DR. DOMINKÓ ISTVÁN*

 

Egy kis Crescendo a nagy diminuendóban

– beszámoló a IX. Crescendo Nyári Akadémiáról

 

 

Immár kilencedik alkalommal intettünk búcsút Sárospatak városának és lakóinak, hálás szívvel gondolva arra, hogy a Crescendo Nyári Akadémia több száz résztvevőjét befogadták és évről-évre visszavárják. Mi mindannyian, a világ minden égtájáról ideérkezők okkal érezhettük otthonosnak ezt a várost, hiszen az itt eltöltött, (2012. július 30 és augusztus 13 közötti) két hét alatt számtalanféleképpen élvezhettük a helybéliek vendégszeretetét. Természetesen rajtunk kívül is sok vendég érkezik ilyenkor a városba a sokféle rendezvénysorozatra, többek között a Zempléni Fesztivál eseményeire, és ehhez a nyüzsgéshez a helybéliek nyilván hozzászoktak már, de mi valahogy mégis másképp jövünk ide; egy kicsit hazaérkezünk ilyenkor. Legalábbis ezt érezzük, amikor a regisztráció napján elfoglaljuk a Református Teológia épületeit és kollégiumait, amikor muzsikával és élettel töltjük meg a Comenius Főiskola, a Farkas Ferenc Zeneiskola és megannyi itteni intézmény falait. A város és ezen intézmények vezetői és dolgozói sokféleképpen segítették az elmúlt évek során a Crescendo munkáját, még a nehezebb időszakokban is támogatásukról tettek tanúbizonyságot, amely nyilvánvalóan növelte otthonosságérzetünk. Mindazonáltal köszönhető ez (sok más sárospataki születésű művészember és lelkes kultúra pártoló mellett) Füzesséryné Dudás Eszternek is, aki úgy tíz évvel ezelőtt szűkebb baráti körével együtt ide, ebbe a szép környezetbe álmodta ezt a különleges hangulatú művészeti iskolát és fesztivált.

 

        

 

A kezdetekben „Több, mint zene” szlogenről elhíresült, Svájcból kiinduló európai mozgalom néhány évtized alatt világméretűvé nőtte ki magát. Ezekben az években találkozott eszméjük a ma-gyar, Zeneakadémiát frissen végzett fiatal keresztény művészek szándékával és elhivatottságával, valamint Timothy Bentch operaénekes és misszionárius Ének a Nemzetekért elnevezésű, máig a Crescendo Nyári Akadémia hátteréül szolgáló kulturális alapítványával. Az egyfajta szövetséggé forrott közösség, mely mindig is nyitott volt a különböző tájról, kultúrából érkezők felé, célul tűzte ki, hogy a jó magot – amolyan jó gazda módjára – elvetni, saját értékeit megosztani szándékozó hozzáállással hirdesse a tanulás és a művészet művelésének efféle lehetőségét az érdeklődőknek. Másképp fogalmazni talán úgy lehetne, hogy a Crescendo egy olyan kulturális mozgalom, mely éppen azon értékek és ajándékok segítségével próbálja szebbé, boldogabbá, lelki értelemben is gazdagabbá tenni az emberi életet, amelyek talentumként bízattak a művészekre.

Igény pedig egyre inkább mutatkozik a zenét és a művészetet a hittel, az élet legszebb értékeivel, a közösségépítéssel, az egymásra való odafigyeléssel fűszerezve megélni, legalábbis ezt bizonyítja az évenként növekvő létszám, valamint azok bizonysága, akik nem csak a zenei fejlődésükben tapasztaltak pozitív eredményeket, hanem lelki életükben, az életük egyéb területein is komoly változásokat élhettek át. Sokan először csak azért jelentkeznek a kurzusra, mert egy neves professzortól, előadóművésztől szeretnének tanulni.

