BOTVAY KÁROLY 90[1]

 

Botvay Károly

(mma)

 

 

Életrajzi adatok
Sopron, 1932. december 29.

Tanulmányok, iskolák
1949–1951 Állami Zenekonzervatórium, Budapest
1951–1959 Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Budapest

Munkahelyek
1957–1994 a Magyar Állami Operaház tagja, 1963-tól szólócsellistája
1957–1977 Bartók Vonósnégyes
1977–: Budapesti Vonósok alapító művészeti vezető
1978–1983: Aldebourgh String Trio csellósa
1979–1982: Végh Vonósnégyes tagja
1982–1992: Budapesti Fesztiválzenekar (alapító tag); szólamvezető
1983–: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem; egyetemi tanár; 2013–: professzor emeritus
1985–2005 Új Budapest Vonósnégyes

Művészeti, közéleti szervezeti tagság

2014- a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja

 

 

Botvay Károly gordonkaművész, kamaramuzsikus, egyetemi tanár, művészeti vezető 1932. december 29-én született Sopronban. Édesapja, dr. Botvay Károly erdőmérnök, tanszékvezető egyetemi tanár tudományos és oktatói pályája mellett szabadidejében aktívan foglalkozott a művészetekkel is: festett és zongorázott. Édesanyja – gyermekei születéséig – a Képzőművészeti Főiskolán tanult, s a gyermekek nevelése mellett rendszeresen rajzolt, festett, zongorázott, és később mesesorozatokat is írt az unokáinak. A család mindhárom gyermekének élethivatása lett a zene: Botvay Henrik – operaházi zenekari hegedűművész, pécsi tanárképző főiskolai tanár, szakfelügyelő, hosszú ideig a Sibelius Akadémia /Helsinki/ tanára – hegedülni, Botvay Margit – zeneiskolai zongoratanár, több generáció nevelője – zongorázni, Károly csellózni tanult. Ez a kultúra- és művészetbarát polgári miliő biztosította a tehetségek felfedezését és kibontakozását. Sopron zeneéletéből nem hiányoztak a hangversenyek, de kevés volt az igazi, professzionális koncert. Az első igazi hangversenyélményben 1944 márciusában volt része a 12 éves Károlynak, ekkor a Végh Quartettet hallotta.

 

Botvay Károly

(mma)

 

Első zenei leckéit négyévesen, édesanyjától kapta – ekkor még zongorázni tanult. Később, hétéves korában a cselló mellett döntött: ezt a hangszert érezte magáénak, de így lett teljes a családi kamaraegyüttes is. Általános iskolai tanulmányaival egy időben kezdett csellózni a soproni zeneiskolában, ahol tanára Gombás Ferenc (1914–1988) volt, aki akkor végzett a Zeneakadémián. A marosvásárhelyi születésű művész és zenetanár keze alatt zenei tehetsége hamar megmutatkozott, és 1948-ban, 15 évesen, nyolc évnyi tanulást követően indult el az Országos Centenáriumi Versenyen, amelyet megnyerve eldőlt, hogy a muzsikusi pályát választja. A többfordulós versenyben az összes hangszeres előadó közül a legfiatalabbként kapta meg az első helyezést. Nem sokkal ezután tanár nélkül maradt: Gombás Ferencet Bajára nevezték ki, majd Miskolcra, ahol haláláig dolgozott. Itt muzsikusok generációit nevelte fel és eközben igen jelentős szerepet játszott a város zenei életében.

1949 szeptemberétől Budapestre került tanulni, ahol szinte versengtek érte a tanárok. Az iskolarendszer lehetőségei azonban megszabták a kereteket, így került a Zenei Gimnáziumba. Itt fejezte be az utolsó két gimnáziumi osztályt, hangszeresként Friss Antal osztályába került, akit közben a Zeneakadémiára is kineveztek, így első zeneakadémiai éveiben is nála tanult. Az akadémia utolsó tanévében Banda Ede osztályába kérte át magát, és nála diplomázott 1959-ben. 1950-ben az Országos Verseny cselló kategóriájában, a Bach halálának 200. évfordulója alkalmából rendezett országos versenyben és a bátyjával alapított, Feld-Botvay-Kanizsai-Botvay Vonósnégyes tagjaként is megszerezte az első helyet. Ugyan ebben az évben szólistaként az országos Bartók Versenyt is megnyerte.

