„A
LEGSZEBB A TANÍTÁSBAN MAGA A ZENE….”
Interjú
Dezső Mariannával, a tatabányai Erkel Ferenc Zeneiskola igazgatójával
Az Erkel
Ferenc Zeneiskola a 2009/10-es tanévben volt 60 éves, melyet igazgatójával, a
zenetanárként és zongoraművészként is ismert Dezső Mariannával jártunk végig, a
körséta után pedig a szobájában ültünk le egy tea mellé beszélgetni.
– Emlékszik
élete legelső tanítványára?
– Huszonkét évesen kezdtem tanítani itt, az Erkel
Ferenc Zeneiskolában, akkor végeztem Pécsett magyar és ének-zene szakon. Nagyon
sok régi tanítványomra emlékszem, közülük néhányan a mai napig is
meglátogatnak, sőt azóta a gyerekeiket is beíratták hozzánk, de egy kicsi lány
örökre megmaradt az emlékezetemben. Nyílt tekintetű, mindenre kíváncsi lányka
volt, hat-hét éves, jól lehetett vele dolgozni, nagyon szerettük egymást.
Szinte minden órán kaptam tőle egy rajzot virágokkal, kicsi figurákkal. Sokat
játszottunk a hangokkal, énekeltünk, ritmizáltunk, kitaláltunk dallamokat… Annak
a tanévnek a végén sikerrel felvételiztem a Zeneakadémia zongora tanszakára, és
el kellett hagynom a tanítványokat. A következő nyáron hallottam a tragikus
hírt, hogy ez a csoda-drága, bogárszemű kisgyermek az egész családjával egy
buszbaleset áldozata lett. Gyakran eszembe jutott a szörnyű tragédia óta, látom
a mosolygó, világra nyitott tekintetét, és talán minden tanítványomban az ő
tekintetének kíváncsi ragyogását látom és keresem.
– Azóta
nagyjából hány növendéke lehetett? Meg tudja saccolni?
– Diploma óta már eltelt néhány évtized…Tanévenként
18-20 csemete, akik közül persze sokan éveken keresztül voltak a növendékeim.
Nos, néhány százan bizonyára jártak hozzám. A legfiatalabbak óvodás korúak
voltak, közülük néhánnyal a zongora alatt kellett bújócskát játszani, de voltak
és vannak nagyon tehetséges, figyelni tudó kicsik is. Van most például egy
hatéves növendékem, akivel szeptember óta gyermekdalokon keresztül gyönyörűen
megtanultuk a szolmizációs hangokat, nagyszerű érzéke, tehetsége van a
hangszertanuláshoz, minden megismert dalocskát el is játszik a zongorán,
mégpedig gyönyörű kéztartással. Öröm vele a „munka”. A legidősebb tanítványom
pedig talán az a negyvenkét éves ír vezérigazgató, aki egy tatabányai gyár
vezérigazgatója volt, és nagy zenerajongó. Elhatározta, hogy meglepi a
feleségét, és eljátssza neki a legkedvesebb darabját. Így is történt, két év
kemény gyakorlással megtanulta a zongorázás alapjait, és a kedvenc művet is.
– A
környezetemben sok kisgyerekes szülő úgy véli, hogy iskoláskor előtt nem érdemes
elkezdeni a zongoratanulást. Ön nyilván nem ért egyet ezzel a felfogással,
hiszen előbb említette, milyen tehetséges, hatéves tanítványa van éppen.
– Azt
gondolom, hogy a zenével való foglalkozás elkezdhető iskola előtt is. Tündéri,
cserfes kis ovis növendékeim voltak már, nagyszerűen lehetett haladni velük,
természetesen elsősorban hallás utáni tanulással, sok-sok játékkal, de az
igazán ügyesekkel hamar el lehetett kezdeni a szolmizálást és a hangok
megtanulását. Jelenleg is van néhány óvodás korú növendékem; gyermeki
észjárásuk, természetes nyitottságuk, őszinte véleménynyilvánításuk ma is sok
örömöt okoz. Nagyon jó tapasztalataim vannak a szolfézs kiselőképző munkájáról
is. Hosszú évek óta szervezünk egy rátermett szolfézstanár irányításával ilyen
zeneovit Tatán, nagy népszerűségnek örvend, nagyon ügyes hangszeres
növendékeket tudunk közülük kiválasztani minden évben. Persze hozzá kell
tennem, hogy a kicsikkel való hatékony munka nagyon komoly tanári elkötelezettséget
igényel, fontos a tanár személyisége, szeretete.
