„Óriási örömöt jelent számomra a tanítás”

 

Verebics Ibolya hazai és külföldi karrierről, s a győri díszpolgári címről

 

Verebics Ibolya

 

 

A szakma pályakezdésétől az oratóriumok mesterének tartja, hiszen végigénekelte szinte az összeset, és nem könnyű itthon olyan templomot találni, ahol ne szerepelt volna már. Verebics Ibolya külföldi karrierjének indulását is Bach h-moll miséjének köszönheti, a Helmuth Rilling vezényelte előadásba még akadémistaként ugrott be. Az énekesnő pályája során bejárta a rangos nemzetközi dalszínházakat, de itthon is rendszeresen pódiumra lépett, s Győrben a mai napig évente találkozhat vele a közönség. A világjáró szoprán ugyanis fontosnak tartja, hogy rendszeresen szerepeljen szülővárosában, s egyszer majd szeretne is ott énekiskolát nyitni. Az éneklés mellett ugyanis már két évtizede tanít, magánnövendékein kívül három stuttgarti kórus hangképzésével foglalkozik, s néhány évig a frankfurti főiskolán is dolgozott a fiatalokkal. Verebics Ibolyával nagyon gazdag, sokszínű pályájáról, az éneklés és a tanítás örömeiről, s persze a pandémia időszakáról is beszélgettünk.

 

 

-     „A töretlenül magas színvonalú, nemzetközi szinten is elismert, Győr város hírnevét öregbítő operaénekesi munkássága, valamint a szülővárosa kulturális és hitéletét támogató jótékony tevékenysége elismeréseként” - így szól a díszpolgári cím indoklása, amit most, március közepén kapott meg.

-     Nagyon boldoggá tett ez a kitüntetés! Hálás vagyok szülővárosomnak, a mostani vezetőinek, hogy ilyen nagy elismerésben részesítettek. Hiába élek ugyanis már három évtizede Stuttgartban, a mai napig hazajárok Győrbe, ahol felnőttem, ahol a szüleim laknak. Ebben a városban kerültem kapcsolatba a zenével is. A zenei tehetséget apai ágon örököltem. A nagypapám hegedült, édesapám orgonált, emellett gyönyörű hanggal is rendelkezett. Én pedig már csecsemőként is olyan hangon és hangosan sírtam, hogy a két utcával arrébb lakó nagymamám megállapította: ebből a leányból operaénekes lesz! Már óvodáskoromban elkezdtem énekelni. Aztán következett a zeneiskola, a zongora és az oboa. Az óvónőképzőben, ahol zongorán kísértem a kiváló, sokszorosan díjnyertes kórusunkat, fedezett fel Varga Erzsébet tanárnő, és a javaslatára folytattam a konzervatóriumban, Gonda Annánál. Nagyon hálás vagyok neki, hiszen nála dőlt el: énekes leszek.

 

-     S innen gondolom már egyenesen vezetett az útja a Zeneakadémiára.

-     Igen, s Keönch Boldizsár és Végvári Csaba lett a tanárom. A főiskolai évek alatt aztán sorra következtek az énekversenyek is: Karlovy Vary, Cardiff, Helsinki, Barcelona és a Pavarotti nevével fémjelezett megmérettetés, Philadelphiában. Mindegyiken sikerrel szerepeltem, s így felkéréseket, meghívásokat is nyertem. Végvári Csabával Elisabeth Schwarzkopf mesterkurzusain szintén rendszeresen megfordultunk, s ő kísért a később megjelent, önálló lemezemen, amelyen Mozart-dalokat énekelek. Ahogy megszereztem a diplomámat 1986-ban, azonnal a Magyar Állami Operaház tagja lettem. Azt mondták rólam ekkoriban, hogy én vagyok az ország legfiatalabb operaénekese… S aztán az első fellépéseim közé tartozott például a margitszigeti Carmen, amelyben Micaelát keltettem életre.

 

-     De már főiskolás korában elindult a nemzetközi karrierje is, ráadásul egy beugrással…

-     Így igaz, a könyvtárban ültem éppen, amikor hívtak a Filharmóniától, hogy Nádor Magda megbetegedett, s másnap helyettesítenem kellene Bach h-moll miséjében, amelyet Helmuth Rilling dirigál. Nagy szerencsémre Keönch Boldizsár mindig azt hangoztatta, hogy a kisujjamban kell legyen az összes oratórium, így tényleg tudtam ezt a darabot is, és nyugodtan mondtam igent. Ez a fellépés pedig meghatározta a karrieremet, Rillinggel sokszor dolgoztunk a későbbiekben együtt, s beugrásból is akadt még jócskán.

-      

-     Verebics Ibolya Et exsultavit spiritus meus Soprano – YouTube (2:25)

Bach: Magnificat-Et exultavit (És örvend lelkem)

Vezényel: Helmuth Rilling

Bach: Weihnachtsoratium (BWV 248) - Rilling, Verebics ... (1:20:05)

Bach: Karácsonyi oratórium I-II-III.

