MŰvészek, írók, költŐk és más nagy gondolkodók a zenérŐl

                                                                                               

“Tanügyi Bácsik, Nénik! Engedjétek énekelni a gyermekeket!”

                                                                Kodály Zoltán (1882-1967)

 

 

Az ének-zene tanítás mai, egyre mostohábbá váló körülményei között nemcsak Kodály Zoltán figyelmeztetését kell meghallanunk, hanem írók, költők, művészek és más nagy gondolkodók évezredes tapasztalataiból is tanulnunk kellene!

Ezt szolgálja a következő gondolatsor:

Mottó: "Nekem a zene maga a szépség."

                                                     Yehudi Menuhin (1916-1999)

 

Orpheus, a halhatatlan dalnok, lantjával és énekével megszelidítette az alvilág szellemeit és felhozta az alvilágból kedvesét, Euridikét.

        Ógörög mitológiai elbeszélés Orpheusról, "a dalok atyjáról", ie. 1400 körül.

 

 

 

Az Úr lelke elhagyta Saul királyt, s egy gonosz lélek zaklatta. Szolgái így szóltak Saulhoz: “Parancsolja meg urunk, s szolgái keressenek valakit, aki tud hárfázni. Aztán ha rádtör a gonosz lélek, a hárfázó megpendíti a húrokat és jobban leszel...”  S akárhányszor csak rátört Saulra a gonosz lélek, vette Dávid a hárfáját és pengeté. Ilyenkor Saul megnyugodott, jobban lett... és a gonosz lélek odébbállt...

                                      Biblia: Sámuel I. könyve 16-23,  ie. 1100-1000 körül

 

 

 

A hang az emberi szívben születik. Amikor a szív megindul, ez azt jelenti, hogy a külsô világ hat rá. A világ hatására izgalom kél a szívben, és ez a kedélyhullámzás hangokban nyer kifejezést.

                                                     Kínai filozófiai iratból, ie. V. századból

 

 

 

Énekkel, zenével kell gyógyítani azt, akinek a testében a "féktelen lélek" bajt idézett elô.

                              Asklepiades, ókori görög orvos (ie. 300-250 körül)

 

 

Az ókori görögök úgy érezték, hogy a zene az ember nevelésének, az egyéniség kialakulásának legbiztosabb eszköze, épp mert csak félig emelkedik az ösztönök világa fölé, félig odalenn marad a mélyben; így mindennél jobban befolyásolhatja az öntudat körét, irányíthatja, megnevelheti.

                                             Szabolcsi Bence(1899-1973)

 

 

                                                                                                                       Azért van olyan nagy fontossága a zenei nevelésnek, mert ritmus és dallam hatolnak be a legjobban a lélek belsejébe, azt hatalmas erôvel megragadják s jó rendet hozva magukkal, azt, aki e helyes elvek szerint nevelkedik, rendezett lelkû emberré teszik. A zene nem végzôdhet másutt, mint a szép szeretetében.

A zene mélyén ott rejlik a nevelés.

A zene az a varázsszer, amellyel megváltoztathatjuk a világot, de nem varázslat útján, hanem az ember formálása révén.

A zene formái sehol sem változhatnak meg anélkül, hogy az állam legfontosabb törvényei is meg-  változnának.

        Platon,  ókori görög bölcs  (ie. 427-347)  "Az állam" c. könyv III. 10-12

 

                      

Öröm a földön nemesebb,

Nem is tudom, más mi lehet,

Mint amit az ének szerez:

Az ékességes, zengzetes.

                               Martin Luther (1483-1546):  Muzsika asszony 

                                                                        ford.:  Szabó Lőrinc

 

A zene nemcsak a bánatos szívek legfôbb vigasztalója, de a legjobb nevelô is, mert megnemesíti az emberi kedélyt, ezért a teológia után ôt illeti a legfôbb tisztesség.

A zene legfôbb érdeme, hogy megeleveníti a szöveget.