– Mi a legszebb, és mi a legnehezebb a tanításban?
– A legszebb
a tanításban maga a zene, ez a csodálatos, szavakkal ki nem fejezhető világ,
amely mégis képes arra, hogy kapcsolatot teremtsen ember és ember között.
Zenét, művészetet tanítani szerintem a legszebb dolog a világon. A zene
megtanít az egymásra való odafigyelésre, a jó zene – műfaji kötöttség nélkül –
önzetlen örömet, boldogságot ad, ugyanakkor a bánatunkra is gyógyír. Azt
szoktam mondani a növendékeimnek, hogy talán a legjobb barátom a zene. Segít
elviselni minden problémát, amit az élet produkál. Ennek a csodálatos
birodalomnak a megismertetése a tanítás során gyönyörű feladat. Felfedezni
egy-egy apró, vagy nehezebb zenemű üzenetét, úgy tanítani, hogy ne munka legyen
a növedék számára, hanem örömteli felfedező út, birtokba vétel….nos, ez sokkal
nehezebb. Ráadásul minden tanítvány teljesen más személyiség, különböző képességekkel
érkeznek a zeneiskolába, megtalálni a hozzájuk vezető utat, az eredményes utat,
az valóban nehéz. A megoldás egyetlen szó: szeretet, amely számomra magában
foglalja a szakma szeretetét, a profizmust, a türelmet és a gyermek szeretetét
is.
– Ha egy növendéke boldogan tanul zongorázni, örömöt
talál benne, lelkesen gyakorol, de ha ön azt látja, hogy nem igazán tehetséges,
mi akkor a teendő?
– A zenetanulásnak két
alapvető célja van: egyrészt a zenei műveltség megalapozása, a világra nyitott,
gazdag személyiségű növendékek felnevelése. Másrészt – sokkal kisebb
százalékban – a tehetséggondozás, a zenei pályára való felkészítés. A magam
részéről minden fontos célomat elértem, ha látom, hogy a növendék boldogan,
lelkesen gyakorol, szeret zenével foglalkozni, örömet okoz számára a
megszületendő mű. A szorgalom, a türelem, a rendszeres gyakorlás nagyon fontos
a zeneiskolai munkában. A tehetség egy külön adomány. Felelőtlenség lenne
azonban azt állítani, hogy aki egy adott tanulási szakaszban éppen nem tűnik
túl tehetségesnek, abból nem lesz semmi. Nagyon sok példát tudnék felhozni
arra, hogy szorgalmas és kitartó munkával milyen messze jutottak el
tanítványaim. Továbbá azt gondolom, hogy nem az a legfontosabb, hogy mindenkit
nagy művésznek neveljünk, sőt, nem szabad azzal áltatni az igazán tehetséges
gyereket sem, hogy világkarrier előtt áll. Egyébként a gyakorlat azt mutatja,
hogy a legtehetségesebb növendékek nagy része lustácska, míg a kevésbé
tehetségesek szorgalommal, kitartó munkával magasabb fokra érhetnek.
– Ahogy végigjártuk a Zeneiskolát, rengeteg
programplakátot, hirdetményt, felhívást láttam. Intenzív élet van itt, sok
mindennel foglalkoznak…
– A művészeti
oktató-nevelő munkához szorosan kapcsolódnak a tehetséggondozó programjaink.
Ezeknek – egyebek közt – az az egyik eredménye, hogy az elmúlt évtizedekben
valamennyi zenei pályára jelentkező növendékünk sikeresen felvételizett
zeneművészeti szakközépiskolába. A megyében egyébként a mi iskolánk indította
el a zenei versenyek rendszeres szervezését a zongora tanszak munkájának
összefogásával. Szóló és négykezes-kétzongorás versenyeket rendeztünk
kétévenként, az országos versenyek aktuális időpontjait figyelembe véve. Ezt a
példát követve aztán valamennyi megyei művészeti iskola felvállalta egy-egy
hangszercsalád szakmai találkozójának megszervezését, így tanévenként négy-öt
alkalommal találkoznak a megyei iskolák különböző hangszeres versenyeken. Az
általunk szervezett nyílt tanítási órák ugyancsak segítik a tehetséggondozást;
ilyenkor a kapukat kinyitjuk a megye valamennyi rátermett, érdeklődő növendéke
előtt, akik általában tanáraikkal együtt vesznek részt az órákon. Tartott már
nálunk nyílt tanítási órát többek között Eckhardt Gábor, Pejtsik Árpád, Dénes
László, Horn András, Ittzés Gergely, Fodor Ferenc. Az iskolai oktató-nevelő
munka keretében nyílt tanítási heteket is rendezünk a minél eredményesebb
beiskolázások, a felvételi előkészítések céljából.
