ÓBUDAI TÁRSASKÖR

1036 Budapest, Kiskorona u. 7.

 

október havi programja

 

2020. október 3., szombat 19 óra

BEETHOVEN 250 – TRIÓ EST

Szabadi Vilmos – hegedű

Onczay Csaba – gordonka

Falvai Sándor – zongora

 

Haydn: G-dúr zongoratrió

Andante

Poco adagio

Finale: Rondo all'Ongarese, Presto

 

Beethoven: Esz-dúr zongoratrió, op. 1/1

Allegro

Adagio cantabile

Scherzo. Allegro assai - Trio

Finale. Presto

***

 

Beethoven: B-dúr "Erzherzog" trió, op. 97

Allegro moderato

Scherzo, Allegro

Andante cantabile ma perň con moto

Allegro moderato

 

Miután 1792-ben Beethoven Bécsbe érkezett, felkereste Haydnt, aki még Bonnban tett ígéretet, hogy foglalkozik majd vele. A tanítvány, akiben szenvedélyes szabadságszeretet lobogott, aki tiszteletet érzett a forradalom iránt, éles kijelentéseivel és megállapításaival megrémítette a fejedelmek iránt hódolattal viseltető, istenfélő Haydnt. A tanítás mindössze egy évig tartott és nem volt feszültségektől mentes. Haydn nagyon elfoglalt volt akkoriban, kevés ideje jutott Beethovenre, aki hamar elégedetlenné vált, és titokban, hogy Haydn meg ne tudja, másoktól is elkezdett leckéket venni. Kapcsolatuk a konfliktusoktól sem volt mentes. Beethoven három korai zongoratriójára (később éppen Haydnnak ajánlotta) Haydn bíráló megjegyzéseket tett, s ezt az önérzetes fiatal komponista soha nem bocsátotta meg. Egyszer állítólag így fakadt ki: „Soha nem tanultam semmit Haydntól!”

Amikor Beethoven megkérte az öreg Haydnt, hogy mondja meg őszintén véleményét első munkáiról, az egy sor bókot mondott a bennük megnyilatkozó képzelet nagy, soha nem hallott méretű, szinte már iszonyú gazdagságáról, azután a következő mély értelmű megjegyzést tette:

– Ön olyan ember benyomását kelti bennem, akinek több feje, több szíve és több lelke van.

És miután Beethoven tovább unszolta, bár valóban félt a választól, hozzátette:

– Szomorú leszek, ha nem mond el mindent, amire gondol.

– Rendben van. Kívánságára megmondom, hogy véleményem szerint az Ön alkotásaiban van valami, amit ha nem is neveznénk különösnek, de valami váratlan, szokatlan – más szóval az Ön dolgai nagyszerűek, sőt csodálatosak, de hol itt, hol ott felbukkan valami különös, valami komor; éppen úgy, mint ahogyan önben is van valami mogorvaság és furcsaság. Hiszen a zeneszerző stílusa olyan, mint amilyen ő maga...

Azt, hogy kinek volt igaza, mindenki döntse el maga. Tényleg nem tanult semmit Beethoven Haydntól? Vagy esetleg ennek a kijelentésnek ellentmond az a tény, hogy szimfóniáiban és kamarazenéjében egyértelműen tetten érhető Haydn reá gyakorolt hatása?

 

A mai koncertet a Szabadi-Onczay-Falvai Trió – akik 15 éve játszanak együtt minden évben Japánban a gifui fesztiválon – gazdag repertoárjából Beethoven tanárának, Haydnnak G-dúr triója nyitja. Az est folyamán elhangzik Beethoven két ritkábban játszott, de kiemelkedően jelentős triója is. Az op. 1 és az op. 97 Beethoven két, egymástól időben és stílusban is távol eső remekművének tolmácsolásával tisztelegnek a szerző halálának 250. évfordulója előtt a művészek.

