Erasmus Intenzív Program a Nyíregyházi Főiskolán

 

2010. február 22. – március 6.

 

Első ízben adott otthont a Nyíregyházi Főiskola Erasmus intenzív kurzusnak. Az Ének-Zene Tanszék 2006-ban kapcsolódott be az ArGeNord (International Arbeitgemeinschaft Musikpädagogik der nördlichen Länder Europas) zenepedagógiai munkacsoport programjába.

 

Az Intenzív Programról általában

„Ebben a pályázattípusban az „Erasmus University Charterrel” rendelkező felsőoktatási intézmények valósíthatnak meg olyan, többoldalú alapon szervezett intenzív programokat, amelyek elősegítik:

         Az európai felsőoktatási térség megvalósítását;

         A felsőoktatásnak és a felsőfokú és egyéb felsőszintű szakképzésnek az innováció folyamatához való hozzájárulását, megerősítését;

         Az európai felsőoktatási intézmények közötti többoldalú együttműködés minőségének javítását és mennyiségének növelését.

Az Intenzív Programok keretében legalább 3 különböző országból, minimum 10 külföldi hallgató részvételével szervezik meg a partnerek azt a tömbösített nemzetközi kurzust, ami legalább 10 napig tart. Az IP lehet egyszeri tevékenység, de korlátozott számú évig ismétlődhet is. (A finanszírozás maximális időtartama három egymást követő év, ezekre évente kell pályázni.) Nem állhat kutatási tevékenységekből vagy konferenciákból, hanem valami újat kell kínálnia a tanulási lehetőségek, a készségfejlesztés, az információkhoz való hozzáférés stb. szempontjából a részt vevő tanárok és diákok számára egyaránt.”[1]  Fontos szempont az IP tervezésekor a tanulmányi programba illeszthetőség, az aktív hallgatói részvétel, a csoportmunkák (nemzetközi és nem intézményi/nemzeti csoportok) biztosítása.  

Az ArGeNord által koordinált nemzetközi intenzív kurzus elnevezése:

Explorations in Music in Education: European Dimensions

További jellemzői:

         a résztvevő országok hallgatói két héten keresztül dolgoznak együtt;

         a kurzus nyelve angol;

         minden kurzus egy-egy téma köré szerveződik;

         a résztvevő országok vezető oktatói szervezik és felügyelik a kurzus valamennyi programját, valamint a csoportmunka lehetőségeit kihasználva workshopokat tartanak;

         a hallgatók megismerhetik a partner országok oktatási rendszereit, zenepedagógiai módszereit;

         az iskolalátogatási program keretében találkoznak, illetve együtt dolgoznak általános és középiskolai tanulókkal, tanárokkal, mely során gyakorlati, pedagógiai tapasztalatot, élményt szereznek és módszertani ismeretekre tesznek szert;

         előadások, kóruséneklés, egyéb zenei tevékenységi formák színezik a kurzus alapvetően pedagógiai tartalmú programját;

         a kurzust valamennyi hallgató, oktató és egy külső megfigyelő értékeli.

 

Intenzív kurzusok és témáik 1997-2010 között

1.        Rostock                                1997        Sound and Silence

2.        Copenhagen                        2000        Encounters

3.        Liverpool                              2000        Bridges

4.        Leuven                                  2002        Visions

5.        Umeå                                     2003        Routes/Roots

6.        Rostock                                2005        Waves

7.        Liverpool                              2006        Journeys

8.        Leuven                                  2007        Communications

9.        Umeå                                     2009        Transformations

10.     Nyíregyháza                        2010        Inspirations

Partnerek:

 

        Hochschule für Music und Theater Rostock (D)

        Umeå Universitet – Umeå (S)

        Liverpool Hope University – Liverpool (UK)

        Lemmensinstituut – Leuven (B)

        Nyíregyházi Főiskola – Nyíregyháza (H)

 

A projekt országonként 8-10 hallgató és 2-3 oktató részvételét teszi lehetővé. Ezúttal is 44 hallgató és összesen 13 oktató dolgozott együtt két héten keresztül.

 

Programok

A nyitó napon minden ország 15-20 perces – a témához illeszkedő – zenés bemutatót, bemutatkozást tartott. A kurzus kezdetén a workshopok domináltak: egy időben mindig 3 foglalkozás zajlott: azaz a hallgatók 3 csoportban dolgoztak egy-egy oktató irányításával. A kurzus témájához kötődően táncos, mozgásos, képeket segítségül hívó kreatív, improvizatív, különféle tanulási folyamatokon végigvezető gyakorlatok, valamint klasszikus, elektronikus, ritmushangszerek használatát igénylő zenés, énekes feladatok jelentek meg.

