Hat évtized, s harmincnégy Dunás esztendő

 

Szklenár Ferenc fuvolázásról, társulatépítésről, utódkeresésről

 

Szklenár Ferenc

 

Bajtala Emese (hárfa), Szklenár Ferenc (fuvola) - Riport a koncert előtt (2:43)

Székesfehérvári Öreghegyi Közösségi Házban megtartott januári koncert előtt készült riport és egy kis élő fuvola-hárfa muzsika. Készítette a Fehérvár TV. (2009)

 

 

Bár eleinte nagyon aggódott, hogy a társulat látja kárát annak, hogy fiatalon, néhány éves zenekari tapasztalattal vette át a Duna Szimfonikusok irányítását, hamar belerázódott a művészeti vezetői teendőkbe. Szklenár Ferenc jövőre már negyedszázados jubileumát ünnepelheti az együttes élén, ráadásul ezeket az évtizedeket nemcsak irányítással, hanem aktív muzsikálással is töltötte, hiszen ma is fuvolázik a zenekarban. Októberben szintén jelentős évfordulóhoz érkezik, a hatvanadik születésnapját köszöntheti, s ennek apropóján tekintettük át az eltelt évtizedeket, azt, hogyan lett zenetanárból a Duna Szimfonikusok tagja, vezetője, mit tart sikernek, kudarcnak az eddigi pályáján, milyen céljai vannak a következő esztendőkre, s milyen változást jelent az együttes életében, hogy ettől a szezontól kezdve új fenntartóhoz, az EMMI-hez tartozik.

 

-    Egyszerűbb egy zenekart irányítani, mint a zenész növendékeket? Könnyű volt a tanítást az együttessel folytatott munkára cserélni?

-    Sok évig párhuzamosan műveltem mind a kettőt… De kezdjük az elején. A fuvolázás alapjait szülőfalumban Csolnokon Tösér Dánielnél, és Jantho Bertalannál kezdtem. Berci bácsi is az Állami Hangversenyzenekar fuvolistája volt, mint  Szebenyi János tanár úr aki Bartók konziban volt tanárom. Sok hangversenyén ott voltam, és gyönyörködtem szép fuvola szólóiban, az órákon megalapozta a hangszeres tudásomat, hogy bekerülhessek a főiskolára. Amikor felvettek a főiskolára Kovács Imréhez, akkor még tanárképző volt az intézmény elnevezése. Imre bácsi útmutatása a következő volt: „a fuvolista soha ne veszítse el a kapcsolatot az instrumentumával”. Egyébként főiskolásként kezdtem el én is azzal a gondolattal kacérkodni, hogy milyen jó lenne, ha bekerülhetnék egy zenekarba, s emellett tanítanék.

 

-    Pedagógusnak készült elsősorban?

-    Úgy indultam el a dorogi zeneiskolából, annak csolnoki tagiskolájából, hogy a tanáraim megkérdezték a szüleimtől, örülnének-e, ha a fiúkból zenetanár válna, aki visszatér a saját, szűkebb pátriájába. Már alsó fokon olyan nagyszerű tanáraim voltak, mint Tösér Dániel, későbbi főiskolai tanár és Jantho Bertalan, az Állami Hangversenyzenekar fuvolistája. Arra készültem, hogy pedagógus leszek, aki esetleg a fővárosban talál állást… Tetszett ugyanis a budapesti élet, ezért is örültem, hogy a főiskola utolsó éveiben már taníthattam a pesterzsébeti zeneiskolában. Ahogy végeztem, máris teljes állást kaptam, s nagyon szerettem, hogy kicsikkel foglalkozhatom. Pesterzsébet mellett Soroksáron is dolgoztam,  kiváló növendékeim voltak, Kőbányán ugyancsak tanítottam. Közben, 1984-ben sikerült bekerülnöm a Duna Szimfonikus Zenekarba fuvolaművészként. Több éven keresztül az együttes mellett, félállásban, továbbra is foglalkoztam a gyerekekkel, de ahogy egyre több lett a társulatban a feladat, már nem jutott időm erre a munkára.

