SZENDY ÁRPÁD, LISZT FERENC TANÍTVÁNYA, I.

 

(1863 – 1922)

 

Kedves Olvasó!

 

Mint a Zeneakadémia történetét kutató könyvtáros, kutatásaim során több alkalommal foglalkoztam Szendy Árpáddal, a magyar zongorapedagógia egykor megkerülhetetlen, mára teljesen elfeledett alakjával. Harminckét évi zeneakadémiai szolgálatát halálakor így summázta Moravcsik Géza a kortárs: „Szendy legkiválóbb kvalitása: tanári tevékenysége, amellyel ez idő szerint a köztudatban a legnagyobb magyar zongorapedagógus hírnevét érdemelte ki. Nagy sikereinek titka abban a felsőbbrendű szellemi energiában rejlett, amellyel lekötni, biztosítani tudta tanítványainak odaadását, amidőn elveit, meggyőződéseit magával ragadó hévvel szólaltatta meg. Lényének ereje, lángja átsugárzott tanítványaira is, miközben a művészi előadás titkait magyarázta nekik. Az egyéniségnek ez a meggyőző és ellenállhatatlanul hódító képessége Isteni ajándék a nagy tanítómesterek számára, akik hivatva vannak hatni és vezetni.” Közel kilenc évtizeddel halála után úgy gondolom nem szabad hagynunk, hogy neve csak egy legyen a Zeneakadémia tanárainak becses listáján. Pedagógiai munkásságának, a zongoraoktatásról vallott elveinek, a Zeneakadémia zongoratanszakának jobbá válásáért való küzdelmének bemutatása szétfeszítette egy átlagos tanulmány keretét. Hiszem azonban, hogy a fellelt és közzétett dokumentumok zenepedagógiai vonatkozásai, zene- és kultúrtörténeti értékei felkeltik a Nagybecsű Olvasó érdeklődését.                     

Szirányi Gábor

1. Tanulóévek

 

Zenész szülők[1] sarjaként gyermekkorom emlékeit átszövi a zene. Gyakran aludtam el zene hangjaira, hiszen édesapám hol egykori zeneakadémiai évfolyamtársával, Pallagi Jánossal[2], hol Dullien Klárával[3], a méltatlanul elfeledett Hubay növendékkel, tartott saját örömükre „szonáta esteket”, és ha híján volt kamarapartnernek, szívesen négykezesezett édesanyámmal, vagy János bátyámmal[4]. Folyamatosak voltak a beszélgetések hangversenyekről, amiket nap-nap után volt alkalmuk hallgatni az ötvenes-hatvanas évek pezsgő zenei élete jóvoltából. Richter, Fischer Annie, Jean-Marie Darré, Ferencsik János vagy Wehner Tibor neve többet jelentettek számomra egyszerű névnél. És folyamatosan tanítottak. Beszéltek növendékeikről, a tehetségesek előmeneteléről vagy kudarcáról, fortélyokról, hogyan lehetne a lusta növendéket gyakorlásra bírni, mindenről, ami zene, és zongoratanítás volt.

          Édesanyám Szirányi Jánosné a Lorántffy Zsuzsanna Ének-Zenei Általános Iskolában – Budapest első Kodály módszer szerint tanító iskolája – volt zongoratanár és a hangszeres zenei szaktárgyak vezetője. Ez az „úgymond” zeneiskolai hangszeroktatás függetlenül működött a II. kerületi zeneiskolai szervezettől, de a szakmai felügyeletet mégis ez utóbbi adta. Így került anyám munkakapcsolatba, majd barátságba Hernádi Lajos[5] zongoraművész, zeneakadémiai tanár feleségével H. Füredi Zsuzsa[6] szak-felügyelőnővel. Gyakran összejártak délelőttönként, amikor munkaidejük ezt megengedte. Egy ilyen alkalommal édesanyám magával vitt Hernádiék Hegedűs Gyula utcai lakásába. Már majdnem odaértünk a házhoz, amikor tanár úr jött velünk szembe az utcán. Jókedvű szívélyességgel üdvözölt minket, majd anyámra mosolyogva azt mondta: „Gabi siessen, Zsuzsa már nagyon várja magát”. Amikor becsengettünk a lakásba Hernádiné barátságosan fogadott minket, majd rám nézve azt mondta „csendben játsszál légy szíves, mert tanítványok vannak a tanár úrnál.” Anyám meghökkent.                 „De hát az imént találkoztunk Lajossal az utcán.”

          „Igen, elment itthonról. A növendékek a szobájában vannak és az ujjazatokat másolják kottáikba.”

