Kroó György kiadatlan írásai XII.

 

Liszt Ferenc három zongoraátirata

 

Sorozatszerkesztő: Zsoldos Mária

 

L

iszt Ferenc korának nemcsak egyik legjelentősebb komponistája és legnagyobb zongoraművésze volt, hanem a zenekultúra egyedülálló terjesztője is. A XIX. században még nem létező hanglemezt, rádiót helyettesítendő, zongoráján szólaltatta meg azokat a műveket, amelyeket értékesnek, megismertetésre méltónak tartott, legyenek azok halott zeneszerzők művei, vagy élő kortársak alkotásai, származzanak bármely országból, tartozzanak akármilyen stíluskörhöz, sőt műfajhoz. Az első három szempont kielégítése elsősorban ragyogó zenei értékítéletet és az újra való különleges fogékonyságot feltételezett, ami nagy ritkaság, de elméletben, nemcsak Lisztnél, másoknál is elképzelhető. Az eredetileg is zongorára írott műveken való túllépés azonban csak azáltal volt lehetséges, hogy Liszt a dalt, a szimfóniát vagy az operát szuverén költő módján áttegye zongorára, s ehhez a műbe való maradéktalan behatolás éppúgy szükséges volt, mint a két zongorázó kéz mindentudása és mindenhatósága. Ennek kétféle bizonyítéka is van. Egyrészt bizonyíték az a tény, hogy ezeknek az átiratoknak a megszólaltatására Liszt zongorájának elhallgatása után mindmáig csakis a legnagyobb virtuózok mernek vállalkozni. Másik bizonyíték, hogy ezek az átiratok ma is sajátos, Lisztre és a művek szerzőire egyaránt különleges fényt vető zenei kommentárok, amelyeket nem tett feleslegessé, időszerűtlenné a hanglemez és a rádió sem.

          Írásom egyetlen forrásműfajjal, az operafantáziákkal foglalkozik  a tudományosság igénye nélkül, de időrendben tárgyalva azokat. 1835-36-ban keletkezett a Lammermoori Lucia, 1841-ben a Don Juan és 1882-ben a Simon Boccanegra átirata. Liszt mind a hármat Reminiscences-nek, tehát emléknek nevezi. Vajon, miért?
          Donizetti Walter Scott 1819-es regényéből készült 1835-ös operájából egyetlen szám, a híres sextett ragadta meg a fantáziáját a második felvonás végéről. Átírt ugyan egy indulót és egy cavatinát a Lammermoori Luciából, de ezeket nem fűzte össze a sextettel, az megmaradt különálló emléknek. A feldolgozás hűséges az eredetihez, megőrzi egy, de inkább két eredeti dallam rajzát, a harmóniákat, alkalmilag még a kísérő figurációt is. Mindössze egy rövid rögtönzésszerű bevezetéssel fejeli meg és néhány záróütemmel egészíti ki. És persze Liszté az a sok száz hang, amely a vokális remekműből virtuóz zongoradarabot teremt.

          Előadóművész karrierje csúcsán, 1841-ben írta Liszt a Don Juan reminisztenciát, 1843-ban mutatta be és 34 év múlva készítette el átiratának kétzongorás változatát. Liszt három részt emel ki Mozart művéből.  Az egyik az operában a kormányzó megjelenéséhez kapcsolódik, tehát a számonkérő emberfeletti erőt jelképezi. A másik kiemelés Mozart Don Giovannijából, az első felvonás duettinója, Don Giovanni és Zerlina A-dúr kettőse. A harmadik – és a számozás ez esetben a Liszt átirat felhasználási sorrendjét is jelenti – az úgynevezett pezsgőária. Liszt hivatkozása Mozartra és a hivatkozások sorrendje kommentárral ér fel. Mind a három részlet a címszereplő hősre vonatkozik, de nem Mozart értelmében, ezért nem tartja meg Liszt a Don Giovanni címet, hanem az európai kultúra Don Juan jelképének értelmében általánosít. Ez a reminisztencia tehát csak tematikus anyagában Mozarté. Koncepciójában, hangjában, szerkezetében Liszt saját alkotása.

          A Simon Boccanegrát Verdi 1856-57-ben írta, 25 évvel később Boitóval átdolgoztatta a librettót és 1881 márciusában közönség elé vitte műve végleges verzióját. Liszt átirata mindössze másfél évvel későbbi, 1882 decemberéből származik. Ez már nem 1840-es évek átiratainak módján virtuóz, stílusa jelzi, hol tart Liszt saját zenéje ezekben az években. A Boccanegra Lisztet inspiráló részletei a következők: az előjátékot pótoló 26 bevezető hangszeres ütem, majd a második felvonás kíséret nélküli zárókórusa, a harmadik és egyben utolsó forrás az operát záró, az élettől búcsúzó Boccanegra áldása. Feltűnő a kiválasztott részeknek a Verdi műben és a Liszt átiratban azonos funkciója. A három részlet kiválasztása nem nélkülözi a summázat jelleget sem. A prológ Boccanegra felemelkedésére emlékeztet, az induló a XIV. század és a risorgimento képviselője, míg a zárás a humánus mondanivaló és a címbeli hős jellemzése.