Gyergyóremetei Figaro Rossini operájában

 

Beszélgetés Molnár Levente* operaénekessel

 

http://leventemolnar.com/images/pics/235x235xml-bio-pic.jpg.pagespeed.ic.lsH83-DJip.jpg

(leventemolnar.com.hu)

 

Operaénekesünk, a gyergyóremetei születésű Molnár Levente visszatérő csillag a müncheni Bayerische Staatsoperban. A 2015–ös őszi operaévadban Rossini A sevillai borbély  című operájában Figaro szerepét énekelte ismét nagy sikerrel, közvetlen a New York-i Metropolitan Operaházban történő vendégszereplése előtt. Harminckét évesen immár közel tíz éve keresett baritonja a világ nagy operaházainak, most is évekre előre megkötött számos szerződése ismeretében beszélgetünk a müncheni zenepalota művésztársalgójában.

- Rossini A sevillai borbély c. operájában tehetségének javát adta. A világsikerű mű mennyiben, milyen szempontból áll Önhöz közel?

- Figaro alakja, habitusomhoz minden tekintetben illő, mind alkatban, hangban, szellemiségben igen közel áll hozzám. Szeretek komédiázni, így jól érzem magam ebben a szerepben. Egy kreatív figura, ezért forog körülötte a világ. Úgy érzem, elég jól tudom megformálni őt, gondolom emiatt is hívnak erre mindenhová a világon, ha Rossini borbélyát kívánja valamelyik operaház műsorára tűzni. Én pedig megyek, mert nekem az egyik kedvenc szerepem.

- Rossini „opera buffaját” e műfaj legkiemelkedőbb darabjának tartják.  A mű gazdag jellem-valóságábrázolás mellett helyzetkomikumok egész sorában bővelkedik. E párhuzamosságot és kontrasztot a próbák során hogyan élte meg?

- A művet – amint már említettem - pályafutásom során már nagyon sok rendezésben énekeltem. Így ezt az operát, illetve Figaro személyét sok szemszögből, megvilágításból ismerhettem meg, érezhettem át. Természetesen ezzel párhuzamosan, a szöveg egyre jobb elsajátításával a darab mondanivalóját, valóságtartalmát is egyre mélyebben éltem meg. Összességében a darab durva realitása nekem nem okoz gondot, gondolok itt az összeesküvésekre, furkálódásokra, amelyeket jól tudok ellensúlyozni, hiszen azt is láttatni engedem, hogy hogyan próbál Figaro ezekből a szorult helyzetekből kibújni, hogyan segíti barátait.

Maga az opera világa egy rendkívül gazdag szellemiségű, lelkületű világ. Az operaénekes magánéletében is naponta találkozik úgymond hasonló nehézségekkel és örömökkel, én is tapasztalom, nap, mint nap. A karakter megformálásánál szeretem a szerepbe belevinni saját egyéniségemet. Szeretek a rendezőkkel „összejátszani”, ugyanakkor annak is örülök, ha egy rendező nagy szabadságot ad nekem. Emellett nem titok; a rendezéssel is kacérkodom. Így aztán különösen fontosnak tartom, hogy az alkotási folyamatban megszülető személyiségeket, az őket körülvevők is megerősítsék. Tehát, ha valaki Don Giovanni, akkor ne csak saját maga, hanem a többi szereplő is, úgy tekintsen rá, hogy Ő valóban Don Giovanni.

Ahhoz, hogy jól működjön a rendszer, elengedhetetlennek gondolom az összhang megteremtését is. Ha egy operaházban nincs egy jó casting igazgatóság, aki a szereplőket jó érzékkel tudja összeválogatni, akkor hiába az, ha az énekesek önmagukban kiválóak, nem biztos hogy jól tudnak egymással dolgozni,…tehát ha nem passzol se a hang, se a karakter, akkor nem lesz igazán jó az előadás. Egy színház sajátos arculatát az adja, hogy milyen művészeket rendel egymás mellé, hogy kikre építkezik, s hogy hogyan szervezi egésszé a stábot az előadás szerzőinek „megkövetelte”, hiteles elképzeléseinek a megvalósítására.

