80 éves Vekerdy Tamás pszichológus, író,

a Waldorf-pedagógia egyik legjelesebb hazai képviselője


https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/v/t1.0-1/c36.10.128.128/1003381_153819384818237_103920193_n.jpg?oh=f53d4a7e7ba25bd31508aa06c5694a03&oe=565E30C0&__gda__=1453820653_fac4bbbc45c00562bd93c0d60b895dc4

 

Hétéves korától gyermekorvosnak készült, tízévesen úgy döntött, hogy költő lesz. Kamaszként írt novelláit elküldte a Kortársnak, ám azt a választ kapta, hogy írás helyett inkább olvasson Kosztolányi-novellákat. A Berzsenyi Gimnáziumból a Lónyai utcai Református Gimnáziumba került, ennek feloszlatása után a Madách Gimnáziumban érettségizett 1953-ban. Mindig jeles tanuló volt, s különösen a humán területeken mutatott tehetséget.


Tanárai bölcsészkarra szerették volna küldeni, de ő inkább hobó akart lenni, ami az akkori időkben nem volt túl előremutató elképzelés. Végül apja kérésére elvégezte a jogi egyetemet, de a jogi pálya nem vonzotta, így a Nemzeti Színházhoz került statisztának, emellett házitanítóskodott. Ekkoriban kezdett el járni a Török Sándor köré csoportosuló társaságba, amelynek estjein az antropozófia atyjának, Rudolf Steinernek életműve volt a központi téma, s ekkor találkozott először a Waldorf-pedagógia módszereivel is. 1959-ben a Család és Iskola című lapnak lett előbb külsős, majd rendes munkatársa, közben egyéni levelezőként elvégezte a pszichológia szakot. Diplomamunkáját a japán nó színháztörténet kiemelkedő alakjáról, Zeami mesterről írta. 1969-ben otthagyta a lapot, rövid ideig szabadúszó volt. Ekkor figyelt fel disszertációjára Ádám Ottó, aki a Színművészeti Főiskolára hívta óraadó tanárnak színészpszichológiát oktatni.


1972-ben otthagyta a főiskolát is, később dolgozott nevelési tanácsadóban, részt vett Mérei Ferenc szemináriumain, ahol pszichodrámát, pszichodiagnosztikát tanult. 1982-től az Országos Pedagógiai Intézetbe, az Iskolafejlesztési Központhoz került, s több tanulmányt írt a magyar iskolarendszerről. Ezekben megfogalmazta nem túl jó véleményét a magyar közoktatás helyzetéről, módszereiről. Érdeklődése teljes egészében a személyiségközpontú Waldorf-pedagógia felé fordult, s pályája további részében minden tudását és energiáját ennek hazai megismertetésére, elterjesztésére és oktatására fordította. 1987-től 1991-ig Solymáron részt vett a Waldorf-óvoda és iskola megszervezésében, 1991-től pedig a nappali Waldorf-tanárképzés szervezője és vezetője. 1998 és 2002 között az Eötvös József Szabadelvű Pedagógiai Társaság elnöke volt, 1999-től a Pedagógus-továbbképzési Központ igazgatója.


Szakmai cikkei, tanulmányai több folyóiratban is megjelentek, sorra adták ki a gyerekekkel, iskolákkal foglalkozó könyveit. Szépirodalmi művei közül sikert arattak a Borisz és Gleb, a Jelenetek Rákóczi életéből, a Családom történeteiből, a Zsidó könyv és a Széchenyi című munkái. 2003-ban Vekerdy címmel interjúkötetben vallott családjáról, pályájának alakulásáról, a művészettel kapcsolatos élményeiről. 1996-ban az oktatáskutatóknak járó Kiss Árpád-díjat kapott munkásságáért, 2000-ben Budapestért Díjat, 2006-ban pedig Pro Scholis Urbis-díjat vehetett át.


(Forrás:  MTI)

Fotó: Facebook)