KIS JENŐNÉ dr. KENESEI ÉVA*

 

Adaptivitás a zenei nevelésben

Varró Margit üzenete

 

Bevezetés

Varró Margit zenepedagógiai könyvéről Füst Milán a következő gondolatot írja. „Oly okos ez a könyv, hogy ha jobban volna megírva, kánonul lehetne alkalmazni mindenfajta nevelők számára.” (Füst M., 1923, 1. p.) Ehhez a gondolathoz szeretnék tanulmányommal csatlakozni. A zenei nevelésben természetes módon alkalmazott eljárások termékenyítően hatnak a gyermekekkel való foglalkozásban. „Látni kell, hogy csak azoknak a pedagógusoknak van esélyük a tanulók érdekeltté tételére, bevonásukra saját fejlesztési folyamatukba, akiknek céljai között helyet kap a tanulók önfejlesztésre, önnevelésre való serkentése is. (M. Nádasi M., 2001. 35. p.)

          „Már megfogalmazódott a differenciálás olyan értelmezése, igénylése is, amelynek eredménye valamennyi tanuló optimális fejlődése/fejlesztése.” (M. Nádasi M., 2001. 26. p.) „A differenciálás és az egyéni sajátosságokra tekintettel szervezett egységes oktatás együttes alkalmazása közös terminológiával adaptív oktatásnak nevezhető.” (M. Nádasi M., 2001. 40. p.) Három alapszükséglet képezi az adaptív oktatáshoz szükséges pedagógiai környezet alapvető alkotóelemeit. Ezek az autonómia, a kapcsolat és a kompetencia. Ezekkel foglalkoznak a „Mindenki a maga módján”, „Tartozom valahova, és fontos vagyok” és a „Tessék nyugodtan rám hagyni!” című füzetek is. (Rinse, 2000)

 

Nyílt oktatás

Napjainkban különbséget teszünk „zárt” és „nyílt” oktatás között. A zárt oktatás jellemzőjeként a pedagógus meghatározó szerepét kell kiemelni. A nyílt oktatásban a távlati célok vonatkozásában a pedagógus feladatkörét kell hangsúlyozni, de az aktuális célok alakításában a tanulók is részt vehetnek. A célokhoz vezető út pedig többféle lehet. A pedagógus alkotóképességére nagymértékben számítani kell. (Hunyadyné – M. Nádasi, 2000. 62-68. p.)

          A zenetanulás tulajdonképpen nyílt oktatás, amelyben „a pedagógusok-tanulók-szülők együttműködése a gyerek, az ifjú kibontakozásának segítése, fejlesztése érdekében természetes.” (M. Nádasi M., 2001. 25. p.) A tanulónak „döntő szava van”, hiszen maga a hangszertanulás nem egy kötelező stúdium, hanem saját maga, vagy a szülő javaslatára, esetleg egy társ példájának hatására választják. Maga a hangszertanulás célja is többször változhat. Célként szokták mondani, hogy szeresse meg a gyerek a zenét; tudjon egy kicsit valamilyen hangszeren játszani; ha már van otthon zongora, tanuljon meg rajta játszani. Viszont a tanulás folyamán változhat a cél, lehet belőle pályaválasztás is akár. De előfordul az ellenkezője is, a kezdeti ügyes növendék kisebb szorgalma, kevés gyakorlása meghiúsítja a komoly, távlati reményeket, és csak „egy műkedvelő amatőr” válik belőle. Természetesen ezt is pozitívan értékeljük, hisz a gyerek fejlődése folyamatos marad, csak sokkal kisebb ütemű lesz.

          Az alapfokú zeneoktatás célrendszerét és funkcióit MKM rendeletben olvashatjuk. (Az alapfokú művészetoktatás, 1998)

          1. Az alapfokú művészetoktatás követelménye és tantervi programja keretében folyó zenei nevelés alkalmat ad az érdeklődő és fogékony növendékek képességeinek fejlesztésére, biztosítja a különböző szakterületeken való jártasságok megszerzését és gyakorlását. A képzés figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, a tanulók érdeklődésére, tehetségére építve alakítja készségeiket, és gyarapítja ismereteiket. Lehetőséget ad az egyetemes kultúra, az európai műveltség, a nemzeti, népi hagyományok, értékek átadására, az értékmegőrzés formáinak kialakítására.

