Lawrence Tibbett és Lehár Ferenc (1930/31)

 

Írta Simon Géza Gábor

 

Lawrence Mervil Tibbett

(Bakersfield, 1896. november 16. – New York, 1960. július 15.)

amerikai operaénekes, aki rádiójátékokban is szerepelt és filmekben is játszott.

 

     A magyar hanglemeztörténeti kutatások során nap mint nap igazi kincsek kerülnek elő. A Budapesti Hírlap 1930-as évekbeli számait az adt.arcanum.com-on lapozgatva akadtam egy Budapesten is forgalmazott Lawrence Tibbett gramofonlemez adataira. Filmzene volt s egy Budapesten akkoriban bemutatott korai hangosfilm zenéje kis részének lenyomata volt.

 

     A keserédes sztori folytatásaként kiderült, hogy az egyébként bőséges magyar anyaggal rendelkező imdb.com nem ismeri a Sasok éneke filmcímet s így arról sem tud, hogy azt Budapesten valaha is játszották volna…

 

     Ennek oka, mint hamarost kiderült innen-onnan, hogy a film eredeti címe The Rogue Song. Ugyanakkor teljes egészében megmaradt kópiája annak ellenére sem ismert, hogy több mint egy tucatnyi országban játszották. A budapesti bemutatóra pedig 1930. szeptember 30-án az egyik legelőkelőbb és legnépszerűbb budapesti moziban, a pesti Broadway ékkövében, a Radius Metro Filmpalotában délután 6, 8 és 10 órakor került sor. A mozit ekkor már kereken egy hete a Metro-Goldwyn-Mayer cég bérelte saját filmjei ősbemutatói számára.

 

Pánczél Lajos Az én mozim című könyvében így áradozik az új, 950 férőhelyes mozihelyiségről:

 

"A Radius a főváros legtágasabb és legkényelmesebb mozgóképszínháza, s megvan benne minden kényelem, amit csak kívánhat a közönség. A nézőtér a színházi építőművészet remeke, kényelmes zsöllyék, gyönyörű páholyok, pompás kiképzésű várócsarnokok, dohányzók, minden azt hirdeti, hogy a Radius a kényesebb ízlésű közönség szórakozóhelye."

 

 

 

   

 

     Nyilván a Metro-Goldwyn-Mayer cég reklámfőnökének is benne volt abban a keze, hogy 6 nappal a bemutató előtt a Sasok éneke abszolút főszereplője, a New York-i Metropolitan opera sztárja egy, Lehár Ferenchez, a film zeneszerzőjéhez írott levele a lap hasábjaira került:

 

„Lawrence Tibbet levele Lehár Ferenchez


Mint Bécsből jelentik, Lawrence Tibbet, a Metropolitan Operaház baritonistája a következő levelet intézte Lehár Ferenchez:

 

Most, amikor második hangosfilmem felvételeibe belekezdek, nem mulaszthatom el, hogy a legmélyebb hálámnak és tiszteletemnek kifejezést ne adjak Önnel és az Ön művészetével szemben. Néhány hónapja még én is az operaénekesek fölényes elzárkózottságával és lenézésével beszéltem a hangos filmről, amelyet a magam részéről hosszú ideig visszautasítottam. Rezerváltságom addig tartott amíg a. Sasok éneke című film szövegkönyvét és zenéjét nem mutatták be nekem. A Sasok éneke főszerepe tiszta operai szerep és ezt természetesen örömmel elfogadtam, de elhatározásomra döntő befolyással az Ön zenéje volt. Nem hiszem, hogy akadjon operaénekes, aki a Cigány szerelem melódiában gazdag, színes hangszerelésű és operai magasságokig emelkedő zenéjét ne tolmácsolná szívesen a világ közönsége előtt. Most, amikor már a világ minden részéből kapom a gratulációkat első filmszínészi szereplésemért, kötelességemnek érzem, hogy hálával forduljak Önhöz, akinek ezt az új sikert, új művészi lehetőséget köszönhetem


Őszinte tisztelettel

Lawrence Tibbet.”[1]

 

A Színházi Élet rövid híre:

 

„A Hollywoodban ragadt Broadway színészek közül legérdekesebb Lawrence Tibbet esete, akit mint Valentino »beszélő« utódját könyvelnek el. Mr. Tibbet éveken át mint koncerténekes működött és a Metropolitain Operában lépett fel mérsékelt sikerrel. Első döntő sikerét Lehár »Cigányszerelem« című operettjének filmváltozatában aratta. Lawrence Tibbet a film bemutatója után egyike lett a legnagyobb sztároknak s azt írják róla, olyan remek a hangja, beszédben és énekben is, hogy ő ma a legelső hollywoodi beszélő filmsztár.”[2]

 

 

 

Egy hír a sok közül a Tolnai Világlapjá-ból:

 

„Mi újság van a filmvilágban? Herberth Stothart Lehár munkatársa volt  Herbert Stothart amerikai zeneszerző, aki a »Sasok éneké«-ben Lehár Ferenc »Cigányszerelem«című operettjének átdolgozásán kívül eredeti zeneszámokkal is szerepelt, leszerződött az egyik filmgyárhoz az összes Lawrence Tibbet-filmek zenéjének komponálására. Herbert Stothart pályáját, mint egyetemi tanár kezdte, azután Európába jött, ahol hosszú ideig dolgozott együtt Lehár Ferenccel, aki testi-lelki jóbarátja. Herbert Stothart először Broadway-slágerekkel szerzett nevet magának, azután tért át a filmzenére”.[3]

 

És az 1931-es helyi filmbemutató híre Aradról:

 

„Az aradi mozik mai műsora


SELECT MOZGÓ: Premier. A SASOK ÉNEKE. Romantikus, színezett, énekes filmjáték Lionel Barrymoore rendezésében. A kísérőzenét Lehár Ferenc »Cigányszerelem« c. operettjének motívumaiból komponálták. A főszerepben: Lawrence Tibbet világhírű operaénekes.”[4]

 

 



[1] Budapesti Hírlap, Budapest, 1930. szeptember 24.,p.11

[2] Szinházi Élet, Budapest, 1930/12, (március 16-22-ig), p.19

[3] Tolnai Világlapja, Budapest, 1931. október 14.,p.43

[4] Aradi Közlöny, Arad, 1931. április 18.,p.5