          Ez a történet annyira megragadt bennem, hogy évekkel később, amikor az Erkel Ferenc Zeneműbolt zeneműves eladója lettem, nagy érdeklődéssel kezdtem tanulmányozni a különböző közreadású zongorakottákat. Ez a kíváncsiságom mind a mai napig töretlen annak ellenére, hogy régóta nem volt alkalmam zongorához ülni. Töretlen, mert nagyon érdekel, miként alakult az egyes korszakok zongoraiskola gyakorlata. Szüleim kottatárában az alapvető technikai gyakorlatok Szendy vagy Chován[7] kiadásaiban voltak meg, ahogy az alapvető Bach művek (tizenöt két- és háromszólamú invenció stb.) is. Minden Szendy nevéhez fűződő kottán szerepelt fényképe: karosszékben ülve oldalvást, szigorú, mosolytalan arccal néz a fényképezőgép lencséjébe.

          János bátyám tanulmányai során Solymos Péter[8] és Hernádi Lajos közreadásai voltak használatban. A mai gyakorlat, ahogy munkám során is szembesülök vele – az Urtext.

          És tart a kíváncsiság azért is, mert évekkel ezelőtt, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem intézménytörténeti kutatásainak részeseként, Szendy Árpád zeneakadémiai munkásságról fennmaradt dokumentumokat adtam közre.[9]

          Szendy Árpád neve otthon is szóba került néha, lévén, hogy anyai nagyapám Fischer Ervin, öt éven keresztül Szendy növendéke volt. A dokumentumok összegyűjtésekor meglepve tapasztaltam, hogy – bár nagyapám 1909-ben elvégezte a Zeneakadémiát, tanári- művészi diplomájának dátuma 1912-ből datálódott. Mikor édesanyámat megkérdeztem, hogy mi volt ennek az oka, mosolyogva azt mondta: „apuka nagyon félt Szendytől, annak ellenére, hogy Szendy igen nagyra tartotta apukát. Emlékszem minden levelét így írta alá: az ön Szendyje. Amikor Chován nyugdíjba ment, levélben hívta Apukát az Akadémiára tanítani.

          Vajon milyen ember, milyen tanár lehetett Szendy? Melyik arca az igaz? A legendás pedagógusé? Nagyszerű tanárrá vált növendékeinek sora hosszú. A remek pianistáé? A koncertkritikákból, a lelkesült híradásokból leszögezhetjük: kora egyik legelső virtuóza volt. A legendák szigorú, engesztelhetetlen zsarnoka, akire méltán borult a feledés homálya? Dohnányi elszánt zeneakadémiai ellensége? Számtalan kérdés amire, közel kilencven évvel halála után, keressük a választ.

 

          Szendy Árpád középtermetű, őszbe vegyülten szőkés, szántott arcú, törékeny alkatú ember volt. Ívelt, vakító homloka s energikus tekintete uralta lényét. Művelt, kellemes modorú, ám sokszor ridegségbe burkolódzott. Legjellemzőbb és legértékesebb kvalitása a magyarsága. Mindent magyarul tudott.  Tőrőlmetszett szülöttje a dús erejű békési földnek. Beszédében, esze járásában, művészetében és pedagógiájában teszem hozzá, önkénytelen magyar. Sorsa is tipikusan magyar sors. Szegényen, rettenetes küzdelmekkel harcolja ki nevét. A kenyér utáni hajsza sok-sok álmát és lehetőségét törte meg, csak a művészetbe vetett egyetemes hitét nem. Csaknem férfiatlan szerénységét s beteges érzékenységét mint titkos átkot cipelte. Az érvényesülni tudást a sors kifelejtette életéből.[10]

          Szendy Árpád a magyar zenepedagógia egyik legjelentősebb alakja, aki mint kiváló zongoraművész és -tanár Chován Kálmánnal együttműködve kidolgozta a Zeneakadémia zongora tanszakának első rendszeres, valamennyi évfolyamra kiterjedő tantervét és tananyagát. Ezzel nemcsak az akadémiai képzés normáit határozta meg, hanem, miután tantervét kiterjesztették az összes állami zeneiskolára, a magyar zongoraoktatás egészének is irányt szabott.[11]

 

* * *

 

Az öreg Albert főherceg az Alföldön jártában érintette Békés-Szarvas határát is. Polgári díszben álltak előtte többek között a gimnáziumi tanárok is, csak egy daliás alakon volt magyar atilla, Petőfi-gallér és Kossuth-kalap. A magyar viseletre s németes hangzású névre figyelmes lett a főherceg és hozzáfordulva kérdezte: „Und was unterrichten Sie?” „Mathematik und deutsche Sprache”[12] válaszolt önérzetesen a tanár Golnhofer György, Szendy Árpád apja, aki Árpád fia születése után magyarosította a család nevét. Szendy György nemcsak művelt, tudós tanárember, hanem általában kiváló ember volt. Nagyon szépen és jól hegedült, egy ideig Stanislaw Serwaczinskynél folytatta tanulmányait. A szarvasi házban állandó volt a zenélés és bár Szendy Árpád zongoratanulmányai hivatalosan csak tíz éves korában kezdődtek, mégis joggal mondhatta: Nem emlékszem arra az időre, amikor ne tudtam volna zongorázni”.

