Parlando:
1973/4., 8-13p.
Rövid
ismerkedés a moszkvai Központi Zeneiskolával
A szovjet zeneoktatási intézmények közül egyik legmagasabb szintű és igényű a moszkvai Központi Zeneiskola. Az itt tanuló gyerekek rendkívül tehetségesek, 7 éves, korban kerülnek az iskolába. Felvételi előtt csak rövid ideig tanulnak zenét. Ritkaság számba megy, ha valaki előtanulmányok nélkül jelentkezik.
A felvételi május végén van, de erre kijelölt tanárok már hetekkel korábban tájékozódó (és egyben tájékoztató) konzultációkat tartanak. A hét 3-4 napján, minden alkalommal más (csak egy) tanár várja a jelentkezőket. A tanár 20-25 percig ismerkedik velük, kérdez, tájékozódik a gyerek adottságairól. Ezután elmondja a szülőknek, milyen reményekkel jöhetnek el az igazi felvételire.
Ha a szülő nincs megelégedve a tanár útmutató véleményével, elviheti gyermekét akár 2-3 másik tanárhoz is, hogy több szakembertől kapjon gyermeke adottságairól szakvéleményt. A konkrét hangszertudás nem döntő, csak azért szükséges, hogy megbírálható legyen, hogyan nyúl a gyermek hangszeréhez.
A felvételire korlátlan számban jelentkezhetnek, a felvettek száma (csak zongora szakon tudom) azonban minimális. Mindössze 8-10 növendék kerül be egy évfolyamra.
Ott voltam néhány alkalommal ezeken az előzetes meghallgatásokon. Végighallgattam és feljegyeztem a tanár kérdéseit, a megjelentek válaszát és a szülőnek adott bíráló nyilatkozatot.
Már néhány gyerek meghallgatása után is képet nyerhetünk ennek a világhírű iskolának általános követelményeiről.
A jelentkező egyike:
7 éves. 2 hónapos kislány,
![]()
zongorán egyenként jelölt hangok, visszaénekelteti a gyerekkel, …… tudja
![]()
a tanár megszólaltatja zongorán, hallás után megkeresteti, …… tudja
![]()
egyszerre megütött hangok, hallás után széténekelni, …… kitűnően tudja
![]()
hány hangot hallasz? …… felvételiző kitűnően meghallja, sőt széténekli
![]()
a gyerek meg tudja mondani, hány hangot hall,
![]()
visszaénekelteti, …… tudja,
most keresd ki a zongorán, …… tudja
![]()
kikeresteti a zongorán, …… tudja.

A ritmusokat első hallásra hibátlanul visszatapsolja. A tanár bírálata: a gyerek füle kitűnő, figyelme remek, mindegy mennyit tud zongorázni, másnaptól kezdve naponként behívatja magához és most már ő foglalkozik vele az igazi felvételiig.
Most pedig lássuk a kislány első óráját.
![]()
Ezt a kis dallamot elénekelteti, majd kikeresteti C-ről, G-ről, F-ről a zongorán: kis hibával azonnal sikerül.
![]()
Kikeresteti a zongorán, másodszorra hibátlanul sikerül.
![]()
2-3 hangról transzponálva hallás után zongoráztatja.
![]()
Újra egyes hangok visszaéneklését gyakorolják …… teljesen hibátlanul énekli.
![]()
Hány hangot hallasz?
Azonnal megmondja hány hang, kikeresi a zongorán őket, pontosan.
A tanár naponként fél órát foglalkozik a kislánnyal. A hallásgyakorlatokon kívül 4-5 darabot hoz (fél éve tanul zongorázni.) Nagyon keményen, határozottan számon kéri az előző napi leckét (frazírozás, dinamika!), feltétlen engedelmességet követelve.
6 és fél éves kislány
Két kis dalocskát énekel, majd egyes hangokat énekeltet vissza a tanár. (tág hangközöket is) …… tudja
![]()
Azonnal meghallja és megmondja, hány szól egyszerre.
![]()
Azonnal kitűnően hallja a kislány és széténekli.
![]()
Ehhez hasonló 4-5 harmóniát játszik, a gyerek csaknem kivétel nélkül első hallásra széténekli.
![]()
Nehezen hallja, nagyon pontatlanul adja vissza.
![]()
A rövidebb dallam jobban megy.
![]()
Másodszorra tudja csak.
![]()
Pontatlan, csak harmadszorra megy.
A tanár bírálata: a kislány felvétele bizonytalan, mert a figyelme laza. Ha nem sikerül a felvételi, egy év múlva próbálják meg újra. ( Őt nem rendeli be többet.)
6 éves, 11 hónapos fiú (egy
éve tanul zongorázni).
Énekel két kis dalt nagyon tisztán. Az előzőekben hasonlóan neki is egyes hangokat kell meghallani és visszaénekelni.
![]()
Csak kis hibával tudja visszaénekelni.
![]()
Egyáltalán nem sikerül visszaadni.
![]()
Ezt a dallamot sem tudja megjegyezni.
![]()
A hangközöket viszont pontosan hallja (nincs abszolút hallása).

Ezt a ritmust csak harmadikra tudja hibátlanul visszatapsolni.
A tanár bírálata: közepes ritmus, közepes hallás, közepes emlékezet. Megpróbálhatják, de nem fogják felvenni.
