dr. Marczi Mariann*

 

Szakmai beszámoló a 4. Újvidéki Nemzetközi Zongorapedagógiai Konferenciáról

 

(4th World Piano Conference, Novi Sad, Serbia)

 

     2012. június 27. és július 3. között rendezték meg Szerbiában, Újvidéken a „4th World Piano Conference” rendezvényt a 42 tagország tanárait összefogó World Piano Teachers Association (WPTA) szervezésében Dorian Leljak művészeti vezetésével és Radmila Rakin-Martinovic igazgatása alatt. A konferencia nyitókoncertjén Bach-versenyműveket adtak elő a helyi Isidor Bajic Music School tanárai és növendékei, a Camerata Academica közreműködésével és Andrej Bursac vezényletével.

 

     Az immár negyedik éve megrendezésre kerülő nemzetközi szakmai konferencia résztvevői ezúttal 24 országból gyűltek össze, hogy tudásukat egymással megosztva szakmai továbbképzésen vegyenek részt. A 83 meghívott előadó különböző formában adhatta elő témáját: volt, aki mesterkurzust tartott, volt, aki tudományos előadást, vagy éppen előadás-koncertet, vagy szólókoncertet, lehetőség nyílt CD- és DVD-prezentációra is. Néhány szerbiai zeneszerző bemutatkozása színesítette a programot („Composer's Profile”). A legfiatalabb generáció bemutatására pedig megtartották a „Young Artist's Platform” koncertsorozatot, ahol kitűnő fiatal tehetségek léptek fel. 

 

     A bemutatkozó 9 fiatal tehetség közül kimagasló művészi teljesítménnyel hívta fel magára a figyelmet Ivan Holodov (12 éves), az újvidéki Isidor Bajic Music School orosz születésű zongora szakos tanulója, Csilla Stojsic tanítványa, valamint Dominik Stadler, az Universität für Musik Freiburg hallgatója.

 

     A „Composer's Pofile” sorozat keretében a jelen lévők megismerkedhettek Srna Zugic, Mina Mladenovic, Borislav Cicovacki, Misa Cvijovic és Jozef Bisak szóló zongorára és kamarazenei együttesekre írott műveivel.

 

     A konferencia törzsprogramját a különböző előadások, előadás-koncertek és mesterkurzusok alkották. A mesterkurzusok közül kiemelném Sophia Gilmson (University of Texas) bemutató óráját. Az orosz származású, Leningrádban diplomát szerzett professzor nemcsak magával ragadó egyéniségével, kitűnő humorával, de rendkívül alapos interpretációs instrukcióival is kiemelkedő módon foglalkozott a növendékekkel, órájának eredményessége azonnal hallható volt, és sokat nyújtott a hallgatóságnak is. Fontosnak tartom megemlíteni Carina Joly (Zürich Universität der Künste) mesterkurzusát és előadását (Beyond Your hands: A Preventive Approach for Optimal Piano Performance): a brazil születésű tanárnő a kézfájdalmak és a rossz tartásból eredő betegségek, sérülések megelőzésére, ezek javítására és gyógyítására fókuszált. A bemutatott gyakorlatokat és módszereket kitűnően kiegészítette Sang-Hie Lee (University of South Florida) előadása és torna-módszereinek bemutatása, valamint orvosi esettanulmányainak ismertetése. (What's up Doc?: Music and Medicine, a New paradigm for Music Performer Education). E témához kapcsolódott még Paola Savvidou (University of Missouri) műhelybemutatója (Playing with the whole body) is.

 

     Az előadások nagy része négy fontos téma köré rendeződött:

 

·       pedagógiai témájú előadások

·       összehasonlító munkák és analízis

·       improvizáció és modern zene a zongoraoktatásban

·       nemzeti zenekincsek bemutatása

 

     A pedagógiai témájú előadások közt hallhattunk a Czernyi-etűdök és Beethoven-szonáták párhuzamos oktatásáról a középiskolákban (Loretta Lanning – Central Michigan University), Bach kis prelúdiumainak pedagógiai perspektíváiról (Ellen Gregorie – Wilkes University, Pennsylvania), Beethoven zongoraszonátáinak vizsgálatáról a különböző európai iskolák szemszögéből (Andrei Enoiu-Panzariu – National College of Art „Octav Bancila”), Bécsi klasszikus tradíciókról (Jovanka Banjac – Universität für  Musik und Darstellende Kunst Wien) , Új laprólolvasási technikákról (Katie Zhukov – University of Queensland, Australia), továbbá elhangzott még A zongora geometriája és a kezek szimmetriája, régi skálák, új utak címmel Margaret Brandman előadása és Linda Christensen (Wayne State College) előadása iPad Apps for Piano and Music Education címmel.