          Első zongoratanára – édesapja mellett – a szintén szarvasi születésű Chován Kálmán édesapja, Chován Zsigmond volt. 13 évesen 1876-ban került Budapestre. Odry Lehel közvetítésével Ábrányi Kornélnál jelentkezett zeneakadémiai felvételre, aki életkora és „gyenge felkészültsége” miatt elutasította felvételi kérelmét és azt javasolta, először végezze el a Nemzeti Zenede tanfolyamait. Itt rögtön a negyedik évfolyamba vették fel. Zapf Antalhoz került, aki három éven keresztül irányította zongora tanulmányait.  Emellett Engeszer Mátyásnál zeneszerzői stúdiumokat is végzett. Az 1879/80-as tanévben nyert felvételt a Zeneakadémiára, ahol Gobbi Henrik[13] növendéke lett.  Az 1880/81-es tanévből fennmarad tandíjmentességre vonatkozó kérelme, amit a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium jóváhagyott.  Ugyanennek a tanévnek második félévében bekerült Liszt növendékei közé. Liszt Ferenc 1881. január 20-a, és április 7-e között tartózkodott Budapesten. Január 24-én kedden kezdte meg a tanítást és március 30-ig adott órákat, kedden, csütörtökön és szombaton. Az ünnepélyes búcsúztatásra április 1-jén délelőtt került sor.  Liszt azon években, amelyekben nekem is szerencsém volt a nagymester közelében élhetni és dolgozhatni, a karácsonytól húsvétig terjedő időszakot évente Budapesten töltötte a Zeneakadémia Andrássy úti palotájában. A tanítás jobbára a lakásból nyíló hangversenyteremben volt, csak egyes kiválasztottak játszhattunk egyszer-másszor a szalonjában is[14]. Budapest után Liszt Weimarba ment, ahol októberig tartózkodott, majd az év hátralévő részét Rómában töltötte ahová már csak jelesebb (és főként tehetősebb) tanítványai kísérték el. Tanításának e három színhelyen egész különböző karaktere volt. Budapesten, ahol mint a Zeneakadémia elnöke működött és kapott tiszteletdíjat, minden kötelezettség nélkül, mégis kötelezve érezte magát ez intézet jobb növendékeit, bárha nem mind volt a kitüntetésre érdemes, iskolája köré vonni. A tanítás itt is, mint Weimárban és Rómában hetenként háromszor du. 4-6-ig folyt úgy, hogy valamennyi tanítvány jelen volt. Majd egyiket, majd másikat ültette zongorához, főleg arra való tekintettel, hogy az illető milyen és mennyire érdekes kompozíció előadására készült. A gyengébbekkel keveset, sőt alig foglalkozott. „Ganz nett” volt többnyire minden, amit szólt nekik, gondolva, hogy ennek úgy is hiába beszél. Minél szatirikusabb megjegyzéseket tett, minél sűrűbben állította meg az illetőt, mennél többet mutatott és javított egy-egy növendéknek, annál jobban érdekelte a növendék és annál többet tartott róla. Amennyire vissza tudok emlékezni, a pesti séjourokon Aggházy, Juhász, Szendy, Voigt Gizella, Krivácsy Ilona Kramer Ernesztine, Neumann Gizi és Weisz József voltak a kiválóbbak. A weimari sokadalomban szintén elég sok volt a salak. Liszt végtelen szeretetre méltó lénye és szívjósága, továbbá könyörgések és számos barátjának ajánlása iránt tanúsított túlságos engedékenysége folytán nem egy értéktelen Liszt tanítvány került körébe. (…) A legintimebben az örök városban éltünk vele, ahová csak keveseket magával. Az utolsó esztendőkben 5-6-an voltunk és egy szállóban laktunk vele[15]. Szendy Árpád anyagi nehézségei miatt nem részesülhetett a „vándor” tanítványok nagyszerű sorsában. Elképzelhetőnek tartjuk, hogy ez alapvetően befolyásolta tanulmányainak menetét, mivel a következő, 1881/82-es tanév második félévében 1882 februárjában kizárták a Zeneakadémiáról.

