Tizenkettő — NEM tucat!

 

A közhely szerint viszont igen, azaz, tizenkettő — egy tucat. Ezzel a „becses”, „rangos” megállapítással azt  fejezzük ki normál esetben, hogy sok-sok hasonló, de átlagos darab, jelenség, esemény ugyan kicsit más, de a sok közül egyiknek sincsenek olyan ismérvei, amelyek alapján jellegzetesen különböznének egy-mástól. Egyik olyan, mint a másik. „Tucat-darab”, „tucat-jelenség”, „tucat-esemény” — szürkeség, szürkeség után. Jellegtelenség jellegtelenség után. Ezt a meglehetősen bice-bócára sikeredett eszmefuttatást egy igencsak furcsa képzet-társítás idézte elő bennem. Nevezetesen az, hogy részt vehettem a Nyíregyházi Országos Zeneiskolai Zongoraversenyen, a tizenkettediken. A fentebbi analógia alapján akár mondhatnám azt is, hogy részt vettem a „tucatadik” nyíregyházi zongoraversenyen. Ezt a nyelvi játékot azonban, heccből sem kockáztatom meg. Többszörös okom van arra, hogy ezt az eseményt, jóllehet már volt tizenegy előzménye, ne tucat-eseménynek tekintsem. Az egyik ok, hogy nem először –, ki tudja pontosan hányadszor – lehettem tanúja a jelenlegihez hasonlóan, sorren-det kifejezőn „számozott” eseményeknek. Másodszor: a nyíregyházi zongora-versenyeket 3 évenként rendezik meg. Ha más nem, de az idő múlása miatt vál-toznak a résztvevők, változnak a rendezők. A harmadik ok tulajdonképpen az előző kettőből következik: változik a világ 3 év alatt, hát  még 2x3, vagy több-ször 3 év alatt. Ez pedig nyomot hagy minden rendezvény légkörén, stílusán, a színvonal alakulásán. Épp ezen időbeli szekvencia miatt „tiltakoznak” az ese-ménysorok/események az ellen, hogy egyformának minősítsük őket.

Szinte csodával határos, hogy ez az országos tanulmányi verseny mégis megmaradt ugyanolyan formában, ugyanazon helyszínen, mint azt 1977-ben, 33 éve telepítették. A politikai rendszer, az oktatáspolitika változásai, döntései, határozatai eredményeképpen ugyanez a verseny, ugyanezen célokkal, ugyan-ezen formával pl. Kesznyétenre is kerülhetett volna. De megmaradt annak, aminek és ahová hajdan tervezték. Feltételezzük, azért, mert kezdettől fogva betöltötte hivatását, kiérdemelte a bizalmat mind a főhatóságok, mind a szakma részéről. Ebben az összefüggés-egészben is, vagy azon belül még inkább megha-tározó és figyelmet keltő számnak érzem ezt a „nem-tucatadikTizenkettediket.   

A nyíregyházi Vikár Sándor Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény a hagyományossá vált helyszínen továbbra is élvezhette az Oktatási Minisztérium bizalmát, amely a 2010. március 20-22. közötti napokra meghirdette a már szóban forgó XII. Országos Zeneiskolai Zongoraversenyt, amelynek szakmai szervezője az Oktatási Hivatal volt. A fővédnökséget a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is Csabai Lászlóné, Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármestere vállalta. E minőségében személyesen köszöntötte a megjelenteket és nyitotta meg a Zongoraversenyt a verseny előestéjén (ápr. 19-én). A további védnökök voltak: Seszták Oszkár, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés elnöke, valamint Ember Csaba, a Magyar Zene- és Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke, a Magyar Kultúra Lovagja.

A Megnyitó ünnepélyességét emelte a díszhangverseny, amelynek pro-gramját – bölcs mértéktartással – egyetlen mű, Schumann a-moll Zongoraver-senye alkotta. A Vikár Sándor Zeneiskola évekkel korábban volt növendéke, zeneakadémiát végzett zongoraművész: Balatoni Péter adta vissza Schumann áradó romantikus alkotását kiváló stílushűséggel. A Szabolcsi Szimfonikus Zenekar méltó partnere volt a szólistának, amelyet Somorjai Péter karnagy irányított.

A megnyitónak a résztvevők számára mindig izgalmat hozó pillanata, ami-kor a legifjabb versenyző az abc betűiből egyet lottószámszerűen kihúzva eldönti, ki lesz az a versenyző, akinek korcsoportjában elsőként kell majd dobogóra lépnie a nemes verseny elindítójaként. – Az ünnepségnek felemelő és közös örömmel és ünnepléssel teljes pillanata volt, amint a vendéglátók azokat az ifjú versenyzőket, akik a zongoraverseny idején töltötték be bárhányadik születésnapjukat, virággal köszöntötték(!).

A négy korcsoportban ( 18, 29, 19 és 19 növendékszámmal) 35 város 47 zene-iskolájából összesen 85 ifjú zongorista jelent meg, hogy próbára tegye önmaga, a közönség és a zsűri előtt felkészültségét, muzikalitását, tehetségét. A megjelenés nem csupán önkéntes vállalkozás eredménye volt, hanem azt egy nagyon alapos elő-zsűrizés előzte meg. Iskolai „házi” megmérettetés után területi válogatókon kellett helyt állni, hogy az országos, a nyíregyházi döntőbe már azok kerüljenek, akik már korábban is bizonyították a verseny-részvételre való alkalmasságukat. Szerencsésnek bizonyult, hogy ezeken a válogatókon három külső szakértő vett részt. Közülük ketten a Verseny zsűrijében is helyet foglaltak, a harmadik sze-mély viszont az illető terület, ill. régió szakmai képviselője volt.

A verseny zsűrijének összetétele az alábbiak szerint alakult:

Bögös-Minya Ágnes zongoratanár, tanszakvezető, a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanára

Eckhardt Gábor zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti  Egyetem és a                                                 

Kovács  Kálmánné zongoratanár, nyugalmazott vezető szaktanácsadó

Némethy Attila zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára

A zsűri elnöke:

Kerek  Ferenc Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar dékánja.