 

Belépőjegy: 1800 Ft, diákjegy: 900 Ft

 

2020. október 7., szerda 17 óra

JÁTÉKOS MUZSIKA 7X10 PERCBEN

Közreműködik:

Drahos Béla és tanítványai

Műsorvezető: Czigány György

 

„Sok újdonságot nem mondunk, ezeknek utána lehet mindenütt nézni, de ebben a szituációban, ebben az élő közegben, ebben a zenélő, házi muzsika hangulatban, ebben a közvetlen légkörben azért más a lexikális tudás lehetősége. Itt semmilyen feszes műsorrend nincsen, nagyon spontán, családias az együttlét, és én igyekszem mindig az élmény, az öröm felé vinni az embereket.”

Czigány György – Óbudai Anziksz

 

Belépőjegy egységesen: 500 Ft

 

 

2020. október 9., péntek 19 óra

HÁZIMUZSIKA MÁCSAI JÁNOS ZENETÖRTÉNÉSSZEL

Szigeti Quartet

Varga Gábor – klarinét

 

Mozart: B-dúr kvintett, K. Anh. 91 (516 c)

Schumann: a-moll vonósnégyes, op. 41/1

***

Mozart: A-dúr kvintett – Rondó, K. Anh. 88 (581a)

Mozart: A-dúr „Stadler-kvintett”, K. 581

 

Ezen a koncerten Mozart jól ismert és népszerű A-dúr kvintettje mellett két igazán különleges csemege is elhangzik majd.

Az egyik egy B-dúrban íródott, befejezetlen tétel Mozart klarinétra írott kamaradarabjai közül; a másik, az A-dúr rondó pedig valószínűsíthető, hogy a nagy klarinétötös egyik tétele lehetett volna, de végül kimaradt a zeneirodalom e gyöngyszeméből.

Mozart, csakúgy, mint a K 622-es jelzésű concerto-t, ezen kamaraműveket is jó barátja, Anton Stadler klarinétművész számára komponálta. Stadler szorosan együttműködött Theodor Lotz hangszerépítő mesterrel és kereste az új instrumentum lehetőségeit, ötvözve a klarinét és a basszetkürt sajátosságait. Ez a hangszer az írott alsó C alaphangig tud megszólalni, ami egy terccel mélyebb, mint a hagyományos klarinétok hangfekvése.  

Manapság nagyon ritkán hangzik el feltételezhető eredeti formájában az állandó repertoárdarab, az 581-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr kvintett, a két kvintett-töredék pedig szinte sohasem - ezért bátran mondhatjuk, hogy ez a koncert rendkívüli zenei csemegét kínál a mai este folyamán. Még az is valószínűsíthető, hogy ősbemutatóként is tekinthetünk erre a hangversenyre a két töredék tételt illetően.

Az est klarinét szólistája Varga Gábor, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának első klarinétosa.

 

Belépőjegy: 1600 Ft, senior és diákjegy: 800 Ft

 

2020. október 12., hétfő 19 óra

BARTÓK: A KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRA

Altorjay Tamás, Töreky Katalin – ének

Oberfrank Péter – zongora

 

A Kékszakállú ősképe Gilles de Retz vagy Gilles de Laval, Bretogni földesúr, Franciaország marsallja (fő lovászmestere) volt, akit bűnei miatt az inkvizíció 1440-ben halálra ítélt.

Az ősképre a Balázs Béla által írt misztériumjáték főhőse csak mint a kortárs köztudat számára titokzatos, ismeretlen várúr alakja utal. Ez a történet a Kékszakállú „hétpecsétes” lelki titkairól szól. A várba őt követő Judit mindent – vőlegényt, szülői házat – feláldoz szerelmükért. Így cserébe joggal várja a Kékszakállú teljes feltárulkozását, bizalmát. Kékszakállú tudja, hogy múltja több elemének, eseményének ismerete megviselné, veszélyeztetné szerelmüket, és ezért elzárkózna a múltja bemutatásától. Judit viszont hajthatatlan. Ajtóról-ajtóra, lépésről-lépésre feltárja a férfi titkait, de így szerelmük által a férfiről Juditban kialakult ideális kép szertefoszlik. Elveszítik egymást. A leleplezett szerelmi illúziók helyett marad mindkettőjüknek a magány.   

Altorjay Tamás

 

Oberfrank Péter zongoraművész, karmester. A Soproni Petőfi Színház zenei vezetője, a Pécsi Nemzeti Színház karmestere, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára, Liszt-díjas, Érdemes Művész.