 

     Az elemző és összehasonlító munkák egyike volt Sophia Gilmson Bach Goldberg-variációja csembalón és zongorán. Jane Luther-Smith (University of South Carolina) Schumann Davidsbündslertänze Op. 6. sorozatát elemezte. Az interpretációanalízis iránt érdeklődők pedig Sebastian Davis Fanny Davis Schumann-felvételeiről tartott előadását hallhatták. Victoria Fischer-Faw (Elon University) Bartók Gyermekeknek kiadásairól beszélt, Ross Osmun (Bishop University, Canada) Liszt h-moll szonátátját analizálta (Franz Liszt's Mid-Life Crisis and the Genesis of the b Minor Piano Sonata). Sosztakovics prelűdjenek történelmi hátteréről (Debra Andreacchio – University of Adelaide), Thalberg amerikai útjairól (Anthony Olson – Northwest Missouri State University), Szkrjabin hetedik szonátájáról (Ezra Bartz – Texas State University), Granados és Chopin zongoraműveiben fellelhető párhuzamokról (Maria del Pico Taylor – Temple University Philadelphia), továbbá Max Reger zongoraműveinek újra-felfedezéséről (Martha Thomas – University of Georgia), Martinu műveinek kritikai kiadásáról (Ivana Tabak – Bohuslav Martinu Institut) is hallhattunk.

 

Magam Debussy hatása Kodály zongoraműveiben címmel tartottam előadást és koncertet, nagy sikerrel, Debussy születésének 150. és Kodály születésének 130. évfordulójára emlékezve. Kodály zongoraműveit elemeztem Debussy hatását nyomon követve, célom volt ezeknek az értékes zongoraműveknek a szélesebb körben való megismertetése. Kodály nemcsak személyes ízlését, de politikai állásfoglalását is kifejezte azzal, hogy számos zongoraművében a francia szellemiség nyomdokain haladva komponált. A hangzás-rétegek, harmóniai struktúrák, a dallam-modellek szerkesztése mind Debussy hatását tükrözik a vizsgált művekben.

 

     A különböző nemzetek zenei értékeire hívta fel a figyelmet néhány speciális előadás, pl. A filippínó zeneszerzőkről és zongoraműveiről (Raoul M. Sunico – University of Santo Tomás, Manila), Brazil zeneszerzők zongoradarabjairól (Maurícy Martin – State University of Campinas, Sao Paulo), Anna Kijanowska (The College of William and Mary, Virginia) A Mazurkáról, Katie Zhukov Wirripang Australian Piano Anthology címmel.

     Tori Stodle (University of Tromso) DVD-prezentációja és Nélida Sánchez CD-bemutatója epizódként ékelődött az előadások és mesterkurzusok sorába.

     A konferenciát összességében nagyon magas szakmai színvonal jellemezte, széles körű kollegiális érdeklődést tapasztalhattak a jelen lévők, mind a nemzetközi résztvevők, mind a helyi közönség részéről.

     Dicséret illeti a szervezőket a gördülékenyen lezajlott programokért, a rendelkezésre álló gyakorlótermekért, a jó minőségű zongorákért. Az előadások hangzó és vizuális illusztrálását a kiváló technikai felszerelés segítette.

 

     Köszönetemet szeretném kifejezni az Nemzeti Kulturális Alapnak (NKA) a konferencián való részvételemhez nyújtott támogatásáért és a Central European University Budapest (CEU)-nek a szakmai felkészüléshez nyújtott segítségéért.

 

Marczi Mariann zongora kötelező fotó

dr. Marczy Mariann portréja a LFZE honlapján

 

 

 



* DLA, egyetemi tanársegéd (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszék)