80 ÉVE SZÜLETETT

 

I.

HARA LÁSZLÓ FAGOTTMŰVÉSZ-TANÁR

 

 

 

Most lenne 80 a KisHara...

Már gyerekkoromban is így hallottam Róla...nem volt kicsi, de hát ott volt az ÖregHara..., úgyhogy ezt kapta…

El kell mondanom, hogy azt hiszem jól ismertem mindkettőt, mindkettőtől sokat tanultam, talán mindent, a Tanáraim voltak... az már a sorsnak a rohadt része, hogy mindkettőt én temettem...

A Kis Hara a 20. század egyik, hanem a legnagyobb fagottosa volt... nem itthon, hanem a világon!!!Mert nem volt fagottos, muzsikus volt, elképesztő fagott-tudással, és lenyűgöző zenei érzékenységgel, ötletekkel...

Igen zseniális fickó volt, és nehéz fickó is volt, és sokan nem is értették, hogy miről beszél...bár még beszélne, sőt fagottozna...

Az a legrosszabb, hogy úgy gondolta, hogy nincs tovább...!!!

Sose felejtem, mikor Laci Bácsi felhívott aznap este, hogy nincs a KisHara...ugye, ilyen nincsen, hogy nincs a KisHara,.. még ha aznap éjszaka sok pohár konyak is kellett ahhoz, hogy ebből bármit is feldolgozzak, vagy elfogadjak... akkor is KisHara van...

Kitörölhetetlen a magyar fagottozásból, a fagottozásból, a sok töketlen, értelmetlen, kommersz sz…rból, amire Ő egész életében harapott... joggal

Nagyon keveset tudtam tenni érte...

De van a kalocsai Dunaparton, a földúton egy kanyar, amit mindenki Hara-kanyarnak hív, mert ott egyszer a Bogárhátújával, és a Levivel, meg a Lillával egy eső után elásta Magát... sőt volt egy cseresznyefa a Szüleim kertjében, amin volt egy Hara-ág... Édesapám sose engedte meg senkinek, hogy arról szedjen, az mindig a Lacié volt... jött, amikor jött...

Termet nem neveztem el Róla, nincsenek fesztiválok a nevére, utca sem őrzi, se téró, sem hegy.... de, ha egyszer is elfelejtitek, akkor vessetek Magatokra…

 

(Lakatos György-Facebook)

 

 

Concerto in B flat major fo Bassoon and Orchestra: I. Allegro spiritoso (7:31)

Concerto in B flat major fo Bassoon and Orchestra: II. Romance. Adagio 4:28)

Concerto in B flat major fo Bassoon and Orchestra: III. Rondo. Allegretto (4:20)

 

Concerto in C minor fo Bassoon and Orchestra: I. Allegro moderato (5:46)

Concerto in C minor fo Bassoon and Orchestra: III. Tempo Imo (5:23)

 

Concerto in F major fo Bassoon and Orchestra J.127: I. Allegro ma non troppo 8:15)

Concerto in F major fo Bassoon and Orchestra J.127: II. Adagio (4:10)

Concerto in F major fo Bassoon and Orchestra: III. Polacca. Allegretto (6:25)

℗ 1989 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

II.

KOVÁCS KÁLMÁNNÉ TAKÁCS GIZELLA „BABSZI”

 

(Budapest, 1943. július 10. Budapest, 2014. július 15.)

zongoratanár, a Tóth Aladár Zeneiskola egykori igazgatója, tanára, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége általános elnökhelyettese, a Fővárosi Pedagógiai Intézet nyugalmazott vezető tanácsadója

 

    Takács Gizella Erzsébet – akit a szakmában mindenki Babszi néven ismert és emlegetett – 1943-ban született. Nem volt muzsikus a felmenői közt, mégis, már 5 évesen elkezdett zongorázni. Zenei Gimnáziumba jelentkezett, először zeneelmélet szakra, a Tanárképző Főiskolát pedig már zongora szakon végezte. Miután megszerezte általános iskolai énektanári, szolfézs és zongoratanári diplomáját 1964-ben, Vácra került, majd a következő évben Pesten, a XIII. kerületben kapott állást. Ott akkor Komjáthy Aladárné volt a szaktanácsadó, aki meglátta benne a jó szakembert, és a harmadik évben már gyakorlati tanításra is küldött hozzá tanárjelölteket.

    1967-ben a Fővárosi Zeneiskolai Szervezet I. számú Körzeti Zeneiskolájába került (ma Tóth Aladár Zeneiskola), amely a Tanárképző zongora tanszaki gyakorlóhelye, a Zeneakadémia „előszobája” volt. Itt 1979-ben lett igazgatóhelyettes, 1982-85 között pedig igazgató. Mindvégig tanított is, növendékei közül sokan választották a zenei pályát. Nem zenésznek készülő tanítványait is nagy odaadással tanította és nevelte zeneszerető felnőttekké.

    1985-ben a Fővárosi Pedagógiai Intézet hangszeres vezető szaktanácsadója lett. A fővárosi szaktanácsadói rendszer kiépítése munkásságának kiemelkedő területe volt. A zenepedagógiai kutatások segítése érdekében elindította a zenetanárképző intézményekkel közös metodikai füzetek kiadását, melyekből értesülhettek a zenetanárok a legfrissebb nemzetközi kutatási eredményekről is. Rendszeresen publikált, lektorált, előadásokat, továbbképzéseket tartott és szervezett. 1997-ben főtanácsosi címet kapott.

   Kovács Kálmánné, Babszi nevéhez köthető a fővárosi zenei versenyek rendszerének kiépítése. Tanulmányaiban rendszeresen feldolgozta a fővárosi zeneiskolák tartalmi, strukturális fejlődését, ajánlásokat készített szakmai fejlesztésükhöz. Több mint húsz tantárgy oktatásához szükséges főiskolai képzettség megszerzését tette lehetővé, ezzel előmozdította az adott szakok elindítását. Segítette például az intézményes alapfokú jazzoktatás elindítását, tankönyvi segédanyagokkal való ellátását is.

    Nemes Lászlóval együtt, az ország 174 zene- és művészeti iskolájának igazgatóinak közreműködésével hozták létre a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségét (MZMSZ). Az MZMSZ-ben 1992-től elnökségi tag, később általános pedagógiai kérdésekkel foglalkozó elnökhelyettes volt, és e tisztségében kialakította a zeneiskolai tanulmányi versenyrendszert, valamint kidolgozta a művészeti iskolák nevelési céljait, feladatait.

    1998-ban egyik létrehozója, majd ügyvezető igazgatója az MZMSZ által alapított Metronom Országos Művészetpedagógiai Központnak. Az FPI, az MZMSZ és a Metronom kht. (később Metronom Nonprofit kft.) gondozásában számos továbbképzést szerveznek, akkreditáltatnak, és ezzel a zenetanárok országos továbbképzési rendszerét építik ki néhány év alatt. Rendszeres előadója az MZMSZ Művészeti Nevelési Kongresszusainak is.

    1990 után vezetőségi tagja lett a művészeti iskolákat Minősítő Testületnek, illetve vezetője a zenei szekciónak – ennek keretében 2007-ben részt vett az ország összes művészeti iskolájának minősítésében.

    Számos kuratóriumban tevékenykedett: választmányi tagja volt a Zenetanárok Társaságának, valamint részt vett a fiatal zenetanárok felkarolását szolgáló Teöke Marianne Alapítvány kuratóriumának munkájában.

    Számos díja és kitüntetései közül a legfontosabbak: Kiss Árpád-díj 2002-ben, „Magyar Közoktatásért” díj 2009-ben és Eötvös József-díj 2011-ben.

Kovács Kálmánné – „Babszi”, született Takács Gizella – Eötvös József-, Németh László- illetve Kiss Árpád-díjas, valamint a Magyar Művészetoktatásért és Terézvárosért díjjal jutalmazott zongoratanár, iskolánk egykori igazgatója, tanára, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége általános elnökhelyettese, a Fővárosi Pedagógiai Intézet nyugalmazott vezető tanácsadója 2014. július 15-én hosszantartó, türelemmel viselt betegség után csendesen elhunyt. 

 

Az alábbi néhány sorral kívánunk fejet hajtani a magyar hangszeres zenepedagógia elmúlt félévszázadát meghatározó tanáregyénisége előtt.

 

http://www.tothaladar.hu/images/tanarok/kovacs%20kalmanne.JPG

Kovács Kálmánné Takács Gizella „Babszi

 

Munkásságának fél évszázada szorosan kötődött a XX. század második felében sűrűn változó pedagógiai módszerek fejlesztéséhez, a legjelentősebb tartalmi és szervezeti változások irányításához - a magyar hangszeres zenepedagógia és a komplex művészeti nevelés területén. Munkájában egyetlen cél vezette: meglátni az új lehetőségét, felfedezni és támogatni a fiatal tehetségeket - egykori tanítványait, kollégáit. Tudta, hogy figyelme, önzetlensége mekkora segítő erő a körülötte lévőknek. Szakmai elkötelezettsége, hite a művészeti nevelés semmi mással nem pótolható erejében minden akadályt legyőzött.

Vezetésével készültek el a zene- és művészeti iskolák új tantervi követelményei, a tanár-továbbképzéshez szükséges akkreditációk. A művészeti iskolák szakmai minősítésének vezetőjeként a magyar művészeti iskolai hálózat „őre” volt.

Munkásságának öt évtizedében sosem vált meg iskolánktól. Bármerre is vezette a sors útján, a VI. kerületi tanári közösséget nem hagyta el. A kitartás, a közösség szeretete éppúgy jellemezte személyes életét, mint szakmai munkáját.

Egy életút minden szegletét megtervezni nem lehet, de felkutatni és bejárni minél alaposabban, ami elénk kerül, az csak akarat és kitartás kérdése. Azonban egy úton járni és ott mindig újat találni hosszú időn át, csak a kivételes képességekkel rendelkezőknek adatik meg. Mi is volt ez a képesség Babszi személyiségében, ami mély nyomot hagyott bennünk? Minden zenei pillanatnál, minden szakmai útmutatásnál is mélyebben hatással volt ránk a humánuma. És ha a mély alázat és tisztelet ötvöződik egy optimista, örömteli életszemlélettel, akkor olyan emberrel sikerül találkoznunk, akit örökre szívünkbe zárunk. 

  

Drága Babszi!

Szívünkbe zártunk és nem feledjük a hitet és erőt, amit önzetlenül osztottál szét. Fejet hajtunk megtett utad előtt. Nyugodj békében.

 

Magyar Margit,

a Tóth Aladár Zeneiskola igazgatója

 

 

Forrás: Tóth Aladár Zeneiskola honlapja

(Parlando 2014/4.)

 

Emlékszoba Kovács Kálmánné Babszi (1943-2014) tiszteletére (2015. november 14., Tóth Aladár Zeneiskola)

(Parlando, 2016/1.)

 

III.

PERTIS ZSUZSA

(Budapest, 1943. május 21. – Budapest, 2007. június 4.)

csembalóművész, zongoraművész, zenepedagógus.

 

Csembalóművész, tanár. Budapesten született 1943. május 21-én. Tanulmányait 1961 és 1966 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zongora szakán Kadosa Pál, majd 1968/ 69-ben a Bécsi Zeneakadémián, Isolde Ahlgrimm növendékeként végezte. 1965-ben a Liszt Ferenc Kamarazenekar tagja lett, szólistaként 1968-ban kezdte meg koncertező pályafutását, 1969-től tanított a Zeneakadémián (előbb tanársegéd, majd adjunktus, végül docens volt). 1968-ban második díjat nyert a bruggei Nemzetközi Csembalóversenyen. Játékát öt szólólemez örökítette meg. Életének 65. évében, 2007. június 4-én hunyt el.

 

Zsuzsa Pertis (harpsichord) The Fitzwilliam Virginal Book, excerpts (54:43

℗ 1982 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

 

Violin-Harpsichord Concerto in F Major: I. Allegro moderato (7:46)


IV.

