SZILI ISTVÁN[1]

 

Második anorganikus szimfónia

 

 

A hangok a semmiből bukkannak elő.

Ha azt mondom, semmi, akkor ez nemlétezést jelent. A hangok tehát a nemlétezésből a létezésbe villannak. Mindegyik hang a maga módján. Minden kanyar, útirány változtatás nélkül. Csak önmagukat jelentetik, nem kötődik hozzájuk semmi más tartalom. Majd félórán át hallatszanak, előjáték, bevezető nélkül. Az anorganikus zene egyszerinek és megismételhetetlennek tűnik. Vagyis inkább hallatszik. Mert hallatszik. A szomszéd szobából át is zörget valaki, hogy „csend legyen!”. De nem lesz csend, a legcsekélyebb mértékben sem. Éppenséggel akkor lendül bele a hangok kiváltója egy intenzívebb strófába. Most szinte az egész „zenekar” működik, „mindenki” fújja, vonja, üti, nyaggatja a magáét, amennyire csak tőle telik. Fémes koccanások, fals zörrenések. Ezekre a tiszta és nem tiszta hangokra épülő laza szerkezetre mások is felfigyelnek. Valaki éppen az ajtó előtt hallja meg az anorganikus tobzódást, megáll, és bekukkant.  Éppen lecsendesedőben a vihar, csak távolban villámlik-szikrázik még egyszer-egyszer, majd az is elhal. Zizegés tölti be a levegőt, mély értelmű hangzás, kalimpáló felvillanások, mély ágyúdörgések. És ez hosszasan át így folytatódik. Aztán végre csend lesz. Olyan csend, hogy a szomszédból a székzörgés is áthallatszik.

 

A hangzások kitalálója, elkövetője egy keskenyarcú fiú. Általában nem törődik senkivel, akárki akármit kér, vár, vagy követel tőle. Persze csak akkor, ha rájön a „bolondóra”. Az pedig egyre gyakrabban jön rá. Amikor a magasabb rendű matematikában kell elmélyülnie, szinte biztosan. Előkap egy-két poharat, némelyikben víz is van, teáskannát, vastag ceruzákat, élelmiszer és bogarak tárolására alkalmas bádogdobozokat, cipőkanalat, koccantható kristályokat, püfölhető párnákat, meg a magnója fedelét, amelyiken furcsa zörgéseket lehetett kiváltani. Ott van még a két lapát-tenyere (tapsok előidézésére), lába a dobogásra, fogai összekoccantásra, mekegő hangja is, bár ezeket nem szívesen használja, mert megszegheti velük az „anorganikusság” szabályait. A hangok kiváltásában csak szervetlen dolgok jöhetnek szóba, de azok közül bármi, ami egyáltalán képes hangadásra. Apránként körülveszi magát konzervdobozokkal, üvegekkel, még a sószóró is szerephez juthat egy alkalommal, mert szép zizegő hangokat produkál vele. Végül rájön, hogy mindezt fel kell venni a magnójára, mert így megismételhető lesz a zenebona, és finomíthatóvá válik az egész. Mindkét kezét, és a szobában lakó társait felhasználja a ritmikus zajkeltésre, bocsánat, hangok megjelenítésére, de rájön, hogy további segítségre szorul. Ezért megkéri barátját, hogy a hosszan kitartott hangok megszólaltatásában vegye ki a részét. A jóbarát félig vízzel telt üvegpohár peremét „darálja” körbe-körbe, amitől az a sípolás-nyávogás közti regisztereket mozgósítja. Így most már mindannyian zenélnek, egyértelműen anorganikus módon.

 

Aztán sok-sok idő telik el. Nagyon sok idő. Több évtized. Majdnem hatvan év. Ki tudja már, hol van az a magnószalag, ami az első zenebonát őrizte? Az első Második anorganikus szimfóniát. Mert, hogy a legelső csak az emlékezetben létezik. Ezért csak Második, hiszen az elsőt még nem vettük fel. Tovább gondolva: harmadik sem. Negyedik sem. Mert az előadás többször megismétlődik ugyan, de felvétel csak egy esetben készül, ama bizonyos Másodikról. Amíg erről elmélkedem, Eötvös Péter Multiverzum-át hallgatom, és éppen ez segít felidézni azt a bizonyos Másodikat.

 

Eötvös: Multiversum ∙ hr-Sinfonieorchester ∙ Iveta Apkalna ∙ László Fassang ∙ Peter Eötvös  (38:38)

Multiversum für Orgel, Hammond-Orgel und Orchester

I. Expansion 00:00

II.Multiversum 12:58

III. Time and Space 22:49

 Frankfurt Radio Symphony, Iveta Apkalna (orgona), Fassang László (hammond-orgona), vezényel: Eötvös Péter

 

Csakhogy most igazi zenekar a megszólaló. Amiben helyet kap még két orgona is! Az egyik hangversenyorgona, a másik a Hammond. Szerepel egy cseleszta is, valamint sokféle vonós, fúvós és ütőhangszer. Mintha csak a régi hangzások felidézésére készülnének!

 

A valódi hangzás, és az emlékbeli most versenyre kelhet egymással.

Nem vitás: az emlékbeli győz! Mi indokolja? Az idő? Igen, az idő. Az elsőség. Az, hogy lehetett volna akár ilyen is! Ha… ha minden másképpen alakul.

 

A Multiverzum szerzője egyidős velem, de az egykori koncert megszólaltatójánál két évvel fiatalabb. Mégis ő, a fiatalabb az igazi győztes. Mert ő kitartott az elképzelései mellett. Rengeteg művet alkotott. Zenélt a szirének énekéről, a sas szárnyalásáról, a szél muzsikájáról, dobok beszélgetéséről, mindenről, ami a figyelmét lekötötte.

 

Most a Multiverzum zenéje szól. Hol van már ez a zene Gustav Holst-étól, az asztrológia ihlette Planétáktól? A fémes hangzásokat vonósok kitartott egybehangzása kíséri, orgonahang füttyöget, tremolózik, nyávog. Madárzsivaj szól, akárcsak Rautawaaránál, üstdobok zendülnek mélyen, pergődob ropog. Cseleszta hangsúlyváltásai, harsonák lefojtott harsogása tépkedi, Hammond tremoló szaggatja szét a foltokban megbúvó csendet. Tér és idő. Csak ez hozza el a megnyugvást. A békét. Amire most mindennél inkább szükségünk van. Anorganikus és organikus világnak egyaránt.

 

Einojuhani Rautavaara - Cantus Arcticus (1972) (17:18)

Einojuhani Rautavaara (1928 – 2016)

00:00 Movement I - The Bog

06:53 Movement II - Melancholy

10:46 Movement III - Swans Migrating

Leipzig Radio Symphony Orchestra,vezényel: Max Pommer

 

 

 

 

 



[1] Szili István nyugdíjas főiskolai oktató (ELTE Tanárképző), biológus - és zenekedvelő. Zenei témájú írásai megjelentek már többek között a Természet Világa c. folyóiratban, és a Napút c. online folyóiratban.