SZÉKELY GYÖRGY ÍRÁSAI

 

I.

HÓDOLAT RÓMÁNAK-SALZBURGBÓL*

 

 

 

2021. május 21. - két napja nyílt meg a határ Ausztria és szomszédai között, s a salzburgi Pünkösdi Fesztivál azonnal életre kelt! A tavalyi Pünkösdi Ünnepi Játékokat elmosta az Európában tomboló pandémia, ám szerencsére a 2020. évi nyári fesztivál az első járványhullám lecsengésével megvalósult, ha nem is a tervezett programmal. Most a harmadik hullám cseng le, az oltások sokunkat már védenek, ám a biztonsági előírások Ausztriában, s ezen belül különösen a salzburgi fesztiválon, szigorúak. Internetes regisztrálás és angol nyelvű védettségi igazolás kell nem csak az országba való belépéshez; az igazolást lépten-nyomon elkérik: a szállodai reggelizőtől a koncertteremig minden egyes belépéskor valamely zárt térbe, ahol persze maszk (kizárólag FFP2!) is kötelező.

 

(A teljes írás az alábbi linken ismerhető meg:

https://www.gramofon.hu/index.php/archivum/hodolat-romanak-%E2%80%93-salzburgbol

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=jMaNFanLA1s (6:24)

Részlet Bellini: I Capuleti ed i Montecchi (Rómeó és Júlia) c. operájából

("Se Romeo t'uccise un figlio...La tremenda ultrice spada")

Közreműködik: Bruno de (kontratenor) és a Mozartheum Zenekara Carlos Moreno vezényletével

 

*Eredeti közlés: Gramofon.hu, 2021. 05. 26. Koncertbeszámolók

 

II.

A GITÁROSOK MEKKÁJA**

 

 

Nürtingen - Wikipédia

 

 

Kedves, egyszerű német kisváros Stuttgart közelében, mégis sokan valódi áhítattal emlegetik nevét: Nürtingen. Kétévente ugyanis a világ minden tájáról érkeznek ide gitárművészek, gitárnövendékek és a gitármuzsika rajongói, hogy nyolc napon át hódoljanak e nagy múltú hangszernek, a klasszikus (spanyol) gitárnak.

 

 „Úgy jártunk, mint a tokiói olimpia, hiszen idén mi is a tavalyi elmaradt fesztivált tartottuk meg. Ráadásul óriási rizikót vállaltunk egy ilyen pici városban, hiszen a pandémia miatt rengeteg volt a korlátozás: a gyönyörű templomi koncerthelyszínről le kellett mondanunk, mert túl kicsi, s változatlanul csak távolságtartással szabad csak ültetni a közönséget. Így egy csodálatos középkori helyszín helyett egy modern, de nyilván személytelenebb művelődési központban tartjuk a koncerteket, ami távolról sem nem ugyanazt a hangulatot jelenti. A művészek egy része szerencsére megérkezett, de utazási korlátozások miatt Angliából, Franciaországból például nem tudtak eljönni hozzánk sem a fellépők sem a közönség. Mégis, sikerült színes programot létrehozni, sőt, világhíres előadókat meghívni, akik itt is vannak. Így végül is a nemzetközi gitárverseny, valamint a mesterkurzusok és workshop-ok is nagyon jól sikerültek, hiszen sokan azért jönnek, hogy egy David Russellnek játszhassanak.” – meséli Margot Dosch, a fesztivál nemzetközi kapcsolatainak felelőse.

 

A nürtingeni gitáros seregszemle Németország egyik legrangosabb nemzetközi zenei fesztiválja. Egon Danzl, egy kiváló helyi gitárpedagógus, és kutató privát lelkesedéséből indította el a 90-es években: eleinte egy-egy koncertet szervezett, majd egyre több húzó nevet hívott meg, később kurzusokat, kiállításokat is illesztett a hangversenyekhez. Évről-évre nagyobb teret és támogatást kapott az esemény a várostól, s a szponzorok is lehetőséget láttak a rangos és kulturált programban.  A művészeti vezetésre egy neves művészházaspárt kértek fel, Katrin Klingerberg és Sebastián Montes személyében, akik világszerte „Gitar Duo KM” néven koncertező muzsikusok.

 

Nickmann Marcell (Fotó: Szabó Adrienne)

(gramofon.hu)

 

Régóta nem meglepő, ha a világ bármely szegletében magyarul köszöntik az embert, látván a nevét, így az alig párezres Nürtingenben is természetes, hogy a COVID-igazolást ellenőrző fiatalember is magyarul kéri az oltási papírokat. Szurgyi Gergő önkéntes szervezőként vesz részt a fesztiválon. A nürnbergi egyetemen tanul, persze gitár szakon, s itt hangszere sztárjaival találkozhat, megismerheti, hallhatja őket. „Például a saját tanáromat is, Björn Colell-t is itt hallottam végre élőben először, egy barokk-lant-koncertet adott. A pandémia miatt ugyanis másfél éve nem találkozhattunk személyesen – meséli Gergő. Az pedig külön öröm, hogy a nemzetközi zsűri egy magyar barátomnak, Nickmann Marcellnek ítélte oda a nemzetközi felnőtt verseny második díját.”

 

A közönség szavazata szerint Astor Piazzolla és Leo Brouwer igen nehéz műveinek tolmácsolásával Marcell megérdemelte volna az első díjat is.

