MÁRTON ATTILA
HIVATÁSOS
JAZZRAJONGÓ
E L Ő S Z Ó
Szokás úgy kezdeni, hogy „már apró gyermekkorban...” Nálam ez tényleg így történt: legfeljebb három-négyéves lehettem, amikor – a családi krónikák szerint – lelkesen raktam az újságokat az ágyam alá, azzal a szándékkal, hogy „mindezt elolvasom, ha iskolás leszek…” Nem könnyű időszak következett: én 1946-ban voltam első elemista. Érdekes, hogy a grafománia is igen korán jelentkezett: nemcsak a Pajtás újságnak és Miska bácsinak írtam a Rádióba, de minden létező rejtvényt beküldtem, amivel például a Tamás bátya kunyhója című regényt nyertem el. Ez már kicsit a jazz felé mutatott, tekintettel arra, hogy Harriet Beecher Stowe regénye az amerikai rabszolgák szomorú sorsát tárgyalta. Kisiskolás voltam, amikor hazánk vendége volt Paul Robeson, akinek legnépszerűbb dala, az „Ol’ Man River” (Zúg a folyó, a Mississippi), ugyan nem volt néger spirituálé, mint a Szabad Nép vélte, hanem Jerome Kern szerzeménye a „Show Boat” című musicalből, de abban a modorban íródott, és valóban az amerikai feketék elnyomatásáról szólt.
Aztán az újságírás is megkísértett, kisebb-nagyobb iskolai és nyári élményekről számoltam be a miskolci Észak-Magyarország c. napilap olvasóinak. Nagyon büszke voltam arra, hogy általános iskolásként egy igazi újság külső tudósítója lehettem, és a lap értekezleteire is meghívtak.
A jazzel persze korán megismerkedtem, mivel a háború után még évekig lehetett zenés amerikai filmeket látni, a rádióból pedig dőlt a swing. Persze, ehhez kellett egy jó „világvevő” készülék, meg antenna, de ebben én mester voltam.
Levelezésem a forradalom után indult be, mivel néhány hónapig angolt tanulhattunk a gimnáziumban, majd én ezt magánúton is folytattam. A jazzlemezek pedig a sok magyar disszidens jóvoltából beszivárogtak, meg cserepartnereket is küldtek. A rádióban pedig 1955-től lehetett az Amerika Hangja hullámhosszán hallgatni Willis Conover Music USA adásait. Zeneileg ezen nőtt fel egész Kelet-Európa jazzkedvelő tábora, beleértve az amatőr- és profi-zenészeket is. Nagyon érdekelt a jazz „background”-ja is, ezért meglehetős tájékozottságra tettem szert a vonatkozó – elsősorban idegen nyelvű – szakirodalom beszerzése révén.
Levelező partnereim mellett számos hanglemez-cégnek, könyvkiadónak is írtam, amelyek sokszor nagylelkű adományokkal segítettek, olykor az Amerikai Nagykövetség bevonásával, persze ez többnyire kiváltotta a hatóságok rosszallását.
A hazai sajtóban alig-alig jelentek meg jazzel foglalkozó írások, azok is hivatásos újságírók tollából. Ezek sokszor hemzsegtek a hibáktól, vaskos tévedésektől, de ezzel mit sem törődtünk, mert az amerikai, angol és francia jazzszaklapokat olvastuk rongyosra. Jellemző, hogy első írásaim is a kanadai Coda c. jazzfolyóiratban jelentek meg 1969-70-ben. Magyar nyelven először csak 1972-ben a Magyar Ifjúság hasábjain publikáltam egy hosszú, két részes cikket Louis Armstrongról. Sokszor írtam a Jazzhíradó-ba is, ami a Benkó Dixieland klub lapja volt, de dicséretére legyen mondva, hogy egyáltalán nem csak a dixielanddel foglalkozó cikkeket jelentette meg.
Jazzlap változatlanul nem létezett hazánkban, egészen 1980-ig, amikor a Zeneművészek Szövetsége elindította az igen szerény terjedelmű Jazz című szaklapot, ami évente mindössze háromszor(!) jelent meg. Az első igazi jazzfolyóirat a sajnálatosan rövidéletű MaJazz volt, Maloschik Róbertnek, a Magyar Rádió jazz szerkesztőjének irányításával, ennek mindvégig munkatársa voltam.
