Gamba moderno

 

 

Rendkívül érdekes koncerten vehetett részt Budapest különlegességekre éhező közönsége a Fuga Tér/Zene sorozatában megrendezett hangversenyen. A cím egy reneszánsz vonós hangszerre, a viola da gambára utal, melyre kortárs darabokat írnak. Manapság nagy keletje van a különleges hangzásoknak, így a távoli kultúrák hangsorainak és instrumentumainak, vagy saját zenetörténetünk korabeli hangszereinek. Mindenesetre valóban szokatlan és egyedi élményt nyújtott ez az este, melyen külön öröm volt hallani, hogy milyen szívesen komponálnak zeneszerzőink erre a historikus hangszerre.

 

Az este első műveként Sáry László Triptichon című darabja hangzott el in memoriam I. Vékony. A cím sugallta szárnyas oltár képe talán nem véletlen. A 2009-ben 46 évesen, tragikus körülmények között elhunyt nemzetközi hírű cimbalomművész emlékére komponált zenemű ajánlásában is, felépítésében is méltán idézi fel bennünk a szakralitást. A három részre tagolódó mű elgondolkodó, visszaemlékező jellege a cím ismerete nélkül is egyértelmű volt.

Kallai Nóra – basszusgamba és Szalai András – cimbalom, mély átéléssel szólaltatták meg a darabot.

 

A másodikként felhangzó mű Váczi Dániel Reticularis című kompozíciójának ősbemutatója volt. A cím szerint hálószerű mű első része nagy intenzitású, gyors és rövid tétel, míg a második a zongora távoli hangjaiból szerveződik egésszé. A harmadik szaggatott, pizzicato-staccato tétel, a negyedik az előzőek összefoglalásaként hatott. Hiába volt a mű ősbemutató, betegség miatt az eredetileg szaxofonra írt szólamot hegedűn hallhattuk. Hogy milyen benyomást kelt eredeti hangszerelésben azt nem tudom, de én ebben a formában koherensebbnek gondolom. Az előadók – (Kallai Nóra – szoprángamba, Mali Emese – zongora, Rohmann Ditta – gordonka, Tornyai Péter – hegedű) – szinte tökéletesen adták vissza a darab karakterét.

 

Harmadikként Kurtág György három rövid alkotásának ősbemutatóját hallhattuk a Jelek, játékok és üzenetek sorozat viola da gambára írt alsorozatából. A francia reumatológus professzornak, Joël Dehais-nak ajánlott …gemiti, sospiri…; sospiri, gemiti…; Ombres, a címnek megfelelő érzékletes zenei anyagot szólaltat meg. Rövid, kifejező alkotások. Az egyedül játszó szóló basszusgamba, és így Kallai Nóra minden rezdülése jól hallatszott, ami néha hátrányosan emelte ki az intonációs és hangképzési problémákat. Összességében azonban azt mondhatjuk, hogy jól ragadta meg a művek karakterét, s igyekezett azt maradéktalanul tolmácsolni.

 

A szünet előtt újabb ősbemutató következett, Tornyai Péter Két gambaszonátája. A darab igazi kuriózum, ahogy a barokk zene fordulatait megidézve, töredékekként szerepelteti a tudatosan elhangolt hangszereken. A mű igazi felüdülést jelentett a zenei humor nyelvén. Az előadóművészek – (Kallai Nóra – basszusgamba, Koltai Kata – gitár, Mali Emese – zongora, Rohmann Ditta – gordonka) – látható jókedvvel adták elő a művet.

 

A szünet után Soós András Ave maris stella című kompozíciója hangzott el. Az Éljen a tengeri csillag szintén ősbemutató volt, erre az alkalomra áthangszerelve.

A meditatív, rövid darab előadói: Kallai Nóra – szoprángamba, Mali Emese – zongora, Szalai András – cimbalom, Tornyai Péter – hegedű. Érzékenyen, szépen szólaltatták meg a művet.

 

A következő ősbemutató Zombola Péter Institutio No. 11. című, szintén átírt darabja volt. A műben éneklő, mindig makacsul ugyanoda visszatérő szoprángamba szólamot kísérnek a gitár akkordjai. A darab ezáltal fájdalmas kicsengést kap. A zárásként megszólaló bizonytalan hangzások szintén ezt az érzést erősítik. Kallai Nóra – szoprángamba – így a hangverseny vége felé már valószínűleg eléggé elfáradt, talán ez a magyarázata a sok bizonytalan intonációjú hangnak, és a meglehetősen kifejezéstelenre sikeredett előadásnak. A kísérő Koltai Kata – gitár – szólama végig alárendelt szerepet játszik, így nem rajta múlott az előadás sikere.