          2. A program lehetőséget nyújt az esztétikai érzékenység - nyitottság, igényesség, fogékonyság - alakítása mellett a zene megszólaltatásához szükséges hangszeres és énektechnikai készségek megszerzésére, a zenei ismeretek átadására és minden zenei tevékenység tudatosítására.

          3. A zeneoktatás a különböző zenei műfaj sajátosságait, a művészi megjelenítés módjait ismerteti meg a tanulókkal, miközben célja az is, hogy az önkifejezés eszköztárnak gazdagításával a zene alkalmazására, befogadására készítsen fel.

          A zenei nevelés célja nem az – írja Varró a „Dinamikus zongoratanítás” egyik fejezetében –, hogy a növendékkel bizonyos számú darabot barátaik elkápráztatására kicsiszoltassunk. A zenét önmagáért kell tanulni, önmagunk kifejezésére. A képességeinktől elvárható legjobb zenélésből fakadó öröm és megelégedés megér minden erőfeszítést. (Ábrahám, 1991, 173. p.)

          Az, hogy mit tanulunk a tanítványunkkal, abban is nagy szerepe lehet a gyereknek. A hangszeres tanulásban legtöbbször több zenemű közül választhatják ki a tanulók azt a darabot, amit szívesen tanulnának. A tanulás menetében is elég komoly eltérés tapasztalható növendék és növendék között. Az általában javasolt tanulás menetéhez képest mindenkinél kialakul a számára legoptimálisabb tanulási sorrend. Van aki szeret globálisan közelíteni a műhöz, van akinek kedvezőbb egy analitikus-szintetikus eljárás, van akinek több előtanulmány (pl. etűd, skála) szükséges, míg másoknak jó technikai adottságai vannak. Abban is nagyon eltérőek a gyerekek, hogy milyen hosszú tanulási szakasz után érzik úgy, hogy valójában elsajátították a művet.

          Az elvárt eredmények szintén befolyásolhatják a hangszertanulás sikerét. A legoptimálisabb az lenne, ha mindig, mindenki (tanuló, tanár, szülő) tudná az éppen elvárható teljesítményt. Nagyon sok múlik a tanuló adottságain, pillanatnyi állapotán, életkorán, a tanult mű nehézségi fokán, a tanulói motiváltságon, érdeklődésen. Ezek az összetevők együttesen határozzák meg az elért eredményt, de elég, ha csak egy ponton nem teljesül valami, máris elmarad a várt siker.

          A hangszertanulásban is megtalálhatók a különböző iskolai szintek ill. osztályok követelményei, de maximálisan figyelembe vehető a tanulás folyamatjellege, a növendék egyéni haladási tempója.

          A hangszertanulásban is lehet/kell osztályozni, de alapvetően nem ez az igazi értékelési mód. Igazán nem ez számít, hanem a tanulás minden szakaszában jelen lévő folyamatos ún. formáló-segítő értékelés, a sikeres szereplés, a saját, a szülői, a nagyszülői öröm, a társak, a felnőttek elismerése érdekében. A zenetanulásban érdekeltté kell tennünk tanítványainkat, csak így érhetünk el eredményt. Folyamatosan önnevelésre, önfejlesztésre serkentjük őket a művek elsajátításával, a gyakorlás megtanításával, szükségességével, az egyre nehezebb darabok megtanulásával, az egyre ügyesebb technikai tudással, az egyre gyorsabb, hosszabb, zeneileg bonyolultabb művek eljátszásával. Ugyanakkor pontosságra, kitartásra, fegyelemre szoktatják magukat a gyerekek is.

