Hegedűsné Tóth Zsuzsanna*

 

Hogyan őrizhetjük meg Kodály nevelési elveit a 21. században?

 

konferencia a művészeti nevelés

megújulásának szellemében

 

A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület 2009. december 16-án Tehetséggondozás az integrált művészetpedagógia eszközeivel címmel rendezett országos művészeti nevelési konferenciát, azzal a szándékkal, hogy minél több szakemberhez és érdeklődőhöz eljusson az egyesület üzenete, szükséges Kodály zenepedagógiai hagyományának ápolása, és az ennek szellemében született, a kor nevelési elvárásait figyelembevevő – pedagógiai kezdeményezések, kutatások, elméleti és gyakorlati munkák segítése, a tapasztalatok összegezése, nyilvánossá tétele. Az egyesület Kodály emlékének tisztelegve rendezte épp a zeneszerző, népzenekutató, a magyar zenepedagógia és művelődés történetének kiemelkedő jelentőségű alakjának születése napján, annak 127. évfordulóján. A konferencián nagy szakmai gyakorlattal rendelkező, illetőleg nemzetközileg is elismert szaktekintélyek tartottak előadást, mint Bertalan Edit, dr. Heimann Ilona, dr. Kokas Klára, dr. Pásztor Zsuzsa, Pinczésné dr. Palásthy Ildikó, K. Udvari Katalin.

          A program szakmai, hangulati megalapozását adta az érkező konferencia résztvevőket az előadóterembe vonzó filmösszeállítás, melyet a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület „A zene mindenkié!” címmel 2006-ban adott ki. A DVD tartalmas, művészeti műhelyeket bemutató anyaga képet adott a Psalmus-programot még közelebbről nem ismerők számára is, annak szakmai törekvéseiről, sokszínűségéről. A konferenciát Kovácsné Bíró Ágnes, a Magyar UNESCO Bizottság főtitkára nyitotta meg. Amellett, hogy megtisztelte a konferenciát magas színvonalú, nemzetközi kitekintést tevő bevezető gondolataival, a Magyar UNESCO Bizottság munkájáról, működéséről, elveiről, programjairól, valamint a nemzetközi törekvések magyarországi megvalósulásáról is beszámolt a konferencia résztvevőinek. Ezt követően K. Udvari Katalin vette át a szót, aki mint a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület vezetője, alapító elnöke, bemutatta az egyesületet, ismertette a civil szervezet alapelveit, beszámolt az egyesület közel 10 éves munkájáról, a közelmúltban megnyílt Psalmus Humanus Konzultációs Központról, továbbá az egyesület közhasznú tevékenységeiről, melyek kiterjednek úgy a nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés területére, mint a kulturális tevékenységre, valamint a kulturális örökség megóvására. Egy kisebb filmösszeállítással betekintést adott a Psalmus-program által felkarolt – Kodály Zoltán nevelési elveinek szellemében eredményesen működő – ismert, illetve többnyire csak szűk környezetükben ismert pedagógiai műhelyek, intézmények munkájába. Megismerhettük Dr. Nagyné Kovács Barbara, Zircher Ilona, Durányik László, Bubnó Tamás, dr. Mezei János, Vass Veronika, Dombóné Giegler Ildikó, Baráth Zoltán, dr. Pásztor Zsuzsa, valamint a nemlátó, mozgássérült, illetve értelmileg korlátozott gyermekek művészeti nevelésével foglalkozó Büki Rita, Őrfalvy Katalin és Vető Anna magas színvonalú nevelő-oktató tevékenységét. A felsorolt szakemberek munkája mellett a filmből megismerhettük a Marcali Hétszínvirág Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény komplex művészetpedagógiai műhelyeinek mindennapi életét is.