A verseny titkára:

Nyesténé Raizer Márta  a Vikár Sándor Zeneiskola igazgatóhelyettese

                                              

A verseny anyagának kiválasztásában, meghatározottságában a szabadon választható laza kötöttség elve érvényesült. Minden korcsoportban kötelező volt J.S. Bach olyan művét választani, amely az illető korosztály felkészültségi szint-jének  felel meg, ill. az ahhoz illő nehézségi fokhoz igazodik, műfaji kötöttség nélkül. A további kívánalom az volt, hogy barokk utáni stíluskorszakból legyen kiválasztott a verseny-műsor további része, lehetőleg két mű. A legmagasabb korcsoportban ugyanezzel a stiláris szabadsággal csak egy művet kellett műsorra tűzni.

A zsűrinek nem volt könnyű dolga. Az esetek nagy többségében nagyon jó, olykor több kiváló produkció közül kellett eldönteni az elsőbbséget. Nem tudom magam, sem pedig és még inkább a németül tudó kollégákat megfosztani attól az érzékletes kifejezéstől, hogy a „die Qual der Wahl  („a választás kínja”, nevezetesen a Zsűrié) mennyire mérhető volt a megbeszélésre fordított időtarta-mokon a korcsoportonkénti megbeszélések után. Az egész, a teljes verseny zsűri-értékelése aztán minden korábbi időtartamot felülmúlt (120 perc) , hisz’ nemcsak a helyezéseket kellet tisztázni, és nem csupán a díjak differenciált szétosztása volt a feladat, hanem a kiemelt díjak, a fődíj odaítélése. Alig voltak a verseny ideje alatt feszültebb pillanatok, mint vasárnap este 8 és 9 óra között, amikor várakozásoktól izgatottan, türelmetlenül várták növendékek, tanáraik, a gyerekek szülei a másnapi gálakoncert műsorának kiírását, amely már sejtetni engedte a zsűri végső döntésének, rangsorolásának az eredményét.  Többen még az esti fogadás finom menüjének fogyasztását is hajlandók voltak feladni −, de legalábbis halasztani − a bizonyosságok megszerzése érdekében.

Az első informális információk megszerzésének színtere valóban a fogadás volt. Ahol is a zsűritagok elvegyülve a növendékeiket a versenyre elkísérő kollégák között fehér asztalnál mondták el  a kíváncsian kérdező tanárok számára a konkrét esetekre, előadásokra vonatkozó vélekedésüket.

A zsűri hivatalos értékelésére ápr. 23-án, hétfőn, a gálakoncert előtt került sor.  

A zsűri elnöke, Kerek Ferenc sokra értékelte a verseny zavartalan bonyolítását, de külön említést érdemlőnek tartotta, hogy a verseny-rendszer (előválogatókkal) jól működött. A központi irányítás (OH) leszűkítették volna a kötelező művek körét, kivált az előválogatóknál. Azonban sikerült egészséges kompromisszumra jutni, s ennek eredményeként rendkívül színessé váltak a versenyprogramok (két egyforma nem is fordult elő), s egyben magas igénynívóról tanúskodtak. Fegyelmezetten tartották be a kiírásban szereplő előadási műsoridőket, időtartamokat is.

A legjobbnak a II. korcsoportban szereplők produkcióit tartották a zsűri tagjai. Itt „hullott” a legtöbb megosztott díj is. Az eddigi versenyekkel ellen-tétben két feltűnő jelenség volt megfigyelhető.

Az egyik az I. korcsoport  produkcióinak színvonala a II. és III. korcsopor-téval történő összehasonlításban jóval alacsonyabb volt. Ezt figyelmeztető jelnek tekintik, amelynek a zenepedagógia egészére, zenei oktatáspolitikánk számára is fontos üzenete van. E területen egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy milyen nagy szerepe lenne a segítő és tanácsadó szakfelügyeletnek, hisz’ feltehető, akár nyilvánvaló, hogy a kezdők java részét pályájuk kezdetén lévő fiatal tanárok tanítják, akik még nem rendelkeznek azokkal a pedagógiai mester-„fortélyokkal”, amelyekkel a kezdő tanulókat érzelmileg és zeneileg is maguk-kal tudnák ragadni.  A jövőt tekintve, a horizonton felsejlik a mentorképzés és mentori gyakorlat bevezetésének a szándéka, amely jövőt illető reményeinknek szárnyakat adhat. Kovács Kálmánné ezen meglátását erősíti az a megfigyelése, hogy a létező, néhol azonban gerjesztett generációváltásnak lehet a fenti jelenség a következménye: sok helyen sok koros tanárt bocsátottak el iskolák, s akár tetszik a beismerés, akár nem, az idősebbek zenei, tanári, pedagógiai, emberi tapasztalatai hiányozhatnak az iskolákból. 

A másik jelenség az ellenkező „póluson” különlegesen bíztatónak tűnt. Nevezetesen az, hogy a IV. korcsoportban az eddigi évekhez képest meghárom-szorozódott, ha nem megnégyszereződött a résztvevők száma. A korcsoport pályázói nem csupán a létszámnövekedésben tűntek ki, hanem előadásuk, zongorázásuk új, eddig nem hallott minőségében. Igényes, nehéz műsoraikat érett zenei kifejezés jellemezte. Az elhangzottak fele „konzis” közegben is megállta volna helyét a zenei és technikai minőséget illetően – mondta Eckhardt Gábor. Ők azok az érettnek mondható serdülők, akik felismerték, hogy zenei pályára menniük nem jelentene jövőt számukra. Ezzel szemben a muzsikálás, az értelmes művészi cselekvés igényükké vált. Ez pedig az esetek többségében párosul(t) a magas tanulmányi követelményeket támasztó középiskolákba  járóknál a kiművelt intellektussal, sőt, intellektuális más szellemi területen is megmutatkozó tehetséggel. Ennek a legalább két területen megmutatkozó szellemi kiválóságnak az eredőjeként voltak hallhatók az emlékezetes zenei megnyilvánulások. Eckhardt tanár úr megkockáztatta, hogy a konzi a szakmaiság érthető „hajszolása” mellett elveszejti a tanulók akadémiai (értds: általános)  műveltségének a pallérozásának esélyét. A konzis tanulók sokaságának tanuláshoz való viszonya és értelmességi szintje a felsőfokú tanulmányokban mérhetően szerényebb, amikor az ún. szöveges tárgyakban kell(ene) helyt állniuk. (Ennek a megállapításnak az igazságát e sorok írója is képes tanúsítani.)

