Játék Liszt Ferenc lakásában

 

A Liszt Ferenc Emlékmúzeumban, a híres magyar zeneszerző budapesti lakásában több mint két éve tartunk sikerrel múzeumpedagógiai foglalkozásokat minden iskolai és óvodai korosztály számára. Interaktív játékokkal, tárlatvezetéssel, zenével teli programokat kínálunk, melyek figyelembe veszik a látogató diákcsoport igényeit, lehetőségeit. Mindig előzetesen egyeztetünk a pedagógusokkal a program kialakítása előtt. Társasjátékokat, improvizációs gyakorlatokat, a múzeum tárgyaihoz kapcsolódó kvíz és activity játékokat tartunk, továbbá vállaljuk táncos múzeumpedagógiai foglalkozások, koncert-előadások, ismertető előadások megszervezését is.

 

Szeretettel hívjuk a diákcsoportokat a foglalkozásokra, a pedagógusok figyelmébe ajánljuk a múzeumpedagógiai programkínálatot, melyet alább olvashatnak. Jelentkezni az info@lisztmuseum.hu e-mailcímen vagy a 342-7320 és 322-9804/116-os mellék telefonszámokon lehet.

 

A foglalkozás ára: 1000 Ft/diák, kísérőtanárok ingyen jöhetnek

A foglalkozás időtartama: igény szerint, 60-120 perc

 

Peternák Anna

Liszt Ferenc Emlékmúzeum

 

Múzeumpedagógiai program a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban

 

 

 

 

A Liszt Ferenc Emlékmúzeum interaktív tárlatvezetéssel egybekötött változatos múzeumpedagógiai foglalkozásokat kínál minden iskolai korosztály számára. Liszt Ferenc egykori lakását, hangszereit, könyveit, kottáit, személyes tárgyait mutatjuk be gyerekek számára is élményszerű módon, majd a látogató diákcsoport igényeinek, érdeklődésének megfelelően különböző játékok segítségével tesszük maradandóvá a múzeumban töltött időt.

 

I. Tárlatvezetés

 

 

A múzeumpedagógiai foglalkozásaink rövid tárlatvezetéssel (többnyire 30-40 perces, igény szerint hosszabb-rövidebb) kezdődnek, amikor a múzeum egyik munkatársa megmutatja Liszt Ferenc szobáit: az előszobát, az ebédlőt, a háló-dolgozót és a szalont, ahol annak idején Liszt a zeneakadémiai növendékeit tanította. A tárlatvezető kolléga mesél Liszt Ferencről, aki élete utolsó éveiben, 1881-86 közt használta budapesti lakását, mint a Zeneakadémia elnöke és zongoraprofesszora. A gyerekek számára különösen érdekes tárgyakra nagyobb hangsúlyt fektetünk pl. üvegzongora, komponáló íróasztal, Liszt családját bemutató portrék, ezüst kottatartó, különleges relikviák (pl. Liszt hajából font virágcsokor). A vezetés alatt lehet kérdezni, közbeszólni, a gyerekek egészen közelről nézhetik meg a lakásmúzeum berendezését.

 

II. Játékok a tárlatvezetés után

 

 

 

Miután a diákok megismerkedtek a múzeum tárgyaival, s Liszt Ferenc életéről, személyiségéről, munkásságáról is hallottak néhány fontos információt, lehetőség van különféle játékok kipróbálására.

 

Rövid játékok a múzeumban (15-20 perc)

 

Memóriajáték (kb. 6-14 éves kor)

Kis kártyákon képek szerepelnek a múzeum tárgyairól, két-két kártya tartozik logikailag egymáshoz. Ezeket összekeverjük, lefelé fordítjuk, s minden játékos kettőt felfordíthat. Így kell megtalálni a párokat, néven nevezni a múzeumi tárgyakat, esetleg azt is, melyik szobában volt és mit lehet tudni róla.

Kérdezz-felelek; kincskeresés (kb. 6-12 éves kor)

Az egyik gyerek egy kalapból/zsákból húz egy kérdést, melyet feltesz a társainak (a tárlatvezetéshez, s a múzeum anyagához kapcsolódó kérdést). Aki válaszolni tud rá, az húzhatja a következőt. Amelyik tárgyról szó van, azt meg kell keresniük a múzeumban, így mozoghatnak is. A kisebb, olvasni nem tudó gyerekek esetében képeket osztunk a múzeum tárgyairól, melyeket meg kell keresniük a kiállítótérben.