          A meghívott előadók közül elsőként Lányi Andrást, az ELTE Társadalomtudományi Karának egyetemi docensét, a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Társadalmi Tudatosság Munkacsoportjának tagja tartotta meg előadását Kreativitás és fenntarthatóság címmel. Lányi Andrást, a globális politikai, kulturális és gazdasági fordulatot sürgető írásaiból ismerhettük eddig leginkább, most azonban a művészeti nevelés iránt érdeklődők számára is sokatmondó gondolatokat közvetített. Beszédében rávilágított olyan egyszerű igazságokra, mint arra, hogy az ember csak azokat a dolgokat tudja igazán szeretni, amit maga alkot, maga munkál meg, ugyanakkor csak abban a közegben tud alkotni, amit képes szeretni. Az alkotáshoz tudnunk kell a magunk helyét a világban, hiszen „a világ megmunkálása” bensőséges viszonyt feltételez az egyén és a környezete között. Azonban a technológia mindenek feletti uralma, a médiarendszer alapvetően hamis, csalárd módon tart tükröt nekünk. Az egyéni választás szabadsága, az ész törvénye, a történeti haladás elve Lányi András megállapítása szerint csak egymás erőszakos elnyomásával érvényesülhet. Úgy véli nincsenek igazi felfedezések, alkotások a ma embere számára, minden információ és tudás könnyen elérhető. Azáltal, hogy mindent készen kapunk, sivárrá teszi alkotó képzeletünket. A korlátlan növekedés illúziójáért cserébe feláldozzuk a természet és a kultúra világának gazdag változatosságát: ettől azonban nem a hatalmunk nő, hanem a kiszolgáltatottságunk. Mindent készen kapunk s így valahol elveszítjük a „titkot”. A titkot, mely a képzelet táptalaja, s mit csak azok tudnak, akik hisznek a világ megfejthetetlenségében. A személyes képzeletnek, értékválasztásnak szűkebb tér marad, pedig az tud túllendíteni az ismert világból az ismeretlen felé, növelve a fantáziát, képzeletvilágot. Ahogy ő fogalmazott: „Azt tudjuk megérteni, amit el tudunk képzelni.” Ezek az átfogó problémák felvetik azt a kérdést, hogy a 21. század gyermekének képzelő és képalkotó tevékenysége, tehetsége hogyan alakul. Minden emberi megnyilatkozás, vélemény és vélekedés a világról, művészi megnyilatkozás, ennek lehetőségét vesszük el a gyermekektől azáltal, hogy egy információ alapú gazdaságban, oktatási rendszerben a személyes képzeletnek és értékválasztásnak sokkal kevesebb teret hagyunk, s egy központilag szerveződő, egyetemes világ felé tartunk. Ezen gondolatok mentén jutott el az előadó a művészeti nevelés jelentőségéig, annak az oktatásban betöltött nem elhanyagolható szerepéig, s vonta le a végső következtetést: „Az élet minőségével összefügg az, hogy a művészeti oktatás milyen nagy hangsúlyt kap oktatási rendszerünkben.”  Lányi András ékes bizonyítékát adta a kodályi gondolatnak, melyet a konferencia megálmodói mottóként választottak: „…nemcsak a tudomány különféle ágai tartoznak össze és mindegyik megsínyli, ha túlságosan bezárkózik szakmája szűk körébe, hanem a tudomány és művészet sem lehet el egymás nélkül. A tudós annál különb, minél több van benne a művészetből és viszont.”

