A ZONGORAMŰVÉSZET TRADÍCIÓI – MAGYARORSZÁG

 

Szimpózium a Bécsi Zeneművészeti Egyetemen

 

A Bécsi Zeneművészeti Egyetem – 2010. május 28-30. között – harmadik alkalommal adott otthont az európai zongoraművészet tradícióival foglalkozó eseménysorozat megrendezésének. Az immár hagyományos szimpózium szakmai koncepcióját, amely során 2006-ban a lengyel, két esztendővel később pedig a francia zongoraiskola történetével és szakmai sajátosságaival ismerkedhettek meg az érdeklődő pedagógusok és tanítványok, Baranyi Klára, az Egyetem zongora professzora dolgozta ki. Sőt, a sikeres megvalósítás is – együttműködve kollégáival, Hruby Michellel és Wagner Karinnal – elsősorban az ő érdeme.  Ezúttal az Egyetem zenepedagógiai részlegének* a Rennweg-i, barokk Salesianer-kolostor koncerttermében tartott háromnapos rendezvény középpontjában Magyarország állt. Meghívott magyar művészek, pedagógusok és zenetudósok adtak sokoldalú és jellemző képet a magyar zene és zongoraművészet hagyományairól, meghatározó személyiségeiről és elismert jelenéről. 

          Eckhardt Mária „A Liszt tanítvány Thomán István mint a budapesti Zeneakadémia professzora“ címet viselő megnyitó előadásában** érdekfeszítően vázolta fel annak a pedagógusnak a portréját, aki mélyen befolyásolta jövendő generációk muzsikusait. Életútjának, az akkori tananyagnak, pedagógiai nézeteinek és hatkötetes technikai tanulmányainak bemutatása Bartók Béla és Dohnányi Ernő zenei képzésének összefüggéseiben vált érzékelhetővé. Liszt mesterosztály-elvű tanításának kiemelése pedig komoly elvárásokat támasztott a közeledő Liszt-évet illetően is.

          A következő napon Vikárius László, a Bartók Archívum vezetője adott meggyőzően átfogó képet Bartókról mint zongoristáról, és saját műveinek tolmácsolójáról számos igen érdekes hangzó zenei- és kottapélda segítségével.

Szirányi Borbála a magyar zenei neveléshez szervesen hozzátartozó Kodály-módszert („A Kodály koncepció és a magyar metódus”) mutatta be egy workshop keretében, amelyen aktív részvételre szólította fel a tanárokból és diákokból álló közönséget. Az éneklésre épülő muzsikálás útját – az óvodai énekléstől kezdődően a belső hallás fejlesztésén és a hangszeres tanulás összefüggésein át a hivatásos muzsikus szintjéig – praktikus példákon mutatta be. Játékos és szórakoztató gyakorlatok vezettek a relatív szolmizációtól a polifon zongoraművekig.

          Nagy érdeklődés előzte meg Rados Ferenc mesterkurzusát. A zenepedagógiai szakos és művészképzős diákok telt ház előtt, három napon át részesültek intenzív oktatásban. Rados professzor mindvégig azt a követelményt helyezte előtérbe, amely a zenei textura belső megértésén alapuló interpretációt célozza meg. Mindig a zeneműmű (a kurzuson Haydn, Beethoven, Schubert, Liszt és Bartók darabjai) harmóniai váza szolgál „építkezési anyagként“, amely azután rávilágít annak dimenziójára és szellemi horizontjára is.

          A Bartók-kiállítás mellett (Hruby Michael összeállítása a Bartók Archívum közreműködésével) a szimpózium résztvevői és a nagyszámú hallgatóság nagy figyelemmel kísérte az esti hangversenyeket is: Csalog Gábor zongoraestjét a mély benyomást keltő Kurtág, Ligeti és Liszt interpretációkkal, valamint a magyar muzsikálás hagyományát ragyogóan bemutató koncertet „Bartók Béla zongoraművei és azok népzenei gyökerei” címmel. Ez utóbbin Szokolay Balázs, a Liszt Ferenc Zeneakadémia diákjaiból alakult népzenei együttes és Richter Pál (bevezető) eredeti népi muzsikát (népdalokat és táncdalokat) állítottak szembe a bartóki feldolgozásokkal.

          A szimpózium igazi betekintést, értékes ösztönzést és fórumot nyújtott a magyar zeneművészeti és pedagógiai tradíciók megismeréséhez és kutatásához.

 

Dr. Marlies Nussbaumer

a salzburgi Mozarteum tanára

(fordította: Baranyi Klára)

 

 



* Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Institut Ludwig van Beethoven, Institut für Tasteninstrumente Podium/Konzert

 

** A zongoratörténeti utalások kitűnően egészítették ki kutatásaimat, melyeket Carolina Perthaler (1810 – 1873) tiroli zongoraművésznőről 2010-ben megjelent könyvemmel „Hände zum Malen schön“ kapcsolatban folytattam. Perthaler Liszttel egy időben volt Carl Czerny tanítványa.