A magyar zene követei Nagy-Britanniában

 

Kovács Ilona beszélgetés Banda Pál gordonkaművésszel

 

Banda Pál zenészcsaládba született Budapesten. Művészi fejlődésére édesapján, Banda Edén kívül nagy hatással volt Kurtág György, Rados Ferenc, Simon Albert, Végh Sándor és Ralph Kirschbaum. Számos neves zenekarban és kamaraegyüttesben játszott, a közelmúltig az Allegri Vonósnégyes csellistája volt. Több mint egy évtizede a londoni Purcell School és a walesi College of Music and Drama tanára, valamint mesterkurzusokat vezet szerte a világban.

 

Tanítasz, koncertezel, fesztivált szervezel, és mindezek mellett nemrégiben még az Allegri Vonósnégyes csellistája is voltál. A Vonósnégyes névadója az a Gregorio Allegri, akinek kilencszólamú Miserere-jét (a féltve őrzött kórustételt, amelyet a Sixtusi kápolna kórusa nagypénteken szokott előadni) Mozart állítólag egyszeri hallás után leírta. Nevét azonban nemcsak ezért jegyezte fel a zenetörténet-írás, hanem azért is, mert művei között találunk egy olyan négyszólamú szonátát is, mely a klasszikus vonósnégyes kialakulásának egyik fontos előfutára.

— Valóban, ezért kapta az Allegri nevet a Kvartett. Technikailag ugyanis ez volt az első vonósnégyes, ahol a zeneszerző beírta a kottába, hogy continuo-csembaló nélkül kéri a négy szólamot. Óriási lépés volt ez a vonósnégyes fejlődésének történetében. Az alapító tagok (félig tréfás-félig komoly) elmondása szerint a névválasztásban bizonyos üzletpolitikai szempontok is közrejátszottak. Ha valaki ugyanis vonósnégyest akar szerződtetni, és felüti a „nagykönyvet”, az Allegri név rögtön az ABC elején van. Még az Amadeus Vonósnégyest is megelőzi…

Te hogyan kerültél az együttesbe?

— Zenészkörökben az a szóbeszéd járta, hogy a vonósnégyes csellistája harminc év után nyugdíjba megy. Teljesen ismeretlenül felhívtam az első hegedűst, hogy érdeklődöm az állás iránt, aki erre azt válaszolta, hogy már van jelöltjük. Nem hagytam annyiban a dolgot, és végül lehetőséget kaptam egy próbajátékra, Schubert C-dúr kvintettjét játszottuk. Ily módon abba a szerencsés szituációba kerültem, hogy együtt muzsikálhattam Bruno Schreckerrel, a vonósnégyes leköszönő csellistájával. Azt hiszem, jó benyomást tehettem rá, mert nagyon szerette volna, hogy én legyek az utóda. Sok lelki-zenei közös vonásunk van. Sokáig halasztották a végső döntést, mikor egyszer csak felhívott a prímárius, Peter Carter, hogy játszanék-e még egy koncertet velük. És csak úgy zárójelben hozzátette, hogy akarok-e tag lenni… Így lettem tag.

— A Vonósnégyes repertoárjában feltűnő a bécsi klasszikusok túlsúlya. Egy — az együttesről szóló cikkben olvastam, hogy az Allegri játszik leggyakrabban Beethoven-kvartetteket. Milyen szempontok szerint alakultak a műsorok?

— Az egyetlen szempont az volt, hogy változatos legyen a műsor, tehát a vonósnégyes legkorábbi irodalmától (és erre a név is kötelez) azokig a művekig, amiken még meg sem száradt a tinta. Sok kortárs zeneszerző művét mi mutattuk be.

— Bartókot is játszottatok?

— Hogyne. Legutóbb a 6. vonósnégyest. Az ötödik kivételével mindegyiket játszottuk. A másodikat és a hatodikat szoktuk a leggyakrabban előadni.