 

Egyéni munka

Az adaptív tanulási stratégia kiindulási tétele az a felismerés, hogy az egyes tanulók tanulási képességei, adottságai egymástól lényegesen eltérnek – olvashatjuk Kőpatakiné Mészáros Mária tanulmányában. (Kőpatakiné, é.n., 7.p.) Ennek következtében az igény az iskolával szemben: eltérő tanulási környezet, eltérő tanítási eljárások biztosítása, amelynek során feladat a tanulók jellemzőinek a tanulásra való felkészültségének a feltárása. A feltárás alapján valósul meg az oktatás szervezése az egymástól lényegesen eltérő tanulási eljárások lehetővé tétele. Az adaptív tanulás alkalmazása során a pedagógus nemcsak és nem elsősorban az előzetes tudást méri fel, hanem a tanulási felkészültség széles skáláját is. 

          A hangszeres zene tanulása teljesen egyénre szabott munka. Minden szempontból szem előtt tartjuk a növendékek egyéni sajátosságait. Igyekszünk tanulóinkat minél előbb a lehető legteljesebb mértékben megismerni. Nagyon részletes feljegyzéseket készíthetünk magunknak az első találkozások alkalmától kezdődően, hogy később legyen mivel összehasonlítani növendékünk fejlődését. Ehhez a munkához példaértékű anyagokat – felvételi lap, halláspróbák, vizsgák, kérdőívek, kiegészítő kérdések, eredmények értékelése, felvitele a törzslapra – találunk Varró Margitnál. (Varró, 1921. 135-147. p.; Varró M., 1989. 192-195. p.; Ábrahám, 1991. 28-84. p.)

          A legkedvezőbb módon igyekszünk biztosítani a differenciált tanulás feltételeit. Ha a kezdőket kis csoportban is tanítják, akkor is messze figyelembe veszik az egyes tanulót. Az első időben még a tanulók előmenetelében sokat jelent az intelligencia, ügyesség, akaraterő, a későbbi években, vagy esetleg rögtön a tehetség kiköveteli magának az egyéni bánásmódot. Eltérő tananyag, eltérő haladási tempó, eltérő muzikalitás. A tervezés fázisában egyéni tananyagokat állítunk össze, haladási tempót ütemezünk be, megtervezzük a szereplések, versenyek időpontjaira való felkészülést. Mind-mind egyénre szabott, egyedi, tanulói terv.

          A zenetanításban az irányítás indirekt módon történik. Csak az indirekt tanítás célravezető. Az egyéni nevelés legalkalmasabb eszköze, mert a legbiztosabb, sőt egyetlen módja az egyéniség nevelésének. Egyrészt képessé teszi a tanulót arra, hogy önállóan dolgozzék, másrészt biztosítja a tanuló önálló fejlődését. (Kovács S., 1976. 317. p.)

          A hangszeres zeneoktatásban a tanár folyamatosan visszacsatolja a hallott játékban a helyes és helytelen megoldásokat növendékei számára. Minden tanuló esetében óráról-órára, rendszeresen teszi ezt. Sok esetben az órákon kívül segít a tanulónak a gyakorlásban, a felkészülésben legyen szó kiugróan tehetséges, átlagos, vagy akár kevésbé ügyes növendékről.

          Az egyéni hangszeres tanulmány során minden tanuló számára biztosított a siker. Természetesen a növendékek saját korábbi színvonalukhoz képest fejlődnek az évek előrehaladásával. Ezt a fejlődést minden esetben pozitívumként könyvelhetik el maguk számára, akár nagy ugrásokkal, akár csak kis lépésekkel haladnak előre a tanulmányokban.

          Nagyon komoly eltérés tapasztalható azonban abban, hogy a tanulók hány művet képesek színvonalasan elsajátítani egy-egy tanulási periódusban, milyen nehézségűek azok, kedvelt zeneszerző művét tanulják-e, számukra ismert zeneműveket választanak-e? Ezek az eltérések a növendékek különböző felkészültségével, képességével összhangban érvényesülnek.

