http://bartokworldcompetition.hu/bartok-theme/images/bartok_logo_hu.png

 

A 2016-os Bartók-év záróakkordjaként indítja útjára a Zeneakadémia a Bartók Világverseny és Fesztivált, melyre első alkalommal hegedű kategóriában, 2017 szeptemberében kerül sor. A versenyre minden 30 év alatti hegedűs jelentkezhet, a határidő 2017. március 26.

 

A zenei versenyek a nemzetközi zenei élet meghatározó eseményei, a fiatal tehetségek szakmai fejlődésének, ismertté válásának, a koncertéletbe történő bekapcsolódásának legfontosabb katalizátorai, de a nemzetközi versenyeken kulturális hidak is épülhetnek – hangzott el a Bartók Világverseny és Fesztivál beharangozó sajtótájékoztatóján, 2016. december 6-án a Zeneakadémia Solti Termében. A legrangosabb nemzetközi zenei versenyek elitjéhez csatlakozó megmérettetés nem csupán kétévente más kategóriában meghirdetett hangszeres seregszemle kíván lenni: a tervek szerint Bartók életműve köré fölépülő zeneszerzőversennyel, zenetudományi szimpóziummal, és a nagyközönséget megszólító programokkal egészül ki világra szóló fesztivállá.

 

Dr. Hoppál Péter köszöntő beszédében úgy fogalmazott, hogy a Bartók-év méltó kódája lesz a 2017 szeptemberére tervezett Bartók Világverseny és Fesztivál. A kultúráért felelős államtitkár elmondta, az első alkalommal most meghirdetett rendezvényt a kormány 160 millió forinttal támogatja, és már folyamatban van a verseny hosszú távú jövőjére vonatkozó fenntartói döntés. Hoppál Péter beszéde végén gratulált a Zeneakadémiának, hogy a magasan pozícionált nemzetközi versenyek rendszerese megrendezése által emeli Magyarország kulturális presztízsét és vonzását, valamint hozzájárul a kulturális turizmus és a magyarországi kultúrafogyasztás fejlődéséhez.

 

Dr. Vigh Andrea úgy fogalmazott: „Bartók itt van otthon.” Bartók zenéje univerzális, jelentősége globális, mégis, Magyarországhoz köti anyanyelve és a zenei gyökerek, a Zeneakadémiának pedig – Bartók egykori otthonaként – kötelessége az életművet ápolni, Bartók zenéjének jelentését és jelentőségét világszinten elmélyíteni. A Zeneakadémia rektora kiemelte, hogy a Bartók Világverseny és Fesztivál komplexitásával is el kíván térni más megmérettetésektől.

 

 A Bartók Világverseny és Fesztivál ötletgazdája dr. Vigh Andrea. A verseny szakmai koncepcióját a rektor művészeti irányításával a Zeneakadémia vezetősége dolgozta ki, az első, hegedűsök számára kiírt verseny anyagát pedig az intézmény legkiválóbb hegedű-professzorai állították össze. A formátum fejlesztéséért, a verseny kreatív koncepciójának, arculatának, kiadvány- és marketingeszköz-portfóliójának megalkotásáért, a teljes körű kommunikációs stratégia kidolgozásáért és megvalósításáért Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója felel, míg a szervezési feladatokat és a verseny-projekt lebonyolítását Csonka András programigazgató vezeti. A Bartók Világverseny és Fesztivált Magyarország kormányának döntése alapján az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásából rendezi a Zeneakadémia.

 

A Zeneakadémia a Bartók-év keretében nemzetközi programsorozatot is szervez. Az intézmény szerteágazó nemzetközi kapcsolatrendszerére építő, a Külgazdasági és Külügyminisztérium, illetve az adott ország nagykövetségének és magyar kulturális intézetének szervezésében megvalósuló sorozat keretében tizenöt külföldi helyszínen állítja a Zeneakadémia Bartók Bélát a figyelem középpontjába. A programsorozat különlegességét az adja, hogy a Zeneakadémia tanárai és diákjai Európa kiemelkedő zenei felsőoktatási intézményeivel együtt ünneplik a nagyhatású zeneszerzőt, az életműhöz méltón a legváltozatosabb formákban, egyúttal alkalmat biztosítva újabb jelentős kulturális és oktatási együttműködések előkészítésére. A sorozat tervéről és állomásairól ide kattintva lehet bővebben olvasni.

 

Nemzetközi Hegedűverseny 2017

Az első alkalommal 2017. szeptember 10–17. között megrendezendő Bartók Világverseny és Fesztivált hegedű kategóriában hirdeti meg a Zeneakadémia. A sajtótájékoztató keretében Csonka András bejelentette, hogy december 6-tól lehet jelentkezni a 2017-es hegedűversenyre, majd ismertette a megmérettetés fordulóit, zsűrijét, díjait és repertoárját.