Altorjay Tamás, operaénekes, a Szegedi Operatársulat magánénekese, az SZTE tanára, Artisjus-, Dömötör-díjas és Gregor Emlékplakettel jutalmazott.

Töreky Katalin szoprán operaénekes, a Magyar Állami Operaház tagja, címzetes magánénekesnője.

 

Belépőjegy: 1800 Ft, senior és diákjegy: 900 Ft

 

 

2020. október 15., csütörtök 19 óra

FEHÉREN FEKETÉN

ALLES VERGÄNGLICHE

Négykezes koncert Mahler és Zombola művekből

Philipp György és Zombola Péter – zongora

 

Bevezetőt mond: Bolla Milán

Philipp György karmester-rendező és Zombola Péter zeneszerző 23 éves barátságának zenei lenyomata, Mahler és Zombola művek zongorára és énekhangra.

Együtt ismertük meg Mahlert, és rajta keresztül sok mindent. A szimfóniáit én a karmesterség miatt főként Bernsteinnel hallgattam. A Zeneakadémián Abbadoval hallottuk a 9.-et. Életre szóló, transzcendentális élmény volt, a végén értelmetlen tapssal. Sok-sok közös emlékünk van ezzel a szerzővel, ezeken szeretnénk a koncerten picit elmerengeni.

Philipp György

 

Belépőjegy: 1600 Ft, diákjegy: 800 Ft

 

 

2020. október 17., szombat 15 óra

MOZART KLUB

Kalandozás a napfényes Európában

Lakatos György vezetésével

Tiszteletbeli elnök:

Varga Károly

 

Zenei utazásunk során eljutunk Spanyolországba, Portugáliába, Olaszországba és Görögországba.  Vajon más a déli zene?

Több a ritmus, több a tánc, a dallam, a temperamentum. Napfényes dallamok, érzelmes harmóniák… és a violinkulcs.

Lakatos György

 

Belépőjegy felnőtteknek: 500 Ft, gyermekeknek és diákoknak: 300 Ft

 

 

2020. október 22., csütörtök 19 óra

NAGY ZENÉSZEK, NAGY SZERELMEK

#SCHUMANN

Bősze Ádám előadássorozata

 

A zenetörténet legismertebb zeneszerzői és az ő szerelmi életük. Illetve nem is: a legvonzóbb nők és férfiak, akikbe a legnagyobb zeneszerzők lettek szerelmesek.

Wagner, Mendelssohn, Puccini, Mozart, Brahms, Schumann, Britten, Liszt, Mahler és Beethoven – lehetnének ezek akár a főszereplők nevei is, de most csupán vezetéknevek, hiszen az általuk legvonzóbbnak tartott hölgyeken és férfiakon keresztül mutatja be Bősze Ádám a zenerajongók által oly kedvelt komponisták néha egyáltalán nem vonzó tulajdonságait.

 

Belépőjegy egységesen: 2500 Ft

 

 

2020. október 28., szerda 19 óra

OPERAHŐSÖK NEM MINDENNAPI SZITUÁCIÓKBAN

 

Helyzetgyakorlatok az operairodalomból, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem BA Ének Tanszék hallgatóinak előadásában

Kurzusvezető tanár: Varga Bence

Korrepetitor és zongorán közreműködik: Termes Rita

 

Belépőjegy: 1400 Ft, diákjegy: 700 Ft

Társrendező: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszéke

 

 

2020. október 29., csütörtök 19 óra

BEETHOVEN ÖSSZES HEGEDŰ-ZONGORASZONÁTÁJA I.

A Bartók Emlékházzal és a Régi Zeneakadémiával közös sorozat

Takács Zoltán – hegedű

Váradi László – zongora

 

Ludwig van Beethoven:

D-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 12/1

A-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 12/2

Esz-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 12/3

 

Az 1790-es években, Beethoven alkotói és előadói munkásságának kezdetén megjelent egy fiatal hegedűs-generáció, akik alapjaiban megváltoztatták, megújították a hegedűtechnikát.  A hegedűszonátákat írva Beethovennek lehetősége volt kihasználni a hegedűtechnikai újításokat és átgondolni a hegedű-zongora duó-műfajban rejlő lehetőségeket. Az op. 12-es szonáták keletkezésének életrajzi indíttatását nem tudjuk biztosan, valószínűleg nem megrendelésre készültek. Ha így lenne, akkor egy mecénásnak szóló ajánlás valószínűbb lenne, mint a tanárának, Antonio Salierinek szóló, aki a monarchia udvari zeneszerzője volt. 