 

Utolsó műsorszámként a természetesen szintén ősbemutatóként elhangzó Gambakötet japán haikukra című Sztojanov Georgi kompozícióból hallhattunk részleteket. A hol sejtelmes, hol erőszakos, hol szélesen áradó zene nagyszerű alkalmakat kínál az előadóknak. Sztojanov Georgi – ének, Kallai Nóra – basszusgamba, Koltai Kata – gitár, él is a lehetőséggel. A darab jellegéből adódóan elsősorban az énekest kell kiemelni, aki valóban hibátlanul, művészien adta elő saját szerzeményét. Kísérői is méltó társai voltak, ezáltal tökéletes befejezést adva az estének.

 

 

Eisenbacher Zoltán*

 

*A fővárosi XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola igazgatója, filozófia- és esztétika tanári egyetemi képesítéssel is rendelkező művésztanár.

 

* * *

 

 

Kallai Nóra 1971- ben született Veszprémben. Csellótanári és kamaraművészi diplomáját a Szegedi Konzervatóriumban szerezte 1993-ban, majd Graz-ban tanult négy éven keresztül viola da gamba szakon Lorenz Duftschmiednél. Tanulmányait a brüsszeli Királyi Konzervatóriumban folytatta, ahol Wieland Kuijken tanítványaként 2000-ben gamba- és kamaraművészi diplomát szerzett, és egy éven keresztül barokk cselló szakra is járt Hidemi Suzukihoz. Számos régi zenei kurzuson vett részt, többek között Jordi Savall, Máté Balázs és Irmelin Heiseke mesterkurzusain, ill. Barthold Kuijken zenekari kurzusán mint barokk csellista és gamba szólista.

Kallai Nóra itthon és külföldön is rendszeresen fellép különböző régi zene együttesekkel, és számos CD-felvételt készített már. Játszott többek között az EUBO, az Armonico Tributo, az Aura Musicale, az Orfeo és a Savaria Barokk zenekarokban, és rendszeresen fellép a szombathelyi Capella Savaria együttessel. Több kamaraegyüttesnek hosszabb ideig tagja volt, ilyenek például a Capella Esterházy Csalog Benedekkel, a l’Eclisse, a Sonora Hungarica, a Hortus Musicus ’99 és az Arcangelo kamaraegyüttes. Többször játszott az Affetti Musicali kamaraegyüttessel is. Négy ízben volt a Tokaji Régi Zene Nyári Akadémia gambatanára, a klagenfurti Opera pedig két ízben is alkalmazta continuo játékosként, egy Händel és egy Cavalli opera színrevitelében. Bach János-, Máté- és Márk-passiójában több ízben volt gamba szólista, koncerteken és lemezfelvételen egyaránt. A kortárs zenei életben is aktívan részt vesz, és érdeklődése a komolyzene hagyományos határain túlra is elvezeti, például a jazz felé. Erre példa a Balázs Elemér Group Early Music c. lemezén való közreműködés. Rendszeresen játszik a Gémesi Géza vezette Budapest-Hegyvidéki Kamarazenekarban, mely sok kortárs szerző darabját mutatta be, 2009-ben pedig közös produkciót hozott létre Nagy Andrea táncossal és Michael Mehlmann színésszel Silentio címen. Több fellépése volt a Gobe társulattal is, Góbi Rita koreográfus-táncos vezetésével, melynek társulati tagja is lett, és az Ágens társulattal. Tervei között szerepel egy kortárs, elsősorban magyar zeneszerzők gambára írott műveiből összeállított koncertsorozat megszervezése. Ettől az évtől társult Szőke Szabolcs és Váczi Dániel duójához, akik a kortárs zene, a népzene és a világzene különleges elegyét játsszák.

(www.fuga.org.hu/wp-content/.../Kallai-N%C3%B3ra-hossz%C3%BA)

 

 

2011. december 4. FUGA

Budapesti Építészeti Központ

Rendező: FUGA