1953-ban alakult az Allegri Vonósnégyes (aminek Te még korodnál fogva nem lehettél az alapító tagja). Az első koncertre, melyre 1954-ben került sor, ötvenhat (!) próba után állt ki az együttes. A Te idődben is érvényes volt ez a fajta igényesség?

— Bár személy szerint híve vagyok és (lennék) az ilyesfajta hosszú próbafolyamatoknak, de sajnos a kor és a szemlélet azóta jelentősen megváltozott. Egyébként az általad említett mentalitást példázza Casals esete a csellószvitekkel. Húsz éves volt, mikor felfedezte a maga számára Bach remekműveit, amiket addig jószerivel csak etűdnek tekintettek, és egyáltalán nem foglalták el azt a helyet a zenei köztudatban, ami valóban megillette volna ezeket a darabokat. Casals harminc évig gyakorolta és tanulmányozta ezeket a darabokat, míg végül kiállt velük a pódiumra. Ennek a hosszú érlelési folyamatnak köszönhető, hogy olyan lett ez az interpretáció, ami megrengette a világot. Manapság ez a fajta hosszú érlelési és tanulási folyamat elképzelhetetlen.

A Te művészetedre is a folyamatos tanulás és megújulás jellemző. Van egy Hummel-lemezed, ahol a billentyűs szólamot fortepiano játssza. Ez historikus felvétel?

— Igen. Ezen a felvételen egy olyan bélhúros csellón játszom, ami átmeneti hangszer a barokk és klasszikus kor között. Manapság egyre kevesebbet használok bélhúros csellót és igazából nem tekintem magam historikus muzsikusnak. Azt hiszem, azt az utat járom be, amit korábban Nicolaus Harnoncurt is. Köztudott, hogy egy véletlennel kezdődött az általa indított historikus mozgalom: kastélyának padlásán talált egy csomó régi hangszert, amit rögtön ki is próbált. Majd megalapította a Concentus musicust, és sok-sok előtanulmány, olvasás, kutatás után kialakította azt a stílust, amiről úgy gondolta, hogy esetleg valamikor úgy szólhatott. Engem is hasonló élmény ért akkor, mikor egyik kollégám barokk csellóját volt alkalmam a kezembe venni. Megütköztem azon, hogy milyen gyönyörűen szólnak a bélhúrok. Megfogott ennek a hangzásnak a varázsa és elkezdett bennem dolgozni. Már a hangszerrel való első találkozáskor azonnal éreztem, hogy mi az, amit máshogy kell megszólaltatni ezen, mint a modern hangszeren.

Segít ez a tapasztalat a modern csellójátékban?

— Rengeteget. Egy ideig majdnem kizárólag csak korhű hangszeren játszottam, de aztán pontosan ugyanaz a dolog történt, mint a vonósnégyessel: nem szerettem volna leragadni egy stílusnál. Egy időben játszottam egy olyan kvartettben is, amelynek tagjai csak klasszikus stílusú műveket akartak játszani (ez a Fitzwilliam Kvartett volt). Egyszer megkérdeztem, hogy hol lenne a határ, ami még belefér ebbe a repertoárba. Ezzel a kérdéssel eléggé ingoványos talajra tévedtünk. A válasz nem tett boldoggá, mivel ugyanazon a koncerten szeretnék klasszikus, romantikus, és — uram bocsá’ — 20. századi darabot is játszani. A kérdést csak bonyolultabbá teszi a hangmagasság kérdése is, mivel elég furcsán hangozna, ha mondjuk egy korhű hangszeren megszólaltatott Haydn-kompozíció után egy negyedhanggal magasabban kezdenénk el a második darabot. Ilyenkor vagy hangolni kellene, vagy például egy Sosztakovics-kvartett esetében két hangszert kellene használnunk. Ezt a megoldhatatlannak tűnő kérdést végül úgy oldottuk meg, hogy nem játszottunk bélhúrokon.