          (…) Végh János alelnök előadja, hogy a rendkívüli tanári értekezlet összehívására azon tapasztalat szolgált indokul, hogy többen a növendékek közül számos tanórát indokolatlanul mulasztottak, mások az első félévben éppen nem, vagy csak néhányszor jelentek meg a tanórákon anélkül, hogy ellenük az alapszabály 25. és 26-dik szakaszaiban előírt feljelentés, megintés illetve kizárás alkalmaztatott volna. Ezen sajnos ténnyel szemben felkéri egyrészt az egyes tanár urakat, miszerint hanyag növendékeik nevét terjesszék elő, hogy ellenük a fegyelem fenntartása érdekében szigorúan eljárni lehessen. (…) Nikolits Sándor tanár Szendy Árpádot kizárni indítványozza. Az indítványt a tanári értekezlet elfogadta és Szendyt törölték a hallgatói listából. Tehetsége azonban vitathatatlan volt, így amikor 1882 márciusában visszavételi kérvényével a Zeneakadémia vezetőségéhez fordult, verebi Végh János[16] saját kezűleg írta a kérvény felzetére Szendy Árpád kizárt növendék folyamodványát felterjesztettem, (újbóli felvétel iránt) még pártolólag. A minisztériumi válasz – Trefort Ágost aláírásával postafordultával megérkezett. A tanóráknak hanyag látogatása és indokolatlan mulasztások miatt a zeneakadémiai növendékek sorából kitörölt Szendy Árpádnak zeneakadémiai növendékül leendő újbóli felvétele iránt benyújtott folyamodványa mellett T. Uraságod folyó év március 9-én 10. sz. a. előadott érveket figyelembe véve indíttatva éreztem magamat még ezúttal folyamodó kérését – kivételesen és minden ebből a jövőre netalán vonható következtetés kizárásával teljesíteni. Erről Uraságodat további megfelelő intézkedés végett azzal értesítem, miszerint ez alkalomból úgy a folyamodónak, mint a zeneakadémia többi növendékeinek is tudtára adni szíveskedjék, miszerint ezentúl a tanóra mulasztások céljából benyújtott orvosi bizonyítványok csak az esetben fognak tekintetbe vétetni, ha az illető növendék megbetegedése az igazgatóságnak azonnal bejelentve lett.

          A kizárást feloldó határozat ellenére Szendy csak az 1883/84-es tanévben tért vissza a Zeneakadémiára.  Gobbi Henrik a zongoratanára, de 1884. február-már­cius­ban ismét Liszt Ferenc akadémiai osztályának növendéke. A tanév során a Budapest főváros által alapított Liszt-féle ösztöndíjakból (…) Liszt Ferencnek nyilvánított kívánsága szerint Szendy Árpádnak 100 Ft adományoztatott. 1884. március 16-án Nagyteremben rendezett nyilvános növendékhangversenyen Tausig: Ungarische Zigeunerweisen c. darabjával lépett fel, illetve Thomán István társaságában Volkmann zongoraversenyének kétzongorás változatát játszotta, de a tanév folyamán több jótékonysági koncerten is részt vett, Békéscsabán és Jászberényben is szerepelt. Az év végi záróvizsgán zongorából kitűnő osztályzatot kapott, ugyanakkor a köteles melléktárgyakból (zeneszerzés, karének) nem kapott osztályzatot, mivel ezeket az órákat nem, vagy pedig nem az alapszabályokban körül írt mértékben hallgatta, ezért kimondatik, hogy Szendy Árpád szabálytalan magaviselete miatt a jövő tanévre ne vétessék föl.

          Szendy 1884 és 1887 között Szarvason élt ismét, ahol magántanítással és zeneszerzéssel foglalkozott. A város zeneszerető közönsége által alapított zeneiskola 12 növendéket bízott rá. Ez a feladat nemcsak önbecsülésének tett jót, de anyagi helyzete is rendeződött, ami lehetővé tette, hogy 1887-ben ismét Budapestre jöjjön. Ekkor írhatta meg az alábbi, a Vallás és Közoktatási miniszternek címzett kérvényét is:

 

Nagyméltóságú Minisztérium!

Midőn alulírott a budapesti Országos Magyar Királyi Zeneakadémiába való kegyes felvételemért esedezem, bátorkodom a következőket felhozni alázatos kérelmem támogatásául. Az 1883/84-iki tanévet mint a fent nevezett intézet növendéke és mint Liszt Ferenc tanítványa végeztem be. Az intézettől való három évi távollétemet hosszas – majdnem másfél évi – betegségem és rossz anyagi helyzetem idézték elő, melyek a fővárosban való létemet teljesen lehetetlenné tették. Most azonban ezen hátráltató körülmények isten jóvoltából megszűnvén ismét az intézet növendékei közé szeretném magam sorakoztatni.

Kérem e végből a Nagyméltóságú Minisztériumot, méltóztassék legkegyelmesebben megengedni, hogy az akadémiába felvétessem, és hogy tanulmányaimat végre befejezhessem.

Jelen alázatos kérelmem kegyes meghallgatását kérve s magamat a Nagyméltóságú Minisztérium kegyébe ajánlva vagyok legalázatosabb szolgája

Budapest, 1887. szeptember 24.                                                                   

                                                                                    Szendy Árpád

 

Ezzel kapcsolatban két észrevételünk van Az egyik, hogy a Zeneakadémia alapszabályai szerint Szendy Árpádot már nem vehették volna vissza hallgatónak, mivel

10.§. A fegyelmi úton kizárt növendék az intézetbe többé fel nem vétetik. A másik az, hogy hiába volt kiváló tehetségű növendék, anyagi okok miatt csak Budapesten lehetett Liszt tanítvány. Szendy karakterét ismerve ez a helyzet annyira megalázó volt számára, hogy inkább a Zeneakadémiáról ment el.