 

     

Hamar ráébrednek aztán, hogy a Crescendo tényleg több mint zene, hiszen lehetőségük van a hangszeres órákon kívül megannyi programon részt venni és sok csodálatos lelki élménnyel is gazdagodni. Egyik legnépszerűbb ezek közül a reggelente, a tanítási órák megkezdése előtt tartott áhitat jellegű közösségi alkalmak, melyek „Tune in” néven váltak ismertté, tényleg amolyan ráhangolódásként szolgáltak az előttünk álló, munkával teli napra. Minden évben más-más tematikus anyag kerül kiválasztásra és feldolgozásra (volt, amikor a művészélet nehézségeiről, konfliktushelyzetek megoldásáról, emberi kapcsolatokról folytak előadások, máskor a művészemberek tízparancsolata vagy Händel Messiása volt a téma). Idén a „Merj élni” címmel hallhattunk igazán bátorító gondolatokat és bizonyságokat, minden alkalommal néhány zenemű ölelésében, melyek között ugyanúgy felcsendültek Istent dicsőítő énekek, mint ahogy kortárs zenei alkotások, sőt improvizációk és a Nyári Akadémia ideje alatt született szerzemények is.

A reggeli közösségi alkalmakhoz hasonlóan jó lehetőség kapcsolatok, barátságok építésére, de egy jó beszélgetésre, akár egészséges vitatkozásra is az esténként tartott Kiscsoportos foglalkozások, melyeken az előre nyomtatott, több nyelvre lefordított témavezető füzet segítségével a reggeli áhitaton tárgyalt témát lehetett feldolgozni. A csoportba járók összetételétől és vallási nézetétől függően komoly beszélgetések, pszichológiai tréningek, de nem ritkán éjszakába hajló örömteli beszélgetések, vidám társaságok alakulhattak ki ez által. Hangsúlyoznom kell, hogy ezek a programok senki számára sem voltak kötelezősek, pusztán egy lehetőség volt arra, hogy a kemény munka, a tanulás, koncertezés mellett elcsendesedésre, a feszültség levezetésre, közösség és kapcsolatépítésre, jó beszélgetésekre is szánjunk időt, vagy ha olyan – akár bizalmas –  kérdések foglalkoztattak bennünket, amelyekben mások, pl. lelki vezetők tanácsára, véleményére lett volna szükségünk, ezeket is megoszthattuk egymással akár nyilvánosan, akár négyszemközti beszélgetésekben.

 

        

 

Csak egy aprócska személyes gondolatot engedjen meg a kedves olvasó. Magam is, feleségemmel együtt alapító tanára vagyok a Nyári Akadémiának, három gyermekünk minden évben velünk töltötte ezt a rendkívül intenzív és csodálatos két hetet. Az elmúlt kilenc évben meghatározó változást generált az ő életükben is az itt eltöltött idő, mind zeneileg, mind lelkileg, s ennek gyümölcsei hamar láthatóvá váltak bennük, hiszen még vége sem lett az egyik kurzusnak, máris számolták a napokat, mikor lesz már a következő. De néhány év alatt rá kellett ébrednünk arra is, hogy más fiatalok, tizenéves vagy egyetemista korú generációk számára mennyire fontos lehet az, hogy közelről szemlélhessék olyan családok életét, ahol a szülők a gyermekeikkel együtt vannak jelen a táborban, ezáltal nap, mint nap találkozhatnak, beszélgethetnek velük, akik valamilyen szempontból – nemcsak mint művészek és tanárok – pozitív példák lehetnek a szemükben. Rengeteg csodás beszélgetésre nyílt már ennek okán lehetőség, amelyekre mindannyian szívesen emlékezünk vissza, és talán az sem véletlen, hogy többen az egykori beszélgetők, kérdezősködők, szemlélődők közül éppen a Crescendo táborok alatt ismerték meg jövendőbelijüket, azóta pedig már szerető családban nevelik csemetéiket.