          A konferencia következő előadója dr. Kokas Klára, zenepedagógus, a Kecskeméti Kodály Intézet nyugalmazott docense volt. Kokas Klára az életét, munkásságát szentelte annak, hogy kibontakoztassa a mindenkiben benne rejlő tehetséget. Előadásának címe is ez volt: Minden gyermek tehetséges. Módszerének, pedagógiai elképzelésének célja, hogy a zene erejével éreztesse meg a gyermekekkel és felnőttekkel, épekkel és mássággal élőkkel, hogy milyen „szabadon lenni”, megvalósulni. A gyermekek sajátja a fokozott fogékonyság –vallja, s egy megengedő, befogadó légkörben könnyen képesek énekkel, mozgással, tánccal kifejezni érzéseiket, gondolataikat. Kokas Klára videofelvételekkel adta tanúságát az átlényegülés, befogadás, önkifejezés gyermeki megjelenéseinek. Dr. Heimann Ilona, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar főiskolai docense, a tehetség szakirányú képzésének referense, mint a következő előadó, a tehetséggondozással kapcsolatos pedagógusszerepet helyezte gondolatainak középpontjába. Előadását kísérő prezentációja látványosan szemléltette azt a pedagógiai problémát, hogy vajon kik fejlesztik, fejleszthetik hatékonyan a tehetséges gyermekeket, milyen szakmai tudás birtokában tehetik ezt. Továbbá kérdéseket tett fel arra vonatkozóan, tanulható-e, tanítható-e a tehetséggondozás, valamint milyen pedagógiai segítségre van szükségük a tehetségeknek. Meglátása szerint a tanárképzés és tanártovábbképzés során szerezhető meg az a szakmai tudás és ismeret, mely útmutatást és segítséget ad a pedagógusoknak a tehetségek felismeréséhez és fejlesztéséhez. A tehetséggondozás legfontosabb célkitűzéseinek megvalósítása, dr. Heimann Ilona szerint a tehetségpedagógiai kompetenciákkal bíró szakemberek közreműködésétől várható, mint például a tehetségesek elkallódásának megakadályozása; a potenciális tehetségek korai felismerése; képességeik harmonikus fejlesztése; segítségadás a társadalomba való beilleszkedésükhöz. A tehetséges gyerekeknek szükségük van számtalan lehetőség felkínálására a tanítás-tanulás során, valamint kellő bátorításra és segítségnyújtásra. Előadásában megjelenő Piaget idézet megdöbbentően rímelt Lányi András filozofikus metszeten keresztül levezetett gondolataira: „Az oktatás fő célja olyan embereket nevelni, akik képesek új dolgokat létrehozni, nem csupán megismételni azt, amit az előző nemzedékek már megtettek - olyan embereket, akik kreatívak, találékonyak és kíváncsiak, akik tudnak kritikusak lenni, az igazukat bizonyítani, és nem fogadnak el mindent, amit felkínálnak nekik.” Az előadás további részében szó volt még  az országos szintű tehetséggondozás területének perspektíváiról, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanácsnak a tehetségsegítés integrált nemzeti programjáról, a Magyar Géniusz Programról.

          A délelőtti előadások sorát Pinczésné dr. Palásthy Ildikó, a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola Pedagógia és Pszichológia Tanszékének tanszékvezető főiskolai tanára folytatta előadásával, melyben a tehetséggondozást a drámapedagógia felől közelítette meg abból kiindulva, hogy a drámajáték sajátos személyiség- és közösségformáló csoportmódszer. Egy ilyen módszer során a gyermek önmagát és a körülötte lévő világot cselekvéssel tudja felfedezni. A drámajáték során is tetten érhető mindazon sajátosság, mely a játékot specifikusan jellemzi, a szabadságtól, önkéntességtől, a tér-idő uralásától, az élmények feldolgozásáig, a cselekvésbe ágyazott gondolkodásig stb.. Kiemelte a saját élmény jelentőségét, a valóság és képzelet kettősségét, mely utat nyit a kreativitásnak, szabad önkifejezésnek, a tehetséges személyiség egészséges fejlődésének. Dr. Pásztor Zsuzsa, az ELTE-LFZE zenei munkaképesség-gondozás tanára szakterületéből kiindulva a tehetség kibontakozásának a munkaképességbeli tényezőit tárta a konferencia hallgatósága elé. Leszögezte, hogy a jó munkabírás nem tekinthető a tehetség tartozékának. Számos példát hozott arra, hogy megerőltetés, túlterhelés, vagy más okok miatt kiválóan tehetséges tanulók munkabírása is meggyengülhet, és ez a teljesítmények romlásában is megnyilvánulhat. A zenei munkaképesség-gondozás ötven éves gyakorlata megmutatta, hogy teherbírás tekintetében ez a módszer alkalmasabbá teszi a tanulókat és pedagógusokat azokra a feladatokra, amelyeket el kell végezniük. A munkaképesség gondozásában jelentős tartalékok rejtőznek, és ezek kiaknázására az iskolai körülmények különösen alkalmasak. Szükségesnek érzi a munkaképesség-gondozáshoz, vagyis a Kovács-módszer elsajátításához a módszer iránt elkötelezett pedagógusok képzését az eddiginél nagyobb létszámban. Véleménye szerint mindez jelentősen hozzájárulna az egyéb tehetségsegítő törekvések sikeréhez is.