          Az illetékes hatóságok kérvényét kedvezően bírálták el, ennek következtében Szendy az 1887/88-as, illetve az 1888/89-es tanévekben befejezhette zeneakadémiai tanulmányait, bizonyítva tehetségét és rátermettségét. Minden tantárgyból a legkiválóbb jegyeket kapta, sőt bizonyítványában szorgalmát külön kiemelték és mindkét tanévben elnyerte a főváros Tanács által alapított Liszt ösztöndíjat. Több házi- és nyilvános hangversenyen is szerepelt, többek között Passy Cornet Adél[17] 25 éves tanári működésének évfordulója alkalmából rendezett zeneestélyen Brahms e-moll Scherzoját, egy 1888. április 20-i hangversenyen pedig Schumann: Etudes symphoniques[18] című művét adta elő, de zeneszerzőként is többször bemutatkozott a nagyközönség előtt. 1889. május 30-án a fővárosi Vigadó kis termében Erkel Gyula tanár úr vezénylete alatt Koessler János és Szabó X. F. zeneszerzési növendékeinek szerzeményeiből rendezett zeneseggély műsorán többek között Menuette zenekarra és Zongoraverseny zenekar kísérettel című művei is elhangzottak.[19] Teljesítményével kivívta Mihalovich elismerését, aminek következtében nem csak Liszt ösztöndíjra terjesztette fel, hanem – egy évi próbaidőre – segédtanárnak is kineveztette, heti 6 órai elfoglaltsággal. 1889 júniusában, okleveleinek kiadása körül nehézségek támadtak, amelyre Mihalovich Ödön minisztériumi felterjesztése derít fényt:

 

Nagyméltóságú Miniszter Úr![20]

Kegyelmes Uram!

A fennálló szabályok értelmében oklevelet, vagy végbizonyítványt csak az nyerhet, ki az általa választott főtanszakot az összes kötelező tantárgyakkal együtt minden megszakítás nélkül fejez be. A folyó tanévben Szendy Árpádnak a zongora s a zeneszerzési főtanszakból oklevelet (…) kellene kapnia, ha a fentebbi szabály nem állana útjában. Szendy Árpád ugyanis a zongora főtanszakot az 1880/81,[21]- 1881/82,- 1883/84,- 1887/88 s az 1888/89-ik tanévben, tehát kétszeri megszakítással fejezte be, ami az oklevél kiadását megakasztja. (…). Nehogy tehát a növendékek ezen helyzetből kifolyólag hátrányt szenvedjenek, azon tiszteletteljes kérelemmel járulok Nagyméltóságodhoz, miszerint megengedni méltóztassék, hogy az elsoroltak daczára is kiadhassam Szendy Árpádnak a zongora s zeneszerzési oklevelet (…).

 

Oklevele kézhez vétele után Szendy németországi tanulmányútra utazott. Erről az eseményről számos feljegyzés maradt mind a Zeneakadémia irattárában, mind az évkönyvben, amelyek nem csak az adott ügyre (mármint Szendy tanulmányútjára), hanem Mihalovich azon törekvésére is fényt derít, miképp igyekezett az általa megfelelőnek tartott tehetségeket a Zeneakadémiához kötni.

 

A tanév folyamán elnökünk dr. Schlauch Lőrincz[22] nagyváradi püspök, valóságos belső titkos tanácsos Ő Nagyméltósága többször tisztelte meg az intézetet becses látogatásával, nemcsak a hangversenyeken, hanem megjelent több ízben a tanítási órákon is, jelen volt az évzáró vizsgálatokon s a tanév ünnepélyes befejezésénél és a bizonyítványok kiosztása alkalmával, beszédet intézve a növendékekhez. (…) Megemlékezünk továbbá az elnök úr nagylelkű adományairól, mennyiben az intézetnek a múlt tanévben végzett növendékét Szendy Árpádot külföldi tanulmányútja céljából 600 frt. ösztöndíjban részesítette.[23]

 

Schlau Lőrincz az ösztöndíjjal kapcsolatban az alábbiakat írta dr. Peregriny Jánosnak a Zeneakadémiai titkárának (…) Mihálovics [sic!] nekem tudomásomra hozta, hogy Szendy Árpád külföldre utazik egyelőre Stavenhagenhez[24] azután Bülowhoz. Küldök számára 300 frtot – a másik részletet (noha 600 frt nekem soknak tetszik) akkor fogom folyóvá tenni, ha a második utat teendi. (…)

 