A 90-es évek közepétől indult a Gramofon című folyóirat, amelynek munkájában a mai napig részt veszek. Elsősorban CD-kritikáim jelennek meg, de megemlékezéseket és más jazztémájú cikkeket is publikáltam ebben a lapban is.
A Magyar Demokratának csaknem tíz éve vagyok külső munkatársa. Szinte minden számban jelenik meg CD-recenzióm, de itt – lévén hetilap – még nagyobb gyakorisággal van módom jazztémájú cikkeket, olykor interjút is közölni.
Írásaim többnyire a hazai jazz képviselőivel, vagy a külföldi karriert befutott magyar származású művészekkel foglalkoznak, igazolva azt, hogy mi ebben a műfajban is a zenei világ élvonalába tartozunk. Büszke vagyok arra, hogy a Gramofonban közölt kritikáim alapján nyerte el „Az év jazzlemeze” díjat 2007-ben Tóth Viktor „Climbing with Mountains”, majd 2012-ben Dresch Mihály „Fuhun” című albuma. A „hivatásos jazzrajongó” státuszból adódóan számos hazai (és olykor külföldi) jazz-zenésszel kerültem szorosabb ismeretségbe, sőt barátságba. Ezeket életem nagy élményei között tarthatom számon.
Évtizedek óta vagyok a XII. kerület lakója. A Hegyvidék című lapba az utóbbi öt évben sokszor írtam közvetlen környezetem jazz életéről, hiszen a MOM Kulturális Központ, a svábhegyi Jókai klub, a Budapest Kongresszusi Központ, a városmajori Barabás villa és a Ráth György utcai Nyitott Műhely számos jazzesemény színhelye volt és lesz a jövőben is. Természetesen ezek nem „szakmai” cikkek, hanem a legszélesebb olvasótábornak szólnak. (A Cziffra Fesztivállal foglakozó írásaim két okból kerültek be a kötetbe. Egyrészt Cziffra György remek jazz-muzsikus is volt, másrészt pedig e kötet megjelenésekor a róla elnevezett fesztiválnak jövő évi folytatása már biztosnak mondható!)
Kerületünk díszpolgára, a három éve elhunyt Kossuth-díjas zongorista-zeneszerző, Vukán György, régi kedves barátom volt, aki sokoldalú tevékenységével kiérdemelte, hogy külön fejezetben adjak közre egy kis ízelítőt róla szóló írásaimból.
A hazai jazzélet nagy eseményei voltak az Erkel-színházi jazzkoncertek. Elsősorban ezekről írott beszámolóim kaptak helyet a „Világsztárok Magyarországon – és külföldön” c. fejezetben. Utóbbiak között néhány olyanról is beszámolok, amelyeken a nagyvilágban való jártamban-keltemben véletlenül vagy készakarva sikerült részt vennem.
Az általam készített interjúk között megtalálhatóak a hazai jazz néhány ismert képviselőjével és egy-két – jazztörténeti fontosságú – amerikai személyiséggel folytatott beszélgetéseim. Ezek egyike – éppen a szűk publikálási lehetőségek okán – csak most kerül nyilvánosságra először.
Természetesen a hanghordozókon mindenki által megszerezhető „konzerv-zenére” vonatkozó írásaim jelentek meg a legnagyobb számban. A korábban említett lapok mellett az egyik legnagyobb hanglemezkiadó és -forgalmazó, az EMI újdonságait bemutató periodikákban számos lemezismertetőt, kritikát publikáltam az ezredforduló utáni évtizedben. A Hangjegyzet c. kiadványban a jazztörténet legfontosabb független kiadójának, a Blue Note-nak újra kiadott lemezeiről volt mód terjedelmesebb cikkeket megjelentetni. Ezeket az úgynevezett „Rudy Van Gelder Edition” sorozatban adták ki. (Van Gelder, aki igazán „nagy idők tanúja” volt, nemrég hunyt el 91 éves korában. Felügyelete mellett újították fel a legkorszerűbb technikával a korszakalkotó fontosságú lemezeket a nevét viselő sorozat számára.)
A Gramofon és a Magyar Demokrata – a terjedelmi megfontolások kényszerében – csak meghatározott, rövid terjedelemben tudtak lemezkritikákat, recenziókat fogadni. E két lapban összességében több száz írásom jelent meg, ezeknek azonban valóban csak töredéke kaphatott helyet ebben a kötetben.