Eckhardt tanár úr friss, napokon belüli élményekkel tért vissza egy külföldi zongoraversenyről. Akarva-akaratlanul is összehasonlításokat tesz a Novi Szad-i verseny színvonala és a Nyíregyházán hallottak között. Az itt hallottak alapján megkockáztatja, hogy a magyar zeneiség, a muzsikálás igénye – még ha fordulnak is elő halványabb produkciók – maximális felsőbbséget biztosít az itteni zenei kifejezésnek, mentalitásnak. Külön megjegyzésre érdemes, hogy nem hallott ún. betanított produkciókat, a versenyzők a maguk egyéniségét, zeneiségét szólaltatták meg a pódiumon. 

Bögös-Minya Ágnes tanárnő múló tünetnek véli az I. korcsoport „gyengélkedéseit”, amely feledtetni képes azt, hogy mind előadásban, mind műsorválasztásban olyan értékrendet képvisel a magyar zeneoktatás, amelyet sem Európában, sem azon kívül keresve is nehezen lehet találni, ha van egyáltalán.

Némethy Attila tanár úr drámai szavakkal és hasonlattal ecsetelte az értékvesztés egyre általánosabbá válását. Amit tesz a magyar oktatás az értékőrzés érdekében, hasonlatos ahhoz, amint valaki egy hatalmas méretű zsíros tölcsérben próbál megkapaszkodni – sikertelenül, miközben egyre fokozódó sebességgel és egyre keskenyebb „menzúrán” tart a tölcsér keskenyedő vége felé. Ezt a zeneoktatásban kizárólag a tehetség korai felismerésével és a tehetségek rendkívül odafigyelő gondozásával lehet csak ellensúlyozni. Ez a verseny jó „iskolát” mutatott be a tehetséggondozás jelentőségéről, különösen amit a IV. korcsoportban közreműködő kandidátusoktól hallhattunk.

Bizonyos előadásbéli részletekre is ráirányította a figyelmet. A zsűriben is voltak akik szóvá tették, hogy túlságosan nagy amplitudójúak egyik-másik játékosnál az ún. kifejező mozgások. Véleménye szerint vétek lenne ezeket lenyesegetni, mert ezek is hozzátartoznak az így játszó muzsikus kifejezés-készletéhez. Ha lenyesegetnénk ezeket, megszűnne a zenei kifejezés, eltűnne az egyéniség is a maga teljességében.

Az általános értékelés után még mód nyílott arra, hogy a jelenlévő zongoratanárok pár perces egyéni konzultációkat folytassanak a zsűri tagjaival (akiknek a megelőző esti fogadáson erre már – vagy még – nem volt lehetőségük) a gálakoncert megkezdése előtt.

Felfűtött izgalommal nyüzsgött a résztvevők apraja-nagyja a nagyterem előtt, mígnem felhangzott a jelzés a záró ceremónia kezdetét jelezve.

Kerek Ferenc zsűri elnök röviden méltatta a verseny értékeit, annak színvonalát. Azt követően Papp Istvánné, a Vikár Sándor Zeneiskola igazgatója köszönetet mondott a zsűri munkájáért, továbbá megköszönte a versenyt bármilyen formájában támogatók pártoló részvételét a patronálásban.  Ennek eredményét táblázatos összefoglalásban alább láthatjuk.

Korcsoport

I.        díj

II.     díj

III.   díj

Külön-díj

I.            18 fő

2

1

3

5

II.          29 fő

2* + 4

6

3

5

III.    19fő

3

4

3

5

IV.    19fő 

3

1

3

7

Tanári

 

 

 

13

 

II. korcsoportban a 2* jelzés 2 kiemelt I. díjat jelöl.

 

A résztvevő zeneiskolák, az adományozók és a díjazottak felsorolását a Parlando honlapján részletesen tesszük közzé.

A zsűri döntésének ismertetése, a díjak kiosztása során a teljes megelégedettség áradt szét a nagyteremben. Egyetlen esetben sem hangzott még nesze sem a közönség méltatlankodásának. Ez is jelezte a verseny előválogatóinak a hasznosságát, nem kevésbé pedig a zsűri döntésének a korrektségét és hogy a döntés valamennyi résztvevőből elismerést váltott ki.

Külön említjük meg, hogy a verseny  Nagydíját:  a Budapest Zongora-szalon  által felajánlott KAWAI pianínót a zsűri döntése alapján a legered-ményesebb iskola, a Szentendrei Vujicsics Tihamér Alapfokú Művészet-oktatási Intézmény  és tanára, Gaál Natália és növendékei együtt érdemelték ki.

Hogy a versenyen kivétel nélkül mindenki:  a versenyzők, a kísérő tanárok, a szülők mind-mind oly jól érezték magukat és otthonuknak tudták tekinteni a Vikár Sándor Zeneiskolát az ott töltött három és fél nap során, mint annyiszor máskor is, a vendéglátó Zeneiskola munkatársainak (az igazgatótól a tanárkollégákon át a portásig bezárólag mindenkinek) volt köszönhető.