1889. július 6-án Szendy az alábbi nyilatkozatot tette: Az orsz. magy. kir. Zeneakadémia nagyérdemű elnöke: Schlau Lőrincz úr ő kegyelmessége engem oly célból, hogy zenetanárrá képezzem ki magamat, utazási ösztöndíjjal ellátni s külföldre küldeni kegyeskedvén, ő Nagyméltósága azon törekvésének, hogy a királyi Zeneakadémián csak hazai tanerők működjenek, előmozdítása és megvalósítása végett, mélyen érzett hálától indíttatva ezennel becsületszavamra kijelentem, hogy külföldi utamról visszatérve a királyi Zeneakadémián legalább is öt évet fogok tanári minőségemben azon tanszakon működni, melyet részemre, képességeimnek megfelelőlen, akár a nagyméltóságú vallás és közoktatásügyi Minisztérium, akár az akadémia igazgatója kijelölend.

Úgy gondoljuk, Mihalovich alkalmasnak tartotta Szendyt arra, hogy a Zeneakadémia tanára legyen. Az ösztöndíj odaítéltetésével egyidejűleg két célt is elért. Lehetővé tette, hogy Szendy Árpád még egy évig képezze magát Liszt Ferenc tanítási módszerét talán a legjobban ismerő Stavenhagennél (a Bülownál tervezett tanulmányút nem valósult meg, helyette is Stavenhagennel volt), másrészt öt évre az akkor még nem közismert Zeneakadémiához kötötte egyik legtehetségesebbnek vélt növendékét. Mai szemmel érthetetlennek tűnik, hogy ilyen eszközöket kellett alkalmazni, de vegyük figyelembe a külföld elszívó erejét (Dohnányi 1905-ben utasította el Mihalovich felkérését, hogy legyen a Zeneakadémia tanára, és a sokkal vonzóbb berlini Zeneakadémia kinevezését fogadta el), a még csak 15 éves intézmény szűk kereteit, a nagyon rossz tanítási körülményeket (a Vörösmarty utcai épületben nemcsak a helyhiány, hanem a termek rossz hangszigetelése, az áthallás is nagyban hátráltatta az oktatást olyan anomáliák mellett, hogy az orgona teremben évekig nem volt megoldva a fűtés).

Szendy 1889. július 6-ától október 12-ig Weimarban tartózkodott, majd Berlinbe utazott és 1890. január 18-án tért vissza Budapestre.

          Papp Viktor már idézett könyvében Szendy így emlékszik vissza a Lisztnél töltött órákra:

 

Mint az óra, olyan pontos volt Liszt, a pedagógus. Délután háromkor belépett a terembe és már százárnyalatú köszönésével magához láncolt külön mindenkit. Mindig kitüntetésnek vettük, amikor bármelyikünket a zongorához szólított.  Először a műről beszélt, azután meghallgatta eljátszását. Ha helytelennek találta azt s az illető tehetségét nem sokra tartotta, odament hozzá, megcirógatta, meg is csókolta s bravókkal megdicsérte. Ez volt a legrosszabb. Akivel így tett, az többet előtte alig zongorázhatott. Ha valaki nagyon rosszul játszott, azt többet nem foglalkoztatta, még ha évekig járt is óráira. Ha rendkívülibb tehetséget vett észre, aki valamit elhibázott, azt megállította. Megmagyarázta a hibát, el is játszotta rögtön és háromszor is megismételte a hibásan játszott ütemeket. Ha valaki nagyon nagy fába vágta a fejszéjét, például egyik tanítványa Schumann Szimfonikus etűdjeit készült előtte eljátszani, ő maga ült le inkább a zongorához és végigjátszotta a hatalmas opuszt. A mester után természetesen nem merte senki sem ugyanazt előadni. Ilyen finoman szabadult sokszor Liszt egy rossz zongorázástól. Este hét óra felé szoktak végződni a leckeórák. Ilyenkor már idegeskedett, mire a tanítványok nagy része elment. Köszönés közben néhányunknak intett, hogy maradjunk és olyankor este kilencig is tanított. Néha meghívott vacsorára, mely többnyire sült vagy főtt burgonyából, ecetes uborkából állott vajjal és paprikával s az elmaradhatatlan pattogatott kukoricából. Természetesen nem hiányzott a jó ital, de az étel ilyen furcsán szerény volt. (…) A világ minden részéről naponta hozta utána a posta a kottákat. Ezeket sokszor én bontottam föl és néztem át zongorán. Némelyiket a mester előtt vagy vele együtt. Egy alkalommal Ricordi kiadásának egy igen szép kiállítású füzetében különféle faji szerenádok kerültek elénk Burgmeintól. Négykezes művek voltak, végigjátszottuk a mesterrel az egészet. Az utolsó egy kínai szerenád volt és hogy a füzet szép kiállítása ebben is stílusos legyen, háromszögű kottákkal nyomtatta a kiadó. Megleptek nagyon a háromszögű kottafejek s elhibáztam a darabot. Liszt határtalan fölénnyel eltolt a zongorától s a két oldalt egyszerre nézve játszotta le a szerenádot. Szinte csodálkozott, hogy miként akadhat meg valaki valamin, ami hangjegy. Ekkor értettem meg, hogy Richard Wagner kusza kézírású Lohengrin-, Tannhäuser- stb. partitúráját miért volt képes egyszerre jól leolvasni, zongorára alkalmazni, azután még utolérhetetlenül előadni is.