Visszatérve a napi eseményekhez, jellemzően a két közösségi alkalom fogta keretbe a kurzus napjainak szinte mindegyikét, napközben látogatták a diákok a szóló és kamaraórákat, valamint a zenekari és operapróbákra is kellett időt szánniuk azoknak, akik arra is jelentkeztek, de természetesen a legtöbben gyakorlással töltötték a legtöbb időt. Egyedül a két hét közepén lévő vasárnapon nem volt semmilyen kötött program, pihenőnap lévén mindenki szabadon választhatott a szervezett vagy spontán kialakuló kikapcsolódások közül.

 

         

 

Az idén a következő művésztanárokhoz lehetett kurzusra jelentkezni: éneket Rosemary Hardy, Szabóki Tünde, Meláth Andrea, Timothy Bentch, Stephen Morscheck, Trubin Beáta tanítottak, az operajelenetek workshop vezetői Tarjányi Tamás és Tarjányi Krisztina voltak. Hegedűt a Julliard School emeritus dékánja, Stephen Clapp mellett David Danel és Füzesséry Attila, brácsát Ellen Rose és Füzesséryné Dudás Eszter, csellót Rohmann Ditta, Judith Ermert Robe, nagybőgőt Duka Norbert, fuvolát Christian Studler és Jóföldi Anett, oboát Kiss József, klarinétot Brian Hysong, fagottot Duffek Mihály, trombitát Richard Stoelzel, kürtöt Czentnár Dezső, zongorát Martin Helmchen, Reto Reichenbach, Körmendi Klára és jómagam, zongorás kamarazenét Marczi Mariann, csellós kamarazenét Marie-Elisabeth Hecker, orgonát és improvitációt Fassang László, ifjúsági kamarazenét és csellót pedig Dominkó Sallai Csilla tanítottak. Zeneszerzést Gregory Pascuzzitól, karvezetést pedig Kaposi Gergelytől tanulhattak a jelentkezők. A második héten két karmester is dolgozott a diákokkal, az operaelőadás dirigense Paolo Paroni, a zenekari koncerté pedig Vass András volt. Koreográfusként Tina Bailey színész-táncművész, korrepetitorként pedig Dallos Erika, Kristin Ditlow, Csipkay Éva, Termes Rita, Czentnár Judit, Bethany Brooks, Chen Heinz, Christian Radelhof, Wouter Bakker és Caharia-Danikov Carmen dolgoztak a két hét során a növendékekkel.

A szép számú tanári kar mellé összesen 185 jelentkező diák társult, így aztán nem csoda, hogy az irodai és adminisztrációs munkát végzőkkel, az önkéntes segítőkkel és a passzív látogatókkal együtt 300 fölé emelkedett a Nyári Akadémiára regisztráltak száma. Idén összesen a következő 30 országból érkeztek vendégek Sárospatakra: Ausztria, Bahama-szigetek, Belgium, Brazília, Csehország, Dél-Afrika, Észtország, Finnország, Hollandia, Indonézia, Irán, Izráel, Japán, Kanada, Kenya, Kína, Magyarország, Nagy-Britannia, Németország, Panama, Svájc, Szerbia, Szlovákia, Taiwan, Thaiföld, Ukrajna, Olaszország, Oroszország, Portugália, USA.

     A kurzus intenzív jellege nemcsak a napi rendszerességű zeneórák és az azokra való felkészülést biztosító gyakorlás miatt volt minden résztvevő számára érzékelhető. Szinte minden nap más és más szabadon választható extra program kínálkozott, a regisztráció során kézhez kapott kéthetes órarend segítségével könnyedén átláthatóvá vált a színes kavalkád. A Nyári Akadémia fesztivál jellege miatt még egy szép kiadvány is készült, mely a nyilvánosságra szánt koncertekre, előadásokra és workshopokra csalogatta a közönséget. Természetesen ezek mindegyike angol és magyar nyelven egyaránt hallható volt. Lássuk hát, milyen programokon vehettek részt az érdeklődők!

