OLSVAY, A SZÍN-MŰVÉSZ

 

HCD_32178

1.Sinphon 8'30"
2. Zsurlók / Horsetails 6'03"
3. Vadrepce / Wilde Rape 5'20"
4. Változatok hóesésre / Variations on Snowfall 9'33"
5. Tengerszem / Tarn 10'15"
6. Status Quo 9'45"
7. Imperfectum 3'49"
8. Pala / Slate 8'56"
9. Sinphon 8'23"

Ruppert István (orgona),

Olsvay Endre és Eckhardt Gábor (zongora),

Balogh Ferenc, Rónaszéki Tamás, Soltész Ágnes  és Sztankay Rita (hegedű),

Balogh Enikő és Fejérvári János (mélyhegedű),

Botvay Károly, Déri György és Zsoldos János (gordonka),

Horváth Alajos és Lukácsházi István (nagybőgő),

Kaczander Orsolya (fuvola és altfuvola), Gyöngyössy Zoltán (fuvola),

Malomvölgyi Márta (oboa),

Horn András (klarinét), Klenyán Csaba (klarinét és basszusklarinét),

Lakatos György (fagott),

Keserű Péter (kürt),

Király Tibor és Sztán István (trombita),

Holló Aurél, Juhász László és Nagy B. Tünde (ütőhangszerek).

Intermonuláció Kamaraegyüttes
Vezényel: TIHANYI László

 

HCD 32178
2003 HUNGAROTON CLASSIC LTD.

 

 

Olsvay Imrével* a 20212. évi Művészeti díjak átadásán találkoztam, hol Liszt-Ferenc díjjal tüntették ki. Amikor gratuláltam megérdemelt díjához, nem volt lehetőségem elmondani, hogy mennyire kedvelem 2003-ban a HUNGAROTON-nál megjelent szerzői korongját, melyen kamarazenei alkotási hallhatók. Pedig el kellett volna mondani, hogy a Sinphon (1984/1991/2005), a Zsurlók (1985), az Imperfectum (1994), a Status quo (1994), a Változatok hóesésre (1992), a Pala (1998/2002) és a Tengerszem (1996) életművéből nekem is a kedvenceim közé tartoznak. A orgona szólóra írt Sinphon-t a varázslatos akkordsoraiért és a kamara-orgonahang minden szépségének felfedezéséért, a Zsurlót sejtelmes hangzásáért, az Imperfectum-ot a kontrapunkticus eszközök koncentrált felvonultatásán túl azért is kedvelem, mert szeretett közös tanárunk, Földes Imre tiszteletére született éppen úgy, mint az örök játékos Földes-inspiráció ihlette Vadrepce. Mindegyikre érvényes a kamarazenei formációk változatossága, az egyívű formaalkotás, és a változatos hangszerelés. Erre talán a legjobb példa Sinphon korongzáróként történő visszaidézése fuvola/hegedű/mélyhegedű/gordonka kvartettként a felejthetetlen Gyöngyössy Zoltán (fuvola) közreműködésével. 

A korong címadója nem véletlenül a Tengerszem/Tarm. Erre a műre méltán büszke a szerző, melyet majd 10 évig érlelt-hordozott magában, de megérte! Talán ezt játsszák koncerteken a leggyakrabban és benne fedezhetők fel talán a legkarakterisztikusabban mindazok az erények, egyedi jellegzetességek, melyek Olsvai zenéjét nemcsak széppé, de felismerhetővé is teszik: ritmikus és rajzos motívumok, folyvást változó akkordláncolatok, tonális pillanatok, megpihenések, mikromelódiák és mindezekhez színek elképzelhetetlen gazdagságban.  

A sors különös játéka, hogy a cd zenei rendezői közül Dobos László* (Sinphon - orgonára) zenetanár, karnagy ugyanazon az ünnepségen Erkel Ferenc díjban részesült, Lakatos György (fagott) pedig március 25-én Bartók-Pásztory-díjas lett! A fentebb olvasható teljes közreműködői névsor pedig önmagáért beszél: zenei és zenepedagógiai életünk kiválóságai vitték sikerre 1987 és 2002 között Olsvai Endre kamarazenéjét. Játékukon nemcsak a profizmus, de a barát iránti tisztelet és szeretet érződik az első hangtól az utolsóig. Megkésve gratulálunk!

Zelinka Tamás

 Dobos László* zenei rendező, zenetanár, karnagy,

Olsvay Endre* zeneszerző,

*A Dobos Lászlóról és Olsvai Imréről közölt képeket a Nemzeti Erőforrás Minisztérium készítette a 2012. évi művészeti kitüntetések átadásán 2012. március 14-én a Szépművészeti Múzeum Barokk Csarnokában.