                                                                                           Martin Luther

Az az ember, akiben nincs zene,

s akire édes összhang sohse hat,

gyanús, hogy megcsal, kirabol, elárul:

lelke mozgása nehéz, mint az éj:

érzése sötét, mint az Erebus*:

ilyennek sohse higgy! – Hallgasd a zenét!

 

*Erebus= az alvilág folyója

                         William Shakespeare (1759-1805:) A velencei  kalmár c. drámából

                                                         ford.: Szabó Lôrinc

"...mert nincs olyan dühös, nyers és bamba lény, hogy át ne formálná a zene."

                                                                            William Shakespeare

 

 

Orpheus lantja szólt:

Lomb, fagyos bérc meghajolt,

Hallva bűvös éneket.

Zsendült inda, fû virág,

Enyhe zápor, napvilág

És nem-múló kikelet.

Hallgatták, hogy cseng a dal:

Tengerár és szélvihar

Fejet hajtott, elpihent.

Ének, édes hatalom:

Tôle minden fájdalom

Mély álom, vagy síri csend.

                       William Shakespeare: Dal a VIII. Henrik c. drámából

                                                                         ford.: Weöres Sándor

 

Költőben szellem legyen, életet adjon szobrász,

Lelkünknek szavakat csak Polyhymnia* ad.

 

*Polyhymnia= a himnuszköltészet múzsája

                                                            Friedrich Schiller(1759-1801): Zene

                                                                                                     ford.: Rónay György

 

A zenei érdeklôdés felébresztése: a növendék hallás után tanulja egyszerű dalocskáit - hasonlóan ahhoz, ahogyan beszélni tanulunk -, s a kottaolvasás csak később következzék!

             Jean Jacques Rousseau (1712-1778): részlet az Émile c. könyvből

 

Nem tudok költői módon írni, nem vagyok költő. Nem értek a fény és árnyék művészi elosztásához, nem vagyok festô. Még arcjátékkal és mozdulattal sem tudom gondolataimat kifejezni, nem vagyok táncos. De mindezt tudom hangok útján: muzsikus vagyok.

                              Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791)

 

 

Aki nem szereti a zenét, az nem szolgált rá az ember névre; aki szereti, az csak fél ember; aki maga zenél, az egész ember.

                               Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832)

 

 

Ahogy a kifejezés biztonsága szárnyakat ad a szónok gondolatainak, úgy ad a zene szárnyakat az érzésnek.

                               Johann Wolfgang von Goethe

                                                                                                                    

Nálunk a képzés elsô foka az ének, minden más ehhez kapcsolódik, és minden mást ez közvetít. A legegyszerűbb élvezetet is úgy, mint a legegyszerűbb tanítást, nálunk az ének kelti életre és vési be a lényünkbe. Amit a hitvallásból és az erkölcsből átörökítünk, még az is az ének útján jut el hozzá

                                      Johann Wolfgang von Goethe

 

A juhásznak jól van dolga,

Egyik dombról a másikra

Terelgeti nyáját, fújja furulyáját,

Bú nélkül éli világát.

Ha megunja furulyáját,

Előveszi bőrdudáját,

Belefújja búját a birka bőrébe,

Szélnek ereszti belőle.

                                                            Magyar népdal

 

A muzsika a lelket emeli. Az olyannyira nem testi örömök felől, mint amit a muzsika ád, nem szabad szólani! Hol az a szó, mely azt fesse?

                                                  Kazinczy Ferenc(1751-1831)

 

A zene minden művészetek legromantikusabbja: hiszen szelleme az egész természetet áthatja. Nem üres kép, nem puszta allegória, ha a muzsikus úgy érzi, hogy előtt színek, illatok és sugarak is hangok képében jelennek meg. A zene tárgya egyes egyedül a végtelenség.

               Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822)írásaiból

 

Csupán egy nyelv van, amely közvetlenül átülteti az érzelmeket egyik lélekbő a másikba magyarázat nélkül, s ez a műészet, s minden műészet közül a zene a legalkalmasabb.

                                      Liszt Ferenc(1811-1886)

Dalotokra könnyebben derül fény,

Hamarabb kihajt a holt berek;

A jelennek búját édesítvén:

Fiaim, csak énekeljetek!

