TURMEZEYNÉ DR. HELLER ERIKA*

 

A ZENEI TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI

 

A tehetséggondozás az utóbbi években az érdeklődés homlokterébe került, aminek köszönhetően örvendetesen megnövekedett az e kérdéskörrel foglalkozó pedagógiai, pszichológiai írások száma. A tehetség témája szinte „az utcán hever”. Ugyanakkor a zenepedagógusok mégis gyakran nehéz helyzetben vannak, amikor saját munkájukhoz szeretnének kapaszkodókat találni. A bizonytalanság fő oka abban keresendő, hogy a zenei tehetség olyan speciális tehetségfajta, amelynek sajátosságai – bizonyos közös pontok megléte mellett – el is térnek az általános intellektuális tehetségétől. A szakirodalom hagyományosan elsősorban ez utóbbit célozta, és csak jóval később, illetve jóval kevesebb figyelem fordult a speciális tehetségfajtákra. Ennek tudható be, hogy bizony nem mindig egyszerű feladat az általános szempontoknak a zenei tehetséggondozásra való adaptálása. Az alábbi írás ebben szeretne néhány támpontot nyújtani.

Született tehetség?

          Bár józan ésszel senki sem kérdőjelezi meg, hogy a képességek színvonalát az adottságok és a tanulás együttesen határozzák meg, azonban mégis általánosan elterjedt vélekedés, hogy a zenei tehetségre születni kell, sokkal inkább, mint más tehetségfajtáknál. Czeizel (1997) genetikusként arra hívja fel a figyelmet, hogy a zenei képességek nagyságrendileg kevesebb génhez kötődnek, mint például az intelligencia. Ez azt jelenti, hogy az öröklődés értelemszerűen nagyobb szerephez jut a zenei tehetségben. Más szavakkal: jóval nagyobb a matematikai valószínűsége annak, hogy
„buta” szülőknek kiemelkedő intelligenciájú utódja szülessen, mint annak, hogy a „botfülű” szülők gyermeke kiemelkedő zenei adottságokkal jöjjön a világra.

          A veleszületettség kérdése olyan értelemben is fel szokott merülni, hogy léteznek-e teljesen „unmuzikális” emberek, ahogy azt magukról többen is állítják. (Nota bene, jellemző kultúránk értékrendjére, hogy senki nem mondaná magáról: „Én teljesen unintelligens vagyok”…)

          Tegyünk egy kis kitérőt annak megválaszolására, hogy születhet-e ember zenei adottságok nélkül? Fejlődése során az emberi faj, mielőtt anatómiailag alkalmassá vált volna a beszédre, a kommunikációban a különböző magasságú hangok, a hangadás ritmusa, hangszíne, hangereje, vagyis a zene eszközei hordozták az üzenetet (vö. Menuhin és Davis, 1981). Ennek emléke még ma is felfedezhető egyes ősi, úgynevezett tonális nyelvekben, így az írásjegyeket használó kínai nyelvben is, ahol a szavak a mi betűírásunkra átírva azonosnak tűnnek, de az intonációtól függően jelentésük teljesen más lehet. Szintén a beszéd és az ének közös gyökereit bizonyítja, hogy bizonyos agyi területek egyaránt érintettek mindkettőben, így például a beszéd és a zene dallamának észlelése azonos helyen történik (vö. Spitzer, 2002). A beszéd és az ének közös gyökereiből az következik, hogy éppúgy, mint ahogy a beszéd elsajátítására minden egészséges ember képes, az éneklés, valamint a zenei jelenségek észlelésének képessége, azaz a legősibb kommunikációs képességek is mindannyiunkkal velünk születettek.

Mi az oka akkor a zenei képességekben meglévő nyilvánvaló különbségeknek? Egyfelől ahogy az egyes nyelvhasználók is különböznek abban, hogy milyen színvonalú gondolatokat fejeznek ki, illetve értenek meg, ugyanúgy a zenei kommunikáció tartalma, mélysége is jellemzője az egyén zenei képességeinek. A különbségek oka másfelől az, hogy a zenei képességek fejlődésének kevésbé tulajdonítanak fontosságot, mint a beszédfejlődésnek, emiatt éppen a szenzitív időszakban sokan nem kapják meg a fejlődéshez szükséges impulzust. Ahogy az anyanyelv elsajátításában is, a zenei kompetenciában is rendkívül nagy a szülők szerepe, ugyanis az első 3 életévben, sőt az első egy évben kapott – vagy éppen elmaradó – zenei tapasztalatok meghatározóak. A szülőktől kapott zenei örökség tehát nemcsak a géneken, hanem a szociális öröklődésen keresztül is hat.