 

                 

 

A Crescendo Nyári Akadémia megnyitó ünnepélyére 2012. július 30-án, hétfő este 19:30 órakor került sor a Sárospataki Református Kollégium Imatermében. A vendégeket a Crescendo International igazgatója, Beat Rink svájci református lelkipásztor, író, valamint a két művészeti vezető, Timothy Bentch és Füzesséryné Dudás Eszter üdvözölte, de hallhattuk Végh Balázs, a Sárospataki Református Kollégium közigazgatója köszöntését is. Ezután néhány művésztanár a muzsika segítségével tette ugyanezt: Martin Helmchen, zongoraművész J. S. Bach-Busoni Nun komm der Heiland c. korálelőjátékát, Stephen Clapp hegedűművész J. S. Bach E-dúr Partitájának Gavotte, Rondeau, Bourrée és Giga tételeit, végül Szabóki Tünde szopránénekesnő Wagner Tannhäuser c. operájának Csarnok-áriáját adta elő hatalmas sikerrel Dallos Erika, a Magyar Állami Operaház művésznője zongorakíséretével.

Már az első tanítási napon, július 31-én különleges élményben lehetett része annak, aki meghallgathatta Helma Haller brazil származású karvezető zenei és képzőművészeti illusztrációkkal tarkított előadását a brazil keresztény zenéről, melyben a hit és a művészet összekapcsolódását mutatta be az elmúlt évszázadok példái alapján. Augusztus 1-jén a Református Templom Lorántffy Imatermében Zenés Istentisztelet került megrendezésre, ahol a bibliai üzenet mellett három barokk ária (Pergolesi, J. S. Bach, Händel) hangzott el Inga Kirichenko orosz szoprán énekes előadásában Csipkay Éva zongoraművésznő közreműködésével. Itt mutatkozott be továbbá egy kínai csoport is, akik fuvola, ének és zongora kamaraprodukciók közreműködőiként adták elő klasszikus és kínai szerzők műveit. Augusztus 2-án Marczi Mariann, sárospataki származású zongoraművész tartott előadást "Debussy hatása Kodály Zoltán zongoradarabjaira" címmel. A téma aktualitását Debussy születésének 150., Kodály születésének pedig 130. évfordulója adta. Augusztus 3-án pedig Timothy Bentch és Beat Rink közösen kerestek „Kérdésekre válaszokat hit, művészet és élet” területéről, mely előadásuk címe is volt egyben, s ahogyan eddig érintett programok mindegyike, ez is délután 5 órakor kezdődött. Aznap este 20 órától volt azonban még egy említésre méltó esemény, az első tanári hangverseny, a diákok és a helybéliek legnagyobb örömére, hiszen élvezhették Rohmann Ditta, Marczi Mariann, David Danel, Rosemary Hardy, Brian Hysong, Ellen Rose, Kristin Ditlow, Kiss József és Bethany Brooks játékát. A koncerten J. S. Bach C-dúr prelúdiuma, Debussy hegedűre és zongorára írt szonátája, Luciano Berio Sequenza 3 és Olivier Messiaen Abime des oiseaux tétele, valamint Kodály Meditáció Debussy motívuma felett, Albeniz La Puerta de Tierra, és Theodor Lalliet Introduction, Thema and Variations on the „Carneval of Venice” című művei hangzottak el. Másnap is volt két érdekes rendezvény, 17 órától Rohmann Ditta gordonkaművész és Fassang László orgonaművész vezetésével került sor a "Hangfestés" improvizációs kurzus zárókoncertjére, 20 órától pedig Kreatív Istentisztelen vehettünk részt. A Református Templom csodálatos akusztikájában csendült fel többek között Greg Pascuzzi amerikai zeneszerző 23. zsoltár dallamára írt kompozíciója, mely a mű ősbemutatója is volt egyben Rosemary Hardy ének, Brian Hysong klarinét, illetve Reto Reichenbach zongoraelőadásában.