 

                                                                              (folytatjuk)

 



[1] Édesanyám Szirányiné Fischer Gabriella (1915-2004) zongoratanár, Keéri-Szántó Imre növendékeként végzett a Zeneakadémián 1939-ben; édesapám Szirányi Stanzel János (1912-2003) Kodály Zoltán, Keéri-Szántó Imre és Dohnányi Ernő növendéke volt, 1937-ben zongoratanári, 1940-ben zongoraművészi diplomát nyer.

[2] Pallagi János (Budapest, 1922. október 3) hegedűművész, egyetemi tanár. Tanulmányait a Székesfővárosi Felsőbb Zeneiskolában Zipernovszky Máriánál a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Zathureczky Edénél végezte. 1946-ban hegedűművészi diplomát nyert. 1946 és 1965 között a győri konzervatóriumban tanított. 1965-től 1983-ig az Állami Hangversenyzenekar koncertmestere. 1975 és 1996 között a Zeneakadémia egyetemi tanára.

[3] Dullien Klára (Budapest, 1905 - ? ) Hegedűművész, hegedűtanár 1922 és 1924 között Hubay Jenő mesterosztályába járt. A húszas években nagy sikerű hangversenyeket adott Európa számos országában és az Egyesült Államokban is. 1956 és 1968 között a Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános iskolában tanított hegedűt.

[4] Ifj. Szirányi János (Budapest, 1944. június 14) zongoraművész-tanár. Tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában Máthé Miklósné, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Wehner Tibor növendékeként végezte 1958 és 1968 között. 1970-től 1978-ig a Zeneművészeti Főiskola Gyakorló Iskolájának vezető tanára. 1970 és 2002 között a Magyar Rádió munkatársa, (zenei szerkesztő, főszerkesztő, zenei főosztályvezető, elnök (1994-1996), művészeti igazgató)- 2002 óta Bartók Béla Emlékház igazgatója.

[5] Hernádi Lajos  (Budapest, 1906. március 13 – Budapest, 1986. június 29). Zongoraművész, egyetemi tanár, Kossuth-díjas, Érdemes művész. Felsőfokú zongoratanulmányait Bartók Béla (1924-1927), Arthur Schnabel (1927-1928), és Dohnányi Ernő (1928-1930) növendékeként végezte, zongoraművészi diplomát 1930-ban nyert. 1929-től rendszeresen koncertezett. 1945 és 1975 között a Zeneakadémia zongoratanszakának egyetemi tanára. A magyar zenepedagógia megújításában jelentős szerepet vállalt. Számos zongoraművet rendezett sajtó alá, a többi között Bach, Beethoven és Mozart műveit. Kottakiadásai, előadási instrukciókkal ellátott közreadásai mind a mai napig tananyagként szerepelnek a zeneoktatásban.

[6] Hernádiné Füredi Zsuzsanna (Budapest, 1909 – Budapest, 1981. január 5) zongoratanár. Tanulmányait a Zeneakadémia zongoratanszakán 1925 és 1929 között Laub Istvánnál, 1929 és 31 között Székely Arnoldnál végezte, tanári diplomát 1931-ben nyert. Újpesten, majd Fővárosi Zeneiskolai Szervezet II. kerületi iskolájában tanított később szakfelügyelő volt.

[7] Chován Kálmán  (Szarvas, 1852. január 18  – Budapest, 1928. március 16) zongorapedagógus, zongoraművész. 1876-tól Bécsben a Horak-féle zeneiskola tanára. 1889 és 1916 között Erkel Ferenc utódaként a Zeneakadémia tanára (1891-től a zongora-tanárképző vezetője). Zongoraművei közül a pedagógiai jellegű instruktív kiadványok a maguk korában alapvető értéket képviseltek.  A zongorajáték módszertana (Bp., 1892); Elméleti és gyakorlati zongoraiskola (I-II, Bp., 1905)

[8] Solymos Péter (Törökbecse, 1910. december 14 – Budapest, 2000. október 4) zongoraművész, zenepedagógus. A bécsi Zeneművészeti Főiskolán Franz Schmidt, Budapesten Dohnányi Ernő mesteriskolájának növendéke, Párizsban Lazare Lévy tanítványa. 1948 és 1997 között a Zeneakadémia zongora tanszakának tanára, 1973 és 1977 között Japánban a Nagoya Művészeti Egyetem vendégtanára. Zongoraművészi pályafutása az 1940-es években bontakozik ki, a klasszikus repertoár mellett a XX. századi zene és a kortárs magyar zongoramuzsika elkötelezett előadója, számos magyar mű ősbemutatója fűződik nevéhez. Liszt díjas érdemes művész