 

„A születés előtt kilenc hónappal…”

 

A fenti közismert Kodály-i intelmet – a korai zenei nevelés fontosságáról – a pszichológia is alátámasztja. Az egyes tehetségfajták ugyanis különböznek abban, hogy mennyi idős korban jelentkeznek. Már kisgyermekkorban megnyilvánul a matematikai, a sakk-, a sport- és a rajztehetség is, azonban a zenei tehetség az, amelyik valamennyi közül a legkorábban, már egy- és kétéves kor között megmutatkozik. A zenei tehetségeket e rendkívül gyors fejlődés megkülönbözteti az intellektuális tehetségektől, hiszen ez utóbbiak fejlődési menete nem mutat ilyen hatalmas életkori eltéréseket. A korai megjelenés egyben azzal is jár, hogy az érdemi fejleszthetőség, az úgynevezett szenzitív periódus időszaka korán le is zárul. A szenzitív periódus semmiképpen sem azt jelenti, hogy ennek lezárulta után már nem lehet továbbfejlődni. Inkább úgy kell ezt értenünk, hogy ha ez időben nem rakjuk le az alapokat, az egyén később soha nem fogja beteljesíteni azt a potenciált, amire veleszületett adottságai okán hivatott lett volna (Gordon, 1971).

          A szakirodalom szerint a zenei képességek szenzitív periódusa 9 éves korig tart, azonban egyes zenei képességterületek még korábban zárnak: a ritmikai fejlődés szenzitív periódusa 7 éves korig, az éneklési képességé 8 éves korig tart. Külön ki kell emelni a hangszerjátékhoz szükséges motoros készségek kialakításának optimális időszakát, ugyanis mindenféle mozgástanuláshoz a korai életkor a legalkalmasabb, és az itt elmulasztott lehetőségek e területen okozzák a legnagyobb kárt. Bár a zeneiskolákban sok helyen tartanak zeneóvodai foglalkozást, azonban a törvényi szabályozás nem kedvez a korai, hatéves kor előtti hangszertanulásnak. Pedig ez sok esetben kifejezetten indokolt lenne. Számos példa mutatja, hogy 4-6 éves gyerekek is örömüket lelik a hangszertanulásban, és figyelemreméltó teljesítményt is tudnak nyújtani. Fejlődésük szempontjából mindenképpen előnyt jelent a korai kezdés, ugyanis a hangszerjátékhoz szükséges speciális mozgások elsajátítását ebben az életkorban támogatja leginkább az agy. A szakirodalom alapján ezért nem helyeselhető az a gyakorlat sem, hogy a zeneiskolákban néha 9-10 éves korig is kitolják a hangszeres tanulmányok kezdetét (vö. Turmezeyné és Balogh, 2009).

 

 

 

Zenei tehetséggondozás, illetve a tehetségek gondozása a zenei nevelés eszközeivel      

A korai szenzitív periódus ténye az, ami miatt a zenei tehetséggondozás eltér attól az általános irányelvtől, hogy az óvodás, kisiskolás kor csak „alapozó” korszak, amikor az érzelmi biztonság megteremtése, a harmonikus személyiségfejlődés (társas- és érzelmi szféra), illetve a tanuláshoz szükséges általános készségek, képességek elsajátítása a cél. A speciális érdeklődési terület kiválasztása, majd az abban való elmélyülés kitolódhat akár 16-18 éves korig (vö. Balogh, 2006). Mint láttuk, a zenei képességek fejlesztését mindenképpen korán kell kezdeni, ám a valóságban az egyén ritkán hoz végleges döntést a pályaválasztásáról 5-6 vagy akár 9 éves korában. A zenei nevelés gyakorlata számára így a tehetséggondozás célja kettős. Egyfelől nyilvánvaló cél a kiemelkedő teljesítményűeknek a zenei pályára való segítése. Ugyanakkor a más területen (is) tehetségesek számára a zenetanulás olyan lehetőségeket nyújt, amelyek későbbi boldogulásukban segítik őket. (Gondoljunk itt a zenei nevelés transzferhatásának sokszorosan bizonyított tényére!) Csillag Ferenc (2011) gondolatébresztő írása is felhívja a zenetanulás azon aspektusaira (kommunikáció, kooperáció, kreativitás) a figyelmet, amelyek nevelő hatása hozzásegíti a gyermekeket, fiatalokat, hogy kiteljesedett személyiségű, a társadalomban hatékonyan működni képes felnőtté váljanak. 