A jazzel kapcsolatban természetesen nem csak koncertekről és lemezekről írtam, de nagyon érdekelt a műfaj háttér-irodalma és a társművészetekhez való kapcsolódása is. Elsősorban jazzvonatkozású könyvekről és fotókiállításokról jelentek meg írásaim, ezekből is tallóztam.
Végül szeretnék köszönetet mondani mindenekelőtt Pokorni Zoltán polgármester úrnak és a Hegyvidéki Önkormányzat munkatársainak, Gonda Attilának és Páhi Ritának, hogy lehetővé tették ennek a kötetnek megjelenését. Ugyancsak köszönettel tartozom az írásaim másodközléséhez történő szíves hozzájárulásáért: Retkes Attilának, a Gramofon főszerkesztőjének és a könyvet kiadó Gramofon Könyvek vezetőjének; Bencsik Andrásnak, a Magyar Demokrata főszerkesztőjének, Dr. Schillinger Erzsébetnek, a Hegyvidék főszerkesztőjének, Maloschik Róbertnek, az egykori MaJazz folyóirat és a JazzMa.hu internetes honlap főszerkesztőjének és a Hangjegyzet című EMI-kiadvány szerkesztőjének, Mesterházi Gábornak.
S habár sok mindent megtudhatott rólam és erről a munkáról is az olvasó ebből a bevezető írásból, ha még érdekelné a szerző rövid élettörténete is, akkor a tavaly megjelent interjúból a kötet végén még további információkhoz is hozzájuthat velem kapcsolatban.
Jó
szórakozást, kellemes időtöltést kíván minden olvasónak:
Márton
Attila
A szerző
Budapest, Hegyvidék, 2016. október 23.
***
„Nincs
annál felemelőbb, mint amikor a dobok mögül irányíthatom a zenekart”
JAZZAKADÉMIA
Több
mint félévszázados pálya áll mögötte, amelynek során megélte a műfaj
minden stílusváltását és hangszere szerepkörének drámai változását. Hosszú út
vezetett a Rákfogótól Szabados György free együtteséig, a progresszív
jazz-rocktól a hard-bopig, miközben partnerei voltak a hazai és nemzetközi
jazzvilág kiemelkedő képviselői. A hazai jazzdobosok doyenje,
Kőszegi Imre a hetekben lett hetvenéves.
-
Évtizedek óta ismerjük egymást, de azt soha nem kérdeztem meg, hogy miért
lettél jazz-zenész, pláne dobos?
-
Bár nem zenész családból származom, szüleim szerették a muzsikát, és már
ötévesen zongoratanulásra fogtak. Én azonban inkább doboltam, minden
létező zajkeltő eszközt igénybe véve. Így aztán felfigyeltem az 50-es
évek végén megújuló hazai jazzéletre és persze még inkább a rock indulására. Ki
emlékszik ma már például a Mediterrán együttesre, amelyben 1962-ben a két
Szörényi fivér mellett Bajtala János zongorázott, Ráduly Misi szaxofonozott és
én doboltam. Persze, mint afféle „mindenevő” ezzel egyidőben a
legendás Dália-korszakban egyre inkább a jazz mellett köteleztem el magam,
pedig ekkor indult el igazán a hazai progressziv rock korszaka, ami éppolyan
nagy neveket termelt ki a maga területén, mint a jazz.
-
Azonnal a „mélyvízbe” kerültél, azaz húszévesen a hatalom által is elfogadott
Pege Aladár kvartettjének dobosa lettél, amelyben Lakatos „Ablakos” Dezső
szaxofonozott és Csík Guszti zongorázott.
-
Így igaz. Ráadásul Pege Ali sokat szerepelt külföldön, sőt
lehetőséget kapott nyugati „vendéglátózásra” is. Ily módon éveket
töltöttem vele a német nyelvterületen, és a munka mellett lehetőségem volt
világhírű jazz-zenészeket meghallgatni, sőt kapcsolatba kerülni
velük. Puszta felsorolásuk is egy Ki kicsoda a jazzben kötet lehetne, mert
abban az időben fekete amerikai zenészek tucatjai tűntek fel német
jazzklubokban és -fesztiválokon. Rendkívül barátságos emberek voltak, és így
alkalmam volt játszani, sőt olykor lemezfelvételeket is készíteni velük.
Csak egy példa a sok közül, igaz ez már később történt: német stúdióban
készítettünk egy nagylemezt a Red Richards-George Kelly szextettel. Az együttes
fúvósszólistája a legnagyobb élő New Orleans-i jazztrombitás Doc Cheatham
volt… Nem kis büszkeséggel játszottam velük egyetlen fiatal európai zenészként.