– Úgy hallottam, a zeneiskola mesterkurzusokat is
rendez.
– Igen,
az elmúlt években több alkalommal sikerült a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
illetve a Brüsszeli Királyi Zeneakadémia tanárainak irányításával mesterkurzust
szerveznünk. A legtehetségesebb tanítványaink olyan neves professzorok előtt
játszhattak, mint Sebestyén Katalin, Schiffer Ervin, Hargitai Imre, Nagy Ágnes,
vagy Gévayné Janurik Márta.
– Azt tudom, hogy a Zeneiskola kiemelt rendezvényei az
Őszi Kortársművészeti Napok és a Tavaszi Fesztivál, de hallottam az úgynevezett
„Zenebarátkör koncertsorozat” -ról is. Ez pontosan mit jelent?
– Erre a sorozatra különösen büszke vagyok. Hosszú évek
óta tanévenként négy-öt alkalommal nemzetközi hírű előadóművészeket hívunk meg
egy-egy koncertre. Játszott nálunk, hogy csak néhány nevet említsek, Kocsis
Zoltán, Ránki Dezső, Jandó Jenő, Bogányi Gergely, Vásáry Tamás, Perényi Miklós,
az Amadinda ütőegyüttes, Kovács Béla, a Keller vonósnégyes, és még hosszan
folytathatnám a sort.
– Néhány egykori növendékéből mára profi muzsikus
lett. Gondolom, továbbra is figyelemmel kíséri, hogyan alakul az életük.
– Igen, és nagyon büszke vagyok azokra a
tanítványaimra, akik kicsit az én kezem alatt nőttek fel és választották a
zenei pályát. Visnyovszky Anna igen későn, negyedikesként kezdett nálam
zongorát tanulni, és hihetetlen szorgalommal jutott el négy év alatt a sikeres
zeneművészeti szakközépiskolai felvételiig. Azóta már zongoratanárként
Budapesten dolgozik egy nagyhírű zeneiskolában. Licsák Attila nagyon tehetséges
növendékemet sok szép megyei és országos verseny eredmény után vették fel a
Zeneakadémia ifjú tehetségek tanszakára, most már negyed éves egyetemi
hallgató, és 2009-ben megnyerte az MR Haydn – Mendelssohn zongoraversenyét.
Kiváló zongorista növendékem volt Lőrincz Ágnes is, aki tavaly diplomázott a Zeneakadémia karvezetés tanszakán,
úgy tűnik azonban, hogy a szíve visszahúzta a zongorához, mert sikerrel
felvételizett a Genfi Zeneakadémia korrepetitor tanszakára, jelenleg Svájcban
tanul. De büszke vagyok valamennyi volt és jelenlegi tanítványomra is.
– Az, hogy ön egyben zongoraművész is, segíti a
tanításban?
– Amikor
zongorázom, bennem van a tanárság is – legalábbis a növendékeim irányában:
szeretnék példát mutatni. Nemcsak a választott műveket megmutatni, hanem a
darabon keresztül magamat is, a gondolataimat, érzéseimet, szenvedélyeimet,
örömeimet, bánataimat. Viszonyomat a világhoz, a természethez, az emberekhez.
Amire törekszem: egy olyan harmonikus világ megteremtése és átadása a
növendékek felé, esetleg rajtuk keresztül a családjaik felé is, ami széppé,
egésszé teszi az életünket. A koncertezés mögött nagyon sok fárasztó gyakorlás
van. Ez a „munka” az én személyes erőm, akaratom, szenvedésem, örömöm.
Szeretném példaként mutatni a tanítványoknak, hogy a különböző célok eléréséért
nagyon sokat kell dolgozni, akarni, tanulni, és az eredmény, a siker, a jól
végzett munka öröme erőt ad további célokhoz. Azt gondolom, így van ez minden
szakmában, nemcsak a zenetanulás során.
Bokor
Gabriella