Activity (kb. 7 éves kortól)

A hagyományos Activity társasjáték múzeumra alkalmazott változata, Liszthez és a múzeumhoz kapcsolódó tárgyakat, fogalmakat, személyeket kell elmutogatni, lerajzolni, szavakkal körülírni (természetesen ezt is csak a tárlatvezetés után, mikor már kaptak kellő információt).

Liszt mesterkurzus szerepjáték formájában (kb. 6-14 éves kor)

A múzeum munkatársa részletesebben mesél arról, hol, hogyan, s kiket tanított zongorázni Liszt Ferenc. A diákok eljátszhatnak a szalonban (ahol Liszt valójában tanított) egy mesterkurzust, akár minimális beöltözésre is van lehetőség.

Liszt Ferenc és a híres magyarok – hogyan kapcsolódott az életpályájuk?  (kb. 10-14 éves kor)

3 db kártyát kell egymással összefüggésbe hozni, az elsőn egy híres magyar személy (pl. Vörösmarty) portréja szerepel, a másodikon egy rövid leírás arról, hogy hogyan kapcsolódott Liszthez (pl. Vörösmarty verse Liszt Ferenchez címmel), a harmadik kártyán pedig a híres magyar személy meghatározó alkotása szerepel (pl.Vörösmarty: Szózat). További  példák: Vörösmarty – Liszt Ferenc vers- Szózat, Széchenyi- Levél- Lánchíd, Eötvös József – népiskolai törvény- Magyar történelmi arcképek, Apponyi Albert – az országgyűlésen tartott szűzbeszéde a Zeneakadémia megalapításának céljából- Az 1920-as párizsi békekonferencián a magyar delegáció vezetője volt.

Liszt-teszt (kb. 8-14 éves kor)

14 kérdésből álló teszt kitöltésével ellenőrizhetik magukat a diákok, mennyit sikerült megjegyezni a tárlatvezetésből.

 

 

Színező (kb. 3-12 éves kor)

Rendelkezésre állnak különféle színezhető rajzok, melyek múzeum képeit és Liszthez kapcsolódó egyéb ábrázolásokat jelenítenek meg egyszerűsített módon. A gyerekek kedvük szerint kiszínezhetik a rajzokat, kiegészíthetik általuk elképzelt ábrákkal, motívumokkal és aztán hazavihetik, amit alkottak.

Liszt-családfa (kb. 6-12 éves kor)

Liszt családjáról, rokonairól, gyermekeiről részletesebb információt kaphatnak a diákok, képek segítségével kirakhatják Liszt családfáját, vagy akár saját maguk meg is rajzolhatják a hallottak alapján.

 

Hosszabb játékok a múzeumban (40-60 perc)

 

„Válj művésszé Liszt Ferenccel” társasjáték (kb. 8 éves kortól bármilyen korosztály számára)

Liszt Ferenc művészpályájának első szakaszát (gyerekkortól a fiatal sikeres művészig) ismerteti meg a diákokkal ez a társasjáték, melyet a múzeum munkatársai állítottak össze. A játékban mindenki Liszt Ferenc szerepébe bújik, hiszen az ő útját, pályakezdését, korai nehézségeit és sikereit lehet végigkövetni, átélni. A humorral és érdekes információval teli utasítások biztosítják a jó hangulatot (pl. „Carl Czernynek nem tetszik, hogy imbolyogsz a széken és rendetlen a kéztartásod, ezért nem enged nyilvánosan játszani. Lépj vissza a 9-es mezőre!”).

Zenei rögtönzés a múzeumban (bármilyen korosztály számára)

A zenei improvizálás területére vezeti be az érdeklődőket a múzeum egyik zenész munkatársa, aki valódi klasszikus hangszereken vagy kreatív módon előállított különféle zajkeltő tárgyakon (csörgő-zörgő, ütögethető eszközök) mutatja meg a rögtönzés lehetőségeinek végtelen tárházát. Zenei szakiskolások akár saját hangszereket is hozhatnak, nem zenei tagozatos diákok számára pedig a helyszínen biztosítjuk a „hangszereket”.

