75 ÉVES

 

I.

DOHOS LÁSZLÓ NYUGÁLLOMÁNYÚ EZREDES, A MH LISZT FERENC-DÍJAS FŐKARMESTERE, A DEBRECENI EGYETEM ZENEMŰVÉSZETI INTÉZETÉNEK EGYKORI TANÁRA[1]

 

https://www.parlando.hu/2018/2018-7/D2.jpg

 

A magas beosztású főzeneigazgatói, későbbiekben főkarmesteri beosztást először 1920-ban vezette be a Magyar Királyi Honvédség azzal a céllal, hogy a katonazenekarok szolgálati tevékenységét és szakmai munkáját egy felelős szaktekintélyen keresztül koordinálja és irányítsa az irányadó szabályzatok alapján. A következőkben Dohos László nyugállományú ezredes, Liszt Ferenc-díjas főkarmester munkásságát mutatja be Sárosi Péter százados írása.

 

A katonazene elmúlt közel százéves főzeneigazgatói-főkarmesteri pozíciója az eltérő társadalmi berendezkedésben nagyon izgalmas és felelősségteljes beosztás volt, hiszen minden döntés meghatározza a jövő katonazenei nemzedék megítélését, helyét és szerepét a hadseregben. Dohos László ezredes, főkarmester szakmai életútja egyszerre volt könnyű és nehéz, hiszen látszólag egy jól működő katonazenei szakközeget vett át elődjétől, noha neki kellett felvállalni, hogy a korabeli szakmai attitűdöt és berögzüléseket szembesítse a XXI. század kihívásaival.

 

Dohos László 1948. augusztus 1-én született a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Bűdszentmihályon (ma Tiszavasvári). Szüleit korán elvesztette, így rokonai nevelték fel és tanítatták a helyi általános iskolában. Zenei tanulmányait is itt kezdte el szárnykürt hangszeren úgy, hogy csak minimális tanári útmutatás mellett saját magát képezve került be a tiszavasvári úttörőzenekarba. Az ifjú tehetséges muzsikusra hamar felfigyelnek és mentorai zenei pályát javasolják neki továbbtanulásnak. A zenei pályaválasztás kiszemelt iskolája az akkoriban frissen alapított Magyar Néphadsereg Zenész Tiszthelyettes-képző Szakközépiskolája lett, ahova 1962-ben sikeresen felvételt nyert. Harsona tanszakon kezdte meg középfokú zenei tanulmányait, tanárai Koppány Csaba a Postás Zenekar, majd később Steiner Ferenc az Operaház harsonásai voltak. A zenenövendék-iskola tanári kara kiváló pedagógiai hátteret nyújtott az ifjú muzsikus szakmai fejlődéséhez. Kamarazene területén érte el legnagyobb sikereit, amikor évfolyamtársaival egy rézfúvós szextett kisegyüttessel megnyerték az akkori „Ki-Mit-Tud?” országos kulturális és művészeti vetélkedőt – 1965-ben Szabó László irányítása mellett.

 

A növendék Dohos Lászlóra már itt felfigyeltek tanárai, egyrészt kivételes alkata miatt (magas, jó kiállású fiatalember), másrészt egyedülálló szolfézs-zeneelméleti műveltsége miatt, amelyet pályafutásának későbbi időszakában is remekül tudott hasznosítani. 1966-ban sikeres szakérettségivel fejezte be középfokú zenei tanulmányait és került őrmesterként első katonazenészi beosztásába a székesfehérvári Helyőrségi Zenekarba, mint harsonás és tenorkürtös. A tehetséges és agilis muzsikusra – aki jól átlátta zenekarának szervezeti és művészeti munkáját – hamar felfigyeltek elöljárói, így 1973-ban kinevezték az együttes zenekarvezetőjének (tamburmajorjának). Zenekarvezetői munkája során jól kitanulta a karmesteri díszbot szabályos használatát, aktívan vett részt és irányította a zenekar művészeti munkáját; nevéhez számos sikeres koncertprogram kötődött. Fontosnak tartotta a zenekart alkotó zenész kollektíva zenei és szakmai műveltségének fejlesztését, valamint a munka- és baráti kapcsolatok erősítését.

 

A tehetséges zenészre, zenekarvezetőre az akkori főkarmester Auth Henrik ezredes is felfigyelt; így emelték ki, hogy felsőfokú zenei tanulmányait a híres Moszkvai Csajkovszkij Zeneakadémia katona-karmesteri fakultásán végezhesse 1977-ben. Az ötéves honvédségi ösztöndíjas képzés alatt kiváló tanároktól sajátította el a vezénylési alapokat.  Zenekari vezénylés tanára Avrelij Georgevics Migaluk, harsona tanára Azat Mrkticsevics Szedrakjan volt: az itt átélt szakmai élmények alapján egy életre eljegyezte magát a katona karmesteri hivatással.

