A Zeneakadémia a nemzetközi zenei élet élvonalába kerülhet

 

Lezárult a Zeneakadémia történelmi felújításának tízévnyi fejezete és az intézmény a magyar, valamint a nemzetközi zenei élet élvonalába tartozó központtá válhat – közölte a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM).

A Liszt Ferenc által alapított Zeneakadémia 2013. október 22-én, a világhírű magyar zeneszerző és alapító születésének 202. évfordulóján nyitotta meg újra kapuit eredeti szépségében. Az intézmény 2008 derekán európai uniós források bevonásával közel 10,6 milliárd forintnyi támogatást nyert el újjáépítésre, majd 2012-ben további 2 milliárd forintot kaptak erre a célra.

A megnyitó ünnepség a magyar és az egyetemes zenei, kulturális élet kiemelkedő eseménye és egyben egy új korszak nyitánya volt, melyet a kormány kiemelt fontosságú rendezvénnyé nyilvánított. A kommüniké kiemelte: a Zeneakadémia megújult épülete - amely Európa uniós forrásból megvalósult egyik legnagyobb kulturális beruházása - magában hordozza Liszt Ferenc, Kodály Zoltán, Bartók Béla és Dohnányi Ernő örökségét. „Az intézmény Liszt Ferenc idejében és ma is világmárkát jelent a zenei oktatásban. A Zeneakadémia az újranyitás után a felsőfokú zeneművészeti és zenetudományi oktatás mellett koncertközpontként is működik".

Mint írták, 2013. október 22-én Magyarország kormánya és a Zeneakadémia egyúttal méltó emléket állított Solti Györgynek is: a kitűnő karmester tiszteletére szobrot avattak a Liszt Ferenc téri épület előtt, a Zeneakadémia kisterme pedig felvette a világhírű muzsikusunk nevét.

A zártkörű ünnepi gálakoncert programját Batta András kormánybiztos, rektor és Csonka András, a Zeneakadémia kulturális igazgatója állította össze, kreatív producere Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója, rendezője pedig Káel Csaba, a Művészetek Palotája vezérigazgatója volt. Az eseményt október 22-én a Bartók Rádió és az MTVA élőben közvetítette.

A Zeneakadémia helyet követel magának a nemzetközi piacon – a londoni Barbican Centre, vagy az amszterdami Concertgebouw mellett –, ehhez pedig markáns arculat szükséges. Szabó Stein Imre kommunikációs és médiatartalom-fejlesztési igazgató úgy fogalmazott, hogy az egyetemi koncertközponttal egy új világbrand születik, amelynek arculati feladataira közbeszerzési eljáráson választották ki az Allison Advertisingot. Az október 7-én élesedő új, mobileszközökre is optimalizált honlapért a konzorciumi társ Webra International felel.

"Az arculat megalkotásának kiindulási alapja a Liszt Ferenc téri épület építészeti öröksége, motívumkincse, ikonográfiája, filozófiája – a századforduló budapesti szecessziója. Ugyanakkor ennél jóval bonyolultabb üzenet közvetítése volt a cél. A Zeneakadémiát szinte a kezdetektől sajátos ellentétpárok jellemzik, ehhez adódott az egyetem és a koncertközpont legújabb kettősége. Hagyományátadó, konzervatív zeneoktatás az egyik, az útkeresést, kísérletezést támogató művészetpedagógia a másik oldalon. Zeneművészeti tradícióőrzés és koncertéleti trenddiktálás. A patina és progresszió dualitása" - fogalmaztak a sajtóanyagban.

A logó az akadémia nagytermének mennyezeti babérjából font körkoszorú a közepébe helyezett lanttal, valamint a modern betűtípussal szedett névből szerveződő egység. A koncertközpont önálló logója a babérkoszorút koncentrikus körformává transzformálta, ezzel az épület apollóni napmotívumát idézik. A logót és az arculatot az Allison felkérésére Farkas Anna tervezte.

A Zeneakadémia október elején indította el azt a kampányát, amelynek imázs- és programkommunikációs eleme lesz. Az előbbinél feltűnik az intézmény fő színe, a ciánkék, egyébként pedig külön-külön színnel jelölik az egyes műfajokat: a klasszikus zenei események szintén ciánkékek lesznek, az operát arany, a jazz-t izzó vörös, a népzenét napsárga, az ifjúságit zöld, míg az egyetemi programokat mélykék színek jelenítik meg. Az új vizuális identitás a kiadványoknál is megjelenik: ennek fő pillére a koncertmagazin, amelyben hangsúlyos szerepet kapnak a fotográfiák, a koncertismertetések mellett pedig interjúkat, portrékat és tárca-esszéket közölnek. A nyolcezer példányban megjelenő magazin főszerkesztője Szabó Stein Imre, felelős szerkesztője Fazekas Gergely zenetörténész, a layouton az Allison Advertising dolgozik, a nyomda pedig a Keskeny és Társai 2001.

„Az egyestés műsorfüzet általában nyűg egy intézmény életében. Rendszerint odamásolják a honlapon található ismertetőt a darabról és a szerzőről, mellétesznek egy fotót. Mi ehhez bátrabban nyúltunk, és az Olcsó Könyvtár sokak által ismert puha- és sárgafedeles mintájára készítjük el a saját, vagy a közös programjainkhoz az egyestés műsorfüzeteket. Az alapadatokon kívül egyéni hangvételű esszéket írunk, és nem fotót, hanem grafikát tesszük rá" - mondta el a kommunikációs igazgató.

Szabó Stein Imre a kommunikáció mellett a médiatartalom-fejlesztésért is felel, és már most azon dolgoznak, hogy jövő év második felében tíz HD-kamerával és a hozzátartozó hang- és képtechnikával felszerelt stúdió kezdje meg a működést a Zeneakadémián. A szakember a tervekről elmondta, hogy a koncertek rögzítésén túl olyan oktató és szórakoztató műsorokat tudnak majd készíteni, amely az intézmény szellemi műhelyére támaszkodik. A műsorgyártás kezdeti lépése, hogy a 2013. október 22-i ünnepélyes nyitó koncerten az egyes darabok között kisfilmeket vetítettek.

(Forrás: MTI, Kreativ Online - MusiciansWho /Fürth Livia)