 

  

 

Zenés-táncos foglalkozások a múzeum Kamaratermében (60 perc)

Lehetőség van arra, hogy a múzeum Kamaratermében zenés és táncos foglalkozásokat tartsunk csoportok számára. Ehhez szükséges néhány héttel előre időpontot egyeztetni és lefoglalni a Kamaratermet a foglalkozásra, hiszen ez nem áll minden időben a múzeum rendelkezésére (zeneakadémiai órák, próbák, mesterkurzusok, koncertek is szoktak ott lenni). Ilyen foglalkozást is múzeumi látogatással egybekötve tartunk, tehát csak olyan esetben javasoljuk, amikor a diákcsoport 2 órát is el tud tölteni a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban. A Kamarateremben rendelkezésre áll egy Steinway koncertzongora, amelyet a diákok is megszólaltathatnak.

 

Verbunkos zene és tánc (bármilyen korosztály számára)

A foglalkozás képvetítéses rövid ismertető előadást, közös éneklést, zenehallgatást és táncolást tartalmaz, a verbunkos zenét és táncot teszi élményszerűvé a gyerekek számára. Liszt Ferenc zenéjére is hatott a korabeli népies műzene, cigányzene, magyar népzene, erről és a magyar rapszódiákról is hallhatnak a diákok. Majd korabeli verbunkos zene ritmusára tánclépéseket tanulhatnak meg a foglalkozás vezetőjével.

 

60 perc játék vetésforgóban

Több alkalommal sikerrel alkalmaztuk azt a módszert, hogy tárlatvezetés után a diákcsoportot három felé osztottuk, és 3 x 20 perc különböző játékkal vártuk őket a Régi Zeneakadémia épületén belül, különböző helyszíneken. Mindegyik foglalkozáson részt tudott venni mindenki, hiszen 20 perc után vetésforgóban cseréltünk, így egy óra leforgása alatt változatos játékok kipróbálására volt lehetőség. Általában úgy szoktuk, hogy az egyik helyszínen a fent vázolt Activity játék zajlik, egy másik helyszínen ritmikus rögtönzés, a harmadikon pedig zenehallgatás, filmnézés, beszélgetés. Olyan diákcsoportoknak ajánljuk, amelyek legalább 90 percet tudnak a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban tölteni (30 perc tárlatvezetés, 60 perc játék).

 

III. Múzeumpedagógiai előadások középiskolások számára

 

Liszt különleges személyiségét, alkotóművészetének sokoldalúságát mutatják be a múzeum munkatársai által tartott múzeumpedagógiai előadások, melyek körülbelül 60 percesek, zenehallgatással, képvetítéssel teszik szemléletesebbé a témát. 2014 őszén tartottunk öt ilyen előadást elsősorban zeneművészeti középiskolásoknak, Liszt szimfonikus költeményeiről, Liszt zseniális rögtönzési képességeiről és az improvizációról, az ifjú Liszt pályaválasztási dilemmájáról (pap legyen-e vagy művész), Liszt színpadi zenével való kapcsolatáról és az életében fontos szerepet játszó képzőművészeti alkotásokról. Ezeket az előadásokat szívesen megismételjük, előzetes egyeztetés és a Kamaraterem lefoglalása szükséges ehhez. Továbbá tudjuk vállalni, hogy bármilyen Liszthez kapcsolódó témából felkészülünk, ha erre speciális igény van.

 

IV. Gyakorlati tudnivalók

 

A múzeumpedagógiai foglalkozások minden csoport esetében a lehetőségeknek és igényeknek megfelelően alakulnak. Mivel külön erre a célra fenntartott helyiség még nem áll rendelkezésre, a múzeumban vagy a Kamarateremben tudjuk a foglalkozásokat tartani. Éppen emiatt semmi olyan kézműves játékot nem tudunk kivitelezni, ami „koszolással” jár (pl. festés, agyagozás). A múzeum tárgyait közelről megnézni szabad, hozzájuk érni nem.

 

Foglalkozásra bejelentkezni a múzeumban lehet:

Telefonszám: 342-7320 vagy 322-9804/116-os mellék

e-mail: info@lisztmuseum.hu

A foglalkozás ára: 1000 Ft/diák, kísérőtanárok ingyen jöhetnek

A foglalkozás időtartama: igény szerint, 60-120 perc

 

Egyedül a Kamarateremben zajló foglalkozásokat kell hetekkel előre egyeztetni, egyébként elég 1 héttel előbb bejelentkezni. Csak múzeumi tárlatvezetést (foglalkozás nélkül) magyar diákoknak ingyen tartunk, mindössze a 600 Ft-os belépőjegyet kell megváltaniuk. Lehetőség van idegen nyelvű foglalkozásra is (angol, német, francia nyelven).

