Búcsú Benkő Zoltántól

 

(1938. március 26. – 2015. május 23.)

 

Báll Dávid

 


2015. május 23-án hajnalban elhunyt Benkő Zoltán. Néhány nappal halála után, leírva ezeket a szavakat kezd tudatosulni bennem ennek valódi súlya. Talán jónéhányan gondoljuk úgy egy–egy nagyhatású, számunkra – ez esetben nem pusztán számomra – fontos személyiség kapcsán, hogy betegsége ellenére vele ez nem történhet meg. Bízunk abban, hogy ezen is túllesz, még sokáig velünk marad, s elfeledjük az elmúlt néhány év nehézségeit.

 

Benkő Zoltán Antal István és Petri Endre növendékeként 1962-ben diplomázott a Zeneakadémián, azt követően öt évet a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában tanított.[1] 1969 és 1972 között a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, 1972-től 1976-ig a finn Jyväskylä Konservatorióban oktatott. 1976-tól majd’ három évtizeden át a Bartók Konzi zongoratanára volt. Számos kiváló növendék került ki az osztályából, többek között Falvai Sándor, Simon László, Dalmay Miklós. Fellépett Kocsis Zoltánnal (1983), éveken keresztül dolgozott Matuz István fuvolaművésszel, akivel J. S. Bach összes fuvola-zongora szonátáját előadták, valamint 1975-ben a Hungaroton számára lemezt is készítettek.[2] Matuzzal több díjat is nyertek 1971-ben és 1972-ben, 1978-ban pedig első helyezést értek el a La Rochelle-ben megrendezett Modern Zenei Fesztiválon.

 

Nagyapja, Benkő Henrik (szül. 1858.) 1884-től 1902-ig a Nemzeti Zenede összhangzattan tanára, 1887 és 1910 között a Magyar Királyi Operaház karmestere volt,[3] Zoltán különleges kötődése az opera műfajához talán ennek is tulajdonítható. Kitartásának köszönhetően sikerült megszereznie nagyapjának felvételeit, amiken zongorán kíséri a kor híres énekeseit.[4] Lakásának egyik falán az utolsó pillanatig egy Benkő Henriket ábrázoló kép foglalt helyet.[5]

 

Igazi pedagógusnak születni kell. Az alap- és középfokú oktatásban tanítók különösen meghatározóak egy diák életében. Benkő Zoltán szívvel-lélekkel tanított, a zene imádata még a kevésbé tehetséges növendékeire is hatással volt. Hihetetlen nyugalommal, türelemmel foglalkozott szerényebb képességű tanítványaival is – ennek számtalanszor tanúja voltam, s szinte megszállottként azokkal, akikben érezte a tudásvágyat, a tehetséget. A nehezebb sorsú diákokat felkarolta, évekkel a szakközépiskolai tanulmányaikat követően is figyelemmel kísérte életüket – amennyiben azok adtak rá lehetőséget. Simon Lászlóval Simon haláláig (2009) jó kapcsolatban voltak.

 

Mindig szeretettel beszélt egykori tanítványairól, nem egyszer néztük, hallgattuk meg közösen nagytehetségű diákjainak felvételeit, köztük – jól emlékszem – Hlavacsek Tihamérral a Haláltáncot, Radics Bélával Liszt Reminiszcenciáját Bellini Norma című operájából, Dalmay Miklóssal pedig Beethoven műveit. Ha néhányan csupán pár évre is, de úgy érzem, a gyermekei voltunk, mindig felhívhattuk telefonon, elmehettünk hozzá zenét hallgatni vagy csak úgy beszélgetni. Egy–egy jól sikerült hangversenyt követően lelkesedésével leírhatatlan örömet tudott okozni, sosem fukarkodott a dicséretekkel, amik közismert őszintesége miatt különösen jólestek. Rajongással beszélt azon előadásokról, koncertekről, amik nagy hatással voltak rá, olyannyira átszellemült, hogy minden esetben úgy éreztem, azokat nekem is látnom, hallanom kell.