                                      Tompa Mihály 1817-1863): A madár, fiaihoz

Egy nép lakik túl tengeren,

Hol délre lejt az Álpok alja,

Hol fűzeres völgy, rónaság

Az erdő Appennint uralja:

Hajdan dicsőnemzet, ma rab:-

Hogy lánca csörgésit ne hallja,

Énekkel űi bús neszét.

S az érc igát enyhíti dalja.

Oh, hát dalolj nekünk!...

        Arany János (817-1882: Hollósy Kornéliának  (Emlékkönyvbe)

 

 

                                                                                                                      

A zene a nemes értelem fegyvere.

Albert Schweitzer (875-1968)

 

Megmondom titkát, édesem, a dalnak:

Önmagát hallgatja, aki dalra hallgat.

Mindenik embernek a lelkében dal van,

És a saját lelkét hallja minden dalban.

És akinek szép a lelkében az ének,

Az hallja a mások énekét is szépnek.

                                       Babits Mihály 1883-1941:) Második ének

 

A műészet az öröm forrása és az élet vigasztalása.

                               Sigmund Freud (856-1939)

 

 

"Musica humana" – mondta a középkor embere a test és lélek belső harmóniájára.

                           Szabolcsi Bence (1899-1973)

 

Nincs út, nincs idô, lélek sincsen,

testünk csak mozgó ravatal,

ha nem fakad ének a szájon,

mert nincs diadal a halálon,

csupán a dal, a dal, a dal!

                          Zelk Zoltán (1906-1981)

 

A zene átmegy a szobán

és táncraperdül és forog,

az égből permetez alá

és a földből fölbugyorog

...

a teremtést építi át,

világokat ejt és emel,

pedig csak ül a szônyegen

és labdázik a semmivel.

                          Szabó Lôrinc (1900-1957):  Rádiózene a szobában

 

...gyógyíts meg, Zene

te, Mindenségé, édes üteme

a fájdalomnak. Varázsfuvola,

varázsjáték, te, tündér, mámora

hitnek, reménynek: árnycsík a falon

a nagy fényben, s a szívben nyugalom...

                           Szabó Lőrinc: Mozart hallgatása közben

 

                                                                                                                        

A zene a hatalmas eszközök egyike, amellyel a pedagógusok a lélek formálására rendelkeznek.

                          Georges Duhamel, francia író (1884-1966)

 

 

A muzsika, s a muzsikálás öröme legelső gyermekkori élményeim közé tartozik, s ezt én mindig is a sors nagy ajándékának vallottam, és csak ahhoz a csodához tudom hasonlítani, mikor kiderül, mint egy varázslat, hogy a szavak jelentenek valamit, a hó havat, az ég eget, igen, a muzsika is megfogalmazott valamit, csakhogy nem a szemmel látható világból, hanem bent, valami örömet, vagy éppen szomorúságot, amelyhez fáradhatatlan dobként a szív ütötte a ritmust. Második emberi beszéd volt, szavak nélkül, de világos és varázslatos. Mintha villámgyors madárfüttyöt hallanék, a rigók pentatonját, a nyitnikék tercét, a kakukk kvartját: tisztul elém a gyerekkori kép, az orpheusi kovácsmûhely, ahol nem lant szól ugyan, csak kései rokona, a citera...

  Csukás István (1936):   Részlet a "Koncert" c. versgyûjteményhez írt  előszóból: A második emberi beszéd 1975

                                                                                                 

...az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, félénkségbôl kigyógyít. Koncentrál, testi-lelki diszpozíción javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz; figyelemre, fegyelemre szoktat... egész embert mozgat, nemcsak egy-egy részét... Fejleszti a közösségi érzést... Kifejleszti a csírájában minden emberben meglevő zeneérzéket, ezzel megadja a zenei mûveltség alapját, amivel aztán szebbé, gazdagabbá teszi egész életét.

Kodály Zoltán:  Részlet a "Tanügyi Bácsik!  Engedjétek énekelni a gyermekeket!" c. írásból 1956

 

Gyûjtötte: dr. Soltész Elekné