Az első kritika a sorozatról a lipcsei Allgemeine Musikalische Zeitungban jelent meg, ez általában negatív véleménnyel nyilatkozott Beethoven műveiről. Mint ebben a kritikában, úgy a többiben is Beethoven erős egyénisége és akarata zavarta a kritikusokat, vagyis amitől Beethoven-Beethoven. A kritikus  ugyanakkor nem kérdőjelezi meg a szerző eredetiségét és művészi habitusát. Elismeri, hogy a „saját útját tapossa”, de megjegyzi, hogy ez az út nagyon „furcsa”, „bizarr” és „fárasztó”. A kritikák ellenére a szonáta-sorozat nagyon népszerű lett a maga idejében, az Op. 12-es szonáták központi helyet képviseltek a kor repertoárjában. A három szonáta közül az Op. 12 No. 2-es A-dúr szonáta hegedűszólama használja a legkisebb hangterjedelmet. Az utolsó tételben a tíz ütemig tartó, minden ütemre kiírt sforzato jelzés jól ábrázolja a kritikus által jellemzett „bizarr” és „fárasztó”„saját útját taposó” Beethovent.  (Sforzando: egy-egy hangot vagy akkordot erőteljesen megnyomva, fokozottan kiemelve, hangsúlyozva.)

Varga Oszkár Parlando folyóiratban megjelent írása alapján

 

Takács Zoltán hegedűművész, kamarazenész az elmúlt 40 év során számos ismert zenekarban játszott: hét évig volt a Budapesti Szimfonikus Zenekar első hegedűse, valamint a Magyar Rádió Concentus Hungaricus kamarazenekarának szólóhegedűse. 25 éve Helsinkiben él. Ez idő alatt a Tapiola Sinfonietta szólamvezetője, a Finn Rádió Szimfonikus Zenekarának I. hegedű szólamvezetője és az Adelaide-i Szimfonikus Zenekar vendég szólamvezetőjeként is dolgozott. Tavaly nálunk ünnepelte 60. születésnapját művésztársai körében.

A jászkiséri származású Váradi László zenei tanulmányait öt évesen kezdte, tizenkét évesen felvételt nyert a Zeneakadémia Különleges Tehetségek Osztályába.  Fiatal kora ellenére számos nemzetközi és hazai zongoraverseny díjazottja, Junior Prima Díjas művész, elnyerte a Virtuózok című tehetségkutató közönségdíját és Kocsis Zoltán különdíját is.

 

Belépőjegy: 1600 Ft, diákjegy: 800 Ft

 

 

2020. október 30., péntek 19 óra

MOSONYI 150 - LEVELEK PAULINÁHOZ

Zenés színház a Budapesti Filharmóniai Társaság zenészeivel

 

Elek Szilvia: Levelek Paulinához

dráma egy felvonásban

felolvasó színházi előadás

Szereplők:

Clara Schumann: Hűvösvölgyi Ildikó

Mosonyi Mihály: Hirtling István

Zongorista: Elek Szilvia

Zene: Mosonyi Mihály

Rendező: Elek Szilvia

 

Két nagy formátumú ember, két rendkívüli muzsikus találkozik egy Duna-parti gőzhajóállomás várótermében. A történet – amely a kiegyezés utáni Magyarországon játszódik – akár igaz is lehetne… A játék része a darabot végigkísérő különleges szépségű zongoramuzsika, valamint azok a szövegek, amelyeket elhunyt feleségének, Paulinának címezve tett közzé éveken át a magyar romantikus zene egyik legkiemelkedőbb alakja, Mosonyi Mihály.

 

***

 

Mosonyi Mihály: (h-moll) Vonósnégyes

Közreműködik:

  Fahidi Patricia – hegedű

Müller Mónika – hegedű

Lukács Attila – brácsa

Dávid Krisztina – gordonka

 

Belépőjegy: 2200 Ft, senior és diákjegy: 1500 Ft

Támogató: EMMI