Mi volt a helyzet az Allegri Vonósnégyesben?

— Mindent modern hangszeren szólaltattunk meg. Odáig fejlődtek a dolgok, hogy megpróbálok korhűen játszani a modern hangszeren. Szintén csak Harnoncurt-ra hivatkozhatom, akitől nagyon sokat tanultam. Mikor a Chamber Orchestra of Europe-ban játszottam, gyakran ő vezényelte a zeneakart. Kért ugyan néhány korhű hangszert, például a timpanit vagy a rézfúvókat, de a zenekar többi hangszere modern volt. Ezeken a modern hangszereken viszont olyan dolgokat valósított meg, melyeket egyértelműen a korabeli hangszerek inspiráltak. Ezzel az együttessel is, és a Concertgebouw zenekarával is nagyon sok barokk művet ad elő, de oly módon, hogy modern hangszereken barokk játékot valósítanak meg. Magam is úgy látom, hogy manapság ez az út a legjárhatóbb. Nagy koncerttermeket csak így lehet megtölteni. Ez a tendencia egyébként a zenei filozófia megváltozását is mutatja. A barokk korban még nem kellett nagy tereket betölteni a hangerővel. Az intim hangulatú korabeli szalonok vagy templomok közönsége mindent hallott a bélhúros vonósokon, a natúr kürtökön vagy trombitákon. Ugyanez a hangzás a két-három ezres koncerttermekben nem érvényesül. Erre a kihívásra reagáltak a 19. századtól a hangszergyártók, akik egyre erősebb hangú instrumentumokat fejlesztettek ki. Ennek az volt az ára, hogy a modern hegedű vagy cselló hangereje immár vetekedik, vagy túl is szárnyalja az akkori rézfúvókat. Vannak köztes megoldások is, amik némileg hidat építenek a kétféle gyakorlat közé.

Például a húrok?

 

— Igen. Műanyag húrokat használok, melyek hangzása valahol a fém- és a bélhúrok között van.

Az aktív zenélés mellett tanítasz is, többek között a Purcell Schoolban. Hol van ez az iskola?

— London északi részén, Watford és Bushey környékén. Még éppen hogy a londoni körgyűrűn, az M25-ös autópályán belül. A telefonszáma már nem londoni, viszont tanulóinak többsége Londonból jön.

A mi iskolarendszerünket mintául véve hová helyeznéd el az iskolát?

— A magyar konzikhoz áll a legközelebb, de jóval szélesebb korosztály tanul ebben az iskolatípusban. Ide már kilenc-tízévesen be lehet kerülni, és az esetek többségében tizennyolc éves korban fejeződik be az oktatás.

Összefoglalnád röviden, milyen az angol zeneoktatás felépítése?

— Sajnos Margaret Thatcher óta, ha valaki alsó fokon akar zenét tanulni, magántanárt kell keresnie, mivel itt nincsenek zeneiskolák. Azelőtt mindenkinek joga és lehetősége volt ingyen hangszert tanulni az általános iskolán belül. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a hangszeres tanárok helybe mentek tanítani az általános iskolákba, egyik nap az egyikbe, másik nap egy másikba. Ha van elég érdeklődő gyerek, akkor lehet, hogy csak egy iskolában tanít egy adott tanár, de lehet, hogy még másik három iskolába is el kell mennie. Ez most is létezik, csak míg Thatcher előtt ez ingyenes volt, manapság már fizetni kell érte. Innét kezdve a zenetanulás egyre inkább privilégium: azok tanulhatnak, akik meg tudják fizetni a tanárt. A komoly zenének Angliában mindig is volt egy osztályjellege, az elmúlt húsz évben ez még inkább így van. Például a Purcell Schoolban, ahol tanítok, a felső középosztálybeli gyerekek tanulnak. Ide már a biztos alapok elsajátítása után jönnek a tanulók. A iskolába felvételizni kell, tandíj ellenében folyik az oktatás. Ritkán néhány egészen kivételesen tehetséges gyerek kaphat százszázalékos ösztöndíjat. A zenei tanulmányokat a különböző college-okban lehet folytatni, például a londoni Royal College of Music-ban, a Royal Academy of Music-ban, a greenwich-i Trinity College of Music-ban.