 

-    Tíz év elteltével ugyanis elnyerte a művészeti igazgatói posztot…

-    Azért akadt némi fokozatosság, mert először a művészeti tanács vezetője lettem, később a Duna Palota akkori igazgatója felkért, legyek az együttes első számú vezetője. Králik János karmester pozícióját átvenni nagy felelősséget jelentett, az első években aggódtam is, hogy nem teszek-e valamely döntésemmel olyan kárt az együttesben, ami a társulat létét veszélyezteti. Tartottam attól, hogy fiatal, kezdő és tapasztalatlan vezetőként nem irányítok megfelelően, és emiatt elveszíthetjük a munkánkat. Szerencsére nem így történt. Bár az első négy-öt esztendő nehéz volt, belerázódtam a feladatokba. Persze, ehhez kellettek olyan partnerek, mint Deák András, aki ebben az időben lett a zenekar vezető karmestere, és zenész kollégáim is sok jótanáccsal láttak el.


Deák András és Szklenár Ferenc

 

-    Mi jelentette a legnagyobb nehézséget?

-    Nem egyszerű feladat egy együttes irányítása, hiszen a muzsikusokkal és a dirigensekkel, és a mindenkori fenntartókkal is meg kell találni a hangot. (Hat igazgatója volt a Duna Palotának, amióta itt dolgozom.) El kell nyerni mindenki bizalmát, hogy elfogadjanak és azonosulni tudjanak azzal, amit én képviselek. Fontos, hogy megfelelő legyen a fegyelem, a munkához való hozzáállás és igazságos alapelveket alakítsunk ki, mindeközben a légkör is jó legyen. Figyeljünk oda a színvonalra, de működjön az élni és élni hagyni elve, hiszen rajtunk múlik, hogyan alakítjuk a napi munkát.

 

-    Nem lehetett egyszerű megtalálni a megfelelő egyensúlyt, hiszen sokszor beszélgettünk arról, hogy eközben a Duna Zenekarnál mindig nagyon alacsonyak voltak a bérek…

-    Ahogy teltek az évek, sajnos a fizetések nem nőttek,  s azt kell mondjam, amikor pályakezdő voltam, ár-érték arányban tisztességesebb béreket kaptunk, mint ma. Napjainkban sokkal több és színvonalasabb munkáért sem tudunk jelentősebb fizetést kapni.

 

-    Sok nehéz esztendő jutott erre a közel negyedszázadra…

-    Szerencsére azt, hogy közvetlen veszély fenyegetné a zenekar létét, sosem éreztük, viszont nem volt könnyű megtalálni a magyar zenei életen belül azt a vonalat, amit a Duna Szimfonikus Zenekar a saját útjának nevezhet. Mi az adott lehetőségek között tisztességes és minőségi munkát végeztünk, még akkor is, ha ezt nem tudtuk és tudjuk úgy a publikum elé tárni, ahogy szeretnénk. Soha nem volt ugyanis akkora a büdzsénk, ami jelentős PR-ra, marketingre, sajtóra adott volna lehetőséget. Az azonban, hogy Budapest belvárosában saját színházteremmel rendelkezünk, s létrehozhatunk itt egy jól működő kulturális műhelyt, mindig is sokat jelentett. A kisebb létszámunkhoz igazítottuk az alaprepertoárunkat, de így is folyton-folyvást részt vettünk izgalmas zenei kirándulásokban, akár a kortárs zene vagy az opera terén. Nagyon színes és változatos a zenekar zenei élete. Az eltelt évtizedek során több, mint huszonöt operát és balettet adtunk elő annak ellenére, hogy számunkra a szimfonikus repertoár az elsődleges.  Állami fenntartásúak vagyunk, életünket a társ szimfonikus zenekarokhoz hasonlóan az előadóművészeti törvény szabályai szerint szervezzük. Mind a koncert-, mind a nézőszámot teljesítjük annak ellenére, hogy néhány előírt paraméter nem is vonatkoznak ránk.  A koncerttermünk kicsi, de a partnereinkkel együttműködve alkalmanként játszunk az Erkel Színházban, a Zeneakadémián, a Vigadóban, s a Filharmóniával vidéken is jelentős számú sorozatban vettünk részt. Egyre nagyobb az érdeklődés a zenekar munkája iránt Budapesten és országszerte egyaránt. A Budapest Gálánk is szinte mindig telt házas.

