26. Mini-Fesztivál

 

Az újratöltött paradicsom

 

 

A kortárs zene iránt elkötelezettek ismét a Művészetek Palotájában találkozhattak, hogy meghallgathassák a legújabb, és a ma már szinte klasszikusnak számító műveket. Idén január 23.-ától 26.-áig tartott a program, vagyis most egy nappal hosszabb volt, mint a megelőző években. Nem csak ez volt azonban a különlegesség, hanem leginkább az, hogy ez alkalommal egy magyarországi bemutatóként elhangzó operával kezdődött a fesztivál. Különleges volt az idei rendezvény abban is, hogy most először adott otthont a fesztiválnak a Budapest Music Center.

 

http://szinhaz.hu/images/aktualis/Barbi/jan3/lilith2.jpg

(A képek forrása: MTI/ Müpa / br.de )

 

Az első estén Eötvös Péter Paradise Reloaded (Lilith) című alkotása hangzott el a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A mű előtörténetéhez tartozik, hogy 2010-ben került bemutatásra Münchenben a szerző nyolcadik operája, Az ördög tragédiája. Magyar ember természetesen azonnal Madáchra gondol, s nem is alaptalanul. Ezzel a változattal – melyben Lucifer lett a főszereplő – azonban a szerző nem volt teljesen elégedett. Szerinte ugyanis nem domborodott ki kellően a címszereplő alakja, s Lilith (Lucy) szerepe sem volt elég markáns. Ezért úgy döntött, teljesen új operát komponál. Ez lett a Paradise Reloaded, melynek 2013 októberében volt az ősbemutatója Bécsben, a Wien Modern Fesztiválon. Az előző mű szövegét – Madách nyomán – a fiatal és máris híres Albert Ostermaier írta, akinek akkori drámáját a mostani darab is felhasználja. Igaz, Eötvös és felesége, Mezei Mari elég szabadon kezelte a régi szöveget, sőt Ostermaier kérésükre két új színt is írt. Ebben a műben teljesen új szerepkört kapott Ádám első asszonya, Lilith. Az apokrif szövegek szerint Isten Ádámmal egyszerre, ugyanazon agyagból mintázta őt, hogy egymásnak társai legyenek. Igen ám, de Lilith ezáltal egyenrangúnak vélte magát Ádámmal, s nem volt hajlandó engedelmeskedni neki. Miután összevesztek, – s Lilith a vita hevében kimondta Isten tiltott nevét – el kellett hagynia az Édenkertet. Gonosz démonként bolyongva a sivatagban s démonkölyköket szülve, csak a visszatérés érdekli. Ádám viszont új, szolgálatkész asszonyt kapott, Évát, akit Isten most már az oldalbordájából teremtett. Így lett az opera fő konfliktusa Éva és az újra felbukkanó Lilith ellentéte. Míg Éva az anyaságot, a szerénységet és az engedelmességet jelképezi, Lilith az érzékiséget, a szenvedélyt és a szexualitást. A fő kérdés pedig, hogy kitől származzon az emberiség.

http://szinhaz.hu/images/aktualis/Barbi/jan3/lilith3.jpg

 

Az opera tizenkét képből áll, melyek többségében Lucifer éppúgy új világokba vezeti Ádámot, mint Madách az eredeti műben. Az első képben Lucifer épphogy megérkezik a Földre három angyala társaságában, azonnal nekilát, hogy levelet írjon az Istennek. Németül beszél, s mi tagadás, magyar fülnek nagyon furcsán hangzik a „Kämpfe und vertraue!” madáchi szózata. Megvádolja, hogy kénye-kedve szerint változtatja a játékszabályokat, és kimondja az ítéletet: „Szánalmas/gyáva Isten vagy!” Ekkor lép színre Lilith, s ráveszi Lucifert, keresse meg Ádámot, hiszen ez az utolsó esélye. A második kép a Paradicsomban játszódik, ez a bűnbeesés. Éva a madáchi dramaturgia szerint dicséri az életet, és a gondoskodást, amikor Lilith odaadja neki az almát. Maga a dicsőítés egy stilizált Bach-korál dallamára szólal meg. Amint beleharap, rögtön köhögőroham fogja el, amit a zene zseniálisan jelenít meg. Ádám épp a Heaven Times-t (!) olvassa, amikor felfigyel a köhögésre. Éva bejelentésére, hogy új embernek érzi magát, egyből attól fél, hogy az isteni büntetés nem marad el. Ekkor jelenik meg Lilith, s a kilétét firtató kérdésre kérdéssel válaszol. „Nem emlékszel?” - kérdezi, mint Isolde. Eötvösnek az egész operán végigvonuló bravúros ötlete, hogy a fontos momentumoknál zenetörténeti utalásokat tesz. Hol operára, hol könnyűzenére, vagy irodalmi műre, mindig az adott pillanatnak megfelelően. Sőt, olykor festményekre is, mint például, amikor E. Munch Sikoly című képére utal. Lucifer is megjelenik, s Jagoként teszi föl álnok kérdéseit: „Ki tanácsolta? Egy kígyó? Isten el fog űzni benneteket!” Ám Lilith tudja a megoldást. „Légy Isten!” – tanácsolja Ádámnak.