          A tanulók között vannak, akik nagyon gyorsan tanulnak, ügyesen olvasnak kottát, mások csak lassabban haladnak. Vannak, akik az új műveket nehezebben sajátítják el, ugyanakkor alaposabb, mélyebb kidolgozására is képesek. Vannak gyerekek, akik szívesebben tanulnak először kottából, s csak később sajátítják el fejből; vannak, akik szinte azonnal tudják kívülről a darabot.

          Számtalanszor tapasztaljuk, hogy egy-egy tanév bizonyos időszakaiban, a tanulás éveiben nem mindig dolgoznak növendékeink azonos intenzitással. Ennek több oka is lehet, de hosszú évek tapasztalata alapján elmondható, hogy általában minden tanév elején van egy ún. ráhangoló időszak, amikor még a több éve tanuló növendékeknek is komoly odafigyelést jelent a nyári szünidő után kezdődő/folytatódó munka. Igaz, hogy legtöbbször ún. szünidei műsorral készülnek a növendékek, de a komoly minőségi munka csak ekkor kezdődik a művekkel.

          Egy-egy szereplésre, versenyre, vizsgára való készülés „csodákat” művel. Igazi, felelősséggel végzett, kitartó, szorgalmas gyakorlás a legtöbb növendéknél a közvetlen cél elérésének lehetőségével kecsegtet. Sajnos azonban mindig előfordul, hogy egy túlzott elvárás anticipálását a gyerek kudarcként éli meg, holott sokkal helyesebb lenne az elért eredményesség elismerése. Szerencsére a legtöbb gyerek gyorsan elfelejti a csalódást, újabb művek, újabb teljesítmények elérése, új kihívások mind továbbfejlődésre sarkallják.

          A zeneművek nehézségi szintjében az ajánlott tantervi követelményeket tartjuk szem előtt. Azonban nagyon sok egyéb tényező befolyásolja, hogy a gyerekek mikor éreznek, tartanak könnyűnek vagy nehéznek egy művet. Befolyásoló tényező lehet, hogy ismert-e a mű, kedvelt szerző darabja-e, a megtanulás célja, a mű karaktere, szerkesztése, formája, hogy csak a zenemű oldaláról tekintsünk át néhány okot. A növendék oldaláról a motiváltság egy fontos tényező.

          A hangszeres tanulmányokban dominál a növendék egyéni munkája. A tanórán is a legtöbbet a gyerek „dolgozik”, ő játszik, adja elő a megtanultakat. Szinte folyamatosan teljes koncentrációt kívánunk tőle, amely intellektuális, emocionális, motorikus jelenlétet egyaránt feltételez. Amennyiben a tanár előjátszik valamit növendékének, akkor is komoly figyelmet igényelünk tőle.

          Nincs ez másképp a gyakorlásnál sem. Mondhatnánk, hogy ott még nehezebb a gyerek helyzete, mert nincs semmilyen külső kontroll – hacsak nincs akkor is szülői, esetleg tanári segítség –, teljesen magára van hagyva a növendék. Akkor tudja magát helyesen kontrollálni, ha képes a majdan felhangzó zenét előrevetíteni, az éppen hangzót meghallani, az elhangzottakra pedig emlékezni. Ez többek között a szukcesszivitás és szimultaneitás egyidejű megvalósulásának elve a zenében. Nagyon nehéz ezt egy adott pillanatban, egyszerre érzékelni. Ezt külön tanítani, tanulni kell, mert csak ezen képesség birtokában várható el az önkontrollos egyéni tanulás.

          A pedagógusok ebben az egyéni munkában a legtermészetesebb módon törekednek a jó kapcsolatteremtésre. A növendék és tanár együttműködése, összhangja, harmóniája hozza meg a kívánt eredményt.

 

Tanár-diák kapcsolat

„Az adaptív tanár megerősíti tanítványai önbizalmát, amikor érdeklődést mutat aziránt, miképp viszonyulnak osztályában az általa adott feladathoz, és akkor is, ha esélyt ad a sikerre. A pedagógus érzelmi támogatásával a gyerekben tudatosulhat, hogy az eredményekért senki sem egyedül felelős, a tanár azért van, hogy segítsen. És kemény munkával elérhető lesz a siker.” (Lénárd – Rapos, 2006. 2.p.)