 

 

 

Múzeumpedagógiai program

Liszt Ferenc Emlékmúzeum, 2015. ősztől

 

 

          

 

A Liszt Ferenc Emlékmúzeum múzeumpedagógiai programja egyre nagyobb sikernek örvend az általános és középiskolák körében. A VI. kerületi önkormányzat támogatásának köszönhetően olyan különleges, értékes foglalkozásokat tudtunk megvalósítani, amelyekre eddig még nem volt példa. Szeretnénk továbbra is folytatni és fejleszteni a programot, új tematikát kidolgozni és lehetőséget teremteni még több iskola bevonására.

 

1. Zenés foglalkozás

Liszt Ferenc és a korabeli magyar zeneszerzők

 

A tematika:

Nagyon fontosnak érezzük, hogy a magyar diákok alaposabban megismerjék saját hazájuk kultúráját, különös tekintettel a magyar zenére. Liszt Ferenc műveiből, életéből és személyes (baráti és szakmai) kapcsolataiból kiindulva tervezzük bemutatni a XIX. századi magyar zeneéletet, különös tekintettel a Zeneakadémia első éveire (1875-1886 közti időszak). A diákok megtudhatják, hogyan alakult ki a nemzeti zene hazánkban, milyen hatással volt a zeneszerzőkre Liszt Ferenc, kik indították az első magyar zenei hetilapot, hogyan zajlott a Zeneakadémián az oktatás. A XIX. századi magyar zeneszerzők közül Liszt mellett szó esne Erkel Ferencről (zeneakadémiai tanári és operakomponistai minőségben egyaránt), gróf Zichy Gézáról, Liszt barátjáról, aki később az Operaház intendánsa is volt, Mosonyi Mihályról és Goldmark Károlyról (2015-ben mindkettejükre emlékezünk, Mosonyi 200 éve született, Goldmark 100 éve halt meg). Nemcsak zeneszerzők, hanem írók, költők, festők neve is szóba kerül majd, például Zichy Mihályé, akinek rajza alapján Liszt szimfonikus költeményt komponált, vagy Munkácsy Mihályé, akinek az egyik magyar rapszódia ajánlása szól, vagy Petőfi Sándoré, akinek A magyarok Istene című versét Liszt megzenésítette.

 

 

A foglalkozás felépítése:

 

Tárlatvezetés

A múzeumlátogatás alatt a tárlatvezetést tartó kolléga különös hangsúlyt fektet arra, hogy Liszt budapesti éveit bemutassa, természetesen az idős Liszt mindennapjait kontextusba helyezve, az előzmények (fiatalkori virtuóz korszak, weimari karmesteri évek) érintésével. A múzeumban számos olyan tárgyat láthatnak a látogató diákok, melyek kitűnően alkalmasak a korabeli mindennapi élet és zeneélet szemléltetésére: Liszt Ferenc hangszereit (a zongoráin kívül olyan speciális konstrukciókat, mint az üvegzongora vagy a pianínó-harmónium), bútorait (melyek között még egy ún. komponáló íróasztal is található), könyv- és kottatárát, s a korszakot illusztráló XIX. századi festményeket, grafikákat, melyek főként Lisztet és kortársait ábrázolják. Így tehát a játékos, zene- és kultúrtörténeti áttekintés már a múzeumban kezdetét veszi.

 

 

Zenés múzeumpedagógiai foglalkozás

A zenés interaktív foglalkozás a Liszt Ferenc Emlékmúzeum Kamaratermében zajlana, mely Liszt idejében is koncertteremként működött. A múzeum munkatársai képekkel illusztrált vetítést is alkalmazva röviden bemutatják Liszt fontosabb magyar zeneszerző kortársait; az ismertetők mind bevezetésül szolgálnak egy-egy zongoradarabhoz, melyet Szabó Ferenc János zongoraművész ad elő. A foglalkozás rövid kvízjátékkal zárul, melyen ajándékokat (csokoládét, Liszt Múzeum katalógust, esetleg apróbb tárgyakat) nyerhetnek a diákok. A játékban lehetőség nyílik a hallott ismeretek memorizálására. A látogatócsoport korosztályának, igényeinek megfelelően elképzelhető egy rövid activity játék, zene- és képfelismerés, csoportos feladatok, akár szerepjáték is.