 

                 

 

Itt kell megemlítenem Tina Bailey (USA) táncművész és koreográfus vezetésével zajló, évek óta nagy sikernek örvendő "Lectio Divina" elnevezésű színpadi mozgás és táncimprovizáció órákat, amelyek rendkívül felszabadítólag hatnak az ifjú előadóművészek fellépései során történő színpadi megjelenésükre. Ezek az órák minden nap az ebéd előtti egy órában szerveződtek.

     Az elsőhöz hasonlóan a második hét is gazdag programválasztékkal kecsegtetett. Augusztus 6-án 17 órától Marcell Zwitser holland zenetörténész Manuel de Falla zeneszerzőről tartott előadásának lehettünk tanúi. A tartalmas és magas színvonalú prezentációt Polina Kulikova orosz zongoraművész és Fassang László orgonaművész játéka által bemutatott zenei illusztrációk színesítették. Az esti órákban ismét zenei különlegességnek lehetett részese a nagyszámú közönség: Meláth Andrea énekművész, Marie-Elisabeth Hecker gordonkaművész és Martin Helmchen zongoraművész hangversenye felejthetetlen hangversenyélménnyel gazdagította a Crescendo Nyári Akadémia programsorozatát. Az est során elhangzott egy részlet Händel Júdás Makkabeusából, annak egyik témájára írt variációsorozata Beethoventől, három-három dal Brahmstól és Schumanntól, valamint Bach 2. viola da gamba szonátája és Schubert a-moll szonátája csellóra és zongorára. Augusztus 7-én Hollós Máté zeneszerző látogatott el hozzánk – a Nyári Akadémia történetében immár nyolcadik alkalommal –, akinek szóló és kamaraműveit szólaltatták meg tanáraink és diákjaink a „Nyitott műhely” című workshop keretén belül. A találkozó végén Jóföldi Anett fuvolaművész előadásában Hollós Máté Gyertyaláng Gyöngyössy Zoltánnak című művével tartottunk rövid megemlékezést a közelmúltban tragikus körülmények között elhunyt Gyöngyössy Zoltán emlékére, aki több alkalommal volt a Crescendo Nyári Akadémia tanára és előadóművésze.

 

       

 

     A kurzus végének közeledtével egyre sűrűsödtek a növendékkoncertek, ami érthető, hiszen a diákok nagy része kész repertoárral érkezett, bár sok nyilvánosság előtt bemutatott zenemű – főként kamaraművekről beszélhetünk – az itt eltöltött 2 hét alatt állt össze. Augusztus 8-án egy Zenés Bibliaóra keretében léptek fel fúvós, vonós és zongorista növendékeink, 10-én délelőtti matiné koncerten pedig a zongora tanszak legjobbjai mutatkozhattak be egy-egy zeneművel a Múzsák Templomának színpadán. Péntek délután kamarazenei versenyt rendeztünk, melyre számos együttes jelentkezett. Végül 11 produkció került kiválasztásra, ők a másnap koraesti „jutalomhangversenyen” játszhatták el a nagyközönség előtt a zeneműveket, közöttük Bach, Vivaldi, Giuliani, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn, Poulenc, Martinu, Prokofjev és Bartók műveit. De ne szaladjunk előre, hiszen újabb teltházas tanári hangverseny volt hallható augusztus 10-én este a Református Kollégium Imatermében. A koncerten Jóföldi Anett, Rohmann Ditta, Fassang László, Körmendi Klára, Stephen Morscheck, Paolo Paroni, Duffek Mihály, Trubin Beáta és jómagam léptünk fel, a műsort pedig egy Haydn triótétel, Mendelssohntól a Rondo capriccioso, Rossini A sevillai borbély c. operájának két részlete, Bozay Attila Episodi c. műve, Schumann Carnaval ciklusának részletei és Offenbach Olympia áriája tette ki.