          A konferencián lehetőséget kaptak bemutatkozásra az egyesület szellemiségét tükröző, ám kevéssé ismert pedagógiai műhelyek tanulói és tanulócsoportjai is. Így ismerhették meg a konferencia látogatói Bertalan Edit intézményvezető jóvoltából, a modell értékű Somogy Megyei Önkormányzat Hétszínvirág Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény programját és ötletesen, 7színben prezentáltan bepillantást nyerhettünk annak életébe néhány kép és mondat erejéig. Ez az intézmény lehetővé teszi a gyermekek számára – kulturális és szociális körülményeiktől, egészségi állapotuktól függetlenül – az örömszerző és személyiség építő illetve erősítő művészeti tevékenységekben való aktív részvételt. Tíz éve folyó munkájuk eredményeként immáron egy szakmai bázist hoztak létre. Megosztják az általuk felhalmozott szakmai tudást másokkal, és a térség iskoláiban tanuló sajátos nevelési igényű gyermekek egyéni személyiségfejlődésének kiteljesítése érdekében segítik a térségben dolgozó pedagógusok munkáját, átadva nekik módszereiket, tapasztalataikat, eszközrendszerüket. Az előadások sorában megismerkedhettünk a konferenciát létrehozó Psalmus Humanus Egyesület fiatal, friss diplomás tagjával, Stipkovits Fülöppel, aki elmondta, hogy zeneakadémiai szakdolgozatának írása során került kapcsolatba a Psalmus Humanus Egyesület Konzultációs Központjával, ahol mind személyes konzultációk, mind az egyesület dokumentum gyűjteménye értékes segítséget jelentettek számára a zenepedagógiai kutatómunkájához.

          A konferencia-előadásokat követően a Psalmus-program által támogatott további intézmények, szakmai műhelyek hangverseny keretében mutatkoztak be a konferenciahelyszín emeleti, impozáns dísztermében. A bemutatkozó, fellépő iskolák, művészek és növendékek példa értékűen bizonyították a hallgatóságnak a kimagasló művészi élményt adó, tartalmas koncertprogramjukkal, a tanulóik művészeti tevékenységekben való aktív részvételének, valamint az élményszerű muzsikáláshoz vezető értékes nevelésnek útjait, lehetőségeit.

          A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesületnek sikerült a konferencia nagyszámú, és az ország minden részéből érkező résztvevőjének a figyelmét felhívni a művészeti nevelés sokszínűségére, személyiségformáló hatására, valamint arra, hogy a művészeteknek mind az  átlagos-, mind a kiemelkedő tehetségű gyermekek oktatásában és nevelésében meghatározónak kell lennie a 21. században is. 

 

NEKROLÓG

A cikk elkészülte után, mély megrendüléssel kaptunk hírt dr. Kokas Klára tanárnő váratlan halálhíréről. Kokas Klára elsők között ismerte fel, hogy a Kodály-módszer a gyerekek tanulási képességeinek fejlesztésében nem csak a zenei területeken nyilvánul meg. Bebizonyította, hogy a fogyatékkal élő gyerekek fejlesztésében segítség lehet a Kodály-módszer.  Azt vallotta, hogy a gyerekeket tanítani méltóság, a tanítás pedig a művészetek egyike. Tanítványai, kollégái számára Kokas Klára egyike volt a leginspirálóbb magyar zenepedagógusoknak, különleges személyiség és alkotóelme. Emlékét örökre megőrizzük!

 



* A szerző főiskolai tanársegéd, doktorandusz (ELTE Tanító- és Óvóképző Kara, Ének-zenei Tanszék)