 

A versenyek fontos szerepet játszanak minden művész pályája egy szakaszán, itt Nürtingenben is a program része. Az idei fellépők között meghívott lengyel Marcin Dylla – aki jelenleg már nemzetközi sztár – korábban 19 versenyt nyert meg. „Ez mind semmi, Marko Topchii ukrán gitárművész már a századik versenyén (!) is túl van, igazi „versenyfüggő” – kapcsolódik a beszélgetésbe Nickmann Marcell. A 25 éves gitárművész idén végzett Pavlovits Dávidnál, a Szegedi Bartók Béla Művészeti karon. 2020-ban megnyerte a Szegedi Nemzetközi Gitárversenyt, de ez a mostani volt az első igazi háromfordulós megmérettetése. 

 

A fesztivál valódi ínyencségeket kínált: a hangszer adottságai folytán hagyományosan a műfajok sokasága képviselteti magát. Békés egymás mellett élésben szólaltak meg a klasszikus művek a reneszánsztól, barokktól napjainkig, valamint a tango, a salsa, a fandango és balett, sőt jazzkoncert is belefért a programba. Az ifjúsági gitárzenekar huszadik évfordulóját ünnepelte, műsorukban a számukra írt művek is szerepeltek. 

 

A szólisták között olyan nemzetközi hírű művészek szerepeltek, mint a zenetudományi és pedagógiai munkáiról is ismert és elismert Tilman Hoppstock, valamint Zoran Dukič, Rodrigo Guzmán, a népszerű brazil fuvola-gitárduó („Latinos Clássicos”) és a neves osztrák jazzgitáros, Michael Langer. Ő két tanítványával bemutatta a virtuóz jazz-duó tudományát is, amelyet egy workshop formájában tanított is a hét során.

 

A fiatal versenygyőztesek is koncertlehetőséghez jutottak. Idén a lengyel Bianka Szalaty és Mateusz Kowalski

 

Két rendszeresen visszajáró „stabil” közreműködő tette azonban a fesztivált felejthetetlenné. A Los Angeles Gitárkvartett a műfaj élenjárója évtizedek óta. Művek sokaságát írták számukra és alapkoncepciójuk az, hogy nincsenek műfaji határok. Rossini A sevillai borbély nyitányának parádés átirata után kortárs szerző, Frederic Hand Korál-ja szólalt meg, majd Jimi Hendrixet és a 60-a évek pop gitárosait idézték fel saját feldolgozásukban. Pat Metheny számukra írt Road to the Sun” című műve a jazz és a klasszikus zene egészen egyedi ötvözete. Beethoven „Holdvilág-szonátája” és de Falla A bűvös szerelem” tánctételei más-más színét villantották fel a rendkívüli együttesnek, amelynek vezetője a neves gitárművész-pedagógus, William Kanengiser.

 

 

 

(David Russell most megjelent CD-je) 

 

És végül, de nem utolsósorban személyesen élvezhettük a világ kétségkívül egyik, ha nem a legnagyobb élő gitárművészének, David Russellnek egész estét betöltő koncertjét. A gitártársadalom őt emblematikus személynek tekinti, aki a klasszikus gitárirodalom nagy részét szerencsére lemezre is vette. A pandémia hónapjait spanyolországi otthonában töltötte az egyébként skót gitárművész. Ám felesége, Maria - maga is gitáros - különleges „turnét” szervezett neki: David Russell végiglátogatott egy sor szebbnél szebb spanyol templomot, monostort, ahol a környezetnek megfelelő darabokat, átiratokat játszott, egyben bemutatva az adott helyszín kulturális, spirituális értékeit, összekapcsolva zenét, képzőművészetet, történelmet. A csodálatos helyszíneken készült felvételek David Russell magyarázataival, történeteivel a YouTube segítségével az elmúlt hónapokban bejárták a világot, a barokk-romantikus-kortárs darabok milliókhoz jutottak el. Itt, Nürtingenben viszont élőben hallhattuk e műveket, amelyekhez a művész kommentárokat fűzött. 

Jacques de Saint-Luc (1616-1708) vallon lantművész, zeneszerző művei kevéssé ismertek, táncdarabjait viszont régóta szívesen játssza Russell, aki gitárátiratával saját maga technikájához és fantáziájához illesztette őket. A kortárs zeneszerző Stephen Goss (1964-) „Cantigas de Santiago” című művét egyenesen a Russell házaspárnak dedikálta: a darabok felidézik a reneszánsz trubadúrok dalait, jelen korunkra is reflektálva. 

S végül itt hadd következzen egy személyes epizód: koncertjének második részét David Russell egy kis bevezetővel indította: két Bach korál-feldolgozását, amelyek legkedvesebb művei közé tartoznak, azoknak kívánta ajánlani, akik a pandémia alatt orvosként vagy nővérként vállalták az embert próbáló feladatokat. Ekkor rám hunyorított, tudván, hogy orvosként én is közéjük tartozom.  Több éve ismerjük egymást, levelezésünkben megírtam neki a nehéz időszakot is. Mint ahogy ők viszont feleségével az általuk évek óta támogatott kis indiai falu a szó szoros értelmében kihalt iskolájáról meséltek a koncert másnapján, az Indiában történt tragikus eseményekről. 

Jó lenne itthon - mint két éve a Budapesti Gitárfesztiválon – ismét találkozni e nagyszerű művésszel. Nürtingen példája ugyanis azt üzeni: a zene feloldoz, közösséget hoz létre, és élhetővé teszi a néha még oly nehéz és élhetetlen világunkat is. 

 

 

**Eredeti közlés: Gramofon.hu, 2021. 08. 18. Koncertbeszámolók

1996 ÓTA A KLASSZIKUS ZENE ÉS A JAZZ SZOLGÁLATÁBAN.

Gramofon - klasszikus és jazz zene