6 éves kislány
Szép tisztán, de kicsit bátortalanul énekel néhány kis dalt, majd zongorázik néhány darabot.
![]()
A zongorán megütött egymás utáni hangokat azonnal visszaénekli.
![]()
Ezt a dallamot hibátlanul visszaénekli, majd ragyogóan kikeresi zongorán.
![]()
…… tudja.
![]()
…… tudja ezt is.
![]()
Meghallja, hány hang és széténekli tisztán.
![]()
Pontosan visszatapsolja.
A tanár bírálata: a kislány nagyon jó képességű, de 7 éves kor előtt nem veszik fel. Egy év alatt még nagyon sokat változhat, feltétlenül hozzák el jövőre újra.
(A Szovjetunióban az iskolakezdés ideje nem 6, hanem 7 éves kor. Az itt elsőként közölt kislány még óvodás volt.)
Az itt leírt 4 felvételre pályázó gyerek közül tulajdonképpen csak 1 számíthat arra, hogy bekerüljön az iskolába.
A Központi Zeneiskola a rendkívüli tehetségek iskolája. De miben áll tulajdonképpen a gyerekek rendkívülisége? Jó zenei adottságokon kívül abban, hogy rendkívüli módon tudnak figyelni, és a nagyobb növendékek munkáját látva megállapítható, hogy rendkívülien fegyelmezetten tudnak dolgozni. FEGYELEM és FIGYELEM, ez a két leglényegesebb eszköz itt a hatékony művészi munkában. A rendkívüli figyelni tudás teszi lehetővé a gyors tanulást. Ezeknek a gyerekeknek nem esik nehezére az intenzív figyelem. A felvételi vizsga fő követelményei tehát:
· REMEK FÜL,
· KIVÁLO EMLÉKEZET,
· REMEK RITMUS.
Tanulságos átnézni az első év minimális tananyagát:
Megtanulandó 30 darab: etűd, népdal, polifon mű, szonatina, variáció, kamaradarab. Ebben a meghatározott számban nincs benne sem a lapról leolvasott, sem a csak félig megtanult (áttanulmányozott) mű. Ismerkedés a legkönnyebb hangsorokkal. Egyszer köteles a növendék hangversenyen játszani.
A vizsgán köteles játszani 3 művet:
· etűd,
· szonáta (vagy szonatina),
· egy darab (vagy polifon mű).
A második osztályban a tanuló köteles megtanulni 20-25 művet, ezek között legyen: 10-12 etűd, 4-5 polifon mű, 2 szonáta (vagy variáció), 4-6 különböző karakterű darab.
Dúr hangsorok két oktávban egyenes mozgásban. Arpeggio, hármashangzat. A tanuló egy év alatt kétszer köteles játszani koncerten, maghatározott műveket is, (kötelező etűd és polifon darab).
A vizsgán 3 mű kötelező:
· etűd,
· polifon darab,
· szonáta (vagy variáció).
A harmadik osztály minimális évi tananyaga: megtanulandó 20 mű, 4 polifon darab, 2 szonáta (egy variáció), 6 darab, 8 etűd. Dúr és moll skálák (harmonikus és melodikus) 4 oktávig, egyenes mozgásban. Arpeggio. Egy év alatt kétszer köteles játszani koncerten, ott többek között köteles előadni két etűdöt és polifon művet is.
A vizsgán három darab kötelező:
· etűd,
· nagyobb polifon mű,
· szonáta (szonatina) vagy koncert.
Érdekes átnézni, hogyan választják meg növendékeik számára (7-9 éves korban) a Bach-művek tanulását:
I. osztály: Anna Magdalena Bach, Kis prelúdiumok.
Ř II. osztály: Kis prelúdiumok, solfeggiok.
Ř III. osztály: Kis prelúdiumok, solfeggiok, könnyebb kétszólamú invenciók (C, a, d, É).
Ř IV. osztályban 2 és 3 szólamú invenciók, majd attól felfelé francia suitek, egyszerűbb Wohltemperiertes Klavier, f-moll koncert.
Ř VIII. osztályban az iskola hivatalos tananyaga szerint már bármelyik Wohltemperiertes Klavier mű tanítható (az iskola 11 osztályos).
A tanítás egyik legfontosabb szempontja a pódiumra nevelés. A gyerekek élete összenő a pódiummal. I. osztályban csak egyszer, II. osztályban azonban már minimum kétszer kötelező a nyilvános szereplés. De évi 6-7 alkalommal kötelező zártkörű meghallgatásokon kisebb műsort eljátszani, lehet az néhány perc terjedelmű is. Semmi sem hangzik el nyomtalanul, mert a meghallgatásokon a gyerekek osztályzatot kapnak (elsőben talán még nem). Ez nagymértékben befolyásolja a bizonyítványba bekerülő érdemjegyeket. A zenélés és pódium így elválaszthatatlan. Az előadó-művészjelölt munkáját tehát az első lépésektől a főiskola utolsó évfolyamáig a pódiumon, nyílt színen, mások állandó figyelő szeme és füle előtt folyik. A pódium reflektorfénye, légköre tartást és kitartást ad a mindennapi munkához. A tehetség kibontakozhat.
A meghallgatás, a gyakorlás eredményeinek mások előtti rendszeres bemutatása nemcsak a Központi Zeneiskola különleges módszere, hanem az egész szovjet zenepedagógia leglényegesebb nevelési eszköze.
Ábrahám Mariann