Az Óbudai Társaskör

novemberi programja

 

2019. november 6., szerda 17 óra

JÁTÉKOS MUZSIKA 7X10 PERCBEN

Közreműködnek:

Oross Veronika (fuvola) és tanítványai

 

Műsorvezető: Czigány György

 

„Sok újdonságot nem mondunk, ezeknek utána lehet mindenütt nézni, de ebben a szituációban, ebben az élő közegben, ebben a zenélő, házi muzsika hangulatban, ebben a közvetlen légkörben azért más a lexikális tudás lehetősége. Itt semmilyen feszes műsorrend nincsen, nagyon spontán, családias az együttlét, és én igyekszem mindig az élmény, az öröm felé vinni az embereket.”

 

Czigány György – Óbudai Anziksz

 

2019. november 7., csütörtök 19 óra

KÖNNYED KORTÁRS KALANDOK

Az Anima Musicae Kamarazenekar koncertje

Művészeti vezető: G. Horváth László

 

Vendég: Szanitter Dávid színművész

Szerkesztő-műsorvezető: Becze Szilvia

 

Cser Ádám: Streichorchester No. 2 – I. tétel – Hommage ŕ Vivaldi

Zombola Péter: Epitaphium

Balogh Máté: Bahnmusik

Varga Judit: Mosi

Maciej Bałenkowski: Sinfoniette

Ivana Stefanović: Tree of Life

 

 

Vajon milyennek képzeljük a régmúlt zeneszerzőit? Idős emberek alakjában jönnek elénk, vagy eszünkbe jut, hogy egyszer ők is voltak fiatalok? És hogyan emlékeznek majd a mai művészekre sok évtized, évszázad múlva? A Könnyed Kortárs Kalandok záróhangversenyén fiatalok és kíváncsiak a zenészek, fiatalok és vállalkozó szelleműek a zeneszerzők. Az Anima Musicae Kamarazenekar muzsikusai szó szerint kortárs alkotók műveit mutatják a közönségnek. Kortársak, sőt, generációs társak ők, akik hol melankolikus, hol mesebeli, és mindig rendkívül ritmikus zenével nyitnak kaput az új zene következő, illetve már meglévő, de még mindig nyitott, fiatalos lelkű hallgatói számára...

Becze Szilvia

 

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

 

2019. november 11., hétfő 19 óra

ZENEI PILLANATOK*

Házimuzsika Becze Szilviával, a Bartók Rádió műsorvezetőjével

 

Zemlényi Eszter – ének

Varga Gergő Zoltán – zongora

 

Beethoven: Pathetique szonáta, c-moll, op. 13

Grieg: Sechs Lieder, op. 48

Grieg: Solveig's song (Peer Gynt, op. 23)

Liszt: XII. magyar rapszódia, S. 244/12 R. 106/12

***

Mahler: Das Himmlische Leben (Des Knaben Wunderhorn)

Rachmaninov: Moments Musicaux, op. 16/3-6

 

A fiatal művészgeneráció két kiválósága a novemberi Házimuzsikában Becze Szilvia vendége. Zemlényi Eszter csillogó koloratúrszopránja már sokszor elkápráztatta a koncertlátogatókat, rendszeres fellépője a hazai opera- és oratórium-előadásoknak. 2013-ban diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen mint oratórium-dal énekes Halmai Katalin tanítványaként, 2016-tól Kertesi Ingrid az énekmestere. 

Varga Gergő Zoltán 2015-ben kitüntetéssel végzett az egyetemen zongoraművész-tanárként, tanára Némethy Attila volt. 2016-ban megnyerte az Országos Cziffra György Zongoraversenyt. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Doktori Iskolájának hallgatója.

A művészektől egész biztosan meg fogjuk tudni, milyen személyes élményeik vannak a művekkel kapcsolatban.  Annyit elárulhatunk előre, hogy Varga Gergő Zoltán számára nagy élmény volt, amikor Beethoven  szonátáját   fortepianon szólaltathatta meg, Liszt XII. magyar rapszódiája szerencsét hozott számára, a Rachmaninov darabokhoz pedig nagyon bensőséges élmény fűzi.