[9] In: Kárpáti János szerk.: Fejezetek a Zeneakadémia történetéből

[10] Papp Viktor: Arcképek a magyar zenevilágból. Budapest, Stádium 1915

[11] Kaczmarczyk Adrienn: Szendy Árpád in: Gádor Ágnes-Szirányi Gábor szerk.: Nagy tanárok, híres tanítványok. Bp. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2000

[12] Papp Viktor: i.m.

[13] Gobbi Henrik (Pest, 1842. június 7 – Budapest, 1920. március 22): zongoraművész, zeneszerző. Thern Károly, Volkmann Róbert, Dunkl N. János tanítványa. 1870-ben a Budai Zeneakadémia tanára lett. 1878 és 1889 között a Zeneakadémia rendkívüli tanára (1888-ban Erkelt helyettesítette). 1911-től a Fodor Zeneiskolában tanított. Magyaros romantikus stílusú zongoraműveket írt.

[14] Legánÿ Dezső: A magyar zene krónikája: Zenei művelődésünk ezer éve dokumentumokban. Budapest, Zeneműkiadó, 1962 p.313

[15] Legánÿ i.m. p.314

[16] Végh János (Vereb, 1845. június 15. – Budapest., 1918. február): zeneszerző. Thern Károly (zongora) és Mosonyi Mihály (zeneszerzés) tanítványa. Bírói pályára lépett. 1881-től 1887-ig a Zeneakadémia alelnöke.

[17]  Passy Cornet Adél (Braunschweig, 1838. január 22 – Nürnberg, 1915. november 2) énekesnő, énektanár. Tanulmányait édesanyjánál Franziska Cornetnél kezdte, majd Hamburgba ment, és ott tanult tovább énekelni. 27 évesen szerződött a bécsi Kärntnertor-Theaterbe, ahol az Éj királynője szerepével debütált hatalmas sikerrel. Noha rövid időn belül jelentős sikereket ért el, válogathatott a szerződések között, inkább férjhez ment és csak az alkalmanként lépett. Bécsben magán énekiskolát alapított. 1881-ben Budapestre hívták a Színiakadémiára ének- és hangképző tanárnak. 1892-ben innen is nyugalomba vonult, és visszatért Németországba. 

[18] Peregriny János szerk.: Az Országos Magyar Királyi Zene- és Színművészeti Akadémia évkönyve az 1887/8-diki tanévről Budapest, 1888. Athenaeum

[19] Peregriny János szerk.: Az Országos Magyar Királyi Zene- és Színművészeti Akadémia évkönyve az 1888/89-diki tanévről Budapest, 1889. Athenaeum

[20] 139/1889. számú, a Vallás- és közoktatásügyi miniszternek küldött irat Budapest, 1889.
június 19.

[21] Szendy tanulmányait az anyakönyvek által dokumentálhatóan az 1879/80-as tanévben kezdte meg. Az 1880/81-es tanévet szabályszerűen végezte, de az 1881/82-es tanév második félévében kizárták. Azaz a levél megírásakor Mihalovich tévedett és ez a tévedés később közkeletű ténnyé változott

[22] Schlauch Lőrinc (Újarad, 1824. március 27. – Nagyvárad, 1902. július 10.): római katolikus. püspök, bíboros, egyházjogász, az MTA ig. tagja (1901). Szegeden és a pesti egyetemen tanult. 1846-tól püspöki levéltárnok Temesvárt. 1847-től káplán, 1852-től a Temesváron teológia tanár. 1859-től Mercyfalva, 1863-tól Temesgyarmat plébánosa. 1867-ben egyházjogi doktor lett. 1872-ben kanonok, 1873-tól szatmári, 1887-től nagyváradi latin szertartású püspök, 1886-ban római gróf és pápai trónálló, 1893-ban bíboros lett.

[23] Peregriny János szerk.: Az Országos Magyar Királyi Zene- és Színművészeti Akadémia évkönyve az 1889/90-diki tanévről Budapest, 1890. Athenaeum

[24] Stavenhagen, Bernhard (Greiz, 1862. november 24 – Genf, 1914. december 25) német zongoraművész, zeneszerző és karmester. Zongorázni 6 évesen kezdett. 1874 és 1878 között Berlinben Theodor Kullak és Friedrich Kiel irányítja tanulmányait. 1885-ben Liszt Ferenc növendéke Weimarban, Budapesten, Rómában és Bayreuthban is vele tart. Az 1890-es évek egyik legvirtuózabb zongoraművésze, aki Európa és Észak-Amerika szinte minden jelentős városában fellépett.