A tehetséggondozás korszerű szemlélete a komplex fejlesztő programokat tekinti a legkedvezőbbnek e cél eléréséhez. Nézzük meg, mik is azok a pillérek, amelyeken a komplexitás nyugszik (Feger, 1997, idézi Balogh, 2006, 185. o.):

 

1.           „a tehetséges gyermek erős oldalának fejlesztése;

2.           egy adott tehetséges gyermek gyenge oldalainak kiegyenlítése;

3.           megelőzés, légkörjavítás;

4.           olyan területek támogatása, amelyek kiegészítik a direkt tehetségfejlesztést.”

 

(1)        E lista első pontja az, amelyet sokan a tehetségfejlesztés egyetlen útjaként ismernek, amely esetünkben a kiemelkedő zenei képességűek oktatását jelenti.

(2)        A tehetséggel összefüggő „gyenge oldal” jelenthet kiegyenlítetlen zenei képességstruktúrát (például a szolfézsteljesítmény, zenei memória, bizonyos technikai nehézségek, stb.), ezek tudatos fejlesztése az „erős oldal” teljesítményét javítja. Ám idetartozhatnak pszichológiai természetű problémák is a tanulási részképesség-zavartól (pl. diszlexia) a kedvezőtlen környezettől vagy más tényezőktől függő személyiségproblémákig. Ezek megoldása bár nem a zenetanár feladata, de éppen azért, mert személyes kapcsolatban áll a diákkal – és ideális esetben a szülővel is, sokat tehet azért, hogy szakértő segítséget kapjon a gyerek.

(3)        A „megelőzés, légkörjavítás” a diák kortárskapcsolataira vonatkozik. Tehetségesnek lenni egyben „másságot” is jelenthet, ami az egyénnek számos nehézség forrása, elsősorban a kortárskapcsolatokban. Szemléletesen fejezi ki ezt a „tehetséggel való megküzdés” kifejezés. Márpedig az iskolához, tanuláshoz való viszonyt nagyban befolyásolja, hogy a gyerek megfelelőnek érzi-e társas pozícióját a közösségben. Annak ellenére, hogy az egyéni hangszeres órákon értelemszerűen nem találkozik társakkal a diák, a zeneiskolai keretek között is léteznek közösségek a szolfézsórán, a közös órákon, a zenekarban vagy éppen a zenei táborban. E szempont szerinti, érdemi tehetséggondozásnak akkor tekinthetjük ezeket az alkalmakat, ha a közösségek alakulását nem bízzuk a véletlenre, hanem tudatosan építjük a csoportot, illetve az egyén társas kapcsolatait. (A csoportfejlesztő technikák, játékok szakirodalma bőséges, érdemes ezekben tájékozódni.)

(4)        Ahhoz, hogy a bármely területen is tehetséges diák harmonikus személyiségű, széles látókörű felnőttként működhessen majd, szüksége van olyan tevékenységre, esetleg hobbira, amelynek nincs köze a későbbi pályájához, csak egyszerűen pihentet, örömet okoz, azaz a személyiséget gazdagítja. Az intellektuális tehetségek számára a művészeti és a sporttevékenység tartozik ide jellemzően.

A bemutatott alapelvekből tehát az következik, hogy a zeneiskolák tehetséggondozó szerepe kettős: célcsoportját alkotják egyfelől a majdani zenészek, másfelől azok, akik később más pályát választanak ugyan, de gyermekkori zenei tanulmányaik örökre meghatározó élményt jelentenek. (Nem mellesleg ők lesznek majd az a közönség, akik nélkül nem létezhet zenei produkció!) Ugyanakkor a valóságban e két célcsoport sokáig nem választható szét, sőt, nem is szabad szétválasztani, így a konkrét feladatokban is csak egy bizonyos életkor után jelentkezik különbség. Összefoglalva a fenti alapelveknek a zenei nevelésre alkalmazását: valamennyi szempont figyelembe vételével beszélhetünk csak érdemi tehetséggondozó munkáról. Önmagában a több, nehezebb darab tanítása, a versenyeztetés nem tekinthető tehetséggondozásnak.

Van-e (zenei) élet a zeneiskolákon kívül?

