N. PONGRÁCZ ERZSÉBET „Zsizsi néni“

(1906. március 20. –1964. december 25.)

 

Megkésett emlékezés egy kiváló zongoratanárra

 

1946-ban, a II. világháború vége utáni lelkes felszabadultság idején, amikor rövid időre demokráciának látszott Magyarország - egyik megszervezője volt a Magyar Zenepedagógusok Munkaközösségének. „Hogy mi mindent végzett, nem is tudjuk részletezni, de itt van az eredmény: a sok bizonytalan egzisztenciájú zenepedagógus biztos révbe került” – írják többek között hálás kollégái 1949. december 4-én, amikor megszűnt ez a remek szervezet. „Kedves Zsizsink, Te vagy ez a Pongrácz Erzsébet, a 97 zenetanár álláshoz jutásáért vívott harc oroszlánrészét Te végezted, az eredményt Neked köszönhetjük! Fáradhatatlanul küzdöttél azért, hogy kartársaidat révbe juttasd […] Köszönjük ezt Neked szívünk egész melegével és szeretetével […] Munkánkban mindig Téged fogunk példaképül tekinteni, mint a közösségért végzett munka lelkes harcosát!”

          A levél aláírói a 20. század második felének neves zenepedagógusai: R. Chitz Klára (ő fogalmazta), S. Mannaberg Rózsi, K. Barna Erzsébet, L. Eisner Lili, L. Bergl Hédi, K. Kempfner Lujzi, S. Bíró Kató, Horváth Józsefné, Várnai Klára, P. Lányi Margit, Wertheimer Ilona, H. Bálint Ágnes, P. Szőke Gabriella, Schichtanz Lorándné, Herz Adrienne – és, utolsóként, a legismertebb: Máthé Klári.

          Ebben a szellemben emlékezett meg „Zsizsi”-ről meleg hangú nekrológjában Veszprémi Lili is, a Parlando 1965. márciusi számában·. Itt azt is megtudhatjuk, hogy Pongrácz Erzsébet erőfeszítéseinek eredményeképpen, több mint 500 taggal, vidéki munkacsoportok is alakultak. Hogy a szociális biztonságon (jóléti alapot is szervezett!) kívül gondja volt a kollégák szakmai fejlődésére, az új közönség nevelésére is: arra, hogy az ifjúsággal (amely akkor minden fajta kirekesztés nélkül, ingyen tanulhatott zenét) megszerettesse a művészi muzsikát. A tanároknak rendszeres továbbképző tanfolyamokat szervezett, és ismeretterjesztő előadásokkal egybekötött tanári hangversenyeket, kiváló előadókkal. A zenét tanuló diákok növendékhangversenyeken, országos zenei versenyeken ismerkedhettek meg egymás eredményeivel: életre szóló barátokat, impulzusokat nyerhettek.

          Nagyszerű és önzetlen szervező munkáján túl, sőt mindenekelőtt: kiváló zongoratanár volt. A budapesti Zeneakadémián tanult, és, 1936-1938-ig magánúton, majd továbbképző tanfolyamain Varró Margitnál. A híres tanárnő már New Yorkból küldte, 1939. március 20-án, meleg hangú, elismerő ajánlólevelét, amelyben igazolja: Pongrácz Erzsébet nagyon eredményes növendéke volt, „igen tehetséges és sikeres tanárnak bizonyult”, akit „dinamikus és derűs lénye miatt szeretnek tanítványai.”

          Ez utóbbinak talán leghitelesebb tanúja vagyok, hiszen kezdettől, 8 éves koromtól, a Budapesti Zenekonzervatórium (ma: Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium) zongora tanszakának befejezéséig, 10 évig lehettem a növendéke. A zenei írás-olvasás, a forma, a harmónia alapelemeire, a nagy zeneszerzők életrajzára is ő tanított. 1942 és 1944 között ő járt hozzánk. Kiderült, édesapámmal ismerték egymást: apám orvosként gyógyította volt az ő apját; szüleimhez ezután személyes barátság fűzte, anyámmal hatalmasakat tudtak együtt nevetni. A háború után 1949 őszéig magántanítványa voltam, résztvevője szakmai bemutatóinak, az általa szervezett növendékhangversenyeknek, az Országos Ifjúsági Bartók-versenynek. Éppen annyi ideig volt főtárgy tanára a „Konzinak”, ameddig én a hallgatója: 1949-1953-ig. Akkor megelégelte a Rákosi-korszak intrikáit, férjével Sopronba költözött, és ott tanított, míg csak 1956-ban (legálisan, valamivel a forradalom előtt) ki nem vándorolt Svájcba. (Fiát már 1947-ben, érettségi után kiküldte, és azóta nem láthatta.)