Aki vasúton érkezett, azt az állomáson a hangos-bemondó üdvözölte: „Köszöntjük szeretettel a … Zongoraversenyre érkező vendégeket”. A megnyitó estéjén kísérőikkel érkező növendékek a portástól érdeklődtek, tudnak-e még gyakorolni, zongorát kipróbálni, és – hány óráig lenne szabad? A portás-bácsi válasza: – „Ameddig szükséges, kedves: éjfélig, vagy tovább?” – Milyen megnyugtató és biztonságot adó érzés a résztvevőknek már az első pillanattól, hogy nem a portás munkaidejének végeztéig!... És az épület minden 5-8-10 méterén eligazító kollégák adtak tanácsot, mit, mikor, hogyan lehet elérni, hová lehet menni – gyakorolni, stb. Senki nem volt elhagyatva, mindenki biztos lehetett abban, hogy pillanatokon belül „otthon” lehet, s az otthonlét biztonsága kiterjedhetett a verseny teljes idejére.

Innentől kezdve csak újabb és újabb pozitív meglepetések és örömök várhattak a versenyző ifjakra: kivétel nélkül, minden egyes szereplő, mindegy, hogy kicsi vagy nagy, gyermek, vagy ifjú, verseny-szereplése után azonnal kapott egy Nyíregyháza történetét, életét bemutató értékes albumot. [Szerzője:  Felbermann Endre nevét is hadd vigyük magunkkal.] Két napon belül 85 ilyen album talált ifjú „gazdásra”. Igen, egyszeri emlék, esztétikai értéket képviselő emlékeztető, hogy ha 20 év múlva találkoznak egymással véletlenül a mostani versenyzők, az elért eredménytől függetlenül is csak ennyit kérdeznek egymástól: – Te is? – Te is? – Megvan még? – Mi? – Hát az album, amit akkor kaptunk! – Igen, mi, nyíregyháziak, még ha bonyhádiak is vagyunk. – Ez is közösségformálás lenne… És remek PR! Zeneiskolának, városnak egyaránt. Talán van félmillió is, amibe került. Megéri! Adomány volt…

Apropos! Adomány. Soha nem volt még ekkora zavarban zsűri, mint ebben az évben, ezen a versenyen. Annyi ajándék érkezett adományként, mint még soha. Így történhetett, hogy rendkívüli differenciáltsággal lehetett jutalmazni a jobbnál-jobb zenei előadói teljesítményeket. Ha a korcsoport létszámát és a szétosztott díjak számát egybeveti a tisztelt Olvasó (tessék másfél oldalt visszalapozni a táblázatig), láthatja, hogy az lehetett  nehéz a zsűrinek eldönteni, hogy ki ne kapjon valamit. Ezek között a díjak között volt pianínó(!), volt két zongoraszék (egyéni ajándékként), könyvek, kották (Editio Musica), albumok, konkrét időpontra szóló szereplési lehetőségek (Jeunesses), a Sziget Fesztiválon való szereplés 2010 augusztusában (Fidelio – különösen magas PR érték!), a legjobb X stílus (kortárs, Chopin, stb.) stílushű előadásért külön-díj, a KOGART Alapítvány 8 x 5.000 Ft értékű különdíja, s végül:  a Művelődési Minisztérium 260.000 Ft-ot ajánlott fel készpénzben díjazásra.

A sikeres versenyzők mellett a zsűri külön elismerését élvezhették azok a felkészítő tanárok, akiknek akár egy különlegesen jó, akár több nagyon jó növendékük előadása hívhatta fel a döntnökök figyelmét. Nem kevesebb, mint 13 tanár kollégát szólítottak pódiumra hol értékes könyvek-albumok, hol értékes festmények, vagy épp CD-k átvételére. A tanári munkát méltató adományozók a KOGART Alapítvány, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszer-vezete, a Nemzeti Kincsekért Egyesület és a Zenetanárok Társasága voltak.

A Parlando-ban közzétett adományozók listájából kikövetkeztethető, hogy mely intézmények, szervezetek, cégek, vállalkozások, alapítványok voltak azok, amelyek profiljuknak megfelelően járultak hozzá a Zongoraverseny megrende-zésének sikerességéhez és elismertségének növeléséhez.

Sem az eddigi tények (lásd díjak „arany-eső”je), sem a Vikár Sándor Zeneiskola által megrendezett legutóbbi XI. Zongoraverseny óta eltelt időszak iskolai, intézményen belüli eseményei, növekményei, belső élete nem mutatta azon romlás, azon szűkölködés jegyeit, amelyek a gazdasági válság következtében országszerte, szinte az élet minden területét érintették, vagy még inkább – sújtották.

Míg a korábbi zongoraversenyeken vagy a Zeneiskola saját tulajdonú, fakó, lestrapált hangú zongoráját kellett megszelídíteni a versenyzőknek  tanúsítják ezt a korábbi zsűrik által hangoztatott panaszok, – a XI.-en,  kifejezetten a verseny színvonalának  támogatására és az ifjú zongoristák örömére már kölcsönbe kapott Bösendorferen játszhattak, a jelenlegi versenyen saját tulajdonú, 2009-ben vásárolt Kawai hangversenyzongora állott rendelkezésükre. A 2009-ben pályázaton nyert összegből futotta még a számítógépes és ahhoz kapcsolódó szoftver-park bővítésére is.  De a 2009. év szüretidőszaka még egy 3-manuálos elektronikus orgonát is termett, első sorban gyakorlási célokra, de a Piccoli Archi terem kamarakoncertjeit, programjait is színesíti.

Ebben az iskolában színes az élet, nem mesterséges színezék révén. Általános leépítés helyett a fejlesztés volt a jellemző. Pályáztak, pályáznak szakmai programokra, versenyek rendezésére, versenyeken, szakmai találkozókon való részvételre, tanáraik előrehaladását támogatandó. A sok, sőt, egyre több feladat egyre több tanár, több szakember bevonását igényli.