1977-től 1984-ig édesapád, Banda Ede tanítványaként tanultál a Zeneakadémián. Ő volt az első tanárod?

— Nem. Pejtsik Árpádnál kezdtem a csellózást Neve megkerülhetetlen a csellót tanulók számára, mivel úgyszólván az összes kotta, ami ma számít a kezdő csellisták oktatásában, az az ő nevéhez köthető. Nála az V. kerületi Irányi utcában tanultam. Azóta is tartjuk a kapcsolatot, nagyon jó barátok lettünk. Ha Budapesten vagyok, az első telefonhívásom rendszerint hozzá vezet. A zeneiskolai évek után a Konziba mentem, ahol Lengyel Endre vezetett tovább. Hozzá éppen jó időben kerültem, mert nagyon szerettem a zenét, nagyon sokat tudtam a zenéről, de nem sokat tudtam a csellóról. Lengyel Endre egy órásmester precizitásával dolgozott. Minden pici izomról tudta, hogy az hogyan működik, hogyan mozgatja az ujjakat. Ezt tőle tanultam meg, azóta is nagy hasznát veszem és én is tovább adom. Megtanította, hogyan kell bizonyos hangzásokat tudatosan létrehozni. Az volt az elve, hogy az a hang, amit az ember nem hall, az nincs ott. Rendkívül nagy igénye volt a szép hangzás megteremtésére

1977-ben Te akartad, hogy édesapád legyen a tanárod?

— Természetesen. Ezt nem lehetett diktálni. Ő ebből a választásból teljesen kimaradt, és nekem is óriási lelki tusa volt ez a döntés. Óriási tapasztalata, óriási zenei tudása volt. Rajta kívül az egyetlen tanár, aki szintén számításba jött, Perényi Miklós volt. Tőle viszont úgy tudtam a legtöbbet tanulni — nagyon sokat köszönhetek neki —, hogy néztem a játékát, a tanítását. Sokszor éreztem Perényi óráit hallgatva, hogy a szemlélőként sokszor többet profitáltam az óráiból, mint a növendék.

Édesapád a Zeneakadémián vagy otthon tanított?

— Bejártam hozzá minden héten kétszer, ugyanúgy, mint mindenki más. Nem volt nehéz bemennem, mert egyébként is tele voltam órákkal. Csak akkor foglalkozott velem otthon, mikor a többiekkel is. Ugyanúgy kezelt, mint bármelyik tanítványát. Köztünk nagyon sok apa-fiú viszály volt, de ezeket mindig megpróbáltuk a négy fal között hagyni, mikor csellóóra volt. Ez kétoldalú — azt hiszem, sikeres — erőfeszítés volt részünkről, valamint jól felfogott érdeke mindkettőnknek: megtanulni és megtanítani annyit, amennyi csak lehetséges volt ez alatt az öt év alatt. Tőle kaptam azt a szemléletet, hogy a vonó olyan a hangszerjátékosnak, mint egy óriási lélegzet. Hogy a zenét ne csak hangoknak és ütemeknek, hanem zenei frázisoknak tekintsem. Kurtág Györgynél (kamarazene-tanáromnál) nagyon hasonló módon ugyanezt éltem meg, teljesen ösztönös formában. Mindkettőjüktől nagy emberséget tanultam és a zene iránti feltétlen alázatot. Kurtágnál soha nem volt olyan, hogy akárcsak egy hangot is rutinból lehessen játszani. Emlékszem egy órára, mikor Mozart egyik fuvolanégyesét játszottuk. A műfajból adódik, hogy itt nincs igazán nagy csellószólam, mégis — Kurtágnak köszönhetően — máig emlékezetes egy helye, ott, ahol négy ütem szünet után volt három hangom. Nos, erre a három hangra Kurtág leállt, és hatalmas intenzitással elkezdett dolgozni rajta. Három hangon! Nála mindig észnél kellett lenni. Ha rengeteget gyakoroltunk is egy óra előtt, ő ugyanott folytatta, ahol előző órán abbahagytuk, csak egy magasabb szintről. Neki semmi nem volt elég.