 

-    Amit Ön indított útjára, egy évvel azután, hogy művészeti vezető lett.

-    Igen, bár akkor még Duna Koncert sorozat volt a neve. Két fiatalember hozta Bécsből az ötletet, akkoriban itthon még csak az Interoperett létezett, mint hasonló szervezésű koncertsorozat. (Spasic Vlado a mai napig a vezetője partnerünknek, a Hungária Koncert Kft-nek.) Úgy véltem, ezek az előadások biztos foglalkoztatást, valamint bevételt jelenthetnek az együttesnek a jövőt illetően. Azóta is nagyon fontos szerepe van a sorozatnak a zenekarunk életében. Májusban kezdjük, s egészen október végéig tartanak ezek a hétvégi hangversenyek. Ez a sorozat az évad váza, és a felnőtt bérlet sorozataink, családi matinéink azok az események, amelyek művészi tartalommal töltik meg az évadot. A negyvennyolc tagú együttessel sokat dolgozunk, koncertszámban felvesszük a versenyt a nagyobb létszámú zenekarokkal.  Jó volna, ha ezért járna reális pluszforrás… Tavaly a Minisztériumtól kaptunk többlettámogatást, amivel honorálni tudtuk a rengeteg elvégzett feladatot. Sajnos azonban idén már nincs ilyen keretünk, ami nagy veszteség számunkra. Minden évben veszítünk kollégákat, mert elcsábítják őket a jobban fizető együttesek… A külföldi karrier is sokakat vonz. Bár akad olyan is, aki visszajön, azért nem számíthatok arra, hogy csak a jó légkör, a társaság miatt megmaradnak nálunk a művészek. Próbajátékainkra sok fiatal jelentkezik, de ahogy némi tapasztalatra szert tesznek, igyekeznek továbblépni, a jobb megélhetés reményében. 

 

-    A Duna Szimfonikusok kínálta fizetések mellett más állást is kell vállalnia a zenészeknek…

-    Igen. Ahhoz, hogy valaki meg tudjon élni, sajnos szükség van egy félállás tanításra, bár az itteni havi 28 szolgálat mellett nem könnyű azt is ellátni. A megörökölt közalkalmazotti táblázat romjain ülünk még ma is, és egyetemi diplomával sokan az alkalmazotti minimálbéren vannak. Ez nem méltányos.

 

-    Ön is részt vesz a mindennapi munkában, hiszen mióta az együttes tagjává vált, azóta fuvolázik. Miért döntött úgy, hogy a művészeti vezetői pozíció mellett is zenész marad?

-    Csetényi Gyula tanárom is mondta nekem, hogy akkor tudsz fuvolás maradni, ha mindenképp ragaszkodsz hozzá, hogy legyen hangszer a kezedben. Amíg fiziológiai akadálya nincs, amíg úgy tudok játszani, hogy a kollégák elfogadják, s amíg a magam szigorú mércéjének megfelelek és tudom tartani a zenekari játékhoz szükséges nívót, addig muzsikálok. Mindig a zenélés mellett irányítottam a társulatot, így sokkal jobban látom, tapasztalom, mik a gondok, hogyan éli meg a zenekar az adott terhelést, milyen a próbasorozat, a vendégkarmester, mintha kint lennék a nézőtéren. Sokkal élesebben jelennek meg a konfliktusok és a problémák is… Viszont a koncert végén a taps nekem is szól, hiszen a produkció tevékeny részese voltam. Arról nem is beszélve, hogy muzsikus kollégaként sokkal jobban meg merik mondani a kollégák, mi tetszik nekik és mi nem. Jóval közvetlenebb a társulattal a kapcsolatom.