          Széles látókörű, művelt, több nyelven beszélő pedagógus, kiváló ízlésű zenész volt, Varró Margit iskolájának méltó képviselője, az akkor legmodernebb szempontok szerint oktatott. Azonnal megalapozta a helyes tartást, egészséges játszás-mechanizmust, szép és választékos billentést. Koncentrációra, önkontrollra nevelt. Kezdettől értékes zenét játszatott, korszerű, jó kiadásokból: Mozartot és Bachot meg sok, nálunk nem ismert barokk darabot – és Bartókot: a Gyermekeknek 1945 előtt semmiképp sem tartozott a „kötelező” anyaghoz. Azonnal kis kánonokat énekeltetett, zongorával, a Bach-Prelúdiumokat, Invenciókat (valamennyit!) úgy kellett megszólaltatnunk, hogy az egyik szólamot (máskor a témabelépéseket) énekeltük, a többit zongoráztuk; kotta nélkül is meg kellett tanulnunk a szólamokat. A ”Konziban” már urtext-kiadásból tanította a Wohltemperiertes Claviert; két év alatt közel mind a 48 darabot; az akkori felfogás szerint stílusos előadásban, azaz a „Wahre Art das Clavier zu spielen” szerinti ornamentikával, „nem romantikus” módon.

          A „Konziban” mindig közös órákat tartott; rendszeresen meg kellett egymást hallgatnunk és bírálnunk, ami nagyon tanulságosnak bizonyult. Szerettük őt, sokat tanultunk tőle – de féltünk is. Mert rendkívül igényes volt, teljes odaadással oktatott, és ugyanezt követelte tőlünk; plusz órákkal készített fel a vizsgákra, hangversenyekre. Bár mint zenetudományi szakos hallgató, a Zeneakadémián is kitűnő tanároktól: Jevgenyij Vaulintól, majd Horusitzky Zoltántól tanultam – nekem a zongora, a zongorázás (a másoké is, meg a magamé, ha nagy ritkán még odamerészkedem a hangszerhez) – azt jelenti: Zsizsi néni. Az ő megjegyzéseit, szakkifejezéseit hallom. Emberileg is mindig számíthattam rá; akár orvoshoz kellett kísérni (apám akkor halt meg, anyám lázasan feküdt), akár Bartha Dénes tanár úrnak felvételi előtt bemutatni, és mikor ez először nem sikerült, a Bölcsészkaron személyesen Zádor Anna művészettörténész professzor jóindulatába ajánlani.

          Genfi korszaka vált élete másodvirágzásává. Nemcsak a szabadság, a gyönyörű táj, a fia közelsége miatt: rendkívüli vitalitásával, tehetségével odakint hamar sikerült egzisztenciát teremtenie, anélkül, hogy kötött állást vállalt volna. Kórusokat kísért, Bartókról, Kodályról tartott sikeres előadásokat, melyeket maga illusztrált zongorán. A hatvanas évek elejétől volt igazán elemében: nemzetközileg elismert specialistája lett annak, amivel már régóta sikeresen foglalkozott: ő lett az „elrontott” zongoristák orvosa. Nyaranként felnőtteknek, művészeknek és tanároknak tartott továbbképző tanfolyamokat Genfben, Német- és Finnországban a technikai, zongorázás-mecha­ni­kai zavarok megszűntetése céljából. Hozzá is sokan utaztak, Európából és a Tengerentúlról. Újságcikkek, hálás és rajongó „meggyógyított”, felszabadult pianisták elragadtatott levelei tanúskodnak sikeres működéséről. Módszerét – Madame Elisabeth Nagy-Pongrácz néven – a Schweizerische Musikzeitung 1962/1-es számában „Klavier­technische Spielstörungen” címmel megjelent tanulmányában foglalta össze.

          Kivándorlása után is állandó kapcsolatban maradtunk: rendszeresen leveleztünk; beszámolt a munkájáról, kottákat kért, érdeklődött a mi körülményeinkről, kislányomnak ruhácskákat küldött. Genfben boldog volt, aktív és elismert – szeretett élni. Mindig azt írta, nincs egy perc szabad ideje. Voltaképpen a jólét áldozata lett, túlságosan korán: 58 éves volt, amikor 1964 karácsonyán, a fiától kapott kocsiban, a csúszós úton fának ütközött: ő azonnal meghalt, férje valamivel később. Nagyon nagy kár érte.

          Ma már csak kevesen vagyunk, akik hálás szeretettel emlékszünk rá. (Hozzá járt, zongora melléktárgyra, néhai Peskó György orgonaművész és néhai Bojtor Imre népdalénekes.) Zongoraművész egyikünkből sem lett, de zenei pályára többen mentünk. Tanár lett Bánrévyné Koltay Mária, Karap Éva, jeles muzikológus Frankfurtban Susanne Grossmann-Vendrey. Nemzetközileg ismert és elismert dr. Szabó Helga, az ELTE több díjjal kitűntetett egyetemi tanára, és Nyékyné Kőrösy Mária, aki évtizedeken át a párizsi Pompidou-központ zenei könyvtárát vezette. A Liszttel foglalkozó szűkebb szakirodalomban talán nem ismeretlen e megemlékezés írójának neve sem:

 

Hamburger Klára

 



· VII. évf., 3.sz., 5-9.