 

        

 

     Az utolsó két sárospataki napunk egyben a Zempléni Fesztivál első két napja is volt, így miként évek óta megszokott módon, idén is volt néhány közös programunk. Vasárnap 10 órakor a Református Templomban kezdődő Zenés Istentisztelet műsorában való közreműködésre ebben az évben is a legtehetségesebb Crescendós fiatalok közül kaptak néhányan lehetőséget, így Blatt Dominika és Szokolay Ádám Zsolt zongora, Simone Stohmeier hegedű, Gaili Grüning ének, Anderkó Dániel pedig klarinétjátékával örvendeztette meg a közönséget. Purcell Dido és Aeneas című félig szcenírozott operaelőadás helyszínét az eredetileg tervezett Sárospataki Rákóczi-vár udvaráról sajnos az időjárás morcos előjelei miatt a Teológia épületébe kellett költöztetni, azonban a 18 órától kezdődő előadás így is páratlan élményt jelentett a terembe zsúfolódott hallgatóság számára. A Tarjányi Krisztina rendezte előadás Paolo Paroni karmester keze alatt kelt életre a Crescendo zenekara és kórusa közreműködésével, a főbb szerepekben Bin Kwi-Hyun (Dido), Egyed Krisztián (Aeneas) és Breinich Beáta (Belinda) énekelt, de fantasztikus teljesítményt nyújtott a többi énekes szólista is, név szerint Imai Ayane, Krajnyák Dalma, G. Fodor Margit, Karis Tucker, Yoshida Makiko és Inga Kirichenko.

 

               

 

A kurzus másik jellegzetes fénypontját minden évben a Gálahangverseny jelenti, mely ugyancsak ezen a napon, vasárnap 20:30-tól került megrendezésre a Református Templom hatalmasra épített színpadán. Gyakorlatilag minden, ezen az estén elhangzott produkciót vastapssal jutalmazott a közönség, ami nem is csoda, hisz az évről-évre emelkedő színvonal eredményeképpen egyre több a kiemelkedő, nemzetközi koncertpódiumra termett előadás. A Gálakoncert első szép pillanataként Sárospatak polgármestere, Aros János Szent Erzsébet plaketteket, illetve  Comenius Orbis pictus-ának egy-egy különleges kiadását adta át Timothy Bentch és Füzesséryné Dudás Eszter művészeti vezetőknek elismerésül a Crescendo Nyári Akadémiáért végzett egy évtizedes munkájukért, mellyel Sárospatak hírnevét is öregbítették. Ezután következett a fiatalok bemutatkozása. A fellépők a Zempléni Fesztivál programsorozat részeként rendezett koncerten való közreműködésre tanári ajánlások alapján kaptak felkérést. A hangverseny első fele ezekből a produkciókból tevődött ki, melyek között Reger, Mozart, Cilea, Weber, Ibert, Dvořák, Sibelius, Schumann, Verdi, Paganini, és Granados egy-egy műve hangzott el. A koncert második felében Haydn op. 89-es F-dúr szimfóniáját csodálhattuk a zenekari kurzus munkájának eredményeképpen, Vass András vezényletével.