SARU KÁROLY

 

https://www.parlando.hu/2016/2016-2/Elhunyt-Saru_Karoly_elemei/image002.jpg 

 

(Budapest, 1943. január 4.– Budapest, 2016. március 14.)

 nagybőgőművész-tanár

 

 

2016. március 14-én elhunyt Saru Károly nagybőgő művész, nagybőgős generációk nemzetközi hírű tanára.  1943-ban született Budapesten. Felsőfokú nagybőgő tanulmányait Tibay Zoltánnál végezte a budapesti Zeneakadémián. 1960-tól 1972-ig a Fővárosi Operettszínház Zenekarában dolgozott, majd 1972-től a Budapesti MÁV Szimfonikus Zenekar szólamvezető nagybőgőse volt. A Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar docense 1975-től nyugdíjba vonulásáig dolgozott a debreceni felsőfokú nagybőgős oktatásban. Személyéhez kötődik a huszonhat alkalommal megrendezett, Európában egyedülálló Debreceni Nemzetközi Nagybőgő Találkozó. Tagja volt a nemzetközi Nagybőgős Társaságnak, amelynek magyarországi referenseként tevékenykedett.

A Zeneművészeti Kar korszakot meghatározó vonós tanára mind tevékenységével, mind személyes habitusával, emberségével elévülhetetlen érdemeket szerzett, nagyban hozzájárult a debreceni zenei felsőoktatás fejlődéséhez. Emlékét szeretettel őrizzük.

 

Dr. Duffek Mihály

Valamikor a hatvanas évek elején katonazenészként egy kultúrházban bevonuláson „vidítottuk” a bevonulók hangulatát. Egyszercsak megláttam közöttük Saru Károlyt. A konziból ismertem. Szóltam a parancsnokomnak, hogy ott van egy nagybőgős, aki tubázni is tud. Máris leszaladt és a kiképzés után áthelyezték hozzánk zenésznek. Azóta tart és egyre szorosabb a barátságunk. Karcsi jellemének sajátossága volt, hogy vagy szeretett és tisztelt valakit, valamit, vagy nem és ennek gyakran kifejezést is adott. Szemtől szembe is. Ebben is következetes volt, miképpen a családjához a barátaihoz – és muzsikusi hivatásához ragaszkodásában egyaránt.

Pontosan ismerte képességeit és nagyon tisztelte a jókat, kiválókat. Tanításában is következetes volt. Megkövetelte a munkát, a tanulást. A nagybőgőzéshez csak közelállóként, de zenetanárként és muzsikusként is pontosan láttam, hogy milyen hihetetlen nagy és eredményes munkát végzett a tanításban, a nagybőgőzés fejlesztésében Tizenötször rendezett nagybőgős találkozót Debrecenben, ahová rendszeresen eljöttek, saját pénzükön is a nagybőgőzés nagyjai a világ minden tájáról. Láttam, ahogy a tanítványait odaállítja a nagynevű, minden nációból érkező tanárok, művészek elé és kötelezi őket a tanulásra, ismereteik bővítésére, kapcsolatok építésére. Nagyon büszke volt a sikereket elért, szorgalmas tanítványaira. Soha nem irigyelt senkit semmiért.

Döbbenetes, hogy ezekről a találkozókról alig jelent meg hír és nagyon kevés támogatást kapott.

Én, személy szerint, az örökös barátság mellett azt köszönhetem neki, hogy elvitte a Szólószonátát Montag tanár úrhoz és így elkezdődhetett a mű sikersorozata. Több mű írására is felkért és teljes jogú kültagjává tett a nagybőgősök társaságának. Az általa összehozott kapcsolataimnak köszönhetően más műveket is komponáltam. Tehát sokkal tartozom neki – amit nem tudom, hogy megtudok e ezek után hálálni. 

Súlyos betegségét nagy türelemmel viselte. Halála előtt egy héttel felhívtam, hogy két egymást követő napon lesznek hangversenyek, amiken megszólalnak műveim. Az egyiken nagybőgőnek is van szólószerepe, amelyet egy tanítványa játszik. Teljesen nyugodt hangon közölte, hogy nem tud eljönni, mert kórházban van és nem tudja mikor megy haza. Ezért még azt is elhárította, hogy bemenjek hozzá meglátogatni. Nagyon örült ezeknek a híreknek és biztos volt a sikerükben.