 

A Duna Szimfonikus Zenekar fúvós művészei között: középen Szklenár Ferenc és Demeter László (jobbra) (Vogt Gergely fényképész munkája) 

 

-    Olyannyira megőrizte az évek során a hangszerét, hogy szólistaként is fellép…

-    Ahogy mindenkinek, nekem is voltak szerep álmaim, Mozart fuvola-hárfa versenye, barokk versenyművek, ezek szerencsére meg is valósultak. A zenekarban rengeteg zenekari fuvola szólót is játszhattam, ehhez jöttek még a piccolo szóló állások is. Ezekkel feladatokkal konzerválja és karbantartja a tudását egy muzsikus.

 

-    S emellett még a menedzseri teendőkkel is foglalkozik…

-    Igen, egy státuszban két feladatkört is ellátok. A művészeti vezetői munkának egyébként a zenész énem látja a kárát, mert viszonylag ritkán vállalok első fuvolás feladatot, ugyanis az nagy koncentrációt igényel. Demeter László fuvolás kollégámra vár mindez, hogy nekem maradjon energiám a zenekar vezetésére,  hiszen egy próbát követően rám még adminisztratív munka, tárgyalások, megbeszélések várnak.

 

-    Ha visszatekintek erre a közel negyedszázadra, mit tart sikernek és mit kudarcnak?

-    A mérleget pozitívnak látom, s bízom benne, hogy aki ismeri az együttest, az is így vélekedik. Sokan azt mondják, már az is nagy eredmény, hogy ilyen nehéz körülmények között a zenekar még mindig létezik. S ha nem is virul, de kiválóan működik. Amit nagyon sajnálok, hogy nem tudtam megtartani a zenekar nagyobb létszámát. Az ideális a hatvan körüli szám lenne. Egyszer sikerült is ezt elérni, de aztán következett egy jelentős leépítés, így alakult ki a mai létszámunk.

 

-    S a próbatermeiket is elvesztették.

-      A Németvölgyi úton lé nagyon értékes ingatlant eladták, rövid albérleti megállót jelentett a Hazatérés Temploma, ahogy a békásmegyeri Művelődési Ház is. Most a Duna Palotában, a színházteremben próbálunk, amit egyébként nagyon szeretünk, csak osztozni kell a termen sok más rendezvénnyel. Egy önálló próbaterem nagyobb szakmai szabadságot adna, de a koncert életünk elsősorban a Duna Palota csodálatos épületéhez köt minket. Különben a világ egyik legszebb helyén, Budapest belvárosában, a Bazilikától és a Duna parttól nény percre dolgozunk. Lelki szemeim előtt pedig látom, hogy az élet elodázhatatlan teljes felújítása kapcsán hogyan lehetne a zenekarnak egy minden igényt kielégítő próbatermet kialakítani az épület tetőterében. S minden nap öröm ide dolgozni járni, ami egy próbaterem építésével tökéletes megoldás lenne a zenekar számára.

 

A Duna Szimfonikus Zenekar próba- és koncertterme: a Duna Palota színpada (Programturizmus)

 

-    Nem hiányzik a tanítás?

-    Mindig akadnak pedagógiai feladatok a zenekarban is, amelyek ezt az igényemet kielégítik. Rendszeresen jönnek érdeklődő tanítványok, akik a próbajáték előtt kérik, hallgassam meg őket, de kiélhetem zenetanári énemet az ifjúsági sorozataink szerkesztésénél is. Mindig voltak kicsiknek szóló előadásaink, s az utóbbi években a Filharmónia felkéréseit is örömmel teljesítjük országszerte. Nagyon élvezzük azokat a koncerteket, amelyekre a belvárosi gyerekeket hívjuk meg, s arra próbáljuk őket rászoktatni, hogy majd felnőttkéni is jöjjenek hangversenyekre. A műsor-összeállításoknál mindig kiváló stáb dolgozik, amely tagja Zelinka Tamás is, aki évtizedek óta állandó műsorvezetőnk. Demeter László kollégánknak köszönhetően már vetítések is kapcsolódnak a koncertekhez. Azt is pedagógiai munkának érzem, hogy a fiatal tehetségeknek bemutatkozási lehetőséget biztosítunk, s rendszeresen szerepelnek nálunk például a Fischer Annie-ösztöndíjasok. Saját versenyeket is rendezünk, karmester, és hangszeres szólista kurzusokat tartunk, a legjobbakat felléptetjük hangversenyeinken.