 

Néhány, témához kapcsolódó mű Szabó Ferenc János zongoraművész repertoárjából:

 

A magyar nemzeti romantika kialakulása:

- Erkel Ferenc: Bátori Mária - Induló
- Erkel Ferenc: Hattyúdal a Hunyadi László című operából

Liszt és Wagner hatása Magyarországon a 19. század derekán:
- Erkel Ferenc: Rózsa búcsúja a Dózsa György című operából
- Mosonyi Mihály: Áldozati induló az Álmos című operából

- Goldmark Károly: Zart Geheimnis

- Goldmark Károly: Georginen (No. 1)

 

Liszt késői művei a magyar művészet szolgálatában:
- Liszt Ferenc: A magyarok Istene (balkezes átirat Zichy Gézának)

- Zichy Géza-Liszt Ferenc: Valse d'Adéle
- Liszt Ferenc: A bölcsőtől a sírig (Zichy Mihály-vonatkozás)

- Liszt Ferenc: XVI. Magyar rapszódia (Munkácsy-vonatkozás)

 

 

 

 

 

2. Zenés foglalkozás

Milyen hangszer a zongora?

 

A harmadik múzeumpedagógiai foglalkozást Balázs János zongoraművész tartaná. 2015-ben, köszönhetően a VI. kerületi önkormányzat támogatásának, két alkalommal tudott ilyen koncert-előadást tartani a Liszt Ferenc Emlékmúzeum Kamaratermében, nagy sikerrel. Folytatnánk a gyakorlatot még egy előadással, melyet 2015 őszén valósítanánk meg. Balázs János a zongoráról, mint hangszerről tartana izgalmas bemutatót, a hangszer történetéről (zongora elődei, hasonló hangszerek, Érard zongora speciális mechanikája), a zongora felépítéséről (pedálok, páncéltőke, kalapácsok mozgása), konkrét zongoradarabok (Liszt, Chopin, Csajkovszkij, Saint-Saëns) eljátszásával tenné élményszerűvé az előadást a gyerekek számára. A foglalkozás időtartama körülbelül 60 perc.

 

 

 

Online is elérhető a Liszt Múzeum munkatársai által készített múzeumpedagógiai játék

A Liszt Múzeum munkatársai által készített interaktív múzeumpedagógiai játék (melynek neve Château d’Amour, vagyis a Szerelem Kastélya) már a múzeum honlapjáról is elérhető, közvetlenül a főoldalról, a bal oldali menüsávból (a Virtuális túra alatt) – vagy az alábbi linken keresztül:

http://lisztmuseum.hu/ChateaudAmour/ChateaudAmour.php?lang=hun

 



A játék eddig a múzeum érintőképernyős gépén volt csak kipróbálható, de most már online is játszhat vele bárki, korosztálytól függetlenül. Témájában és címében a Liszt Ferenc Emlékmúzeum jelenlegi időszaki kiállításához (A Don Sanche-tól a Via Crucisig - Liszt Ferenc európai útja Párizstól Budapestig) kapcsolódik, mely Liszt Ferenc egyetlen befejezett operáját (Don Sanche ou le château d'amour – Don Sanche avagy a szerelem kastélya) mutatja be elsőként. A játékosok varázskastélyban segíthetnek eligazodni egy ifjú lovagnak, akinek célja megtalálni a szép királylányt. Ehhez azonban minden teremben kérdésekre kell válaszolni, melyek Liszt Ferenchez, a múzeum gyűjteményéhez és főleg az újonnan nyílt időszaki kiállítás tematikájához kapcsolódnak. A múzeumi érintőképernyő felületén ujjal, a honlapról indított játékban pedig kurzorral bizonyos pontokat megérintve egyes tárgyak, élőlények mozogni kezdenek.

 
A játék elindítása:
1.    Először kattintson a múzeum főoldalának bal oldali menüsávjában megtalálható kastély ikonra vagy a Château d’Amour feliratra.
2.    Ezután egy kastély-rajz jelenik meg, amire ismét kattintani kell egyet.
3.    A következő képen látható kis lovag (=a játékos) a kurzor mozgatására leszáll a lováról és bemegy a kastélyba.
4.    A kastélyban egy ruhatáros páncél fogadja a lovagot – a kurzorral meg kell érinteni, ezzel mozgásba lendül, és közli a játékszabályokat.
5.    Ezek után már csak a játékszabályokat követve kell végigmenni a kastély termein, válaszolni a kérdésekre és közben kipróbálni az animált figurák mozgását.

Jó szórakozást kívánunk!

A Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont munkatársai