          Az eddigiekben a zeneiskolai keretek adták a viszonyítási pontot, hiszen szerepük nélkülözhetetlen. A tehetséggondozásban azonban mintegy axiómának tekinthető, hogy nem lehet eredményt elérni a közismereti oktatást végző iskolával való együttműködés nélkül. Nem csak azért, mert a gyerek a fél napját ott tölti, hanem a közismereti iskola törvényben is rögzített kötelessége, hogy a tehetségesek képességeinek továbbfejlesztésére a tanórai differenciálással is módot találjon. Ennek megvalósítása a heti egy énekórán bizony nem könnyű, és emiatt sajnos kevés pedagógus vállalja fel. Így áll elő az a helyzet, hogy a pedagógus az „átlagos” gyerekeknek tartja óráit, ahogy ezt cikkében Csillag Ferenc (2011.) is kifejti. Még ha ez nem is jár végzetes következményekkel a zenében tehetséges gyerekek majdani pályáján, de életük heti egy órája mégis feleslegesen telik el. Az énekórai differenciálás helyzetére két, nem reprezentatív kutatásból következtethetünk. Az egyikben a 2-4. osztályosok zenei képességeinek fejlődését nyomon követve az derült ki, hogy a legjobbak (a felső negyedbe tartozók) fejlődtek a legkevesebbet, ezen belül eredményeik 2-3. osztály között gyakorlatilag stagnáltak (Turmezeyné és Balogh, 2009). Gévayné Janurik Márta (2010) 4-8 éves gyerekek zenei képességének fejlődési ütemét hasonlította össze intellektuális fejlődésük ütemével. Eredményei szerint a zenei képességek fejlődését még negatívabban befolyásolja a család hátrányos helyzete, mint az intellektuális képességekét. Ez az összefüggés közvetve arra utal, hogy a zenei nevelés a hátrányok kompenzálásában is kevéssé eredményes. Hangsúlyozni kell még egyszer, hogy e két kutatás nem reprezentatív, vagyis nem lehet általánosítható következtetéseket levonni belőlük. Tekintsük inkább olyan viszonyítási pontnak, amelyhez képest még nagyobb tiszteletet érdemelnek az énekórán differenciáló pedagógusok! A differenciálás természetesen nemcsak tanórán, hanem tanórán kívül, sőt iskolán kívül is történhet. Az iskolai énekkar, szakkör, közös opera- és koncertlátogatás, mint differenciálási formák, érdemben hozzájárulnak a zenei tehetséggondozáshoz.

          Mit tehet még az óvoda és az iskola a zenei tehetségekért? A legfontosabb feladatuk és egyben legnagyobb felelősségük, hogy a zeneiskolákba irányítsák a jó képességű, érdeklődő gyerekeket. Ennek mindkét aspektusa egyaránt fontos: a tehetségek azonosítása, valamint a zenével, zenetanulással kapcsolatos pozitív attitűd megalapozása.

          Az azonosítással kapcsolatos teendő nyilvánvaló. Az óvónő, tanító sok időt tölt a gyerekekkel, és a zenei nevelésben is képzett szakemberként általában észreveszi a tehetségígéreteket. Mivel e korai életszakaszban a zenetanulásról szóló döntést jellemzően nem a gyerek, hanem a szülő hozza, ezért a pedagógusnak kulcsfontosságú szerepe lehet abban, hogy a szülőt erre bíztassa.

          Az érdeklődés felkeltése, a zenetanuláshoz való pozitív viszonyulás kialakítása már érzékenyebb téma. Általánosítható az a tény, hogy az életkor előre haladtával mind az iskolával, mind az egyes tantárgyakkal kapcsolatos attitűdök egyre kedvezőtlenebb képet mutatnak. Az ének-zene tantárgy helyzete még ehhez az általános tendenciához viszonyítva is sokkoló. Jóllehet az iskolai zenei nevelés céljaként a NAT is a zene megszerettetését jelöli meg elsődleges célként, azonban a kutatási eredmények alapján úgy tűnik, hogy éppen e téren küzdünk deficittel. Lássunk néhányat! A tantárgyak közül a 7. osztályosok szerint az ének presztízse a legalacsonyabb (L. Nagy, 2003). Szintén e korosztály a legkönnyebb, legunalmasabb, legkevésbé hasznos tantárgynak ítéli meg (Takács, 2001). A 6-10. osztályosok jellemzően az apátia, unalom, szorongás állapotát élik meg az énekórákon, sokkal inkább, mint az irodalom, illetve a matematika esetében (Janurik és Pető, 2009). Az okok keresése messzire vezet, a társadalom értékrendjétől kezdve az ének-zene oktatás tantervéig, és ezzel olyan problémahalmazhoz jutunk el, amelynek megoldása semmiképpen sem lehet az egyes tanárok felelőssége, hanem az egész magyar zenei nevelés koncepcióját érintik.