 

Utolsó növendékeinek egyike voltam, s személye óriási hatással volt rám. Szókimondásával és őszinteségével egyenességre nevelt, átfogó zenei ismeretével pedig arra sarkallt, hogy minél többet és többet akarjak ismerni, tudni. Hetente kétszer volt zongoraórám s minden alkalommal a legutolsó voltam, így sosem kellett 60 perc után elbúcsúzni. Általában két órát töltöttünk a Konziban, sosem sietett. A tanítás volt számára az első, s miután végeztünk a Margit-híd budai hídfőjéig együtt utaztunk és beszélgettünk. Egyik alkalommal kis könyvecskét adott nekem, amibe minden órán be kellett írnom egy idézetet, amit az aznapi találkozásunkra választott ki – igen sokat a Bibliából.

 

Akkoriban rendszeresen meglátogattam otthonában, ahol rengeteg operát, előadót ismertetett meg velem.[6] Björling, Ferenczy György, Fricsay, Kleiber, Kozlovsky, Maslennikova, Zinka Milanov, Osváth Júlia, Toscanini, Richard Tucker csak néhány név azon fantasztikus művészek közül, akiket általa ismertem meg. Tudatosan, megtervezetten teltek ezek az összejövetelek, előre beállította a videokazettákat a megfelelő helyekre, a lemezeket, szövegkönyveket, bizonyos esetekben a dokumentumokat előkészítette, hogy találkozásunkkor a legkevesebb idő menjen kárba s véghez tudjuk vinni, amiket felvázolt magában. Zenei gyűjteményét pontosan vezette, mindent katalogizált. Számomra a különféle komolyzenei felvételek megszerzésének vágya is erre az időszakra tehető. Telefonon is sokat kerestük egymást, hogy beszámoljunk egy friss koncertélményünkről vagy pedig csak megosszuk gondolatainkat.

 

Szerénységének mértéke érthetetlen volt számomra. Úgy vélem, hogy a kiválóbbnál kiválóbb növendékei, korábbi nagyszerű előadóművészi tevékenysége ellenére messze nem ismerték el megfelelően, tanári, művészi kvalitásai jóval nagyobb tiszteletet érdemeltek volna, ő erre azonban sosem panaszkodott.

 

Képtelenség egy ilyen nagyhatású, embernek, remek muzsikusnak és tanárnak az összes pozitív tulajdonságát megemlíteni, minden olyan cselekedetére emlékezni, amelyek épülésemre szolgáltak (talán több száz más ember életére is hatással voltak) és amik miatt az vagyok ma, aki vagyok. Mindig büszkeséggel tölt el, hogy méltónak talált arra, hogy olyan szeretettel és önzetlenül bánjon velem, ahogyan azt tette. Bízom abban, hogy emlékét méltón megőrizzük, zene iránti szenvedélyét, tanítványai felé tanúsított önzetlenségét és kiválóságát pedig mi is örökül hagyjuk.

 

Drága Tanár Úr, kedves Zoli, köszönöm mindazt, amit tőled kaptam, emléked örökre elkísér. Nyugodj békében!

 

 

1. sz. melléklet: Benkő Henrik portréja:


 

 

2. sz. melléklet: A Matuz–Benkő-lemez füzetének borítója

 

 



[1] https://hu.wikipedia.org/wiki/Benkő_Zoltán.

[2] http://info.bmc.hu/index.php?node=compositions_folder&cmd=result&id=82537. Pierre Bouleznek is játszották a Sonatine-t. Ld. 2. sz. melléklet.

[3] https://hu.wikipedia.org/wiki/Benkő_Henrik. A Magyar Elektronikus Könyvtár (mek.oszk.hu) egyik szócikkében 1887-et, míg a másikban 1889-et jelöl meg Benkő karmesterségének kezdő időpontjaként. Ld. http://mek.oszk.hu/02100/02139/html/sz02/395.html,

http://www.mek.oszk.hu/04000/04093/html/szocikk/10522.htm.

[4] Néhány részlet meghallgatható: http://gramofononline.hu/search.php?sf=8&q=Benkő+Henrik+%28zongora%29.

[5] Ld. 1. sz. melléklet.   

[6] A Ringet is vele láttam, hallottam először. Zongoramuzsikát ritkábban hallgattunk, neki köszönhetem az operák iránti rajongásomat (is).