- Egy operaénekesnek mennyire szükséges a színészi játék? Önmagát mennyire érzi színésznek is az operaéneklés mellett?

- A kezdetekben színésznek készültem. Mai napig úgy mondanám, hogy színész-énekesnek tartom magam. Ha kívánja a szerep – mint jelen esetben- a komikus „bohóckodást”, akkor én ezt tudom hozni, és szívesen játszom is el. A mai világban fontos az, hogy a színpadon „megmozduljunk”, így a közönség jobban, könnyebben tud azonosulni az általunk megformált karakterrel. A múlt század vívmánya, hogy „megmozdítottuk” az operaénekeseket, ennek következtében az opera műfaja egyre jobban a színjátszás irányába is tolódott. Ráadásul napjainkban, a modern technika eszközei még inkább a látványt erősítik. Ilyen inspiráló közegben - ha engem úgy „mozgatnak meg”- hát én „akár lejátszom a csillagot is az égről!”

 

http://m.cdn.blog.hu/ku/kulturpart/image/2014-03-28/7932328/mester_viktoria_es_molnar_levente2.jpg

Rosina és Figaro: Mester Viktória és Molnár Levente A sevillai borbélyban (fotó: Csillag Pál)kulturpart.blog.hu

 

- A 24 éves Rossini 13 nap alatt írta meg a művet. Mint fiatal operaénekest hogyan érinti Rossini fiatal tehetsége? Itt most a fiatal tehetségen van a hangsúly.

- A zene világában sok tehetséges fiatal művésszel találkozhatunk. Mozart gyermekkorában, Rossini egész fiatalon már igen termékeny volt. Minekünk, fiatal operaénekeseknek kiváltképp szükséges, hogy fiatal, friss szellemünket folyamatosan kondícióban tartsuk. Hiszen ezen keresztül sokkal jobban tudunk azonosulni azokkal a karakterekkel, figurákkal, amelyeket a fiatal zeneszerzők a műveikbe belecsempésztek. Ehhez elengedhetetlen, - mint ahogy előbb is mondottam - a kimagasló színészi játék, illetve természetesen a lendületes hangi megformálás. Fantasztikus dolog érezni a próbák és fellépések során a zeneszerző fiatalságát, amely így örökéletű. Ha kétszáz év múlva fogják játszani A sevillai borbélyt - biztos vagyok benne -, hogy akkor is ugyanilyen hatással lesz a művészekre, és az emberekre egyaránt.

- Mikor énekelte ezt a szerepet először?

- Ezzel az operával öt-hat éve itt Münchenben, a Bayerische Staatsoperban debütáltam, mégpedig ugyanebben a rendezésben. A Covent Gardenben, valamint számos nagy operaházban, többek közt 2014-ben Zürichben is felléptem ebben. Sőt a zürichi közönség a jövőben többször is újra hallhat és láthat ebben a szerepben.

- Melyek a további kedvenc operái?

- Az én zenei ízlésem igen széleskörű. Mozarttól kezdve Wagnert, Strausst, de szokás ezt mondani, hogy a „nehezen emészthető” zenéket is szeretem. Mostanában, Wagnerért egyenesen rajongok, kivétel nélkül minden operája lehengerel. Szerencsémre jó pár művében már játszhattam. Természetesen azonban Verdit és Puccinit is nagyon szeretem. Összegzésként minden nagy zeneszerző előtt meghajolok, és amiket eddig énekeltem, azokba mindegyikbe szerelmes lettem. Ezek a szerelmek most már örökké tartanak.

- Ismeretes, hogy pártfogolja a fiatal tehetségeket. Ezt milyen formában, módon teszi?