 

 

2019. november 14., csütörtök 19 óra

ADVENT BIZÁNCBAN

A Szent Efrém Férfikar koncertje

Művészeti vezető: Bubnó Tamás

 

Talán sokan nem tudják, hogy a bizánci rítusú egyházak liturgikus rendje szerint a karácsonyra való felkészülési időszak – széles körben elterjedt latin nevén: az advent – nem négy, hanem hat héten keresztül tart. A keleti egyház adventi böjtje tehát ma este kezdődik és december 24-én éjszakáig tart. Az elmúlt évszázadokban csodálatos liturgikus és paraliturgikus (kántáló) énekek sokasága keletkezett, melyek a böjt célját – a lélek megerősödését a test kívánalmai fölött – hivatottak szolgálni. Ezekből a karácsonyi ünnepkörhöz kötődő zenékből állította össze a Szent Efrém Férfikar a mai este programját, amelyben az ősi szentföldi és görög-bizánci himnuszoktól kezdve, a nagy orosz klasszikusokon át a Kárpátok vidékének gazdag vallásos folklórja is fölcsendül.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Bubnó Tamás

 

2019. november 15., péntek 19 óra

A NAP ÉS A HOLD

Reneszánsz dalok

A Trio Rosa Mundi (Basel) koncertje

Emma-Lisa Roux, John Martling – lant, ének

Darina Ablogina – furulya

Műsorvezető: Németh Zsombor

 

Alessandro Striggio (diminutions by Giovanni Antonio Terzi): Anchor ch’io possa dire

Noé Faignient (arr. by Emanuel Adriaenssen): Chi per voi non sospira

Stefan Zirler: Die Sonn' die ist verblichen

Caspar Othmayr: Ich armes Maidlein

Ludwig Senfl: Ich armes Käuzlein kleine

Caspar Othmayr: Der Mon' der steht am höchsten

John Dowland: In this trembling shadow

John Danyel: Like as the Lute delights

Pierre Guédron: Belle qui m'avez blessé d'un trait si doux

Karité

Emanuel Adriaenssen: Galiarda Englesa 3

Galiarda 2

Alessandro Striggio (arr. by Emanuel Adriaenssen): Ecco ch'io lass' il Core

Cipriano di Rore (diminutions by Giovanni Bassano): Io canterei d'Amor

John Danyel: Now the Earth, the Skye, the Aire

Antoine Boesset: Jamais n'auray-je le pouvoir

Je voudrais bien ô Cloris

 

A reneszánsz festményeken gyakran láthatók zenészek, kik éneküket lanttal kísérik, társuk  reneszánsz furulyán játszik. Ezek a festmények indították az együttes tagjait, hogy templomokban, koncerttermekben megidézzék ezt az egyedülálló atmoszférát. Emma-Lisa, Darina és John Párizsból, Moszkvából, illetve Stockholmból indulva, korábbi zenei tanulmányaikat mentek folytatni a világhírű Schola Cantorum Basiliensis intézményébe, a régizene képzés egyik fellegvárába. Kedvenc zenei korszakuk a reneszánszból a barokkba átvezető időszak. Az együttes szívesen tanulmányozza az európai nemzetek stílusainak jellemzőit, bemutatva a német, angol, francia és olasz nemzeti jellegzetességeket.

Az Óbudai Társaskörben tavaly nagy sikerrel mutatkozott be az ugyancsak baseli zeneakadémistákból álló Domus Artis Énekegyüttes. Az ő bíztatásukra jelentkezett a Trio Rosa Mundi nálunk, reméljük e koncert után ők is szép emlékeket őrizve térnek vissza Baselbe és mesélnek majd  társaiknak az Óbudai Társaskör  hálás, értő közönségéről.

 

 

2019. november 16., szombat 15 óra

MOZART KLUB

Hangszerek tánca

Hív a Tam-tam ritmusa

Lakatos György vezetésével

 

Tiszteletbeli elnök:

Varga Károly

 

Vannak kis hangszerek és vannak nagyok, van húros, és van fúvós, sőt van ütős, meg billentyűs. Mind-mind más, de mégis mind zenél, énekel, melódiát játszik, harmóniát ad, ritmust zörget, mind ugyanaz, és mind különböző. Négy húros, sőt öt, de van hat is, 88 billentyű, vagy 47 húr, nádas, duplanádas, fúvókás, 20 centis, vagy 6 méteres, 1 tonnás és tenyérben elférő. Hihetetlen kavalkád. Ezer éves és mai, népi és klasszikus, ébenfa és réz, fenyőfa és fém, állatbőr és lószőr. A hangszerek arzenálja. Ez az új évad kihívása. Hangszerek és táncok, táncoló hangszerek és táncoló zenék, sőt táncosok.

Lakatos György

 

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

 

 

2019. november 21., csütörtök 19 óra

TÁRSASKÖRI KAMARA

Közreműködnek:

a Budapesti Vonósok tagjai

Az est házigazdája: Molnár Szabolcs zenetörténész

 

Haydn: f-moll trió, Hob. XV:f1

Varró Katalin – hegedű, Varga Judit – csembaló, Oláh Miklós – gordonka

 

Haydn: D-dúr vonósnégyes, op. 76/5, Hob. III:79

Windberg Anna, Lang Ildikó – hegedű, Krähling Dániel – brácsa, Oláh Miklós – gordonka

 

Ibert: Két interlúdium fuvolára, hegedűre és csembalóra

Oross Vera – fuvola, Varró Katalin – hegedű, Varga Judit – csembaló

 