 

Attacca következnek a képek, melyekben Ádám hol a sivatagban van – s a szomjazó Évának szexért adna vizet az egyik bukott angyal-bűnöző (ez a jelenet majd a kilencedik színnel állítható párhuzamba), – hol tábornok és a tömeg életét követeli, mint Madách athéni jelenetében. Itt is járunk a jövőben, ahol mindenki az élet (talmi)szépségét és az emberiség (hamis)himnuszát zengi, valamint az űrben, ahová Ádámnak hiába sikerül felemelkednie, az angyalkórus kíméletlenül figyelmezteti korlátaira: „Térj vissza élsz – hágd át, megsemmisülsz!” – idézik Madách tragédiájának tizenharmadik színét. Majd újra sivatag, újra forróság, gyötrő szomjúság. Most Ádám könyörög egy csepp vízért, azonban Lilithet egészen más érdekli. Új fajt szeretne nemzeni, s míg Ádám a szomjúságtól magánkívül van, magáévá teszi. Ekkor jön meg Éva, ő is szomjas. Ezt használja ki Lilith, hogy Ádám a tőle kapott vízzel megmérgezze vetélytársnőjét. Ám a következő képben hiába hal meg újra Éva, majd a három angyal is, Lucifer feltámasztja őket. Ekkor következik Lilith nagyjelenete: Végre kimondja, hogy ő volt az első asszony, kimondja, hogy terhes! De Ádám - mint a harmadik képben Éva elvesztése hallatán – ismét csak határtalan ürességet érez. Mire a női kórus könyörtelenül állapítja meg, hogy a hullám nem fordul meg, az elszállt óra vissza sose jön. Öld meg Évát! – buzdítja Lilith, de Ádám inkább magát akarja megölni. Ekkor jelenti be Éva, hogy ő is terhes. A bordámból vagy, szeretlek! – kiált föl Ádám, s ezzel minden eldőlt. Újult erővel kezdi előröl: „Nincs szükségünk sem istenre, sem rátok, árnyak. Összetörjük a tükröt, hadd lássuk, mi van mögötte.” Lucifer vesztett. Nem ez volt a tervem, mondta szinte minden képben. S persze vesztett Lilith is.

 

A zene ebben az új műben teljesen megújult, hiszen Eötvös Péter elmondása szerint az új librettó új zenei megfogalmazást kívánt. A szereplőgárda is leegyszerűsödött négy főszereplőre – Ádám, Lucifer, Éva, Lilith – és két trióból álló karra, melyből az egyik női, a másik férfikar. Így pontos szimmetria jött létre. Ez a kiegyenlítettség nagyon jót tett a drámának és a zenének egyaránt. A zenekar létszáma is csökkent, ezáltal egy könnyebben előadható, mégis kompromisszummentes partitúra született. Maga a zenei anyag is könnyebben érthető, ami kifejezett szándéka volt a zeneszerzőnek. Összességében elmondhatjuk, hogy az új mű minden tekintetben felülmúlta a korábbit.

 

http://szinhaz.hu/images/aktualis/Barbi/jan3/lilith1.jpg

 

A Művészetek Palotájában szinte változatlan összeállításban lépett fel az Eötvös Péter által kiválasztott bécsi szereplőgárda. Csak felsőfokban lehet beszélni az olyan kiváló énekesekről, mint Rebecca Nelsen (Éva), az Ádámot alakító Eric Stoklossa, és a nálunk Lucifert éneklő Holger Falk. A három jós, Avelyn Francis, Christina Sidak, Anna Clare Hauf és a három angyal Gernot Heinrich, Andreas Jankowitsch, Michael Wagner ugyan nem mindig volt kristály tiszta, de ez igazán megbocsátható, tekintettel az igen nehéz szólamokra, s a közben elvégzendő bonyolult mozgásokra. Az este abszolút hőse, a kimagasló teljesítményt nyújtó Annette Schönmüller volt, aki a női főszerepet (Lilith) alakította. Gyilkosként, szeretőként, démonként egyaránt tökéletes.

A művet az MR Szimfonikus Zenekar hibátlanul adta elő Vajda Gergely vezényletével Az operát a Götz Friedrich-díjas Johannes Erath rendezte.

Nagy kár, hogy csak egyszer hallhattuk.

 

 

Eisenbacher Zoltán

 

(A képek forrása: MTI/ Müpa / br.de )

 

26. Mini- Fesztivál

Eötvös Péter: Paradise reloaded (Lilith)

Libretto (Madách Imre és Albert Ostermaier drámája nyomán) Mezei Mari, Eötvös Péter    

A Neue Oper Wien félig szcenírozott előadása

Anette Schönmüller      Lilith

Rebecca Nelsen              Éva

Holger Falk                   Lucifer

Eric Stoklossa                Ádám

Avelyn Francis              I. jós

Christina Sidak             II. jós

Anna Clare Hauf           III. jós

Gernot Heinrich            A angyal

Andreas Jankovitsch     B angyal

Michael Wagner            C angyal

 

Katrin Connan              Díszlet, jelmez

Norbert Chmel              Fény

Sylvie Gabor                  Játékmester

Somogyi Dóra                Magyar felirat

Johannes Erath              Rendező

Vajda Gergely               Karmester

MR Szimfonikusok

 

Művészetek Palotája

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

2014. január 23.