Előadja a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara és Énekkara, vez. Helmuth Rilling km. Verebics Ibolya (szoprán), Németh Judit (alt), James Taylor (tenor), Laborfalvi Soós Béla (basszus)

 (1996, Zeneakadémia)

Händel: Messiah - Rejoice, Ibolya Verebics – YouTube (4:46)

 Händel: Messiás - szopránária (No. 43, „Tudom, hogy Megváltóm él”)

Mozart: Titus, Duett, Ibolya Verebics, Judit Németh – YouTube (1:19)

Mozart: Titus - duett (La clemenza di Tito)

Mozart: Figaro, Arie der Gräfin, Ibolya Verebics ... – YouTube (6:42)

Mozart: Figaro házassága - A Grófné áriája

 

 

-     A budapesti dalszínházban szintén szép feladatok vártak Önre, a Figaro Grófnéja, a Faust Margitja, a Titus kegyelmének Serviliája vagy a Gianni Schicchi Laurettája…

-     Annyira hálás vagyok Istennek, hogy ilyen gyönyörű pályám volt, és annyira sajnálom a kiváló, mai fiatalokat, akik a hiába tanulják sorra a szerepeket, a vírus miatt most nem tudnak fellépni… Állandóan felbukkan egyébként egy-egy kép, felvétel, ami visszaidézi a karrierem fontos állomásait. Ebben a hónapban jelent meg például az a lemez, amelyen Fischer Ádám vezényletével Mahler II. szimfóniáját énekelem Marilyn Hornnal, s a felvétel az egyik Mahler-fesztiválon született. A dirigenssel többször szerepelhettem Eisenstadtban, s az egyik alkalommal jelen volt Edita Gruberova is, aki gratulált, s azt mondta, csodálatosan énekeltem! Ezek a felejthetetlen pillanatok. Vagy amikor az operavizsgámon, amelyen a Lohengrinből Elsa és Ortrud duettjét mutattuk be Vári Zsuzsannával, bejött az öltözőbe Mihály András, aki megkönnyezte az előadásunkat, és elmondta, ilyen gyönyörű Wagner-interpretációt még nem hallott. Nyolcszáznál is több fellépésem volt a pályám során, ennek több mint a fele a hazai közönség előtt, s mindenütt kiváló művészekkel, remek produkciókban szerepelhettem. Olyan partnereim voltak, mint Rost Andrea, Hamari Júlia, Pitti Katalin, Németh Judit, Csengery Adrienne vagy említhetem Sólyom-Nagy Sándort, Polgár Lászlót, Gulyás Dénest, Daróczi Tamást és hosszan folytathatnám még. A rendezők, a karmesterek sora szintén rettentő hosszú, Doráti Antaltól Kobayashi Ken-Ichirón, Kocsis Zoltánon át Medveczky Ádámig…Szintén ide sorolnám két kedves, győri kollégámat: Ruppert Istvánt és Gábor Józsefet, velük ugyancsak rendszeresen szerepeltem. Az operai fellépések mellett rengeteg dalesten, koncerten is pódiumra léptem, a szakma el is nevezett az oratóriumok mesterének, mert tényleg végigénekeltem az összeset. Nem nagyon akad olyan hazai templom, ahol ne léptem volna fel.

-      

Verebics Ibolya édesapjával (középen) és Ruppert István orgonaművésszel

 

Csángó népdalok Verebics Ibolya – YouTube (9:09)

Szőcs Anna textilkiállítás, 1990.

 

-     S miért kezdett el csángó népdalokkal is foglalkozni?

-     A győri bencés zenetanárt, Jáki Teodóz atyát kísértem el gyűjtőútjára, a határon túl élő magyarokhoz, így Moldvába is. Ott, a temetőben vette fel a csángók gyönyörű énekét, amikor jött a milícia, és bevittek minket a rendőrségre egy teljes napra… Ez még 1989 előtt történt, amikor a csángókat elszigetelték az anyaországtól. Így lettek csángó barátaim, akikkel később találkoztam itt, Magyarországon is, s van, akivel a mai napig tartjuk a kapcsolatot. Meghatározó élményt jelentett az is, hogy - a népdal iránti érdeklődésemnek köszönhetően - személyes kapcsolatba kerültem kiváló néprajztudósokkal, Erdélyi Zsuzsannával vagy Domokos Pál Péterrel, de említhetem a Dobszay Lászlóval és Szendrei Jankával folytatott munkát a Schola Hungarica Énekkarral, és a közös lemezfelvételt. Mindig is nagyon érdekeltek az erdélyi, felvidéki Bartók- és Kodály-gyűjtések, a csángó népdalok, és örömmel tűztem műsorra ilyen darabokat.

 

-      Hogyan tudott rendszeres szereplője maradni a hazai zenei életnek, miközben három évtizeddel ezelőtt Stuttgartba költözött?

-     Szívesen ingáztam, fiatalon ez nem is jelentett olyan nagy nehézséget. A német városhoz a férjem, Joachim kötött, Stuttgartban született meg a fiam, Cornelius is. A környező operaházakból, koncerthelyszínekről ugyancsak érkeztek rendszeresen felkérések. Megesett az is, hogy egyik nap beugrással a lipcsei Gewandhausban énekeltem Mahler IV. szimfóniát, másnap pedig Münchenben Mozart-művet. De eközben is épült a hazai karrierem, hiszen 1992-ben megkaptam a Bartók-Pásztory-kitüntetést, négy évvel később pedig a Liszt Ferenc-díjat. Többször lettem a hét muzsikusa. S természetesen közben a győri fellépésekről sem mondtam le.

