„BEBÚJNI A HANGOK MÖGÉ”

 

Interjú Perényi Eszter DLA, habilitált egyetemi tanár, professor emerita-val a 2013. évi XIV. Országos Koncz János Hegedűverseny tapasztalatairól

 

 

http://fidelio.hu/image.ashx?id=b95f0b8d-2fba-46c1-b0c1-3ddf92fa7f20&vid=ff0ccc99-3a99-40c5-9386-b8520e651b9b

 

 

Egy-egy zenei verseny még azok számára is tartogat váratlan meglepetéseket, akik esetleg már sok éve ülnek különböző verseny-zsűrikben. Nem volt ez másképp a 2013 novemberében Szombathelyen megrendezett XIV. Országos Koncz János Hegedűversenyen sem, amelynek legjobb pillanatairól és általános tapasztalatairól Perényi Eszter hegedűművészt kérdeztem.

 

- Ezen a versenyen az óvodástól az egyetemista korosztályig képviseltették magukat az indulók. Komoly különbségek lehettek…

- Ez egy alsó fokú verseny, de a három korcsoport még kiegészült egy negyedikkel, a „továbbképzős zeneiskolásokkal”. Még 22 éves versenyző is volt közöttük, őket tehát már semmiképpen sem lehet a hagyományos zeneiskolás korosztálynak nevezni. Ezek a fiatalok tanulnak ugyan zeneiskolában, elindultak a versenyen, de közülük nagyon kevesen készülnek a pályára. Egyik este tartottunk is egy szakmai beszélgetést, és ott minden kolléga elmondta, hogy mi a véleménye, kell-e szerepelnie itt ennek a bizonyos továbbképzős csoportnak. Én azt hiszem, hogy nem nagyon, inkább úgy kellene ezt a versenyt szervezni, ahogy régebben. Azelőtt öt korcsoport volt, a három kicsi és utána a két középiskolás korcsoport, aztán szétválasztották, és mostanra egy alsó fokú verseny lett belőle. Ezért mondom, hogy ez a negyedik korcsoport eléggé kilógott, mert itt főleg olyan gyerekek szerepeltek, akik nem muzsikusnak készülnek.

 

- Nagyon sok versenyen zsűrizett már. Adódnak azért még olyan pillanatok, amikor felkapja a fejét?

- Igen, ért néhány meglepetés...volt egy nagyszerű lány – épp ebben az előbb említett,  negyedik korcsoportban, akinek a produkciója kimagaslott az egész mezőnyből. Markó Gittának hívják, 17 éves, és nagyszerűen játszott. Zeneiskolában tanul, de úgy tűnik, ő profi hegedűs, és biztosan a pályára fog lépni. A másik meglepetés egy egészen kicsi lány, a mindössze ötéves Veér Lili volt. Kiválóan játszott, teljes harmóniában azzal, amit szeretne kifejezni, az eszközei, a hegedülése is szinkronban voltak a tudásával.

 

- Egy ilyen kicsi lány mióta tanulhat hegedülni?

- Egy-másfél éve talán, nem tudom pontosan, csak azt, hogy 2008-ban született, és a budapesti Tóth Aladár Zeneiskolába jár. Ő igazán nagy meglepetés volt, mert egy tizenhatodos hegedűn, vagy talán annál is kisebb hangszeren nagyon szépen eljátszotta azt, amit szeretett volna. Persze nem lehet őt összehasonlítani a korcsoportja többi indulójával, mert ők 9-10-11 évesek, nagyobb hegedűn játszanak, a hang is más, de a korához képest ő kifejezetten jó volt, és látszott, hogy szereti csinálni. És volt még egy versenyző, akinél felkaptam a fejem: őt Tóth Kristófnak hívják, a harmadik korcsoportban indult, a 12-13 évesek között, akik középiskola előtt állnak. Ő a döntőben egészen nagyszerű produkciót nyújtott. Ezek voltak a meglepetések, de a többiek is elég jól játszottak.  

 

- A pályaalkalmasság sokkal később, néha csak a diploma utáni időszakban derül ki. Mi az, amit viszont már ennél a korosztálynál is látni lehet, és ami alapfeltétel egy versenynél?

- Ahogy már említettem, sokan indultak ebben a bizonyos negyedik korcsoportban, akik számára viszont a zenélés nem elsődleges. Többen járnak például két tannyelvű iskolába, de mellette azért hegedülnek. Ez nagyon jó dolog, egy versenyen azonban sokat számít a tiszta intonáció, az, hogy üzembiztosan játsszon és rengeteget gyakoroljon. Ezt leginkább az első korcsoportoknál lehetett látni, ők nagyon jók voltak. A Koncz-versenyt egyébként egy válogató is megelőzi, a jobb növendékek közül is a legjobbak jutnak el idáig. Azt hiszem, közülük sokan mennek majd zenei pályára, majdnem mindenki. Úgyhogy egészében azt mondhatom: elég magas színvonalú verseny volt.

