REMEKMŰVEK
TÖBB KÓRUSRA
Különleges
alkalom, amikor két független zenei együttes összefog, hogy olyan, nagyobb
előadó-apparátust igénylő alkotásokat szólaltassanak meg, amelyeket
önállóan nincs lehetőségük – április 2-án, szombaton, 19 órakor a
Párbeszéd Házában (Horánszky u. 20.) a Capella Silentium és a Gemma
énekegyüttes közös koncertjén egy ilyen alkalomnak lehet részese a közönség.
Vezényel a két művészeti vezető, Tóth Márton és Várkonyi Tamás, a
belépés ingyenes.
A műsorban a zenetörténet nagyszabású,
többkórusos alkotásai szólalnak meg, négy korszak emblematikus
szerzőitől válogatva. Elhangzik például a velencei Szent Márk-székesegyház orgonistájaként és karnagyaként
működött, az életművével a többkórusos művészetet
beteljesítő Giovanni Gabrieli
impozáns Kyrie-kompozíciója egy 1615-ben kiadott gyűjteményből. A
mű – akárcsak a szerző többi alkotása – a bámulatos szépségű
bazilika terébe készült, adottságait kihasználva; különlegessége pedig, hogy első
részében egy kórus, a másodikban kettő, a harmadikban pedig három(!) kórus
szól egyszerre.
Johann
Sebastian Bach Der Geist hilft unser Schwachheit auf, BWV 226 (A
Szentlélek megsegít gyengeségünkben) motettája a Lipcsei Egyetem poétika tanárának, a Tamás-templom
igazgatójának temetésére íródott 1729-ben. Nem gyászos hangvételű, hanem
az Istenbe vetett megingathatatlan hit ereje hatja át, valamint – a
galamb-szimbólum jegyében – könnyedén szárnyaló-reppenő dallamok sora.
Az elsősorban dalairól és zongorazenéjéről
ismert Robert Schumannt élete egy
bizonyos időszakában rendkívül foglalkoztatta a vokális együttes mint
médium. Két kórusra, Goethe, Rückert és Zedlitz vallásos és világi lírát
ötvöző szövegeire írt Négy éneke is ebből a drezdai időszakból
való. A százhatvan éve született szerző stílusára jellemző érzékenység,
kifinomultság és beszédes kifejezésmód kettőssége jellemzi e varázslatos
hangulatú, a transzcendenssel kapcsolatba lépő zenéket.
A műsorban elhangzik a Magyarországon kevésbé
ismert, de a 20. század egyik legjelentősebb brit zeneszerzőjeként
számon tartott Vaughan Williams
kétkórusos g-moll miséjének Sanctus és Gloria tétele. A Tudor-kori zenék iránt
rajongó mester 1921-ben keletkezett, könnyen befogadható, a tetszetős és
grandiózus és helyenként megkapóan lírai alkotása minden bizonnyal az első
volt a 16. század óta, amely sajátos angol stílusban íródott.
A
Capella Silentium 2009
októberében, a zene világnapján alakult, rendszeresen koncertező,
állandóan működő énekegyüttes. Ami vélhetően megkülönbözteti más
kórusoktól: műsorait egy-egy téma, zenetörténeti jelenség köré szerkeszti,
a korai polifóniától napjainkig minden korszak zenéjéből szabadon
válogatva. Az énekegyüttes 2012 októberében, tizenkilenc kórus közül a második
helyen végzett a Riminiben megrendezett nemzetközi kórusverseny vegyeskari
kategóriájában, illetve a legjobb kamarakórusnak járó különdíjat is neki ítélte
a nemzetközi zsűri. Legfiatalabb kórusként megnyerte kategóriáját a bécsi
Nemzetközi Schubert Versenyen, 2010 novemberében, ugyanitt elnyerte a
kötelező mű legjobb előadásáért járó különdíjat, valamint
továbbjutott a nagydíjas versenyre is. Műsorain nemegyszer szerepel
ősbemutató és magyarországi bemutató, vagy kifejezetten az adott
műsor kedvéért felkutatott kompozíció (például Bruckner, Verdi, E. T. A.
Hoffmann kéziratban maradt vagy ki nem adott alkotásai, csak szólamkottákban
hozzáférhető reneszánsz motetták). Művészeti vezetője Várkonyi
Tamás; további információ: www.capellasilentium.hu.
A
Gemma énekegyüttes 1996-ban
alakult nagyobb részen a Kodály Zoltán Kórusiskola akkori diákjaiból. Az azt
követő években egyre több koncertet adtak, amelyek hatására csiszolódott a
hangzás és kialakult egy állandó közösség; kidolgozott, kiérlelt produkcióik az
együtt éneklés legnemesebb hagyományai jegyében születnek meg. Tagjaik között zenészeken
kívül közgazdász, gyógypedagógus és irodalmár is található, repertoárjukon
főleg reneszánsz misék, motetták és lamentációk (Palestrina, Lassus,
Tallis, Byrd, White, Josquin), de Bach-kantáták is szerepelnek. Ezek mellett kortárs
zeneszerzők műveit is szívesen éneklik (Bárdos, Nógrádi, Szőnyi,
Kocsár, Gyöngyösi). Fontos számukra, hogy a zene segítségével az emberek
lelkébe békét, örömet és szeretetet teremtsenek, és örök érvényű értékeket
közvetítsenek. Művészeti vezetője Tóth Márton; további információ: www.gemmachoir.hu.