 

Verebics Ibolya

(verebics.de)

 

-     Hogyan kezdett el tanítani?

-     A koncertek után rendszeresen jöttek oda hozzám fiatalok, hogy szívesen vennének tőlem órákat. Egy meghallgatásra mindenkit szívesen fogadtam, de ha azt tapasztaltam, hogy csak az akarat van meg, a megfelelő hang hiányzik, azt mindig őszintén elmondtam. Viszont akikkel rendszeresen foglalkoztam, és a közös munka során kiderült, egy hullámhosszon is vagyunk, azoknál azt vettük észre, hogy elkezdett fantasztikusan növekedni a hangjuk. Ezért aztán ezekre az órákra az éneklés mellett is időt szakítottam. Lassan már húsz esztendeje, hogy belekezdtem, van egy saját kis énekiskolám is Stuttgartban, ahol minden korosztállyal szívesen foglalkozom. Óriási örömöt jelent számomra a tanítás, az, hogy átadhatom az éneklés szeretetét, hogy segíthetek abban, hogy jobb teljesítményt nyújtsanak. Akad hétéves növendékem és nyolcvanon felüli pár is, akik boldogan duetteznek az óráimon. Hetente több napon tanítok, s egy gyönyörű, remek akusztikával rendelkező evangélikus templomban is rendszeresen rendezünk koncerteket. Emellett három stuttgarti énekkarnak is tartok hangképzést, azaz csak tartanék, a vírus miatt most erre sincs lehetőség, s persze a pandémia miatt a növendékeim száma is megfogyatkozott. Pedig már három olyan tanítványom is van, aki elvégezte a főiskolát, s mindegyikük színpadon lenne, ha nem szól közbe a vírus… Korábban, 2004 és 2006 között Frankfurtban is dolgoztam énekesekkel a főiskolán.

 

-     S mit lát? Mennyiben lett más az énektanítás, mint amikor Ön is növendék volt?

-     Véleményem szerint nem változott sokat. Ugyanazt a módszert viszem tovább, amit én is tanultam Gonda Annától és Keönch Boldizsártól, s amit ők a kiváló berlini professzortól, Dagmar Freiwald-Langétól sajátítottak el. Szuper technikát tanított, amellyel a vékonyka hangból csodálatos nagy hang lesz, mert megfelelően használja a testet, a támaszt, s ez meg is hozza az eredményeket. Ezt szeretném továbbadni, s egyre fontosabbnak ítélem, hogy az eddigi pályám során megszerzett tapasztalatokkal is segítsem a fiatalokat. S nagyon örülök annak, hogy édesapám annak idején nem engedte, hogy abbahagyjam a zongorázást, bár gyerekként tiltakoztam ellene. Nagy hasznát vettem később, így egyszerűbb volt megtanulnom a szerepeket, és most a növendékeimet is tudom kísérni.  Nagy kincs, hogy tudok zongorázni. Évente két fellépést rendezek a tanítványaim számára, ilyenkor nem is bíznám másra a kíséretet.

 

-     Említette a kórusokat. Mit tart fontosnak az ő hangképzésük során?

-     A légzés, a támasz a leglényegesebb, hiszen az énekkaroknak rengeteget kell próbálniuk, s a megfelelő támasz leveszi a terhet a hangszalagokról. Nemcsak a gégétől fölfelé énekelünk… Megfelelően kell támasztani a hangot. Emlékszem, a kurzusokon Schwarzkopf is emlegette, hogy gyakran elsötétült előtte a színpad ettől az aktív levegőzéstől, a határozott támasztás és lazítás váltogatásától. S a legendás német szoprán mondogatta azt is, hogy nem mosolyogva énekelünk, hanem inkább úgy formáljuk az ajkat, mintha puszit adnánk, mindig megfelelő pozícióba helyezzük a hangot. Fontosnak tartom még a megfelelő artikulációt, zárt szájjal, anélkül, hogy használnánk a száj körüli izmokat, nem lehet jól énekelni.

 

-     Ön is énekel, még ma is.

-     Nagy koncerteket már nem vállalok, de templomokban mindig szívesen szerepelek. Bár sokszor a növendékeim ajánlom magam helyett, hiszen nekik is fellépési rutint kell szerezniük.

 

-     Egy korábbi interjúban említette, szeretne majd Győrben is énekiskolát nyitni. Hol tart ez az ötlet?

-     Nem tettem még le róla, és bízom benne, hogy előbb-utóbb megvalósul, hiszen a szülővárosomban mindig örömmel megyek, s boldogan énekelek. Megvárjuk, mit hoz a jövő. Fontosnak tartom, hogy a tudásomat továbbadjam másoknak, amíg van hozzá erőm, s remélem, ezt még Győrben is megtehetem!

 

 

Réfi Zsuzsanna