2009-ben meghirdették az „Innováció és Kreativitás Éve” programot. Az országos tehetséggondozó program (Tehetségpont) regisztrált intézményévé lettek, a 11 közül az egyik (lásd rövidebb írásunkat a TAZI-ról). Ötletpályázatukból, de még inkább ötleteikből ötlet-pályázaton való részvételre is futja. Mester és Tanítványa koncertjeiken jelenlegi tanárok és hajdan volt növendékeik közösen lépnek fel. Így még a Millenáris Teátrumba is eljutnak. Így még többen figyelhetne fel reájuk!

Ennek a tehetséggondozásnak azonban van egy belső, intenzív része is, ami nem a színházi megjelenéssel, a kifelé-kacsintással kacérkodik. A Fesztiválzenekar kakaó-koncertjeihez hasonló gyermekváró zenés vasárnap-délelőttöket tartanak. Nemcsak várják, de vonzzák is még az óvodás korosztályt is, akikből hamarosan zeneiskolás is lesz. Gondozásuk nemcsak arra terjed, hogy a zeneiskola 6 osztályát végezzék el növendékeik, hanem, hogy megtartsák őket továbbképző osztályokban. Az sem kudarc, ha tőlük mennek zenei tanulmányaikat folytatni a „nagyok” – a konziba. Arra azonban büszke az iskola, hogy úgy tartják meg a náluk zenét tanulókat, hogy közben általános tanulmányaik sikerété is ambicionálják. Vannak olyanok, akik a Debreceni Egyetemen folytatják tanulmányaikat, de visszajárnak a „Vikár”-ba hangszertanulmányaikat folytatni.

Büszkék a nemzetközi kapcsolataikra. Hét ország hét városának zeneiskolásaival – miként korábban (válság ide, válság oda) – továbbra is elszakíthatatlanok a szálak. A fejlődésnek csak egyetlen iránya van: előre és feljebb. Egy éve nemzetközi fesztivált rendeztek, s összekapcsolták szakmai fórummal is, amelyet arra is kihasználtak, hogy megvitassák a zeneoktatás színvonalát (de anyagát is) országonként. Ebben egyformán vettek részt németek, lengyelek, erdélyi, kárpátaljai, felvidéki, délvidéki és anyaországi magyarok. A konklúzió az volt, hogy a zeneoktatásban érvényesíthető és felhasznált anyagok esztétikai értékeinek fenntartása nem olyan egyszerű, mint évekkel korábban. Többségüknél a könnyebb ellenállás irányába haladnak. Nyíregyházán még nem alkusznak.

Az utóbbi sorok látszólag nem a versenyről szólnak, hanem a Vikár Sándor Zeneiskoláról. Akinek van szeme a látásra, akinek van nemcsak zenei, de egyáltalán füle a hallásra, láthatja, hallhatja, - a további, a mélyebb belátást segítő gondolkodást természetesnek tekintve, eltűnődhet azon, hogy egy olyan iskolában, ahol ennyi mindenre futja a Czerny 26-os és a Mozart Bécsi szonatinák tanításán túl is, ott egy kézmozdulattal létrejöhet egy ilyen verseny is.

Vajon mikor kezdődhettek az első telefonok, hogy az adományok összejöjjenek? Vajon hány levelet kellett ahhoz megírni, hogy a cégek, intézmények, stb. vezetői el minden letisztázódjék a verseny érdekében? Vajon hány zeneiskolával kellett pontosítani terminusokat, egyéb szükséges adatokat, hogy az intézeti és területi előválogató után a mostani, aktuálisan elmúlt verseny programfüzetébe? Vajon hány és milyen fajsúlyú szerződéseket kellett megkötni, hogy minden dokumentáció a helyén legyen és működést segítő? Csak ebbe a gondolati, szervezeti, tevékenységi környezetbe beleillesztve tudhatja bárki is az igazi helyén értékelni ezt a zongoraversenyt. Itt, ahol nem csupán zenét oktatnak. Itt, ahol mindenkire futja figyelem. Itt, ahol mindenkire futja a figyelmességből, az odaforduló gondoskodásból. Itt, ahol minden munkatárs tudja, hogy amit tesz, az NEM SZOLGÁLTATÁS, HANEM SZOLGÁLAT. Itt, ahol minden munkatárs számíthat a másikra, ahol mindenki tudja, hol és mi a feladata, kinek, mit segíthet. Ahol gyanakvás és szimatolás helyett a másik kollégába vetett BIZALOM munkál. De ugyanúgy, bíznak a növendékekben. A növendékek megszokják, hogy így is lehet, bizalomban élni. A kiejtett szónak, az elhangzott hangnak hitele és értéke van. És igazak a visszajelzések. Ez is része a tehetséggondozásnak. Nem kevesebb, és nem több, vagy talán mégis mennyivel több összetevője van annak, hogy ez a XII. Zongoraverseny nem volt „tucat” esemény. Mindenki, aki elhagyta Nyíregyházát, nemcsak a részvétel, nemcsak a zeneiség, nemcsak a siker, hanem az emberség, tenyéren hordozás emlékét is magával vihette.

Van-e titka egy ilyen légkörnek, egy ilyen 3-4 napba sűrített eseménynek, közösségi katarzisnak?

Talán még annyi, hogy az itt működő tanárok közül 10 év során harmincketten kaptak különböző kitüntetéseket. Kitüntetést a megbecsülés kifejezéséért, ösztönzésül, hogy a jövőben csak így, de esetleg még jobban… és köszönet az odaadó szolgálatért. Ez a lelkület vezeti az iskolát, a lelkület pedig Ellában, Szabó Ellában, Papp Istvánné igazgatónőben van. Nem marad azonban nyomtalan és észrevétlen az ő működése sem. Jelzik ezt Vietórisz-, Kölcsey-, Artis Jus-, Apáczai Csere János-díjai. A legmagasabb értékű ezek közül azonban a legfrissebb, legújabb, a 2010. március 15-én átnyújtott Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt. És a legbecsesebbek azok a csillogó tekintetek, a sikertől kipirult muzsikus arcok, akik ki sem tudják talán pontosan fejezni, honnan érkeztek haza, és mi történt velük, csak annyit mondanak otthon: drága Nagyi, Édesapám! Fantasztikus volt Nyíregyházán!...