 

Összegezve a fentieket, a zenei tehetséggondozásban az általános közoktatási intézmények rendszerszerűen csak részben, illetve esetlegesen töltik be azt a szerepet, amit az általános tehetséggondozási alapelvek szerint vállalniuk kellene. Ez úgy is értendő, hogy sokkal több múlik az egyes pedagógusok személyes helytállásán, mondhatnánk pedagógusi tehetségén, mint az intellektuális tehetségterület esetében. Még sarkosabban fogalmazva: a zeneiskolai hálózatra hagyatkozva az ének-zenét tanító pedagógusok megfelelő módszertani és tantervi támogatás híján mintha magukra lennének hagyva e téren. Tekintsünk tehát úgy az iskolai zenei neveléssel való együttműködésre, mint a zenei tehetséggondozás eddig ki nem használt tartalék erőire!

          Ez az írás terjedelmi okok miatt csak néhány szempontot érinthetett, azonban a téma iránt érdeklődő pedagógusoknak számos lehetőségük nyílik a bővebb tájékozódásra. A Magyar Géniusz program keretében csaknem százféle akkreditált továbbképzés közül választhatnak a tehetséggondozás, -fejlesztés elméleti és gyakorlati kérdéseiben, sőt, alap-, illetve mesterfokú diplomát szerezhetnek, szakvizsgát tehetnek több felsőoktatási intézményben is. Megalakult a Tehetségpontok Művészeti Tagozata is, amely többek között a zenei tehetséggondozásban érdekelt intézmények, pedagógusok szakmai önszerveződéseként sokoldalú támogatást jelent az érdekelteknek. A Magyar Géniusz program által kiadott könyvek PDF formátumban ingyenesen hozzáférhetőek a www.geniuszportal.hu oldalon, ahol az aktuális eseményekről is lehet tájékozódni.

 

IRODALOM:

BALOGH LÁSZLÓ (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Mesterek mesterei, Urbis Könyvkiadó, Budapest.

CSILLAG FERENC (2011): A pedagógus felelőssége. Gondolatok a tehetségfejlesztés pedagógiai felelősségéről. Parlando, 2011/4. (1-7.)

CZEIZEL ENDRE (1997): Sors és tehetség. Minerva Kiadó, Budapest.

FEGER, B. (1997): Tehetséggondozó programok. In: Tehetség és fejlesztő programok. (szerk.: Balogh L. - Polonkai M. - Tóth L.). MTT és KLTE Ped.-Pszich. Tanszék közös kiadványa, Debrecen (47-57.)

GÉVAYNÉ JANURIK Márta (2010): A zenei hallási képességek fejlődése és összefüggése néhány alapkészséggel 4-8 éves kor között. PhD disszertáció, Szegedi Tudományegyetem, Oktatáselmélet doktori program, Szeged.

GORDON, E. E. (1971): The psychology of music teaching. Prentice-Hall, Englewood Cliffs.

JANURIK MÁRTA – PETHŐ VILLŐ (2009): Flow élmény az énekórán: A többségi és a Waldorf iskolák összehasonlító elemzése. Magyar Pedagógia, 109/3.(193-226.)

L. NAGY KATALIN (1997): Az ének-zene tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai.  Parlando, 1997/6. (42-46.)

MENUHIN, Y. – DAVIS, C. W. (1981): Az ember zenéje. Zeneműkiadó, Budapest.

SPITZER, M. (2002): Musik im Kopf. Hören, Musizieren, Verstehen und Erleben in neuronalen Netzwerk. Schattauer, Stuttgart/New York.

TAKÁCS VIOLA (2001): Tantárgyi attitűdök struktúrája. Magyar Pedagógia, 101/3. (301-318.)

TURMEZEYNÉ HELLER ERIKA – BALOGH LÁSZLÓ (2009): Zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés. Kocka Kör & Faculty of Central European Studies, Constantine the Philosopher University in Nitra, Debrecen.



* A szerző az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar adjunktusa.