A Gálakoncert hagyományosan egyfajta versennyé is vált az évek során, hiszen ezen az estén a Nyári Akadémia legeredményesebb növendékei jutalomban részesülnek. Ezen az estén fellépő szólista előadók, az előző napi operaelőadás főszereplői és a kamaraverseny kiemelt győztesei közül bárki esélyes volt a számos felajánlott díj elnyerésére. Ezek közül az egyik legizgalmasabbnak ígérkező a Tanári Különdíj volt, mely pénzjutalmat jelentett a nyertes számára. A szavazásban a Nyári Akadémián tanító tanárok mindegyike részt vett, a koncert alatt elkészített pontozás összesítésére éppen elegendőnek bizonyult a Haydn szimfónia 23 perce, így a közönségnek nem kellett sokáig türelmetlenül várnia az eredményhirdetésre. A Tanári Különdíj megosztásra került, a legtöbb szavazatot a hegedűs Marie-Éve Poupart (CAN) kapta, őt követte Tatyana Tutynina (RUS) fiatal csellista. Minden évben megtisztelő díjnak számít a Zempléni Fesztivál díja, mely egy-egy koncertmeghívást jelent a 2013-as évadra. Dalesten való közreműködésre kapott lehetőséget Maria Pantyukhova (RUS) énekes, zenekarral történő versenymű előadására pedig a tanári díjat is nyert Tatyana Tutynina kapott meghívást; a díjakat Hollerung Gábor adta át. Újabb díjat nyert Marie-Éve Poupart is, a tanári különdíj másik nyertese, ezért szólóhangversenyen is szerepelhet a jövő évadban a Pannon Filharmonikusokkal, Vass András vezényletével. Két fiatal muzsikus, Breinich Beáta énekes és Burai Nándor hegedűs növendék nyert stúdiófelvételi lehetőséget a Budapesti Stella Hangstúdió felajánlásából, végül pedig a 2012 őszén, a Bécsi Collegium Hungaricumban megrendezésre kerülő Crescendo koncertre kapott meghívást Anderkó Dániel (klarinét), Breinich Beáta és Kruchió Eszter (hegedű). Szívből gratulálunk nekik!

 

                  

 

     A számos díj ha megsokszorozódott volna, talán akkor is lett volna kinek adni, hiszen az est során fellépő többi fiatal is fantasztikus teljesítményt nyújtott, kik megérdemlik, hogy legalább nevüket felsoroljam: Andrey Burkov - brácsa, Szkordilisz Emlília - oboa, Kyoko Marooka - fagott, Jeremic Milan - fuvola, Wasin Prasertlap - zongora és Kovács Éva - ének. És ha belegondolok, igencsak megtelne még néhány oldal, ha beszámolóm szólhatna még részletesebben a többi, eddig nem említett eseményről, a Tarjányi Tamás és Mátrai Diána rendezésében létrejött, operajeleneteket bemutató, igen szórakoztató előadásról, az Ifjúsági szekció – jellemzően 14 év alattiak – színes és színvonalas zárókoncertjéről, a Schönberg Pierrot Lunaire szenzációs éjszakai előadásáról, a bőgősök, a csellisták, fagottosok és más hangszeres szakok hangversenyeiről.

A Crescendo Nyári Akadémia tényleg egy nagyon izgalmas időszak minden résztvevő, tanárok, diákok, passzív hallgatók, önkéntesek életében egyaránt. Csak sejtetni lehet ezeken a sorokon keresztül az olvasóval az ott történteket, az élményeket, a különleges hangulatot, mely a sokféle világból ideérkezett művészetet gyakorló ember, az őket foglalkoztató kérdések, a hit, a lelkiség, a barátságok és megannyi szép és értékes összetevő speciális elegye által keletkezik. Ezt érezzük, tudjuk, amikor ezen a helyen vagyunk. Nem csoda, ha ilyenkor úgy érezzük, hogy többre vagyunk képesek, mint a hétköznapokban, mert nem a helytelen feszültségek és reflexek generálják bennünk az eredményeket. Nem csoda, ha mélyebb gondolatok járják át bensőnket, ha őszintébbek vagyunk magunkkal és másokkal szemben, ha jobban értékeljük a csendet, és békességet találunk szívünkben. Mert ezek mind gyümölcsök, sok jó akaratnak, nemes szándéknak köszönhető gyümölcsök, melyet elgondolásom szerint minden ember igazán kíván magának. A sokféle esemény, koncert, zeneóra és beszélgetés mögött pedig ezek a dolgok állnak, melyhez ajtót nyit a Crescendo, mert hát erről szól a Crescendo. Az ajtóhoz a kulcs pedig jól tudjuk, a szeretet, s ha valaki abban növekszik, minden másban növekszik. Így ez a crescendo reményeink szerint életünk végéig eltart majd.

 

                      

 

 



* A szerző zongoraművész-tanár, DLA egyetemi adjunktus, ELTE BTK Zenei Tanszék