          Rados tanár úr más oldalról közelítette meg a kamarazene-tanítást. Ő soha nem mondott megfellebbezhetetlen dolgokat, hanem inkább egy-egy — a tanítványai körében jól ismert — luciferi kacaja előtt-után mindig kérdezett. Örök kételkedő volt, aki fantasztikus mentális igényeket támasztott. Azt akarta, hogy kreatívan gondolkozzunk. Sok esetben felhatalmazva éreztük magunkat, hogy mi válasszuk meg az eszközeinket. És persze pontosan ezt akarta. Minden hangról tudnunk kellett, hogy hova tartozik. A zene nem bizonyos érzelmi kifejezés eszköze volt, hanem egy nagyon sokoldalú kommunikáció, melynek egyik oldala volt az érzelem. A legnagyobb dicséret nála az volt, ha valamire azt mondta: „Igen, ez most halad — valahonnan-valahová.”, vagy: „Ez most már a nulla ponton van, innét kezdve már lehet dolgozni a darabon.”

          Simon Albert szintén óriási hatást gyakorolt rám a Zeneakadémián, aki „zenekar” fedőnév alatt a színészettől a filozófiáig mindent tanított, és persze nagyon sokat tanultam tőle a zenéről. Ő hívta fel a figyelmünket többek között arra is, hogy ha valaki jól akar muzsikálni, akkor az ego-nak semmi helye nincs. (Az egyéniség természetesen nem összetévesztendő az ego-val.)

Szakmai életrajzodban olvastam, hogy egy ideig Ralf Kirschbaumnál is tanultál. Ő milyen pluszt adott?

— Nála azt tanultam meg, hogy fontos ugyan a mesterség, de az inspiráció teljesen más dolog. Ő is elmélyült az apró részletekben. Néha olyannyira, hogy az már gyakran bosszantó volt. De ezek olyan részletek voltak, amik nélkül nem nagyon létezhet az ember. Ez a mesterkurzus volt második látogatásom Angliában.

Miért választottad második hazádnak Angliát? Nyomasztott a Banda név?

 

— Igen. Már ott tartottam, hogy megváltoztatom a nevemet. Édesanyám leánykori nevét akartam felvenni. Ezen elég komolyan gondolkoztam, mert csak a nevem miatt az emberek vagy pozitív, vagy negatív irányban ítéltek meg. Szerettem volna saját magam lenni. Rögtön a diplomázás után jöttem el. Ehhez a döntéshez persze az is hozzájárult, hogy az egyetlen állás akkoriban egy békés megyei zeneiskolai tanári állás volt. Ennek a konkurenciája pedig az Abbado-vezényelte Chamber Orchestra of Europe; az első koncerten Rudolf Serkinnel játszottunk. Nem sokat gondolkoztam… Ez félstátusznyi, azaz hat hónap munkát jelentett egy évben, hosszabb-rövidebb munkaperiódusokra elszórva. Ennek az volt az oka, hogy frissen akarták tartani a zenekar szellemét, hogy ne legyen szakmai önelégültség és fásultság, amely szemlélet nagyon jól működött.

Ezek szerint diplomád megszerzése, 1984 óta Angliában élsz?

— Igen. Négy évig játszottam a zenekarban, majd szabadúszó lettem. Tanítottam, kamarazenekarokban játszottam, régizenével foglalkoztam, volt néhány szólókoncertem, és most már tizenhárom éve, hogy elkezdtem tanítani a Purcell School-ban.

