LÁSZLÓ ZSUZSA

 

ILOSFALVY RÓBERT EMLÉKÉRE (2009)

 

„Az életemet jelenti az Ybl palota” – mondta 70. születésnapján készült portréfilmjében a huszadik század egyik legkiválóbb magyar operaénekese. Szerencse, hogy hang és kép-felvételek sokasága őrzi művészetét, és sokan vagyunk még, akik előadásainak felemelő élményét őrizhetjük magunkban.

2009. január 6-án a Kossuth díjas, Örökös tag, Mesterművész, Ilosfalvy Róbert 82. évében, 9 évvel ezelőtt szép csendben itt hagyta a földi létet.

 

http://pctrs.network.hu/clubpicture/1/6/5/_/ilosfalvy_robert_1650661_9921.jpg

 

Nehéz megrendülés nélkül tudomásul venni a megváltoztathatatlant.

Hálát adhatok a sorsnak, hogy a kezdetektől végigkísérhettem pályafutását, és végül megtisztelt azzal, hogy sok, vele készült közös munkánk után barátjának nevezett.

 

Azon kevesek közé tartozott, akiről mindenki azt állította:„jó ember”. Valóban, Ilosfalvy Róbert világhírneve ellenére megmaradt szerény, barátságos, nem mindenáron a középpontba kívánkozó művésznek. A színpadon a legtökéletesebbet nyújtotta, kedves, figyelmes, jó kollega és valóban jó ember volt.

 

Pályáját Hódmezővásárhelyen kezdte, az érettségi után a negyvenes években mint segédkántor orgonált, énekelt, esketett, temetett. A háború végeztével Budapesten a Zeneművészeti Főiskolán tanult, majd a Honvéd Művészegyüttes szólistája lett. Onnan hívták az Operaházba 1954-ben, ahol először a Hunyadi László címszerepét énekelte, s ez az alakítás végigkísérte élete során. Állította, hogy legkedvesebb feladatainak egyike a Hunyadi volt.

 

Az Erkel művet az operairodalom jelentős Verdi, Puccini, Wagner, Offenbach, Bizet, Rossini Csajkovszkij tenor hősei követték. A Hoffmann meséi címszerepét énekelte 1958-ban Moszkvában, amikor a Magyar Állami Operaház társulata a Bánk bánnal lépett fel. Betegség miatt Otto szerepére nem volt tenoristájuk. Palló Imre, aki akkor a társulat igazgatója volt, azt kérte, hogy másnapra tanulja meg Ottót, és mentse meg az előadást. Ilosfalvy két Hoffmann meséi között elénekelte Ottót, megmentette a produkciót. Ez a szerep később nem került a repertoárjára, ellenben Bánk bánt élete során ötvenszer formálta meg.

 

Itthon egymást követték az igényesebbnél igényesebb feladatok. Rövid idő alatt az együttes egyik legnevesebb művésze lett, rajongóiból Ilosfalvy-klub alakult, a tagok minden előadáson áhítatosan élvezték egyedülállóan szép hangját, muzikalitását, remek színpadi megjelenését, játékát. ”Mesterdalnok” volt, nem csak a darabban, hanem a szó eredeti értelmében is! Puccini Manon Lescaut des Grieux lovagja már olyan kiugrás volt, ami megnyitotta az utat a nagy operaházak felé.

 

Részletek Puccini: Manon Lescaut c. operájából

Manon Lescaut: Házy Erzsébet

Des Grieux: Ilosfalvy Róbert

Hajóskapitány: Mészáros Sándor

Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara

Vezényel: Lamberto Gardelli

 

http://forum.p24.hu/forumkep/6/58987/421/12614613/4.jpg

 

Puccini: Manon Lescaut - Donna non vidi mai - Ilosfalvy Róbert.wmv ...

Ily földöntúli szép lányt

Szem még nem látott!... (1. felv.)

 

Manon Lescaut duet Erzsébet Házy Róbert Ilosfalvy Sung in ...

(Szerelmi kettős) (2. felv.)

 

Puccini - Manon Lescaut - Des Grieux áriája (2.felv) (Ilosfalvy Róbert ...

Ó Manon,

Hová süllyedek még veled én?!

 

Puccini - Manon Lescaut - 3. felv. finálé (Ilosfalvy Róbert, Mészáros Sándor ...

Hozzá ne merjen érni!

Míg élek,

Innét nem hurcolja senki el!

 

1966-ban szerződött Kölnbe, onnan járta a világot Bécstől San Franciscóig.

Az 1970-es évek végén jó sorsom San Franciscóba vezetett. Az ottani Operaház sajtófőnöke, amikor megtudta, hogy magyar vagyok, lelkesen emlékezett Ilosfalvy Róbertre, aki több mint tíz évvel azelőtt, Joan Sutherland partnereként, kiválóan énekelte a Traviata Alfrédját. Ennek a kaliforniai páratlan sikernek köszönhetően meghívták a Met-be Tebaldi mellé a Manon Lescaut des Grieux szerepére. Később mesélte Ilosfalvy Róbert, hogy az előadást nem tudta vállalni, mert feladata Kölnbe szólította, ahol Carmen premierje volt. Ám a kölni karmester, Kertész István kárpótolta őt úgy, hogy egy év múlva New Yorkban a Carnegie Hallban a Psalmus Hungaricus tenorszólóját  énekelhette, amerikai kórussal és zenekarral, Kertész vezényletével. Őszinte meghatottsággal emlékezett arra, hogy az amerikai fiatalokból álló kórus remekül megtanulta a magyar szöveget. Lelkesen mondta, hogy a mi kis országunknak milyen kiváló komponistája van, s hogy mennyire becsülik a magyar zenekultúrát a világban. „Jó érzés volt ott is magyarnak lennem. Én mindig, mindenütt a világban magyarnak vallottam magam, erre büszke is voltam. Amikor tudtam, mindig hazajöttem, mert nekem az Ybl palota az életemet jelentette.” - közölte 70 évesen, portréfilmjének forgatásán.

 

Készített egy összesítést: művészi élete során több mint kétezer előadáson énekelt, operaszerepeinek száma pedig meghaladta a 35-öt. Nagy repertoárján előkelő helyet foglalnak el az oratóriumok, a dalok, a klasszikus operettek.  Számos teljes opera-felvétel, ária-, és oratórium-lemez jelent meg vele. Pályája csúcsán Kölnben 1988. november 18-án felvétel készült Richard Strauss: Árnynélküli asszony c. operájának teljes előadásáról, melyben a Kaiser szerepét énekelte.

 

Portréfilmjének forgatásán nem csupán beszélgettünk és tv műsorokból idéztünk, hanem megünnepeltük 70. születésnapját is. Az Operaház évadnyitó Bánk bánjának főszerepét akkor ott ötvenedszer énekelte, mi pedig megörökítettük ennek az estének legszebb momentumát a „Hazám” áriát. Kifogástalan hangi állapotban és remek játékkal örvendeztette meg a hatalmas tapssal őt ünneplő közönséget.

Róbert Ilosfalvy - Bánk bán (Mint száműzött... Hazám, hazám ...

 

Ilosfalvy Róbert a Magyar Állami Operaház második világháború utáni korszakának egyik legnagyobb egyénisége volt. Emlékét a hangi és képi dokumentumok mellett mindazok megőrzik, akik értékelik a zenedráma műfajában a legkiválóbb produkciókat, a tehetséget, az őszinte és hibátlan előadást, a tiszta emberséget.

 

 

A szerzőről

László Zsuzsa tanár, szerkesztő-riporter, újságíró