Néhányan a nem-versenyzők közül, mi is csatlakozunk az ifjúsághoz.

 

Köszönetünk mindenkinek a Vikár Sándor Zeneiskolában, minden munka-társnak, akik törődtek velünk, akik útbaigazítottak, akik akár két tollvonást tettek, két széket odébb tettek, csak azért, hogy jobban érezzük magunkat.

Köszönet az igazgatóhelyetteseknek: Ny. Rajzer Mártának, S. Kazár Irénnek, a gazdasági hivatal vezetőjének, munkatársainak, minden tanárnak és minden nem oktató munkatársnak.

Ismét, tizenkettedszer is, fantasztikus volt Nyíregyházán!

Köszönjük, Igazgatónő!

Köszönjük mindnyájunk kedves, szeretett és nagyon tisztelt Ellája!

Laczó Zoltán

 

 

Adatok a XII. ORSZÁGOS ZENEISKOLAI ZONGORAVERSENY-ről

 

A RENDEZVÉNY TÁMOGATÓI:

 

 

Budapest Zongoraszalon

Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft.

Előadóművészi Jogvédő Iroda, Budapest

Ferenczy György Alapítvány Budapest

Fidelio Budapest

Hotel Korona Nyíregyháza

Hungaro Chemicals Kft. Nyíregyháza

Jeunesses Musicales Hungary

Kodály Zoltán Általános Iskola Nyíregyháza

Kovács Gábor Művészeti Alapítvány

Magyar Zeneiskolák És Művészeti Iskolák Szövetsége

Magyar Zeneművészek És Táncművészek Szakszervezete

Mondi Bags Hungaria Kft. Nyíregyháza

Nemzeti Civil Alapprogram

Nemzeti Kincsekért Egyesület

NKA Zenei Szakmai Kollégium

Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata

Nyíségi Erdészeti Zrt.  Nyíregyháza

Nyírségvíz Zrt. Nyíregyháza

Oázis Kertészet Nyíregyháza

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Oktatási Hivatal Budapest

Opus-Music Kft. Nyíregyháza

Phoenix Légrugó Technológia Kft. Nyíregyháza

Plakomed Gyógyszer Kiskereskedelmi Kft. Nyíregyháza

Polip Music Kft. Nyíregyháza

Sipkay Barna Kereskedelmi, Vendéglátóipari, Idegenforgalmi Középiskola – Ózon Panzió

Start Rehabilitációs Foglalkoztató És Intézményei

Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság Nyíregyháza

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási Közalapítvány

Szabolcs-Szatmár- Bereg Megyei Önkormányzat

Szabolcsi Szimfonikus Zenekar

Tokaj Kereskedőház Rt. Tolcsva

Varró Margit Alapítvány Budapest

Vinnai Ékszer Kft. Nyíregyháza

Zenekultúra Támogatásáért Alapítvány Nyíregyháza

Zenetanárok Társasága Budapest

Zrínyi Ilona Gimnázium És Kollégium Nyíregyháza

 

  RÉSZTVEVŐ ZENEISKOLÁK:

        

Baja, Liszt Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Balassagyarmat, Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Barcs, BNOI Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Békéscsaba, Bartók Béla Művészeti Szakközépiskola és AMI

Biatorbágy, Pászti Miklós Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Bonyhád, BONI Bartók Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézményegysége

Budakalász, KKÁMK-Kalász Művészeti Iskola AMI

Budapest, I. ker. Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola

Budapest, II. ker. Járdányi Pál Zeneiskola AMI

Budapest, V. ker. Szabolcsi Bence Zeneiskola AMI

Budapest,VI. ker. Tóth Aladár Zeneiskola AMI

Budapest, XI. ker. Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola 

Budapest, XII. ker. Solti György Zenei Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Budapest, XIV. Szent István király Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI

Budapest, XV. ker. Hubay Jenő Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Budapest, XVI. ker. Rácz Aladár Zeneiskola AMI

Budapest, XIX. ker. Kispesti Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Budapest, XXII. ker. Nádasdy Kálmán Művészeti és Általános Iskola

Cegléd, Erkel Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Csömör, Krammer Teréz Zeneiskola és AMI

Debrecen, Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI

Dunakeszi, Farkas Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Esztergom, Zsolt Nándor Alapfokú Zene-és Művészeti Iskola

Érd, Lukin László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Gyöngyös, Pátzay János Zeneiskola AMI

Győr, Liszt Ferenc Zeneiskola AMI

Hajdúszoboszló, Zichy Géza Zeneiskola AMI

Jászberény, Palotásy János Zeneiskola AMI

Kecskemét, M. Bodon Pál Zeneiskola

Kisvárda, Weiner Leó Alapfokú Zene-és Művészeti Iskola

Mátészalka, Szatmár Alapfokú Művészeti Iskola

Miskolc, Egressy-Erkel Zeneiskola AMI

Miskolc, Fazekas-Istvánffy Ált. Isk. és AMI

Nyíregyháza, Vikár Sándor Zeneiskola AMI

Pécs, Városközponti Iskola Liszt Ferenc Zeneiskolája

Pécs, ANK Művészeti Iskola

Piliscsaba, Klotildligeti Ward Mária Ált. Isk., Gimnázium és AMI

Salgótarján, Váczi Gyula Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Siófok, SIOK Siófoki Művészeti Iskola

Szeged, Király-König Péter Zeneiskola AMI

Szentendre, Vujicsics Tihamér Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Székesfehérvár, Hermann László Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI

Vác, Bartók Béla Zeneiskola AMI 

Veresegyház, Lisznyay Szabó Gábor Zeneiskola

Zalaegerszeg, Pálóczi H. Ádám Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Zebegény, Szőnyi István Ált. Isk. és AMI 

Zirc,  III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola és AMI

 

A Verseny Díjazottjai

 

I. Korcsoport

 

Versenyző

helyezés

Csanálosi Ilona (2000.02.04.)