Mendelssohn: B-dúr vonósötös, op. 87/2

Takácsné Nagy Gabriella, Lang Ildikó – hegedű, Kárpáti Szilvia, Szabó Réka – brácsa Vámos Marcell – gordonka

 

Mitől lesz egy menüett boszorkányos vagy egy scherzo tündéri? Helyettesíthető-e a csembaló hárfával vagy zongorával? Lehetséges-e megírni egy kései stílusú művet a pálya kezdetén? Létezik-e zenei időgép, mely a 20. század közepéből visszarepít a 18. század közepébe? A Budapesti Vonósok muzsikusai háromféle formációban, trióban, kvartettben és kvintettben a műfaj legérdekesebb, legjelentősebb darabjaiból játszanak, a kérdésekre pedig Molnár Szabolcs, zenetörténész – számítva a közönség segítségére – igyekszik válaszolni.

 

2019. november 22., péntek 19 óra

A TANGÓTÓL A JAZZIG

Demeniv Mihály – harmonika

Tálas Áron – zongora

 

Richard Galliano: Opale Concerto 2-3. tétel

Tálas Áron: Lights

Chick Corea: Windows

Franck Angelis: Romance

Chiquilin de Bachin

Piazzolla: Négy évszak Buenos Airesben – Tél

***

 

Franck Angelis: Impasse II. tétel

Piazzolla: Aconcagua

Vladimir Zubitsky: Omaggio ad Astor Piazzolla

Eduard Akhanov: These foolish things

 

Demeniv Mihályt a nagyközönség 2014-ben a közmédia Virtuózok című tehetségkutató műsorának döntőseként és különdíjasaként ismerhette meg, amelynek köszönhetően ezrek számára válhatott a harmonika zenéje elementáris élménnyé.

Hihetetlenül széles repertoárját a hangszer iránti elkötelezettsége és mérhetetlen szeretete fogja össze: Bach művei jelentik számára a Bibliát, virtuózan játszik Lisztet, szenvedélyesen interpretálja olyan latin szerzők zenéjét, mint Albéniz vagy Piazzolla, és mindig talál magának új kihívásokat a kortárs zene és a jazz területén is. Rajongását a harmonika iránt nemcsak a színpadról sugározza, hanem fiatal tanárként a jövő zenészeinek is tovább adja. 

Az új generáció legfoglalkoztatottabb jazz-zongoristái közé tartozik a Junior Prima Díjas Tálas Áron, aki a dob, a ritmus felől érkezett a zongorához. Két saját együttese mellett különböző formációkban játszik, kiváló multiinstrumentalista zeneszerző. 2013-ban az „Év billentyűse” volt, 2015ben bejutott a Montreux Jazz-¬zongoraverseny döntőjébe és Gramofon- díjjal jutalmazták. Tanárként működve diákjainak is azt a szemléletet adja tovább, hogy „A jazz egy önképző szakkör”.

 

 

2019. november 23., szombat 19 óra

B. A. C. H.

 A koncert – Zeneművek A hangnemben

Az Anima Musicae Kamarazenekar sorozatának második koncertje

Művészeti vezető: G. Horváth László

 

Műsorvezető: Dinyés Soma

 

Johann Christoph Bach: Ach, dass ich Wassers g'nug hätte

Közreműködik: Balogh Eszter – ének

Carl Philipp Emmanuel Bach: A-dúr gordonkaverseny, Wq 172

Közreműködik: Rohmann Ditta – gordonka

Johann Christian Bach: A-dúr sinfonia concertante hegedűre, csellóra és zenekarra, WC34

Johann Sebastian Bach: a-moll hegedűverseny, BWV 1041 

 

B. A. C. H. címmel indított sorozatot a 2019/20-as koncertévadban az Óbudai Társaskör és az Anima Musicae Kamarazenekar, Dinyés Soma közreműködésével. A négy hangversenyből álló klasszikus zenei kalandozás a zenetörténet legnagyobb hatású családját, a Bach famíliát állítja középpontjába. A család zeneszerzőtagjainak műveiből összeállított műsorok reflektálnak a saját maguk által is oly gyakran használt zenei-névbeli párhuzamra: a B-A-C-H hangok egy-egy koncert kiinduló harmóniai alapját is jelentik majd. A felcsendülő zenéket Dinyés Soma zenetörténeti érdekességekben bővelkedő, rövid bevezetői tagolják.

 

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

 

 

2019. november 25., hétfő 19 óra

A KÖZELÍTŐ TÉL

Közreműködik:

Rácz József, Bíró Tamás – hegedű

Török Mátyás – brácsa

Rönkös Ildikó – gordonka

 

Az est házigazdája: Tóth Endre zenetörténész

 

Mendelssohn: a-moll vonósnégyes, op. 13/2

Goldmark: Desz-dúr zongoraötös, op. 54

 

Milyen az egyik első kompozíció Mendelssohntól és az utolsó befejezett mű Goldmarktól?