 

-    Minek köszönhető, hogy az ifjúsági sorozataik ilyen népszerűek?

-    A családi bérletünkre örömmel várjuk a gyerekek mellett az idősebbeket is. Mindig figyelünk arra, hogy vonzó, izgalmas címet kapjanak az előadások, és érdekes sokszínű programot találjanak az érdeklődők. A zene mellett a társművészeteket is felvillantjuk.  Igyekszünk bemutatni a XXI. századi zene újdonságait, publikumot toborzunk a közösségi oldalakon, újabban már videókkal is jelentkezünk. Mindez meg is hozza az eredményét, mert minden alkalommal megtöltjük a színháztermet.

 

-    Harmincnégy esztendeje játszik a Duna Szimfonikus Zenekarban, huszonnégy éve tölti be a művészeti vezetői posztot. Hogyan tovább?

 

-    Hosszú idő ez… Elkezdtem keresgélni az utódomat, jó volna, ha a látómezőmbe kerülne egy olyan kolléga, aki tovább egyengetné a zenekar útját. Ha pedig nincs ilyen, akkor szükség lesz egy fuvolistára, s egy vezetői feladatot ellátó személyre is…

 

-    A keresgélésre azonban van még néhány, sőt akár öt esztendeje is…

-    Így van, s nem is a jövő szezonban gondolkozom. Ahhoz, hogy a zenekar jól és korszerűen működjön, több éves tervezésre van szükség, s az utódnak is bele kell tanulnia a feladatokba, meg kell ismernie alaposan az itt folyó munkát.

 

-    Ami változik már ettől a szezontól. A Belügyminisztérium helyett új fenntartójuk lett, az EMMI.

-    Hivatalosan a tárca 2018 júniusában vette át a Duna Palotát, és azon belül az együttesünket, de azt gondolom, mire az összes átadás-átvétel lezajlik, az 2019 lesz. Persze azért az előző fenntartónktól, a Belügyminisztériumtól sem búcsúzunk el teljesen. Bízom benne, hogy továbbra is közreműkönk rendezvényeiken. A belügyminisztériumi felkéréseknek köszönhető például az is, hogy a Duna  Szimfonikus Zenekarban három vonósnégyes, és sokféle kamaraformáció működik, színes repertoárral, hiszen rendezvényeiken szükségük volt kamaraegyüttesekre. A kamaraprodukciók gazdag kínálatából szervezünk kamarakoncerteket is, amit kiegészítő programként láthatnak-hallhatnak a bérletvásárlóink is. A rendszeres kamarazenélés pedig nagyon jót tesz a zenekari munkának. Kíváncsi vagyok, milyen lesz egy új fenntartóhoz tartozni, mindez milyen újdonságokat hoz magával. Sok pozitívumot várok ettől az új helyzettől!

 

Réfi Zsuzsanna

 

Függelék:

Duna Szimfonikus Zenekar - Kezdőlap

 

A Duna Szimfonikus Zenekar koncertje (23:51)

Vezényel: Deák András

(Bálint Márton Iskola, Törökbálint, 2015)

 

Duna Szimfonikus Zenekar Visegrádon (1:35)

Ifjúsági hangverseny, Vezényel Deák András (2017)

 

A Duna Szimfonikus Zenekar koncertezett a Vértes Agorájában (2:36)

 

A Duna Szimfonikus Zenekar koncertjével indult a bérletes ifjúsági hangverseny-sorozat a Vértes Agorájában.

Az együttes a "Nemzetek táncai" című produkcióval lépett színpadra. (2013)

 

 

A felvételek mindegyikén Szklenár Ferenc is közreműködik.