Bámultam fegyelmezettségüket, pontosságukat, igényességüket, sokat tanultam
tőlük, és ők is elfogadtak.
-
Nem kísértett meg, hogy kinn maradva nagyobb karrier várna rád?
-
Nyilván felvetődött bennem is ez a gondolat, de – kerülve a pátoszt – csak
azt tudom mondani, hogy én mindig hazavágytam. Sokszor még azt a pár napot sem
töltöttem külföldön, ami egy-egy fellépés után belefért volna a „keretbe”. Volt
úgy, hogy Athénből egyhuzamban hazakocsiztam, Münchenből ez
rendszeresen megtörtént. Siettem haza, mert – ahogy mondani szoktuk a régi szép
időkben – „Pest az Pest”. Itt ismernek és szeretnek, és ez mindennél
fontosabb.
-
Viszont sok mindent hasznosítani tudtál a kinti tapasztalatokból, pláne hogy
mindig valamilyen különleges formáción, hangszerelésen törted a fejed, amit
rendre meg is valósítottál.
-
Persze, hiszen az elzártság miatt itthon nem ismerték a legújabb trendeket, a
lemezekhez, kottákhoz, de akár a minőségi hangszerekhez való hozzájutás is
probléma volt. Én aztán belevetettem magam az akkor divatos jazz-rock
irányzatba is. A legendás Rákfogó együttes a hetvenes évek elején a Syrius
mellett a legfontosabb progresszív zenekar volt. Sok zenész megfordult benne,
az alap a Babos-Szakcsi-Kőszegi hármas volt, játszott velünk még Kathy
Horváth Lajos hegedűn és Lakatos „Bögöly” Béla basszusgitáron, de sokszor
elcsábítottuk a Syrius két sztárzenészét Ráduly Misit és Orszáczky Jackie-t is.
A hetvenes évek közepén aztán létrehoztam a Kőszegi Rhythm&Brass
együttest, amelyben két, olykor három fúvós – egy trombita és két szaxofon –
játszott, és velem együtt három ütős volt, ami nemcsak akkor, de azóta is
rendkívül ritka formációnak számít.
-
Már ekkoriban feltűnt, hogy mennyire felkaroltad a fiatal zenészeket és
hihetetlenül jó szimatod volt arra, hogy olyanokat foglalkoztass, akik
később „saját jogon” is nagy nevek lettek.
-
Valóban, sokszor mondták, hogy nálam játszani felért egy jazzakadémiával.
Amerikában ilyen volt Art Blakey Jazz Messengers együttese. Például a hetvenes
években – éppen a Rhythm&Brass-ben – olyan későbbi „nagy nevek”
játszottak, mint Németh Jancsi, Dés Laci, Dresch Misi, Tűzkő Csaba
vagy Tony Lakatos. Ezt a jó szokásomat máig is megtartottam, mert
elmondhatom, hogy az utóbbi években én „fedeztem fel” a kiváló veszprémi
zongoristát, Rozsnyói Pétert, vagy legutóbb a vibrafonos Szaniszló Richárdot
Gödöllőről.
-
Saját együtteseid mellett dobosként számtalan hazai zenekarban játszottál
rövidebb-hosszabb ideig.
-
Ez így van. Vukán Gyurival való együttműködésem évtizedekig tartott, mind
a Super Trió nevű hármasban, mind pedig a Creative Art Ensemble
együttesében, de pl. a Take Four kvartett csak néhány CD felvételére állt
össze. A névsor magáért beszél: Tomsits Rudolf, Babos Gyuszi, Pege Ali és
jómagam. Annak bizonyítására, hogy a hazai dallamvilág abszolút
egyenértékű a nagy amerikai daloskönyv örökzöldjeivel, ez a szupergroup,
ahogyan a zenei sajtó nevezte, elkészítette a Cole Porter-standardek magyar
megfelelőjét, a Csárdáskirálynő jazzadaptációját. Elmondhatom, hogy
élvezetes jazzlemezzé varázsoltuk az operett fülbemászó melódiáit, biztosan még
Kálmán Imrének is tetszene. De pályám egyik kiemelkedő szakasza volt a
kortárs zene irányába mutató Szabados Györggyel való együttműködésem is.