XV. ker. Hubay Jenő Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Budapest

             Tanára: Homor Istvánné

I.

Li Canqi Anna (2001.10.04.)

XIV. Szent István Király Zeneműv. Szakközépisk. és AMI, Budapest

  Tanára: Monostori Gábor

I.

Bencsik Réka Anna (1999.08.13.)

V. ker. Szabolcsi Bence Zeneiskola AMI, Budapest

                         Tanára: Boros Lajosné

II.

Barbarics Csanád (2000.06.09.)

III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola és AMI, Zirc

                           Tanára: Kapitány Dénes

III.

Boda Miklós Károly (2000.07.02.)

Lisznyay Szabó Gábor Zeneiskola, Veresegyház                

  Tanára: Elláné Papp Katalin

III.

 Xu Qian (1999.06.01.)

Hermann László Zeneműv.Szakközépisk. és AMI, Székesfehérvár

Tanára: Kovács Éva Mária

III.

Nagy Dorottya (2000.08.04.)

XIX. ker. Kispesti Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Budapest

 Tanára: Marczisákné Gödöllei Gyöngyi

Külön Díj

Pauló Zsuzsanna (1999.06.30.)

Váczi Gyula Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Salgótarján 

  Tanára: Szabó Istvánné

KD

Jassó Margit (2000.05.07.)

Vujicsics Tihamér Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Szentendre

  Tanára: Z. Lakos Ágnes

KD

Baksa Zsófia Magdolna (1999.07.21.)

Vikár Sándor Zeneiskola AMI, Nyíregyháza

    Tanára:  Konrádné Kun Erika

KD

Molnár-Sáska Zoltán (1999.12.18.)

 XIV. Szent István Király Zeneműv. Szakközépiskola  és AMI, Budapest

      Tanára: Tiszay Katalin

 

KD

 

II. KORCSOPORT

 

Versenyző

helyezés

 Balogh Ádám (1997.10.30.)

Városközponti Iskola Liszt Ferenc Zeneiskolája, Pécs

 Tanára: Megyimóreczné Schmidt Ildikó

Kiemelt I.

Berecz Mihály (1997.10.20.)

XVI. ker. Rácz Aladár Zeneiskola  AMI, Budapest

   Tanára: Major Edit

      Kiemelt I.

Kocsis Krisztián (1997.09.10.)   

2I. ker. Járdányi Pál Zeneiskola  AMI, Budapest         

        Tanára: Becht Erika

I.

Pálka Dávid (1999.04.03.)

 Király-König Péter Zeneiskola AMI,  Szeged

   Tanára: Sigmondné Erős Andrea

I.

 Heinrich Attila  1998.10.17.

 Miskolci Egressy-Erkel Zeneiskola AMI Miskolc

               Tanára: Csabay Csilla 

I.

Richter Anna Zsófia (1998.03.20.)

Vujicsics Tihamér Alapfokú Műv.okt. Intézmény, Szentendre

                Tanára: Gaál Natália

 

I.

Martin Bogdán (1998. 03.06.)

 Király-König Péter Zeneiskola AMI, Szeged

          Tanára: Hotziné Ördögh Margit

 

II.

Szebellédi Márton (1997.08.29)

Kecskeméti Művészeti Óvoda, Ált. Isk., Középiskola és AMI

 M. Bodon Pál Zeneiskolája, Kecskemét

                     Tanára: Lantos Éva

 

II.

Korb Vanessza (1998.01.23.)

 M. Bodon Pál Zeneiskola, Kecskemét

                Tanára: Bujdosóné Csáki Edit

 

II.

Naszagyuk Júlia (1997.07.02.)

VI. ker. Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest

                   Tanára: Szilágyi Katalin

II.

Pless Gergő (1997.09.03.)

 Kodály Zoltán Zeneműv.  Szakközépiskola és AMI, Debrecen

                     Tanára: Laskay Edit

II.

 Szívós Rebeka (1998.04.13.)

Vujicsics Tihamér Alapfokú Műv.okt. Intézmény, Szentendre

                 Tanára: Gaál Natália

II.

Ugrin Bálint József (1998.02.20.)

Kodály Zoltán Zeneművészeti  Szakközépiskola és AMI,     Debrecen

  Tanára: Atyiné Baranyai Melinda

III.

Forgó Benjámin (1999.04.04.)

     ANK Művészeti Iskola,  Pécs

              Tanára: Iván Katalin

III.

Szamosközi Kinga (1997.06.04.)

Városközponti Iskola Liszt Ferenc Zeneiskolája, Pécs

Tanára: Megyimóreczné Schmidt Ildikó

III.

Buka Péter ( 1997.07.14.)

 Kodály Zoltán Zeneműv.  Szakközépiskola  és AMI, Debrecen

 Tanára: Illyésné Szűcs Zsuzsanna

KD

Nagy Anna (1998.04.26.)Vikár Sándor Zeneiskola AMI, Nyíregyháza 

    Tanára: Vasvári Tamás

 

KD

Pap Luca (1998.12.17.)

 Rózsavölgyi Márk Alapfokú Műv.okt. Intézmény,    Balassagyarmat

               Tanára: Somogyvári Ildikó

KD

 Boateng Kármen (1998.02.23.)

 BNOI Vikár Béla Alapfokú Műv.Okt. Intézmény, Barcs

                Tanára: Tóth Krisztina

KD

Fehér Norbert (1997.06.20.)

 VI. ker. Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest

                Tanára: Szilágyi Katalin

 

KD

 

 

 

 

III. KORCSOPORT

 

Versenyző

Helyezés

 

Vizi Dávid (1997.03.05.)

Pászti Miklós Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Biatorbágy 

              Tanára: Vadász Zsuzsa

 

I.