 

Botvay Károly

(mma)

 

 

Zeneakadémiai tanulmányai alatt számos kiváló muzsikussal és tanárral találkozott. A legnagyobb hatást Kodály Zoltán gyakorolta rá, aki a zene szinte minden aspektusáról tudott újat tanítani nekik: a konkrét tárgy, a népzene, nagyon sokszor kiindulópontként szolgált a zenéről való beszélgetésekhez, amelyek tájékozottságot, széles látókört, a kíváncsiság felébresztését jelentették a fiatal zeneakadémisták számára. Kodály népzenei kurzusai ezenfelül nagy segítséget jelentettek abban, hogy Bartók zenéje természetes legyen számukra. Weiner tanítási módszere mély nyomot hagyott benne, amint visszaemlékszik: „az ő élő zenei frázisai [...], amik a zongoránál a szemünk és fülünk előtt születtek meg néhány ismétlés alatt". Meghatározóak voltak még számára Mihály András kamarazene-kurzusai, de Lajtha László és Sándor Frigyes is meghallgatta az alakuló kamarazenei együtteseket. Ugyanígy a Waldbauer Vonósnégyes tagjai közül Molnár Antal, Temesvári János, illetve a Tátrai Vonósnégyesből Tátrai Vilmos és Banda Ede is azok közé tartoztak, akiknek instrukciói, véleménye fontos volt a pályakezdő muzsikusnak és társainak. Mindeközben Bárdos Lajos, Járdányi Pál, Ligeti György, Szabolcsi Bence, Szőllősy András, Kósa György, Petri Endre, Somogyi László és Melles Károly voltak tanárai, akik saját tárgyuk mestereiként és meghatározó egyéniségükkel hatottak. 1957-től, még diákként tagja lett az Operaháznak, ahol 1963-tól mintegy 40 éven keresztül szóló csellistaként játszott, de ekkor kezdte el a közös munkát a Komlós (később Bartók) Vonósnégyessel is. 1958-tól azonban, édesapja korai halálát követően a szakmai munkán túl az operaházi szolgálatok – kiegészítve egy székesfehérvári zeneiskolai tanári állással – a család anyagi biztonságát is jelentették.

 

A Budapesti Vonósok élén

(mma)

 

A diplomát követő években az operaházi munka mellett rendszeres és szigorú próbák következtek a Komlós Vonósnégyessel. Ez alatt az időszak alatt párhuzamosan számos zenekari hangversenyt adott többek között Schumann és Boccherini versenyművét megszólaltatva. Az első turnéra a Bartók Vonósnégyessel került sor. Az együttes egy budapesti és berlini versenygyőzelem után 1963-ban, a család engedélyével változtatta meg a nevét. Így már Bartók Vonósnégyesként indultak el 1964-ben az akkor legrangosabb, ličge-i nemzetközi versenyen, ahol ők úgy nyerték el az első díjat, hogy azt 9 év után először adták ki. Ez a győzelem fordulópontot jelentett az együttes életében: világhíresek lettek, sorra kapták a felkéréseket, meghívásokat hangverseny-rendezőktől, lemezcégektől. Az európai országok mellett jártak az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon, Japánban. Évente mintegy 120 koncertet adtak, ezen felül több tv-társaság és rádió is bemutatta őket. Lemezeiket többek között a Hungaroton, a Capriccio, az Erato, a Hyperion, a Marco Polo jelentette meg. A nagyszerű teljesítmény művészeti díjak sorát is jelentette. A hanglemezek is több elismerésben részesültek: 1969-ben a Deutsche Schallplatten Preis a kamarazene kategóriában a Bartók-kvartettek felvételéért, majd Brahms kamaraműveiért a Charles Cros Akadémia nagydíja, illetve a Premio di Musicografi Italiani dicsérete.

 

Botvay Károly

(fidelio.hu)

 

