetni egymással a fúvóstanárokat,
személyi kapcsolatok teremtése.
2.
Szakmai továbbképzésük biztosítása.
3.
A reformtervezet és az ehhez kapcsolódó tantervi
javaslatok megvitatása.
Vegyük
sorba, hogyan teljesítette hármas célkitűzését az országos továbbképzés.
Az
a tény, hogy 70 fúvóstanár napokon keresztül együtt volt, ismerkedett
egymással, már önmagában biztosította a továbbképzés sikerét. Egy csapásra megszüntette
az elszigeteltséget, régi iskolatársakat, barátokat és egymást eddig legfeljebb
hírből ismerős kollegákat hozott össze. Nagyszerű alkalom volt
fúvóstanáraink számára, hogy megismerjék egymás munkáját, véleményét
a közös problémákról. Lehetőséget adott a zeneiskolai fúvósoktatás
országos méretű áttekintésére minden résztvevőnek.
Szakmai
továbbképzésük érdekében különböző tematikájú előadások hangzottak
el. Az első és második napon Lubik
Zoltán főiskolai tanár tartott gazdagon illusztrált előadást, összehasonlítva
a régi és új fúvási technikát és előadásmódot. Az előadás során egész
sor olyan probléma vetődött fel, amely nemcsak a kürt, hanem a többi tanszakot
is közelről érinti.
Az
értekezlet harmadik napján Balassa György előadása hangzott el a
korszerű légzéstechnikáról. A helyes úgynevezett rekeszlégzés elsajátítása
a fúvós egyik legfontosabb alapja. (Éppoly szerepe van, mint az énekeseknél.)
Ennek ellenére valóban szakszerű tanítása még mai napig is nagyrészt
megoldatlan probléma. Az előadó a témát a tudomány szemszögéből
vizsgálta és az e téren elért legújabb kutatásokat ismertette igen értékes
előadásban. Az ezt követő vitában felvetődött a vibrátó kérdése is. A felszólalók hangoztatták ennek
szükségességét a fúvós hangszereknél. Balassa György kifejtette, hogy a
legtökéletesebb vibrálási módszer a rekeszvibrátó,
amikor is a hang és a vibrálás egyidejűleg születik. Ezzel szemben pl. az ajakvibrátó már a kész hangot változtatja meg külső
beavatkozással. Ez a vibrátó bizonytalanabb és egyenetlenebb mint az előző.
A
negyedik napon hangzott el a vendéglátó debreceni Szakiskola igazgatójának, Gulyás
Györgynek előadása a közösségi nevelésről. Ugyanezen a napon tartott
előadást Jeney Zoltán a preklasszikus stílus előadásmódjáról.
Ennek bemutatása Bach fuvolaszonátáin keresztül történt.
A
tanfolyam harmadik és legaktuálisabb célja a szaktárgyi bizottságok tantervi
javaslatainak megvitatása és a zeneiskolai tanárok részéről történő
kiegészítése volt. A reformtervezet anyagáról Dobray
István tartott beszámolót, majd megindult a vita a tervezetek felett, mely
a tanfolyam bezárásáig tartott.
Örömmel
tapasztaltuk, hogy a téma senkit sem hagyott közömbösen. Minden tanár tudta,
hogy itt már a saját „bőréről” van szó, mert amit itt jóváhagy, azt
kell majd tanítania hosszú éveken keresztül. Így aztán parázs vitákra került
sor minden apró részletkérdésben. A viták légköre mindvégig szenvedélyes, de
baráti volt, hiszen a felszólalókat az őszinte segíteni akarás a „szakma”
szeretete vezette. Úgyhogy a végén az ellentétes nézetek összehangolása sem
volt nehéz és minden vitás kérdésben megegyezésre jutottaik az egyes
szakcsoportok.
Mik
voltak a reformtervezettel kapcsolatos főbb vélemények?
A
hároméves zeneiskolai oktatási rendszert kivétel nélkül örömmel üdvözölték.
Elengedhetetlen feltétele ez a korszerű zeneiskolai oktatásnak, a
számszerű növekedést és a fokozódó igényességet jelzi.
Nagy
vitákat váltott ki a három kategória létrehozásának terve. Győzött a nagy
többség véleménye, akik szerint szükség van rá, hozzátették azonban, hogy az A-, B-, C-kategóriák között nem szabad éles határokat vonni,
lehetővé téve ezzel egyik csoportból a másikba való átmenetet a tanulók
számára.
A
meglevő iskolák átdolgozását, illetve új iskolák megírását szinte kivétel
nélkül minden tanszakon szükségesnek tartják. A használatban levőkről
elmondották, hogy túl nehezek kezdők számára.
Sok közülük száraz technikai jellegénél fogva elveszi a gyermek kedvét a tanulástól.
Olyan iskolák kellenek, melyekből rögtön tanítani lehet a gyereket. (Egy
zenei ABC-félére gondolnak, ami nem nélkülözi az élő
zene varázsát sem. Hangoztatták, hogy az iskolák megírásánál fokozottan kérjék
ki a zeneiskolai tanárok véleményét.
Ezek
voltak a fő kérdések, melyek körül a nagyobb viták „dúltak”. Természetesen
ezen kívül sok apró részletkérdést megtárgyaltak, amelyek az előbbiekkel
együtt javaslatokba foglalva már az illetékes szervek kezében vannak.
Az
előadások között és után persze sor került zenei programokra és más
rendezvényekre is. Bemutatót tartottak a közeli zeneiskolák mindjárt az első
napon. A debreceni Szakiskola alsóbb osztályos növendékei a zeneiskolákban
használható előadási darabokat adták elő kis hangverseny keretében,
nagy sikerrel. Különös örömére szolgált az összegyűlt fúvóstanároknak a
Budapesti Fúvósötös hangversenye, ami szintén a továbbképzés keretében hangzott
el, talán mondani sem kell, igen nagy sikerrel. De volt városnézés és jól sikerült
klubest is, hogy a program teljes legyen. A vendéglátó debreceni Szakiskola és
személy szerint a „házigazda” Gulyás György igazgató mindent megtett,
hogy a továbbképzés menete zavartalan legyen, és a résztvevők jól érezzék
magukat. (Külön meg kell említeni a szakiskola nagyszerűen berendezett
stúdióját, mely ez alkalommal is igen jó szolgálatot tett.) A továbbképzés „förendezője2
Kányási József, a debreceni Szakiskola
fúvós tanszakvezető tanára dicséretes buzgalommal és hozzáértéssel vezette
végig a továbbképzés programját, amiben segítségére volt Straky
Tibor tanulmányi vezető is.
Összegezve
a tapasztalatokat, ez a régóta szükségessé vált összejövetel, ha a
hozzáfűzött reményeket nem is váltotta be teljes egészében, igen hasznosnak
bizonyult és sikert aratott a fúvóstanárok körében. Mi sem bizonyítja ezt
jobban, mint a továbbképzés résztvevőinek kívánsága, hogy minden évben meg
kell ezt rendezni az elsőnél átfogóbb és
szélesebb programmal. (Dobray elvtárs a csellisták emlékezetes
beregfürdői összejöveteléhez hasonló keretekben
javasolta a következő megrendezést, amihez a Minisztérium külföldi
előadót is meghívna!)
Az
első lépés tehát megtörtént, mégpedig jó irányban. Fontos kérdésekben
hozott döntést és megteremtette a lehetőségét a további együttműködésnek,
jó szolgálatot téve szocialista zeneoktatásunk ügyének.
Kökényessy Miklós