A hallgatók megtapasztalhatták, ki­próbálhatták, hogyan adható elő egy 4 szólamú kánon tánccal, játékkal, mozgással anélkül, hogy a többszólamú éneklés nehézsége felmerülne. Koncentrációt, folyamatos figyelmet, egyenletes tempótartást igénylő ritmusgyakorlatok szólaltak meg testhangszerekkel, mozgással. Megszólaltak, mondhatni életre keltek a képek: egy-egy fotó, alkotás struktúrájának, vonalainak, formáinak, színeinek, tónusainak megfigyelése, elemzése után a hangulati elemekhez – csoportos improvizatív bemutatók formájában – hangok, hangfoltok társultak.

          Magyar gyermekjátékok, gyermekdalok elevenedtek meg szöveggel, majd szolmizálva – igénybe véve a szolmizációs gondolkodást segítő eszközöket, applikációs technikákat.  A hallgatók mintát kaphattak, példát meríthettek az óratervezés, óravezetés folyamatából. Bepillanthattak a venezuelai „El Sistema” alapján az Egyesült Királyságban (UK: Liverpool, Lambeth, Norwich) kidolgozott „In Harmony” projekt munkálataiba, megismerhették a célokat, a kisgyermekkorban elkezdett hangszertanulás, gyermekzenekar működésének lehetséges formáit. Izgalmas ellenpólusa volt ez a Kodály-koncepciót és magyar zenetanítási gyakorlatot bemutató előadásnak és workshopnak, ahol mi, házigazdaként az énekes alapú oktatás elsődlegességét és előnyeit hangsúlyoztuk.

 

 

 

„Students teaching students"

Évek óta formálódott ötlete vált valóra a szervezőknek a „hallgató tanít hallgatót” programok keretében. Fél órás bemelegítő/beéneklő illetve lazító feladatsorokat állítottak össze ezúttal a nemzeti csoportok. Az első héten két, a második héten három csapat tartott zenés, énekes, táncos, esetenként igen intenzív, alaposan átmozgató bemelegítést.

Iskolai gyakorlat

A két hetes intenzív kurzus központi programja az iskolai gyakorlat volt. Négy iskolát (Apáczai Csere János Gyakorló Általános Iskola, Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Jókai Mór Református Általános Iskola, Vasvári Pál Gimnázium), hat szaktanárt kerestünk meg a program szervezésekor. A cél az volt, hogy a közoktatás minden szintjét bevonjunk a munkába. Néhány kolléga két osztállyal is jelentkezett, ennek eredményeként 10 osztály – kb. 300 tanuló – vett részt a gyakorlaton. Az alsó tagozatot három 3. (ebből egy emelt szintű), egy 4. osztály, a felső tagozatot két 5., egy 6., a gimnáziumot két 9. és egy emelt szintű 12. osztály képviselte.

          A hallgatók előzetes jelentkezés alapján 4-5 fős vegyes csoportokban dolgoztak. Minden csoporthoz a kurzus oktatói közül mentortanárt rendeltünk. A mentor tanácsot adott a tervezéshez, figyelemmel kísérte, segítette a pedagógiai folyamatot, az értékelést, önértékelést. Az óratervezés lehetséges módjait bemutató előadást követően a csoportok ének-zene órákat látogattak, többnyire azokban az osztályokban, ahol később tanítottak. Ezúton is köszönjük az iskolák vezetésének és tanárainak a heti egy énekóra mellett a rugalmas időbeosztást!

          Speciális színezetet adott a nyíregyházi kurzusnak, hogy a résztvevők hospitálhattak a Kodály Zoltán Általános Iskolában: másodikos vagy harmadikos, illetve hatodikos vagy hetedikes órákat, valamint a Cantemus Gyermekkar kóruspróbáját tekinthették meg. Megtapasztalhatták, milyen eredményeket mutat fel, milyen erőt jelent a napi rendszerességű ének-zeneoktatás, az éneklés élménye és művészete.

          A külföldi hallgatók csaknem egybehangzó észrevétele az első iskolai nap után az volt, hogy a magyar gyerekek az énekórán 45 percig „csak” énekelnek. A tanár frontális munkát végez: jól felépített órát vezet, felkészültsége megkérdőjelezhetetlen. Jó előadó, feladatokat ad, képekkel szemlélteti az elmondottakat. Mindezt egy egész osztály egyszerre, egyidejűleg követi. A foglalkozás közben azonban nem kér, és nem kap információt a gyerekekben lejátszódó, eltérő ütemű és mélységű tanulási folyamatról, s így nem tudja a tanítási folyamatot a tanulók teljesítményéhez, érdeklődéséhez igazítani. Hiányolták a kreativitást, improvizációt, a gyermekek személyiségének megnyilvánulásait, a csoportos munkákat, a mozgást.