1977-ben több évre előre lekötött koncertek szerződései ellenére váratlanul és egyértelmű határozottsággal megszüntették tagságát a Bartók Vonósnégyesben. Az impresszáriók azonban a következő évad külföldi hangversenyeinél ragaszkodtak az együttes szerződés szerinti összetételéhez, ezért ezeket a koncerteket még együtt játszották végig. Az ezt követő években szinte mindent újrakezdve, új utakat és lehetőségeket kellett keresnie, ugyanakkor ez az esemény mégis lehetőséget adott számára, hogy tehetségét más területeken is felfedezze és megmutathassa. Folytatta munkáját az Operaházban. Ezzel párhuzamosan Magyarországon és külföldön is sikerrel mutatkozott be szólistaként és kamaramuzsikusként. Ennek egyik jelentős állomása volt az 1978-as és 1980-as angliai koncertkörútja. Korábbi szakmai teljesítménye eredményeképpen több nemzetközi kamaraegyüttesbe is meghívást kapott, így 1978 és 1983 között az Aldeburgh Vonóstrió, illetve 1979-től 1982-ig a Végh Vonósnégyes tagja. 1983-tól 1992-ig a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagjaként és szólamvezetőjeként tevékenykedett, eközben 1985-től 2005-ig az Új Budapest Vonósnégyes csellistája volt. 1987 és 1991 között az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar szólamvezetői tisztét is betöltötte, de a zenekarral szólistaként is fellépett. 1977-ben egy zeneakadémiai baráti társaság, amely később a Budapesti Vonósok nevet vette fel, felkérte, hogy legyen a vezetőjük. Botvay Károly kezdettől fogva művészeti vezetőként irányítja, neveli az együttest, amelyben 1982-től szólócsellistaként és szólamvezetőként is részt vesz. 2013-tól művészeti vezetőként irányítja tovább az együttes munkáját. Nagy sikerű külföldi hangversenykörutak, majd az itthoni elismertség és mintegy 60 lemez jelzi közös munkájukat. Az együttes egyik legjelentősebb kezdeményezése volt 1995-től a Fertődön megrendezett Haydn-fesztivál, amely azóta is minden évben jelentős művészek közreműködésével kerül megrendezésre.

 

Botvay Károly a Weiner Leó emlékdíj átvételekor, zeneakadémiai kollégáival 2020 tavasán

A képen: Varga Oszkár, Komlós Katalin, dr. Vigh Andrea, Botvay Károly, dr. Kutnyánszky Csaba, Fekete Gyula és Domokos Zsuzsa

(Fotó: Zeneakadémia/Erdős Dénes)

 

 

Botvay művészi munkájának kiteljesedését jelentette az Új Budapest Vonósnégyessel eltöltött időszak 1985 és 2005 között. Európa, Kanada, az Egyesült Államok, Dél-Amerika, Dél-Afrika, Ausztrália, Távol-Kelet, Japán legrangosabb hangversenytermeiben játszottak, több nemzetközi fesztivál – többek között Stockholm, Arhus, a Budapesti Tavaszi Fesztivál, Bath, Festival de France, Nohant, a Basque Festival – meghívott vendégei voltak, mintegy 60 hanglemezfelvételük jelent meg: Beethoven, Brahms, Bartók-sorozatok, külföldi és magyar kortárs szerzők művei stb. (a Hyperion és a Marco Polo gondozásában). Hangversenyeik egyértelműen elismerő, dicsérő kritikákat kaptak, többen koruk legjobb vonósnégyesei között tartották őket számon. A külföldi sikerekkel párhuzamosan a magyarországi közönség hosszú ideig alig ismerte őket, 1993-tól kaptak több lehetőséget a hazai bemutatkozásra. 2005-ig dolgoztak együtt, akkor a primárius halála és a tagok személyes okai miatt befejezték a közös munkát.

 

1977-től kezdve mintegy 25 alkalommal számos mesterkurzuson és zenei szemináriumon tanított a világ több városában, többek között Aldeburghban, Birminghamben, Lenkben (Svájc), Leicesterben, Szombathelyen, Kecskeméten. Számos növendéket készített fel versenyekre, akik közül többen nyertek díjakat itthon és külföldön. 1983 óta tanít kamarazenét a Zeneakadémián, 1997-től habilitált egyetemi tanár, 2013 óta professzor emeritus.

Botvay Károly kivételes kamarazenészi karriert mondhat magáénak, kiváló muzikalitással rendelkező hangszerjátékos, muzsikus és vezető egyszerre. Sikere emellett az újrakezdés bátorságának, nagyszerű koncentrációs képességének és kitartó, kemény munkájának is gyümölcse.

 

Botvay Károly és a Budapesti Vonósok legnépszerűbb  FELVÉTELEI

 

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE

(118 felvétel)

Károly Botvay | Discography - Discogs

(1-29 kiadvány ismetetője)

 

Botvay Károly

(discogs.com)

 

 



[1] A Botvay Károlyt bemutató összefoglalás forrása: mma