Egy korábbi találkozásunkkor említetted — éppen Kurtág-est volt a Wigmore-Hallban —, hogy Dohnányi Ernő C-dúr triójának szólamát tanulod. Ez az zeneszerző egyik legnehezebb műve. Érdekelne a véleményed Dohnányi Ernőről.

— Nagyon fontos szereplője a magyar zenetörténetnek. Egyfelől azért, mert Bartók kortársa volt, másfelől pedig mert olyan időszakban élt, amikor a magyar zene a legnagyobb magaslatokban volt. Az op. 8-as csellószonátáját nagyon szeretem, többször is játszottam. A zongoristának jócskán feladja a leckét, mert bár csellószonátáról van szó, olyan szörnyű nehéz szólama van, mintha zongoraverseny lenne. A Konzertstücköt (op. 12) is nagyon szeretem, tanítom is a Purcell Schoolban, ahol először alig tudják kimondani a nevét, de miután megismerik, mindenki nagyon szereti, a gyerekek ugyanúgy, mint a tanárok, a vizsgákon és a hangversenyeken is. A Vonóstrió (op. 10) nagyon szellemes darab. Fantasztikus humorérzéke volt az „öregnek”, például a C-dúr szextettben (op. 37) is, amit szintén játszottam. Azért mondom, hogy az „öregnek”, mert édesapám sokszor mesélt róla, és akkor mindig csak „öreg”-nek hívta. A sok Dohnányiról szóló történetének egyike, hogy édesapám elment egyszer Dohnányi egyik hangversenyére, ahol Dohnányi valami egészen elképesztő technikai bravúrral zongorázott. Később ugyanezt a hangversenyt meghallgatta felvételről is, és kiderült, hogy az interpretáció telis-tele volt rossz hangokkal. A koncerten ezt egyáltalán nem vette észre, csak akkor, amikor visszahallgatta. Élőben hallgatva annyira minden a helyén volt, édesapámat annyira elbűvölte Dohnányi játéka, hogy csak akkor derültek ki a hibák, mikor a darab már nem volt kontextusban. Mint komponista fantasztikusan virtuóz volt, ugyanúgy, mint játékában. Óriási bravúrokra képes, és a humor is mindig ott jelen van nála: az említett C-dúr szextett végén óriási, hatásos akkordokkal lezár Desz-dúrban, hogy aztán az utolsó két akkord egy C-dúrban megszólaló V-I lépés legyen. Számomra Mendelssohnhoz hasonlít: kompozíciós technikája tökéletes, amit szeretett volna elérni, azt mind elérte, csak nem mindenkinek az ízlése szerint. A csellót biztos, hogy nagyon szerette, mert nagyon nagy affinitása volt a csellóhanghoz.

Muzsikuscsaládba születtél, feleséged, Suzy Mészáros hegedű- és brácsaművész. Lesz-e a családban, aki muzsikusként tovább öregbíti a Banda nevet?

 

— Lesz. Vagy egy, vagy kettő. Amennyire tudom — a családfánkat a 19. század első feléig tudtuk visszavezetni — az összes felmenőm zenész volt, hiszen a nevünk is zenésznév. Két gyermekünk van: Edward a kisebb, akit valamikor elkezdtem csellóra tanítani. Az első óráján gyönyörűen állt a kezében a hangszer, tiszta intonációval játszott (abszolút hallása van), de az idő előrehaladtával egyre rosszabbul ment neki, míg egy nap elém állt: „Papa, te választottad nekem a csellót és most én szeretnék dobolni.” Kapott egy dobfelszerelést, most már egyre inkább a jazzbe hajlik a stílus, amit játszik. Komoly tehetség, nincs kétségem efelől. Lányomnak, Zsófinak bár semmi zenei ambíciója nincs, csodálatos énekhangja van. Talán majd valakinek sikerül egyszer rábeszélni, hogy kár lenne ezt nem kihasználni…