 

Szabó Stein Imre tájékoztatója (Fotó: Zeneakadémia / Fazekas István)

 

A több mint 40.000 Euró összdíjazású nemzetközi hegedűverseny öt fordulója során Bartók reprezentatív hegedűművei szólalnak meg. Az első, virtuális válogató forduló a verseny honlapján keresztül beküldött videók alapján zajlik, majd a Zeneakadémián megrendezendő őszi élő fordulók során elsőként a jelentkezők Bartók 1. vagy 2. rapszódiájának egy tételét, illetve Bach hegedű szóló-szonátáinak vagy partitáinak egy tételét adják elő. A középdöntőben Bartók hegedűszonátáiból, illetve a hegedűirodalom legjelentősebb szonátáiból és egy virtuóz darabból összeállított 30 perces programmal mérik össze tudásukat a versenyzők. A döntőbe továbbjutó hat versenyző egy-egy Mozart-hegedűversenyt ad elő, s a helyezésekről végül a finálé dönt, melyben Bartók, Beethoven, Brahms vagy Csajkovszkij versenyművét szólaltatja meg a három legjobbnak ítélt versenyző a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának közreműködésével, Kovács János vezényletével.

 

A zsűri munkájában magyar részről Szabadi Vilmos, Kelemen Barnabás és Baráti Kristóf vesznek részt, mellettük olyan kiváló külföldi hegedűművészek és professzorok fogadták el a Zeneakadémia meghívását, mint Salvatore Accardo, Quian Zhou, Ivan Zenaty, Krzysztof Wegrzyn, Joel Smirnoff és Takashi Shimizu.

 

A versenyre minden 30 év alatti hegedűs jelentkezhet három videórészlet feltöltésével. A jelentkezési határidő 2017. március 26, de a február 15-ig jelentkezők 50% kedvezményre jogosultak a regisztrációs díjból, amennyiben továbbjutnak az őszi élő fordulókba (a 200 eurós díjat csak a továbbjutóknak kell megfizetniük.) A Bartók Világverseny és Fesztivál – Nemzetközi Hegedűverseny 2017 pontos repertoárlistája, minden további információja és az online jelentkezési űrlap megtalálható a verseny már elérhető honlapján, a bartokworldcompetition.hu oldalon.

 

Zenetudományi konferencia, zeneszerzőverseny és fesztiválprogramok

A Bartók Világverseny és Fesztivál több mint zenei verseny: tudományos seregszemle és a széles közönséget megszólító fesztivál is kíván lenni. A hangszeres kategóriák versenyei mellett kétévente tudományos konferenciára kerül sor a Bartók-archívumnak is otthont adó MTA Zenetudományi Intézetben. Dr. Richter Pál, a Zenetudományi Intézet igazgatója elmondta, a szimpóziumok minden alkalommal úgy közelítik meg Bartók életművét, hogy az adott tematika (2017-ben: Bartók és a hegedű) a legújabb hazai és nemzetközi kutatások fénytörésében mutatkozzon meg. Mindez lehetőséget teremt arra, hogy Bartók nemcsak az előadói, hanem a zenetudományos életben is folyamatosan napirenden szerepeljen.

 

A Bartók Világverseny és Fesztivál megálmodói azzal is tisztában vannak, hogy Bartók zenéje sokak számára még ma is túl idegen. A versenyek köré szerveződő fesztiválprogramok célja nem más, mint hogy családi koncertek, ismeretterjesztő előadások, játékok, filmek és a széles közönségrétegeket mozgósító kommunikáció segítségével ezt a szakadékot áthidalja, és Bartók „rejtőzködő” alakját közelről mutassa meg.

 

A Bartók Világverseny és Fesztivál a hosszú távú vízió szerint ötéves ciklusban, a Bartók-életmű legjellemzőbb vonulataira: a zongora-, hegedű- és kamarazenére, valamint a zeneszerzésre épülve teljesedik ki. Az egyes hangszeres versenyek kétévente kerülnek megrendezésre, a köztes években pedig zeneszerzőverseny kezdődik, mely mindig a következő hangszeres kategóriához kapcsolódik (a későbbiekben népzenei seregszemlével bővülhet tovább a merítés). Ez a kivételes szerkezet egyszerre alkalmas arra, hogy a felnövekvő zenészgeneráció legjobb hangszereseinek figyelmét Bartók műveire irányítsa, s hogy fiatal zeneszerzőket új, Bartók szellemében íródó művek létrehozására inspirálja.