Büszke vagyok arra, hogy a híres Esküvő című albumon én lehettem a
kvartett dobosa. A tragikus körülmények között elhunyt Vajda Sándor
bőgőzött és a ma is aktív Kathy Horváth Lajos hegedült. A
világhírnévre szert tett magyar származású jazzikonok hazalátogatása alkalmával
is mindig engem hívtak kísérőül, így felejthetetlen emlékeim között
őrzöm Szabó Gábor két itthoni fellépését. A nagybeteg Zoller Attila utolsó
kívánsága pedig az volt, hogy itthon búcsúzhasson el a közönségtől. A
koncertre a Márványteremben került sor – Attila halála előtt mindössze két
hónappal. Szakcsi, Pege és én magam kísértük…
-
Az egyik legfontosabb együttesed pedig egy nemzetközi kvartett-felállás volt.
-
Valóban, Németországban nagylemez is készült velünk. Ebben a kvartettben a
közismert lengyel szaxofonos, Zbigniew Namyslowski volt a fúvósszólista, az amerikai
Jack Gregg bőgőzött, Gárdonyi Laci zongorázott – aki nem mellesleg ma
a világ legismertebb jazz főiskolájának, a bostoni Berklee-nek
tanszékvezetője. De Oláh Kálmán zongorista és Egri János bőgős
társaságában létező trió formációm is sikerrel szerepelt nemzetközi
viszonylatban is. A hazai zenei élet egyik legnagyobb alakjával, a
Kossuth-díjas Szakcsi Lakatos Bélával való együttműködésem számbavétele
pedig végtelen hosszú lenne, még duólemezt is készítettünk, amelynek címe
önmagáért beszél: Journey in Time, azaz Időutazás… Szívesen emlékszem az
1998-ban, egy koncerten rögzített Power of Soul c. albumomra is, amelyen két
tenorost: a hazalátogató Tony Lakatost és Dresch Misit hallhatjuk, a
bőgős posztjára pedig sikerült a világhírű amerikai muzsikust, Marc
Abramsot meghívni. Ami a lemezfelvételeimet illeti, egyébként sosem
„leltároztam”, de a szakértők véleménye szerint meghaladja a másfél százat
azon albumok száma, amelyeken közreműködtem. Nem csoda, hiszen ki
emlékszik már például arra, hogy a Neoton első lemezén is én doboltam.
-
Híres vagy jó humorodról, optimista életszemléletedről, kifogyhatatlan
történeteidről. Zenészektől hallottam a következő
„aranyköpésedet”: „Szeretem a halakat. Mindig csendben vannak, és ha úgy
alakul, még meg is lehet enni őket…”
-
Akkor most egy ilyet kellene megosztanom a közönséggel? Nos, a 80 felé járó
Teddy Wilson, aki hosszú ideig Benny Goodman zongoristája volt, egyedül járta a
világot, mindenütt koncertezett a helyi jazz zenészek kíséretére bízva magát.
Nagykanizsán és az Erkel Színházban Berkes Balázs és jómagam kísértük, és
persze minden módon segítettük az öregurat. A próbán csak annyi instrukciót
adott nekem, hogy „no Tony Williams”. Ezzel arra célzott, hogy a
legkonzervatívabb játékmódot igényli. Egyébként a hazai gyártású Cavington
olyan mesés hatást gyakorolt memóriájának felfrissítésére, hogy tekintélyes
mennyiséget cipelt haza belőle.
-A
magyar jazzélet fellendítése, a műfaj elismertetése érdekében is minden
lehetőséget megragadtál.
-
Hát igen, sok mindent elvállaltam és igyekeztem a lehető legjobban
elvégezni. Évekig voltam a Magyar Jazz Szövetség elnöke. Természetesen
igyekeztem átadni tudásomat is a következő generációknak, sokfelé
tanítottam, ebből 18 éven át a jazz-tanszakon, de természetesen számos magántanítvánnyal
is bajlódtam. Nálam tanult például Németh Feri, aki ma New York egyik
legkeresettebb dobosa, de említhetem például Tiba Sándort, Borlai Gergőt,
Kőfalvy Csabát és Sárvári Kovács Zsoltot is.
-
Jelenlegi együttesed is szervesen illeszkedik a korábbiak sorába.