- Meglátásom szerint elengedhetetlen, hogy közösségünk kiemelkedő fiatal tehetségeit felkaroljuk, támogassuk. Vigyék szét magyar jó hírünket, kultúránkat a világban. Úgy érzem, hogy mindezért őket nagyon speciálisan, alternatív módszerekkel kell pártfogolni. Például szívesen hozok össze tehetségeket mesterekkel, a felfedezettjeimet tanácsadással látom el, de énekórával, vagy akár angol nyelvkurzus financiális támogatásával is segítem őket. Ebben a világban mindenkit egyéni módon, személyre szabottan célszerű támogatni. Van több ügynökségem is, amelyeken keresztül a szakmai „pályára állítást” egyengetem. Tehát nagyon szívesen vagyok egyfajta közvetítő, valamint szakmai menedzser.

- Ezek mellett gondolkodik intézményesített keretek létrehozásában is?

- Mindenképpen. 2015-ben egy Egyesületet indítottunk el az úton, ARTSTART4U néven. Hozzám hasonló szellemiséget képviselő, 5-6 országból – többek között Svájcból, Németországból, Szingapúrból - érkező mecénásokkal. Mivel még igen az elején vagyunk, folyamatosan próbálunk szponzorokat is keresni, hogy minél jobban támogathassuk a tehetségek önmegvalósítási szándékait, lehetőségeit. Szeretnénk Budapesten egy saját székhellyel rendelkező bázist, ahol a művészvilág bármikor otthon érezheti magát. Jelen helyzetben sajnos nagyon sok tehetség elkallódik, vagy „plafonizálódik”, azaz nem tud tovább fejlődni. Arra gondoltam, hogy ez az intézmény hasonló lenne, mint a Juilliard School Amerikában, csak a magyaroknak, a magyarokért, és főleg a Kárpát-medencére koncentrálva. A célom, hogy Magyarországon egy olyan nemzetközi magot hozzunk létre, melyben a magyarok mind szakmailag, mind nyelvileg fel tudnak készülni a nemzetközi színvonalra, színpadokra. Úgy érzem, hogy mi magyarok, mind földrajzilag, mind a tehetségek és az ő fejlődésüket szolgáló tanárok, mesterek, korrepetitorok szempontjából is olyan jó helyen állunk, hogy akár egy világraszóló tehetségcentrumot is életre tudnánk hívni.

- Az ARTSTART4U fel tud mutatni már eredményt is?

- Természetesen. Egyesületünk első tehetség támogató ötlete az volt, hogy elvitte a Virtuózokat Erdélybe egy három állomásos koncertkörútra. Valamint ezzel párhuzamosan egy tehetségkutatót is szervezett, ahonnan a harminckét jelentkezőből harminckét ember „továbbjutott”, azaz velük már hosszabb távú együttműködésben gondolkodunk. Komoly koncertbevételt tudhatunk már magunkénak, amelyet teljes mértékben jótékonyságra ajánlottunk fel, Böjte Csaba Szent Ferenc Alapítványának. A jövőben is arra törekszünk, hogy felhasználhassuk a kultúrát- eszközként a jótettekre és a tehetség szolgálatára. Azt még szeretném hozzátenni, hogy ebben azért pont most teszem a dolgomat, mert most vagyok fiatal, most van energiám, nem várhatok addig, amikor már megvalósítottam magam. Természetesen közben én is megvalósulok, de sokkal jobb az, ha még rajtam kívül többen is ugyanezt velem együtt érhetik el. Sikeresebb lesz a nemzetünk, ha nem egy Molnár Leventét, hanem több hasonló kvalitású művészt tudhat magáénak a magyar kultúra.

Nem konkurálok folyamatosan, szívesen segítek másoknak, másokon. Azt gondolom, hogy így kell gondolkodnunk ahhoz, hogy komoly kulturális pontja legyünk a világnak.

 

Erdősi-Boda Katinka

 

 



* Kiemelkedő zenei előadóművészeti tevékenysége elismeréseként 2016. március 15-én Liszt Ferenc-díjban részesült Molnár Levente, a Magyar Állami Operaház operaénekese.