          Az egyéni hangszeres oktatásban érvényesül a mester-tanítvány kapcsolat. Meg tudjuk mondani, hogy a növendékek kinek a tanítványai. Ez főként a zenetanulás kezdeti szakaszában egyértelmű, amikor még az utánzás komoly szerepet játszik a tanulásban és még nem alakult ki a tanuló önálló stílusa. Természetesen ez nagyon pozitív is lehet, ha kiváló tanárhoz kerül a gyermek, de sajnos később komoly nehézségeket eredményezhet, ha a „mester” nem volt elég jó. A kezdeti évek nagyon komoly, mély benyomást hagynak, és a későbbiekben csak sok nehézség árán, kitartó munkával lehet azt javítani. A hangszeres tanulás során ki ne hallott volna arról, hogy tanárváltás esetén technikai átállítások történtek, tanulási, gyakorlási szokásokat kellett megváltoztatni. Ezek egy időre visszavetik a növendéket a haladási tempójában, sok esetben elkeserítik, esetleg abbahagyja a tanulmányokat. Más esetekben ilyenkor dől el, hogy valaki zenei pályára megy-e. Minden pedagógiai folyamatban, az egyéni hangszeres oktatásban is nagy szerepet játszik a folyamat megismételhetetlensége. Sokszor halljuk, hogy a sikeres vagy sikertelen tanulási folyamatnak a másik iskolai fokozat az okozója. Soha nem tudhatjuk meg egy növendék esetében, mi történt volna, ha más a tanára, mestere. Vajon hány tehetség kallódik el? Vajon hányan szeretik meg a zenét? Vajon hányan választják élethivatásul, mert X.Y. volt a tanáruk? Ezek sok esetben nem derülnek ki, hiszen ugyanaz az időszak még egyszer egyetlen diák esetében sem ismétlődik meg. Ezért is nagyon fontos a pedagógus személye, felkészültsége.

          Nagyon csekély azoknak a növendékeknek a száma, akik zeneiskolában tanárt váltanak. Bizonyos kor fölött, a középiskolában, a felsőoktatásban pedig már a tanulók szeretnének a tanáruknál, a mesterüknél tanulni. Erre az időszakra, már annyira önállóak lesznek, hogy el tudják dönteni kivel tudnak jól együttdolgozni. Ebben a folyamatban mindenki számára a növendék fejlődése, sikere, előmenetele a fontos. De mi van a kezdeteknél! Ott ennek a motívumnak nincs „igazi” tétje, gondolnák egyesek. Pedig ott van a legnagyobb tétje. Az első találkozások, az első benyomás, az első élmény, az első siker (esetleg kudarc!). Ezek az igazi meghatározó momentumok, s akkor még nem is szóltunk az órákról, a gyakorlás mindennapjairól. Nagyon korán meg kell tanítani a tanulókat az önálló munkára, ami a hatékony gyakorlás elengedhetetlen eszköze. A gyakorlási szokások kialakítása, a tanulás intenzitása, a figyelem koncentrációja, az önkontroll képessége, mind elengedhetetlen tartozéka az eredményes tanulásnak. Azt azért ne felejtsük el, hogy a legjobb tanár, a legkiválóbb növendék is kevés, ha a szülői ház nem támogatja a gyermek zenei tanulmányait. Ennek a támogatásnak az elérésében is sokat tehetünk.

          „A tanítás elemei csak akkor csiszolódnak össze és épülnek be a mindennapi iskolai gyakorlatba, ha a pedagógus elemzi saját tanítási tevékenységét is, megfigyel másokat, illetve megbeszéli velük a siker és a kudarc okait.” (Lénárd – Rapos, 2006. 4.p.)