Műsorunkon szereplő két remekmű története számtalan módon kapcsolódik.

Mendelssohn kamarazenei életművének gerincét kétségtelenül a vonósnégyesek jelentik: a műfaj minden alkotóperiódusában – tizenhárom éves korától egészen haláláig (egyik utolsó műve az op. 80-as f-moll vonósnégyes) – megtalálható. Mendelssohn a Haydnnel kezdődő és a Mozart és Beethoven által továbbvitt, és végletekig fejlesztett vonósnégyes-műfaj méltó örököse. Az op. 13-as a-moll vonósnégyes a 17 éves Mendelssohn műve feltűnő érettségről tanúskodik.

Goldmark Károly a Brockhaus-Riemann zenei lexikon tanúsága szerint "...stílusában a kortárs mesterek hatásai mellett jellegzetesen egyéni maradt orientalisztikus lírája, magasban úszó hegedű-dallamaival, puha és színes (...) harmóniáival." A korszak egyik legjelentősebb magyar zeneszerzőjeként gyakran nyúlt magyaros – például verbunkos – fordulatokhoz, különösen kamaraműveiben, de mégis beolvasztott művészetébe mindent, amit összeférhetőnek tartott azzal. Utolsó befejezett alkotása a hangversenyünkön elhangzó op. 54-es zongoraötös, melyen – a zenetudósok szerint – érződik Mendelssohn hatása is. De ezt döntsék el Önök!

A hangverseny során a 100 éve elhunyt Ady Endrére emlékezünk veresivel.

 

Rendező: Budapesti Filharmóniai Társaság

 

 

2019. november 28., csütörtök 19.30 óra

GITÁRMUZSIKA ÓBUDÁN

Nemzetközi sikerek!

A DuoCorde és a Tritonus Guitar Trio koncertje

 

A DuoCorde műsora:

Granados: Oriental (Szeghy Eszter átirata)

Castelnuovo-Tedesco: a-moll prelúdium és fúga

Mertz: Unruhe, op. 13/2

de Falla: La vida Breve

Stummer Márton: Öt portré

Bartók: 5 dal a Gyermekeknek c. kötetből (Szeghy Eszter átirata)

 

A Tritonus Guitar Trio műsora:

Bartók: Szonatina (Sz. 55, BB 69), 15 parasztdal (Sz. 71, BB 79)

Royer: La marche des Scythes

de Cabezón: Diferencias sobre el Canto del Caballero

Farkas: Csángó Sonatina, Ricordo di Somogy, Három régi dallam

Duplessy–Molnár: Cavalcade

 

Sorozatszerkesztő, házigazda: Roth Ede

 

A DuoCorde gitárduót 2017 őszén alapította  Szeghy Eszter és Szűcs Renáta. A Széchenyi István Egyetem végzős hallgatói  számos rendezvényen, koncerten és külföldi megmérettetésen vettek már részt. Repertoárjuk folyamatosan bővül: eredeti gitárduóra írt darabokkal és saját átiratokkal  a reneszánsztól a kortárs zenéig. Ebben az évben két nemzetközi versenyen is részt vettek, Belgrádból a Guitar Art Festivalról egy különdíjat hoztak  el,  a horvátországi Omisban pedig  nyáron 2. helyezést értek el. Céljuk, hogy minél több fesztiválra és mesterkurzusra eljussanak  és olyan műveket szólaltassanak meg két gitáron, amelyeket a közönség ritkán hallhat.

 

A Tritonus Guitar Trio tagjai Molnár Levente, Szurgyi Gergely és Varga Bálint első alkalommal 2015. január 10-én  játszottak ezen a  néven. Ebben az évben mindhárman a győri Széchenyi István Egyetemen folytatták zenei tanulmányaikat, Roth Ede és Arnóth Balázs szakmai irányításával. Az együttes rendszeresen fellép a hazai és külföldi közönség előtt. Országos és nemzetközi versenyeken is eredményesen szerepelnek. Első helyezést értek el a Győri Egyetemi Versenyen és a Szegedi Országos Gitárversenyen. A 2016 novemberében, Pozsonyban megrendezett L. Luthier kamarazene verseny győztesei. 2018-ban a Braga-i kamarazene verseny közönségdíját és a Bratislava Guitar Competition kamaraszekciójának első díját nyerték el. 2019-ben első díjat nyertek a Miamiban megrendezett Guitar Foundation of America gitárverseny kamara kategóriájában. Az együttes folyamatosan bővíti repertoárját, különféle zenei korszakokból válogatnak darabokat és saját átiratokat is készítenek három gitárra. 

 

Társrendező: Üveghang Bt.