ÁBRAHÁM MARIANN A 2023-BAN ÉVFORDULÓS HÍRES ZENESZERZŐK MŰVEIBŐL ZONGORÁZIK

 

 

Schubert: Esz-dúr zongoratrió D.929, (1827) II. tétel, Andante con moto (9:44)

Közreműködik: Pichner Teréz - hegedű és Pleszkán Marianna - cselló Hangversenyfelvétel, részlet

 

Brahms: Fantáziák, op. 116 (26:21)

Johannes Brahms halálának 125. évfordulójára. A komponálás dátuma helyesen: 1892!

Tételek:

1. D-moll capriccio (Presto energico); 2. A-moll intermezzo (Andante); 3. G-moll capriccio (Allegro passionato); 4. E-dúr intermezzo (Adagio); E-moll intermezzo (Andante con grazia ed intimissimo sentimento); 6. E-dúr intermezzo (Adantino teneramente); 7. D-moll capriccio (Allegro agitato).

Az op. 116-os fantáziák egymáshoz kapcsolódó miniatűr képek, melyek merészen eltérő hangulatvilágukkal improvizatív hatást keltenek. A capricciok feszültséggel teli szenvedélyes hangvétele az intermezzokban vallomásszerű, bensőséges lírával váltakozik, igy alkot egy ciklust a hét darab.

(Nyilvános hangverseny felvétele)

 

EDVARD GRIEG: Ballada Op. 24, g-moll. Variációk egy norvég népdalra (19:10)

 

SZERGEJ PROKOFJEV: Zongoraszonáta No. 4, op. 29 (18:11)

(I. Allegro molto sostenuto; II. Andante assai; III. Allegro con brio, ma non leggiero)

A szonáta 1917-ben nyerte el végleges formáját. Tonális zene, a szonáta formájú első tételben neobarokk elemeket is találunk. A 2. tétel szimfonikus zenére emlékeztető, míg a 3. tétel vidám szonáta rondó. A darab vége felé közeledve virtuóz versenymű szerű kadenciával sűrűsödik a zenei anyag.

(MR élő adás) (Fotók – Wikipedia)

 

 

BENJAMIN BRITTEN: Lachrymae / Könnyek (12:13)

Közreműködik: Erdélyi Csaba (brácsa)

A John Dowland dalára írt variáció sorozat („Flow my Tears” [1596] – ismert magyar fordítása: „Csordulj könnyem. Búcsúdal”) mindegyik rövid tétele más-más érzelmi tartalmú, amit a különböző hosszúságú változatok fölé írt tempójelzések is mutatnak, és ez természetesen a karakterek sokféleségében is hallható: Lento, Allegretto molto comodo, Animato, Tranquillo, Allegro con moto, Largamente, Appassionato, Alla Valse moderato, Allegro marcia e punta, Lento-Lento.

Britten a darabban több motívumot is idéz Dowlandtől. (Érdekessségként: különös véletlen, hogy J. Dowland (1563–1626) és B. Britten (1913–1976) életrajzi adatai kerek számban különböznek egymástól. Az eltelt idő 350 év.)

 

 

KADOSA PÁL: SZONÁTA KÉT ZONGORÁRA, op. 37, 1947 (18:39)

Hambalkó Edit & Ábrahám Mariann

MR élő adás

Fotók, grafika: Nagygyörgy Sándor

 

Kadosa Pál: Pillanatképek,  op. 69 -  Piano: Ábrahám Mariann  (3:36)

(I.               Allegro nervoso; II. Andante pensieroso; III. Tempo di minuetto; IV. Allegro; V. Andante, teneramente)

(1972)

 

Lendvay Kamilló: 6 B. TO B. (7:18)

(Sietős léptek; Harangjáték; Tétova induló; Dal; Tűnődés és Hangyák háborúja)

„Zongoradarabom alig van. Ezt a művet egy kis iskolás lány számára komponáltam. Alkatomnál fogva soha nem tudtam és nem is akartam ide vagy oda csatlakozó stílusirányzatot követni. Hozzám a század elejéről többek között Alban Berg áll közel. Ő lírikus alkat. Több szerző száraz, kietlen világ, plakátszerű, melyekre én nem rezonálok.”

(MR élő adás)

 

***

Szerkesztette: Ábrahám Mariann