          A tanítási órára elkészített óratervek a fenti okok miatt sokkal inkább kapcsolódtak a workshopokon látottakhoz és tanultakhoz, mint a helyi iskolai munkához. Egy momentum szinte minden órán egységesen megjelent:„ki a padokkal a tanteremből ” – helyette lett nagy tér, kör alakban történő elhelyezkedés, mozgás!

          A tanítási gyakorlat két fázisban, az első illetve a második héten 1-1 óra keretében történt. Ugyanazon a napon, ugyanahhoz az osztályhoz látogattak el a hallgatók. Ez lehetőséget teremtett a javításra, javulásra, a jobb időbeosztás kipróbálására, a megkezdett munka továbbfejlesztésére, újabb módszerek kipróbálására. Formája: „group teaching” – csoportos tanítás. Előzménye: csoportos tanulás – hogyan lehet együtt és egymástól tanulva felkészülni a tanórára.

Kihívások:

 

         angol nyelvhasználat (bár minden csoportban volt magyar hallgató, aki a kommunikációt segítette, mégis bizonytalansági tényezőként merült fel a megértés, megérttetés);

         ismeretlen tanulói csoportok, ismeretlen tanulói környezet;

         tudásszint, képességek, készségek felmérésének hiánya.

A gyakorlatban a kommunikáció nem okozott problémát: a gyerekek nagyon élvezték az angol nyelvű óravezetést, sokan értették a nyelvet, akik pedig nem, nagyon koncentráltak és figyeltek a feladatokra. Az első heti munka értékelése során a hallgatók elmondták, hogy a második óra tervezésnél fokozottabban figyelnek a „szavak nélküli tanításra” (teaching without words): nagyobb szerepet szánnak a mozdulatoknak, gesztikulációnak, utánzásnak, illetve egyszerű megfogalmazásra törekszenek. Lássuk be: egy folyamat végigvezetéséhez, a lendületes munkához, koncentrált tevékenységekhez a rövid instrukció, egy kézmozdulat, a szemkontaktus sokszor célravezetőbb a hosszas magyarázatnál. Mindez természetesen gyakorlottságot, nagyfokú szakmai magabiztosságot feltételez a tanártól, de azt gondolom, kijelenthetem: hallgatóink sem vallottak kudarcot. Bár tudjuk, hogy minden ének-zene órát nem lehet játékkal, mozgással megtölteni, de figyelemre méltó a gyerekek részéről érkezett visszajelzés: élményt jelentett számukra, hogy kiszállhattak a padsorokból, nem kellett végigülniük 45 percet – mozoghattak, csoportokban dolgozhattak…

          Az iskolai munka tapasztalattal szolgált hallgatóknak és tanulóknak egyaránt: új utakat tárt fel mindkét oldalon és talán annak a felismerését is, hogy a meglévő módszereinket megtartva hogyan lehet mást és másként megközelíteni. Saját hallgatóink számára a legnagyobb bizonyosságot az jelentette, hogy felismerhették a magyar zenetanítási módszer értékét. Azt gondolom, amíg nem szembesülnek tanáraink más koncepciókkal, esetleg különösebb módszer nélküli tanítási szemlélettel, addig talán fel sem tudják mérni, milyen nagy ajándékot kapnak a nagy elődök tapasztalatait magába ölelő magyar zenepedagógiai képzéstől. Mindemellett másokhoz hasonlóan azt is vallom, hogy érdemes újítani: a tradíció és modernizáció nem összeegyeztethetetlen egymással.

 

Egyéb programok

Visszatérve a kurzus további programjaihoz: a rendező ország történelmét, hagyományait, pedagógiai rendszerét és módszerét bemutató előadások mellett kórus- és zenekari próbák, táncházak kaptak helyet. Minden intenzív kurzus fénypontja a magyar táncház, melyet ezúttal élő zenei kísérettel tarthattunk meg. 

                A kurzus résztvevői a Nyíregyházi Főiskola Kodály Zoltán Kulturális Centrumában rövid hangversenyt is tartottak, ahol a nemzetek bemutatkozása mellett közös hangszererkíséretes illetve a cappella produkciók is megszólaltak.

Intenzív program, intenzív élmény minden résztvevőnek. Köszönjük a lehetőséget!

 

Ferencziné Ács Ildikó

 



[1] http://www.tpf.hu/pages/content/index.php?page_id=720