-
Ha arra gondolsz, hogy most is vannak fiatalok a bandában, akkor eltaláltad,
hiszen a rendkívül tehetséges ifjú trombitás Pecze Balázs az egyik szólista, a
másik pedig a már említett vibrafonos Szaniszló Ricsi. A többiek régi barátaim,
jazzveteránok: Horányi Sanyi gitáron és Vasvári Pali bőgőn ill.
basszusgitáron. Persze, motorként ott vagyok én. Ez a Kőszegi New5, amely
meglehetős sikerrel mutatkozott be az utóbbi két évben minden fellépésén a
fővárosban és több vidéki színhelyen, pl. az idei VeszprémFest-en is. A
jövőben egy különleges hangszer-összeállítással akarom bővíteni a
csapatot, még tubás is lenne, és biztos vagyok benne, hogy kellemes meglepetés
lesz a jazzrajongók számára.
-
Számos kitüntetéssel ismerték el több mint fél évszázados munkádat. Jó
kedélyedet és remek humorodat mindvégig megőrizted. Elégedett ember vagy?
-
Igen, úgy érzem, hogy azért hivatalos megbecsülésben is volt részem, de ezeket
sem „leltározom” hiszen mindenekelőtt a szakma elismerése és a közönség
szeretete az, ami a legfontosabb. Nincs annál felemelőbb érzés, mint
amikor a dobok mögül irányíthatom a zenekart, olykor saját kompozícióimat,
saját hangszereléseimet játszhatom, és érzem a közönség felém áradó szeretetét.
Ez az, amit semmiért nem cserélnék el.
NÉVJEGY
-1944.
december 6-án született Budapesten. Ötéves korától tanult zenét, először
zongorázott, majd a dobot választotta és az OSZK szúdióban, valamint az
NSZK-ban folytatta tanulmányait.
-1964-től
Pege Aladár együttesében játszott, éveket töltöttek német nyelvterületen,
szerepelt koncerteken, fesztiválokon.
-A
70-es évektől vezette saját zenekarait, amelyek különleges
hangszer-összeállításaikkal tűntek ki.
-A
Magyar Jazz Szövetség elnöke volt, és 18 évig oktatott a jazzakadémián.
Tanítványai között nemzetközi hírű jazzdobosok vannak.
-Kitüntetései:
Lyra-díj, eMeRTon-díj, a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje, Liszt
Ferenc-díj, Szabó Gábor-díj.
(Magyar
Demokrata, 2014. december 17.)
***
Fél évszázada
tűnt fel a magyar jazzvilágban egy lelkes ember, aki ugyan nem zenész, de
arról híres, hogy minden jazzmuzsikust jól ismer, minden koncerten ott van, övé
az ország egyik legnagyobb jazzlemez- és könyvgyűjteménye, és az elmúlt
évtizedek alatt alighanem ő írta a legtöbb jazztémájú újságcikket. Márton
Attila munkássága ékesen bizonyítja, hogy egy sokoldalú, széles látókörű
ember számára milyen sokat jelent a zene szeretete. Nem véletlen hát, hogy
„hivatásos jazzrajongónak” nevezi őt a szakma. Nagy öröm számomra, hogy
egy ilyen kitűnő ember hosszú évtizedek óta legközelebbi barátaim
közé tartozik.
Deseő Csaba
Zenéről
írni merész vállalkozás, ami komoly felelősséggel jár. Sokszor még a hivatásos
újságírók is felületes, olykor dilettáns írásokkal próbálják meg a
szakszerűség látszatát kelteni. Kedves régi ismerősöm, Márton Attila
jazz-szakíró nem ezek közé tartozik.
Érti és értékeli a zenészeket, melegszívű, soha nem bántó kritikái,
megállapításai komoly szaktudásról tanúskodnak. Fáradhatatlanul dolgozik azon,
hogy a jazzmuzsikát népszerűsítse, a zene világát emberközelbe hozza. Több
évtizedes munkásságából kapunk ízelítőt ebben az érdekes, olvasmányos
kötetben.
Dudás Lajos
Márton Attila
személyében különleges egyéniséget ismertem meg, akinek nemcsak emberi
tulajdonságai voltak rám nagy hatással, de imponáló szakmai hozzáértése is.
Tudós ember, akinek neve jazz-szakírói tevékenysége miatt lett közismert. Évtizedek
alatt hatalmas gyűjteményre és rendkívüli ismeretanyagra tett szert, amit
írásaiban készségesen oszt meg olvasóival. Meggyőződésem, hogy
jelentős mértékben járult hozzá a magyar nyelvű jazzirodalomhoz.
Őszintén mondom: szerencsésnek érzem magam, hogy megismerhettem és gyakori
találkozásainkon élvezhetem a társaságát.
Tommy Vig