ÓBUDAI TÁRSASKÖR

 

ÁPRILISI PROGRAM

 

 

 

2018. április 18., szerda 19 óra KK

Óbudai Capriccio

Házimuzsika Mácsai János zenetörténésszel

 

Götz Nándor – szaxofon, Csáki András – gitár

 

Közreműködik:

Illésfalvi Edit – hegedű

Bánfi Barna, Szaller István, Gáspár Benedek – szaxofon,

valamint hangfelvételről a Hilliard Ensemble

 

Götz Nándor: Gregorián improvizációk

Albéniz: Granada

de Falla: Siete canzione populare

Bartók: Duók

de Falla: Tűztánc

Albéniz: Sevilla

Götz Nándor: Hokethus – 3 tétel szaxofonkvartettre

Albéniz: Asturias

 

Kibővül a Házimuzsika repertoárja és a közreműködői gárda is. Igaz, a Hilliard Ensemble csak felvételről vesz részt a műsorban, de az biztos, hogy gyönyörű hangzást várhatunk Götz Nándor szaxofon hangjának és a Hilliard Ensemble vokáljának összesimulásától. Sokakban felidéződhet Jan Garbarek és a kiváló brit együttes Officium című lemeze. A Házimuzsika Óbudai Capriccio című koncertjén nagyon színes műsorral örvendezteti meg a sorozat kedvelőit Götz Nándor és Csáki András, valamint zenésztársaik.

 

2018. április 19., csütörtök 19.30 óra

Marin Marais 290

A zeneszerző halálának évfordulójára

Szászvárosi Sándor műsorvezetésével

 

Szászvárosi Sándor – viola da gamba

Nagy Réka – continuo viola da gamba

Davidovics Igor – lant

Tegyei Zoltán – csembaló

 

Prelude, II/1

Les folies d'Espagne, II/20

e-moll szvit: Prelude II/83, Allemande II/85, Gigue II/91, Tombeau pour M. de Lully II/95, Chaconne II/64

Prelude, IV/33

Labyrinte, IV/74

Feste Champetre, IV/61

Le Tableau de l’Opération de la Taille, IV/108

Tourbillion, IV/64

Les voix humaines, IV/63

 

Marin Marais munkásságát messzemenőkig kegyeibe fogadta XIV. Lajos. Mint a hangszer komponistája, illetve hangszerének virtuóza a király támogatásával nagy életművet hagyhatott maga után. Öt kötetet adott ki a hangszerére komponált darabokkal, melyek igen kedveltek voltak a királyi udvarban. Operái mellett egyházi és világi művekkel kápráztatta el a versailles-i közönséget. Életében, de a halála utáni évtizedekben is úgy emlegették - Hubert de Blanc kortárs hangszerjátékos leírása szerint -,  mint azt, aki „megalapította a gamba császárságát”.

Marin Marais művészete hatalmas lehetőségeket nyitott meg minden viola da gamba játékos számára. Túl azon, hogy művei belépőt jelentenek a francia stílushoz, számos olyan kompozíció is a zeneszerző öröksége, melyek méltán hagynak nyomot a közönség emlékezetében. Művei magukon hordozzák az érett barokk kor stílusjegyeit. Emellett jól megfigyelhető különlegességük a Napkirály udvarában megjelenő korai programzene hatása, melyek nemcsak címükben, hanem a zene folyamatából is jól kivehetően festenek elénk egy-egy képet, mint például, a versailles-i labirintust (Labyrinte), a forgószelet (Tourbillion), falusi ünnepet (Feste Champetre). De képszerűek az elhunyt mestereinek vagy akár a lányának az emlékére komponált emlékezések, a tombeau-k. Programzenéi között talán egyik legizgalmasabb az epekőműtét, mely konkrétan a szerző betegségének műtét útján való megoldását tárja a hallgató elé, a zenét narrációval kísérve; bemutatva a kor kezdetleges orvoslását és a műtéti fájdalmakat, majd a mű végén a felépülést. Így a Le Tableau de l’Opération de la Taille című kompozíció túlmutat a zeneművészeten, mert az egyben egy „orvostudományi” emlék is, egy korai tudósítás egy – akkor még igen komoly és kockázatos – műtétről.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Szászvárosi Sándor

 

 

2018. április 21., szombat 15 óra KK

MOZART KLUB

Utazás a zene körül

 

Óperenciás vizeken

 

Lakatos György vezetésével

 

Tiszteletbeli elnök:

Varga Károly

 

A Mozart Klub egyfajta nyitott zeneiskola mindenkinek:

„A zene csodálatos, de nem titok. Megfejthető és megtanulható, de csak nyitott füllel nyitott szemmel, nyitott értelemmel és nyitott szívvel. Talán erre (is) jó a Mozart Klub.”

Lakatos György

A különböző zenetörténeti korszakokon áthaladva megmutatjuk, hogy milyen is volt a korszak zenéje az egyes országokban, régiókban. Természetesen ebben az évadban is élőzene lesz az előadásokon, minden alkalommal a Zeneakadémia hangszeres és énekes növendékeit, illetve tanárait hívjuk meg.

 

2018. április 23., hétfő 19 óra

Az opera négy évszázada IV.

Költők és komponisták

 

Líra a zenés színpadon

 

Közreműködik:

  Balczó Péter, Frankó Tünde, Sárkány Kázmér - ének

Merényi Judit előadóművész

Harazdy Miklós – zongora

 

Szerkesztő, műsorvezető: Baranyi Ferenc

Csajkovszkij, Donizetti, Giordano, Gounod, Erkel, Lehár és Puccini művei

 

A líra többféle módon lehet jelen az opera színpadon: a cselekménybe beiktatott megzenésített versként, érzelmes áriaként, de akár létezett vagy költött költők személyében is. A szűk két héttel odébb tolódott költészet napi műsort nem csupán eldalolt, de elmondott versek is fűszerezik.

 

 

2018. április 25., szerda 19 óra KK

Gitármuzsika Óbudán

Manuel és Mario 70+50

 

Szilvágyi Sándor gitárestje

 

Közreműködik:

Staccato Énekegyüttes

Vezényel: Fekete Zsófia

Granik Anna – zongora

 

Sorozatszerkesztő, házigazda: Roth Ede

 

Castelnuovo-Tedesco, Ginastera, Ponce és Villa-Lobos művei

 

Szilvágyi Sándor a gitárosok két nagy szerzője, Manuel María Ponce (1892-1948) és Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968) előtt tiszteleg áprilisi hangversenyünkön. 

Manuel Maria Ponce nagy érdeme, hogy beemelte  a lassan feledésbe merülő mexikói népzenét  a zeneoktatásba és a  koncerttermekbe, melyet műveinek harmóniája és dallamvilága tükröz.

Mario Castelnuovo-Tedesco  olasz zeneszerző közel 100 művel ajándékozta meg a gitárosokat. 1939 -ben  Amerikába emigrált, s ettől kezdve Hollywoodnak írt filmzenéket, bár emellett Jascha Heifetz-nek  és Gregor Piatigorskinak is komponált egy-egy versenyművet.