Köszönöm a barátságodat. Nyugodj békében

 Gallai Attila zeneszerző, klarinétművész (Parlando 2016/2.)

V.

SZAKCSI LAKATOS BÉLA

(Budapest, 1943. július 8. – Budapest, 2022. október 2.)

a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas magyar zongoraművész és zeneszerző, érdemes művész.

 

 

 

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (13 szám)

 

Édesapja hatására kilencévesen kezdett zongorázni. Klasszikus zenét tanult, de figyelme a dzsessz felé fordult. Miközben a Bartók Béla Zeneművészeti Konzervatóriumban tanult, fesztiválokon olyan neves magyar zenészekkel játszott együtt, mint Tomsits Rudolf, Kőszegi Imre, Pecek Lakatos Géza. Később Kovács Andor gitáros együttesében tűnt fel, de a hatvanas évek közepén már saját zenekaraival is bemutatkozott. LDL nevű triójával a Magyar Rádió versenyén megosztott első díjat kapott, majd 1970-ben a Montreux-i Jazz Fesztiválon Pege Aladár kvartettjével második díjat nyertek. Ez indította el nemzetközi karrierjét, melynek csúcsát a Special EFX-szel készített lemezek, illetve a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján a GRP kiadónál megjelent négy szólóalbum jelenti. Zenészpartnerei közt találhatjuk többek közt Bob Mintzert, John Patituccit, Jack DeJohnette-et, Dave Wecklt és Frank Zappát.

1972-től a Rákfogó együttes, majd 1980-tól a Saturnus tagjaként fontos szerepe volt a fúziós zene hazai terjedésében, érdeklődése kiterjedt a komolyzene és a dzsessz ötvözése felé is. A hetvenes évek kezdetétől tizenkét éven át tanított a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazz-zongora szakán. A cigány folklór gyűjtésével és színpadi művekké formálásával is foglalkozott, Piros karaván címmel 1975-ben mutatták be első cigánymusicaljét, melyet az Egyszer egy cigánylány, majd a Cigánykerék követett. 1988-ban a Szegedi Szabadtéri Játékokon mutatta be a Rock Színház A bestia című művét.

2004-ben megjelent Na dara! (Ne félj!) című albuma a cigányjazz műfajteremtő darabjának tekinthető. Életműve elismeréseként 2005-ben Kossuth-díjjal tüntették ki. 2006-ban Prima díj elismerésben részesült. Utolsó éveiben behatóan foglalkozott Kurtág György és Ligeti György műveivel, továbbra is elhivatottan kutatta a lehetőséget, hogy az eddig elkülönülő zenei műfajokból közös nyelvet teremtsen.

Mindezen tevékenységei mellett többször játszotta koncerten Mozart D-dúr, Koronázási zongoraversenyét, melynek kadenciáiban jazzt improvizált.

2008-ban mutatták be a Kerényi Miklós Gáborral (librettó) és Müller Péter Sziámival (dalszöveg) közösen írt, Szentivánéji álom című új musicaljét. A Shakespeare történetén alapuló darab a világzene szinte minden műfaját felvonultatja, ezért Szakcsi új közös zenei nyelv megteremtését célzó törekvésének megfelelően a worldmusical műfaji meghatározást kapta. A Szegedi Szabadtéri Játékokon tartott ősbemutató óta a Budapesti Operettszínház repertoárján fut nagy sikerrel.

Koncertjeire a jazz és a kortárs improvizáció ötvözése volt jellemző. Ezzel túllépte a megszokott kereteket, a klasszikus és kortárs zenére, a népzenére, valamint a jazzre egyaránt reagáló, progresszív előadást hozva létre. Szóló improvizációs koncertjei, valamint Climate Change nevű együttese (Szakcsi – zongora, Dresch Mihály – szaxofon, furulya, Szandai Mátyás – bőgő, Balázs Elemér – dob) egyaránt jó példa volt erre. 2010-ben Hazám-díj elismerésben részesült.