 

Arculatalkotástól a meghirdetésig

Mint a sajtótájékoztatót levezető Szabó Stein Imre rámutatott, a Zeneakadémia célja nem kevesebb, mint hogy a legrangosabb nemzetközi zenei versenyek élmezőnyébe – a moszkvai Csajkovszkij-verseny, a brüsszeli Erzsébet Királyné verseny, vagy a müncheni ARD verseny mellé – pozícionálja a Bartók Világverseny és Fesztivált. „A Bartók Világverseny és Fesztivál koncepciójának, arculatának és kommunikációs stratégiájának megalkotása során a névadó és a verseny viszonyát újszerűen, mélyebben, mindennél erősebben kívántuk megfogalmazni és megjeleníteni. Abból indultunk ki, hogy az arculat nem egyfajta „csomagolás”, hanem az üzenet szerves része, amely képes akár azonnal kijelölni egy frissen induló nemzetközi verseny rangját” – mondta el Szabó Stein Imre, majd hozzátette: „az is meghatározó, hogy az információs társadalmak mai világában hogyan kerülnek be a nemzetközi médiatérbe. Az a nemzetközi verseny, amely nem hír a világban, nemzetközi indíttatása ellenére hatását tekintve a határokon belül marad.” A Bartók Világverseny és Fesztivál arculata szándékoltan puritán, inspirációját a bartóki életmű metaforájaként is értelmezhető, egyúttal a Bartók által előszeretettel használt kompozíciós struktúrákra is utaló híd-szerkezet koncepcióból meríti. Szabó Stein Imre bemutatta a gondos előkészítést követően, hosszas alkotófolyamat eredményeképpen megszületett logócsaládot és arculatot, hirdetéseket, beharangozó kiadványt, az új honlapot, a nemzetközi médiakampány részleteit, majd a sajtótájékoztató záróakkordjaként levetítésre került a verseny beharangozó imázs szpotja.

 

A Bartók Világverseny és Fesztivál kisfilmje a Zeneakadémia A Zene határtalanul című, új, Bartókot középpontjába állító imázs filmjével szinergiában készült. A 45 másodperces filmetűd a Zeneakadémiától követ egy fiatal zenészt, aki épp Bartók eredeti Allegro Barbaro-felvételét hallgatja. A szpot idősíkokkal, a valós és az imaginárius határaival játszik, majd a perspektívát a végtelenig tágítva, Bartókkal szembesíti a főszereplőt, s a képernyőről egy pillanatra kitekint maga a zeneszerző is. A film írója és kreatív producere Szabó Stein Imre, rendezője Géczy Dávid, aki a Zeneakadémia Koncertközpont többszörös díjnyertes 2015-ös imázs szpotját is jegyzi. Az operatőr Dobóczy Balázs, a zenész szereplők pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói voltak. (A film megtekinthető a beszámoló végén található linkben.)

 

A Bartók Világverseny és Fesztivál jelentős mértékben a kisfilmre támaszkodó beharangozó médiakampánya a legrangosabb zenei orgánumok (The Strad, Gramophone, Classical Music stb.), és a véleményformálásban meghatározó médiaóriások (The New York Times, Le Monde, Der Spiegel stb.) felületein jelenik meg. A verseny meghirdetését támogató kampány egyúttal hangsúlyos imázs-építő szerepet is betölt: a hirdetések nemcsak a Bartók Világverseny és Fesztivál, de egyben a Zeneakadémia, Magyarország és Bartók életművének a nemzetközi népszerűsítéséhez is hozzá kívánnak járulni. Mindezzel párhuzamosan, a Bartók Világverseny és Fesztivál felhívása a nemzetközi összehasonlításban szerény büdzséjű, de annál kifinomultabb keresőmarketing-kampánynak, illetve a Zeneakadémia nemzetközi kapcsolatrendszerének köszönhetően Európa és a világ vezető zeneoktatási intézményeinek hallgatóihoz és professzoraihoz is eljut.
 

Szabadi Vilmos játszik (Fotó: Zeneakadémia / Fazekas István)

 

A 2016. december 6-i beharangozó sajtótájékoztatón Szabadi Vilmos (a fenti képen), a Zeneakadémia hegedű művésztanára, egyben a Bartók Világverseny és Fesztivál – Nemzetközi Hegedűverseny 2017 zsűritagja és Aya Shirai, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem cselló szakos hallgatója működött közre, előadásukban egy csokor Bartók-népdalfeldolgozás szólalt meg.

 

A Bartók Világverseny és Fesztivált Magyarország kormányának döntése alapján az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásából rendezi a Zeneakadémia.

 

/Forrás: Zeneakadémia, Kommunikációs és Médiatartalmi Igazgatóság/