 

- Az évek során tapasztal valamiféle színvonalcsökkenést vagy emelkedést?

- Én nem látok különösebb változást, nem mondhatom, hogy siralmasan menne lefelé a színvonal, de azt sem, hogy épp meglódulna. A három évvel ezelőtti verseny is hasonló volt, akkor is voltak kiemelkedő versenyzők, és most is. Mindig van tehetséges gyerek. Más a probléma: amikor Angliában jártam a Menuhin-versenyen – ott is szerveznek senior és junior versenyt – felvetődött, hogy mi történik a gyerekekkel a pubertáskorban. Ott is gyakran előfordult ugyanis, hogy az alsó korcsoport nagyon nívós, de amikor ugyanaz a gyerek már később, a szenior korosztályban indul, csalódást okoz. Vajon mi történhet ezekkel a 14-15 éves gyerekekkel, akik ígéretesen indulnak, aztán megrekednek a fejlődésben? Erre nagyon nehéz válaszolni, és szerintem több ok is van: iskolát váltanak, tanárt váltanak, ezen kívül hormonálisan is alakulnak, és még rengeteg egyéb hatás éri őket, míg a kisebbeknek nincsenek ilyen problémáik, ők tehát „gondtalanabbul” zenélhetnek. Ráadásul a kamaszokkal szemben komolyabb szakmai elvárások vannak, és ezeknek sokan közülük már nem tudnak megfelelni.

 

- Volt olyan versenyző, aki ugyan nem volt igazán jó technikailag, ön viszont azt érezte, hogy van benne némi fantázia?

- Igen, ilyenkor szoktuk mondani, hogy „kézzel-lábbal hegedült”. Vagy fogalmazhatok úgy is, hogy nem játszott „szabályosan”, viszont érződött, hogy mit szeretne kifejezni. Ez inkább a negyedik korcsoportra volt jellemző, volt olyan induló, akinél láttam, hogy vannak gondolatai a darabról, de ez komoly anyag volt, jobban ki kellett volna dolgozni, többet gyakorolni. Aztán előfordul az is, hogy valakinél az jön le, mekkora tanári munka van a produkció mögött. Minden pontosan ki van dolgozva, de igazából talán nem egészen az övé. Azt most még persze nem mondhatjuk, hogy soha nem is lesz az övé, ilyen fiatal korban ezt még nem lehet kijelenteni. Elhamarkodott lenne azt állítani, hogy ez „csak” tanári munka, ő semmit sem adott magából, mert esetleg csak arról van szó, hogy nagyon vigyázott arra, hogy minden „szabályosan” menjen. És volt olyan induló is, akinél az ember már néha megbocsátja, ha valami mellémegy, ha nem úgy sikerül, mert élményt tud adni. Megpróbálja magáévá tenni a darabot, átmosni saját magán, hogy kifejezze, amit szeretne, szinte bebújik a hangok mögé, hogy közvetítse, mire is gondolhatott a zeneszerző. Ez végtelenül rokonszenves, de hát egy versenyen nagyon fontos az üzembiztos játék, ez a későbbi, nagyobb versenyek szempontjából is elengedhetetlen. Lényeges például, hogy a kötelező etűdöket precízen játsszák el. Ezek természetesen mindig az adott korosztálynak megfelelő nehézségű etűdök voltak. Kicsit olyan ez nálunk, mint a műkorcsolyában a kötelező gyakorlat: azokat pontosan és hibátlanul kell elvégezni, és csak azután jöhet a szabadkorcsolyázás. A versenyen is többször előfordult, hogy némelyik gyerek nagyszerűen hegedült, de nem nyerhetett, mert a „kötelező kűrt” nem csinálta olyan szabályosan, mint a másik. Az etűdöt azért írták, hogy az teljesen rendben legyen, meg kell tanulni ezeket precízen és tökéletesen eljátszani. Az lesz a nyerő, akinek ez sikerül, és emellett még élményt is tud adni. Végül gratulálok a szombathelyi Bartók Béla Zeneiskolának a verseny kiváló megrendezéséért, valamint két tanárnak, Szászné Réger Juditnak és Ácsné Szily Évának, akik – mint évek óta mindig – ezúttal is kitűnő növendékeket, verseny győzteseket hoztak.

 

Bokor Gabriella

 

Az I. korcsoport eredményei:

 

Veér Lili

Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI.

Tanára: Ácsné Szily Éva

Korrepetitora: Arató Ágnes

I. díj

Gaál Julianna

Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI.

Tanára: Ácsné Szily Éva

Korrepetitora: Arató Ágnes

I. díj

Missurai Pálma

Frédéric Chopin Zeneiskola AMI, Gödöllő

Tanára: Gálné Bagi Márta

Korrepetitora: Ferenczy Beáta

I. díj

Burai Zsolt Kevin

Palotásy János Zeneiskola AMI, Jászberény

Tanára: Bernhardt Andrásné

Korrepetitora: Farkasné Szőke Tünde

III. díj

Székely Anna Lilla

Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest

Tanára: Szászné Réger Judit

Korrepetitora: Gyülvészi Gábor

III. díj

Bangó Adrienn

Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI.