          A hangszeres tanárok körében fontos, hogy folyamatosan fejlesztik magukat. Rendszeresen bemutatják a gyerekeknek a tanulásra szánt darabokat, kíséreteket játszanak, kamarazenélnek, szólóznak, zenekarban játszanak. Saját érdeklődésük mellett rendszeresen bővíteni kell azt a repertoárt, amit tanítanak, a tanított gyerekek életkorának megfelelő műveket kell megismerni, feldolgozni. Az önképzés alkalmai mellett továbbképzések, hangszeres versenyek jó lehetőséget kínálnak mindehhez. A kisgyermek számára a zenetanár még csak nevelő, a serdülő számára már esetleg példakép, akit igyekeznek utolérni. A zenetanítás mindkét részről teljes személyes beleélést feltételez. A növendék zeneszeretete a tanárnak, a tanár iránti szeretete a zenének hoz jót. (Varró M., 1989. 255. p.) Persze ehhez kell egy olyan tanári hivatástudat, elkötelezettség, amelyért nem várható más jutalom, mint hogy „legjobb erőnk bevetésével mások előmenetelét olyan messzire segítettük, amennyire nekünk magunknak nem adatott meg eljutnunk.” (Varró M., 1989. 254. p.)

 

Összegzés

Varró Margit emlékeztet bennünket egy szép mondásra: „A tanár igazi művészete az, hogy nélkülözhetővé tegye magát.” (Varró, 1989. 183. p.) Számunkra ő nélkülözhetetlen maradt, öt nyelven (magyar, német, francia, olasz, angol) megjelent munkásságával, zsenialitásával. Már saját korában is elkötelezte magát az alkotó pedagógiai tevékenység mellett, amelyet az adaptivitás elve is közvetít. Ezeket üzeni nekünk XXI.

századi pedagógusoknak életművével Varró Margit.

  

Irodalom

Az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programjának bevezetéséről és kiadásáról. 27/1998. (VI. 10.) MKM rendelet.

Ábrahám Mariann (szerk., 1991): Két világrész tanára – Varró Margit. Közre     adja: Ábrahám Mariann, Varró Gabriella. Budapest.

Füst Milán (1923): Varró Margit: Zongoratanítás és zenei nevelés. Nyugat. 17- 18. szám. http://www.epa.oszk.hu/00000/00022/00343/10425.htm .Letöltés ideje: 20008.06.27.

Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária (2000): Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs.

Kovács Sándor (1976): Az indirekt tanításról, különös tekintettel a zenei nevelésre. In.: Kovács Sándor válogatott zenei írásai. Zeneműkiadó, Budapest.

Kőpatakiné Mészáros Mária (é.n.): Az egyéni tanulási útvonalak kiépítése. http://www.oki.hu/printerFriendly.php?tipus=cikk&kod=3I-Kopatakine .Letöltés ideje: 2008.12.13.

Lénárd Sándor – Rapos Nóra (szerk., 2004): Magtár. Ötletek az adaptív oktatáshoz. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=kiadvany&kod=MAGTAR-I . Letöltés ideje: 2008.12.13.

Lénárd Sándor – Rapos Nóra (szerk., 2006): Magtár. http://www.oki.hu/printerFriendly.php?tipus=cikk&kod=MAGTAR-IV Bevezetes  Letöltés ideje: 2008.12.13.

M. Nádasi Mária (2001): Adaptivitás az oktatásban. Comenius Bt., Pécs.

Rinse Dijkstra (2000): Everyone in Their Own Way (Mindenki a maga módján.) http://www.oki.hu/magdoc.php?kod=MAG-Szakmai-Mindenki.html

Letöltés ideje: 2008.12.13.

Varró Margit (1921): Zongoratanítás és zenei nevelés. Rózsavölgyi és Társa Kiadása, Budapest.

Varró Margit (1989): Zongoratanítás és zenei nevelés. Editio Musica, Budapest.

Veszprémi Lili (szerk., 1980): Varró Margit. Tanulmányok, előadások, visszaemlékezések. Zeneműkiadó, Budapest.

 

 



* A szerző főiskolai docens a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Karán

(kenesei.eva@ke.hu)