 Andrejcsik Bóbita ( 1996.09.27.)

Király-König Péter Zeneiskola AMI, Szeged

              Tanára: Sigmondné Erős Andrea

 

I.

Szedmák Eszter (1996.08.26.)

KKÁMK-Kalász Művészeti Iskola AMI, Budakalász

                   Tanára: H. Kürtösi Mónika

 

I.

Karajz Júlia (1995.07.31.)

Vujicsics Tihamér Alapfokú Műv.okt. Intézmény, Szentendre

              Tanára: Gaál Natália

 

II.

Moldoványi András  (1996.03.16.)

XII. ker. Solti György Alapfokú Műv.okt. Intézmény, Budapest

            Tanára: Rihayné Ágoston Anna

 

II.

Nguyen Vi Vien (1996.08.20.)69

 XV. ker. Hubay Jenő Alapfokú  Műv.okt.Int. és PSZK Budapest

                  Tanára: Homor Istvánné

II.

Szilasi Dávid (1997.05.12.)

  II. ker. Járdányi Pál Zeneiskola AMI, Budapest

                Tanára: Gergelyné Knapp Éva

II.

Molnár Veronika (1996.06.05.)VI. ker. Tóth Aladár Zeneiskola AMI,  Budapest

                              Tanára: Halászné Veres Zsuzsa

III.

Radó Éden (1997.01.31.)

XXII. ker. Nádasdy Kálmán Műv. és Általános Iskola, Budapest

              Tanára: Batke Márta

 

III.

Rónaszéki Sára (1997.04.16.)

XII. ker. Solti György Alapfokú Művészetoktatási Intézmény,  Budapest

             Tanára: Rihayné Ágoston Anna

III.

 Molnár Dániel (1996.04.12.)

SIOK Siófoki Művészeti Iskola, Siófok

   Tanára: Bernáthné Fülöp Zsuzsanna

KD

Edőcs Mátyás (1996.09.23.)

XVI. ker. Rácz Aladár Zeneiskola AMI, Budapest

              Tanára: Miskei Lászlóné

KD

Juhász Eszter (1996.07.05.)

Weiner Leó Alapfokú Zene-és Művészeti Iskola, Kisvárda

              Tanára: Tóth Ágnes

 

KD

Szórádi Dávid (1995.10.17.)

III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola és  AMI, Zirc

                  Tanára:  Kapitány Dénes

 

KD

Várallyay Kinga (1996.08.13.)

Pátzay J. Zeneiskola AMI, Gyöngyös

              Tanára: Várallyay Róbert

 

KD

 

 

 

IV. KORCSOPORT

 

 

Versenyző

 

helyezés

Vissi Barnabás (1992.08.24.)

Pálóczi H. Ádám Alapfokú Műv.okt. Intézmény, Zalaegerszeg

            Tanára: Tóth László

I.

Bede Fazekas Máté (1991.08.23.)

Liszt Ferenc Zeneiskola AMI, Győr

            Tanára: Pálné Rácz Edina

I.

 Medgyesi Zsolt (1993.10.17.)

 II. ker. Járdányi Pál Zeneiskola AMI, Budapest 

               Tanára: Gergelyné Knapp Éva

I.

Sógor Tamás (1994.06.20.)

Vikár Sándor Zeneiskola AMI, Nyíregyháza

               Tanára: Fesztóry Ágnes

II.

Czakó Erik (1994.09.06.)

Vikár Sándor Zeneiskola AMI, Nyíregyháza

             Tanára: Pólikné Smid Ildikó

III.

Polgár Balázs (1994.07.31.)

Szőnyi István Ált. Isk. és AMI,   Zebegény

                Tanára: Gellai Ildikó

III.

Zrufkó Annamária (1991.10.13.)

Farkas Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Dunakeszi

            Tanára: Dr. Domoszlai Erzsébet

III.

Nagy József (1995.02.08.)

Zichy Géza Zeneiskola AMI, Hajdúszoboszló

            Tanára: Pap Éva -   Pless Attila

KD

Vörös Elma Dóra (1993.09.15.)

Városközponti Iskola Liszt Ferenc Zeneiskolája, Pécs

   Tanára: Megyimóreczné Schmidt Ildikó

KD

Pejtsik Panna (1993.04.29.)

 I. ker. Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola, Budapest

            Tanára: B. Kiss Zsuzsanna

KD

Ferkai Péter (1993.03.25.)

Farkas Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Dunakeszi

            Tanára: Radnainé Puer Judit

KD

 Frank Dávid (1993.05.08.)

 II. ker. Járdányi Pál Zeneiskola  AMI,   Budapest   

            Tanára: Becht Erika

KD

Péterfay Ferenc (1995.03.16.)

Liszt Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Baja 

              Tanára: Kántor Erika

 

KD

Péterfay Dóra (1995.03.16.)

Liszt Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Baja   

            Tanára: Kántor Erika

KD

 

 

 

 

 

 

Tanári különdíjak:

 

Zenetanárok Társasága Budapest

(tanári díj) JS Bach: Wohltemperiertes Klavier 48 preludium és  fuga  3CD-n

  Megyimóreczné Schmidt Ildikó

 

Nemzeti Kincsekért Egyesület által adományozott  Kalmácsai Graduál c. könyvet / tanári díjként  2 db

 

Homor Istvánné

Sigmondné Erős Andrea

 

Kovács Gábor Művészeti Alapítvány által adományozott Kacziány Géza: Magyar Vértanúk könyve

             6 db (4.000,-Ft/db)

 

Major Edit

Rihayné Ágoston Anna

Becht Erika

Pálné Rácz Edina

Gergelyné Knapp Éva

Monostori Gábor

 

Magyar Zene- és Táncművészek Szakszervezete        

zsűrizett festmény a legeredményesebb felkészítő tanár részére                   4 db 

 

Vadász Zsuzsa

Csabay Csilla

H. Kürtösi Mónika

Tóth László