2018-ban újra alakította a Rákfogó zenekart Kőszegi Imrével és Babos Gyulával. Babos halála után a zenekar átalakult, a kvintett friss hangzás után kutat, a kompozíciókra Robert Glasper, Miles Davis, Joe Zawinul gyakoroltak hatást. Szakcsi Lakatos Béla a Fender zongora határait feszegeti, Fekete-Kovács Kornél és Fenyvesi Márton játékát elektronikus effektek teszik 21. századivá, míg Kőszegi Imre a külön erre a projektre készíttetett cintányérokkal és kiegészítőkkel teszi még színesebbé játékát. Szakcsi életének utolsó zenekarával is örömmel kísérletezett.

Szakcsi Lakatos Béla 2014-ben nyerte el a Nemzet Művésze címet rendkívüli improvizációs képessége, virtuóz játéktudása, művészet iránti elkötelezettsége, a jazz műfajának hazai és nemzetközi népszerűsítésében vállalt kivételes szerepe elismeréseként. 2022-ben a Petőfi Zenei Díj életmű díjában részesült.

Halála előtt 10 nappal sajtótájékoztatón mutatta be a BMC-ben utolsó színpadi művének, A tudás fája misztériumjátéknak CD felvételét, amelyet élete fő művének tekintett. A bibliai képekre épülő történet az emberi döntések felelősségét feszegeti.

2022. október 2-án hirtelen hunyt el. 2022. október 18-án helyezték végső nyugalomra a Fiumei úti sírkertben. A szertartáson beszédet mondott Hoppál Péter, a Kulturális és Innovációs Minisztérium kultúráért felelős államtitkára, valamint személyesen búcsúzott Novák Katalin köztársasági elnök, Orbán Viktor miniszterelnök és Schmitt Pál volt köztársasági elnök is.

 

Együttesek

Pege Aladár Quartet; Climate Change, East; Magyar Jazz Quartet; Rákfogó; Saturnus; Szakcsi Gipsy Jazz; Szakcsi Lakatos Trio

 

Musicalek

     Piros karaván; bemutató: 1974. március 16., Budapesti Operettszínház (Dalszöveg és szövegkönyv: Csemer Géza)

     Cigánykerék; bemutató: 1984. február 11., Pécsi Nemzeti Színház (Dalszöveg és szövegkönyv: Csemer Géza)

     A bestia; bemutató: 1988. július 21., Szeged, Dóm tér (Dalszöveg és szövegkönyv: Csemer Géza)

     Szentivánéji álom; bemutató: 2008. július 25., Szeged, Dóm tér (Dalszöveg: Müller Péter Sziámi és szövegkönyv: Kerényi Miklós Gábor)

Diszkográfia

     My Flower My Flower, 1988

     SkakcsiSaChi with George Jinda, 1988

     Mystic Dreams mit George Jinda and Howie Morrel, 1989

     Eve of Chance, 1992

     Straight Ahead, 1994

     Virágom, virágom, 1998

     Conversation for two pianos & orchestra, 1998

     Das Duell I-II-III. – Vukán-Szakcsi in Göttingen, 1998

     Conversation Plus, 1999

     Fourehand, 2000

     On The Way Back Home / Útban hazafelé, 2000

     In One Breath mit Lajos Kathy Horváth, 2001

     Long, Hot Summer: Songs of Pál S. Gábor with Dezső Ablakos Lakatos, Viktor Hárs, Endre Berecz, Béla Zsoldos, 2001

     Na dara! with György Orbán, András Peczek Lakatos, Mónika Rostás, Csaba Rostás, 2004

     Check it out, Igor with Miklós Lukács, 2005

     8 Trios: Róbert Szakcsi Lakatos, Béla Szakcsi Lakatos Jr., Kálmán Oláh, Jack DeJohnette, John Patitucci, 2006

Díjai, elismerései

     Montreux-i Jazz Fesztivál – II. díj (1970)

     Liszt Ferenc-díj (1987)

     Szabó Gábor-életműdíj (1994)

     Érdemes művész (2002)

     Budapestért díj (2002)

     Kossuth-díj (2005)

     Prima díj (2006)

     Hazám-díj (2010)

     Magyar Kultúra Követe Cím (2010)

     A Nemzet Művésze (2014)

     Petőfi Zenei Díj – Életműdíj (2022)