Tanára: Ácsné Szily Éva

Korrepetitora: Arató Ágnes

III. díj

Komjáthy Kamilla

Alapfokú Művészeti Iskola, Siklós

Tanára: Zavagyákné Dolgos Éva

Korrepetitora: Agárdiné Hohmann Anett

különdíj

Szabó Anna

Podmaniczky AMI, Aszód

Tanára: Nagyné Kánya Andrea

Korrepetitora: Dr. Magyari Zita

különdíj

Ürmös Alexandra

Galli János AMI, Csongrád

Tanára: Cigler Bagi Hajnalka

Korrepetitora: Tóth Bernadett

dicséret

Wijnands Emma

Leopold Mozart AMI, Budaörs

Tanára: Bogáti László

Korrepetitora: Szekér Bernadett

dicséret

Tiborcz Erik

Bródy Imre Gimnázium és AMI, Ajka

Tanára: Cserményi Zsolt

Korrepetitora: Vörös Jánosné

jutalom

Boronkai Csilla

Király-König Péter AMI, Szeged

Tanára: Pécsiné Pánczél Mária

Korrepetitora: Péterffy Gabriella

jutalom

 

Az II. korcsoport eredményei:

Somodari Benjámin

Pálóczi Horváth Ádám AMI, Zalaegerszeg

Tanára: Dóra Attila

Korrepetitora: Bécs Tímea

I. díj

Kovács Sára

Király-König Péter AMI, Szeged

Tanára: Gabnai Sarolta

Korrepetitora: Paragi Balázs

II. díj

Fóris Zsófia

Hermann László Zeneművészeti Szakközépiskola, Székesfehérvár

és AMI

Tanára: Sziklási Szilvia

Korrepetitora: Kovács Éva

III. díj

Tésik László

Király-König Péter AMI, Szeged

Tanára: Tóthné Szegszárdy Bernadett

Korrepetitora: Papp Ágnes

különdíj

Keczeli-Mészáros Anna

Kitaibel Pál Általános Iskola és AMI, Harkány

Tanára: Zavagyákné Dolgos Éva

Korrepetitora: Agárdiné Hohmann Anette

különdíj

Kiss Zoltán

Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest VIII.

Tanára: Szászné Réger Judit

Korrepetitora: Gyülvészi Gábor

különdíj

Bognár Szonja

Bihári János AMI, Abony

Tanára: Búzás Dóra

Korrepetitora: Nálhi Éva

jutalom

Márki Ádám

Király-König Péter AMI, Szeged

Tanára: Gabnai Sarolta

Korrepetitora: Paragi Balázs

jutalom

 

 

A III. korcsoport eredményei

Tóth Kristóf

Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola AMI, Budapest XXII.

Tanára: Soltész Ildikó

Korrepetitora: Sagyebó Ferenc

I. díj

Sárréti Márton

Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI.

Tanára: Ácsné Szily Éva

Korrepetitora: Arató Ágnes

II. díj

Oláh Ernő

Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest VIII.

Tanára: Szászné Réger Judit

Korrepetitora: Gyülvészi Gábor

II. díj

Sztathatosz Sebestyén

Király-König Péter AMI, Szeged

Tanára: Gabnai Sarolta

Korrepetitora: Paragi Balázs

III. díj

Tichiti Naim

XIII. kerületi Zeneiskola AMI, Budapest

Tanára: Jankó Katalin

Korrepetitora:Savelieva Irina

III. díj

Dankó Ádám

Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI, Debrecen

Tanára: Hegedűsné Hernádi Éva

Korrepetitora: Szentai Cecília

dicséret

Könczei Zsombor

Szent István Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI, Budapest XIV.

Tanára: Csernátony Marianna

Korrepetitora: Szörényi Csilla

dicséret

Kis Imola Villő

Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest VIII.

Tanára: Szászné Réger Judit

Korrepetitora: Gyülvészi Gábor

jutalom

 

A IV. korcsoport eredményei

Markó Gitta

Józsefvárosi Zenei AMI, Budapest VIII.

Tanára: Szászné Réger Judit

Korrepetitora: Gyülvészi Gábor

I. díj

Hévizi Virág

Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest VI.

Tanára: Ácsné Szily Éva

Korrepetitora: Arató Ágnes

II. díj

Járóka Sándor

Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI, Győr

Tanára: Baranyai István

Korrepetitora: Csaby Csaba

III. díj

Doffkay Réka

Pálóczi Horváth Ádám AMI, Zalaegerszeg

Tanára: Doffkay Attila

Korrepetitora: Bécs Tímea

különdíj

Schaff Magdolna

Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI, Debrecen

Tanára: Versányszky Ildikó

Korrepetitora: Bojti Eszter

dicséret

Józsa Dalma

Kósa György Zeneiskolai AMI, Balatonalmádi

Tanára: Horváthé Domonkos Tímea

Korrepetitora: Fűkéné Sebestyén Mónika

dicséret