 

1983-ban a sikeres diploma kézbevételét követően Dohos László volt a legmagasabb végzettségű magyar katona-karmester, így elöljárói nagyon számítottak munkájára: egyből az ország legnagyobb létszámú együttese, a Központi Zenekar vezető karmesterének nevezték ki. Két év sikeres karmesteri munka után a nyugdíjba vonuló Auth Henrik ezredes, főkarmester benne látta meg a következő új és modern főkarmesteri korszak eljövetelét, így 1985-ben hivatalosan is főkarmesteri kinevezést kapott.

 

Főkarmesteri tevékenységének első tíz évében igyekezett megfelelni és választ adni az akkor legfeszítőbb problémára, hogy a katonazene felsőfokú képzését és a katonazenekarok művészi színvonalának emelkedését ki kell dolgozni. Ehhez kapott segítséget régi barátjától Kovács László (1944-2013) egri karmestertől, aki mindenben a segítségére volt. Közös munkájuk gyümölcse volt a honvédség felsőfokú zenei képzésének beindítása Miskolcon, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán. Mindeközben katonakarmester kollégájával, Marosi Lászlóval közösen indították el a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán a fúvóskarnagy képzést 1988-ban. A zenekarok szakmai munkájának kapcsán konkrét elképzelése és elvárása volt, hogy az együttesek csak alapos és színvonalas zenekari próbákkal lehetnek képesek a megfelelő szakmai fejlődésre. Ezt elvárta az ország összes katonazenekarától és karmesterétől is.

 

Elődjének jó kapcsolatait kihasználva nagy lelkesedéssel fordult a 80-as évek végétől a kortárs magyar zeneszerzők irányába: személyes jó barátságot ápolt Balázs Árpád, Hidas Frigyes, Bogár István zeneszerzőkkel, akik a Magyar Néphadsereg házi szerzői is voltak és sorra írták műveiket a Központi zenekar számára. Nevéhez számos magyarországi katonazenekari fesztivál szervezése kötődik. Legnehezebb vezetői korszaka a rendszerváltás utáni hadsereg átalakításokkal jött el, amikor számos zenekart kellet megszüntetnie, vagy átszerveznie más helyőrségekbe, szembesülve a törékeny emberi sorsokkal és élethelyzetekkel. Kivételes pedagógiai érzékében bízva mindig hitt abban, hogy a professzionális katonazene előszobája az amatőr fúvósmozgalom, amelyet mindvégig hűen támogatott, mint a Fúvószenei Szövetség elnöke 1998- 2015 között. Mindezek mellett mindig volt ideje, hogy új zenekari hangszerelésekkel lepje meg a magyar katonazenei szakmát.

 

 

https://www.parlando.hu/2018/2018-7/D4.jpg

Dohos László

 

E kivételes zenei és vezetői életpályát 1995-ben magas zenei kitüntetéssel, a Liszt Ferenc-díjjal honorálták. 2005-ös nyugdíjba vonulásával nem tört meg a zene iránti alázat és tenni akarás, hiszen a Debreceni Egyetem Zeneművészeti kar felkérésére docensként kezdett el fúvóskarmesteri vezénylés technikát tanítani. Sikeres pedagógiai módszerét és tevékenységét a Magyar Honvédség katonazenekarainak karmesterei bizonyítják, akik nála szereztek mesterdiplomát.

 

Dohos László kitüntetéseiből:

1976 – Szocialista Kultúráért

1995 – Liszt Ferenc-díj

1997 – Tiszavasvári díszpolgára

2005 – Ezüst karmesteri pálca

2005 – Honvédelmi miniszter díszkardja

2009 – Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje

2017 – Egressy Béni-díj

 

Vezényel: Dohos László, az MH főkarmestere

Kéler Béla (1820-1882): Katonaélet

https://www.youtube.com/watch?v=0memxMuMpoI (9:18)

Magyar Honvédség Központi Zenekar felvétele, 2004.

Szent, szent, szent, nagy a mi Istenünk! | Advent Rézfúvós Zenekar (1:25)

Őrbottyán – karácsonyi falunap | Advent Rézfúvós Zenekar (1:37)

70/ 50 koncert " Előttem az elődöm" (1:11:29)

 

 

II.

Huszár Lajos

 

          Huszár Lajos | zeneszerző - Akadémikusok

 

A zene költője – Portréfilm Huszár Lajos zeneszerzőről (előzetes) (4:37)

 

Huszár Lajos: Alföldi Varázsénekek (Magical Chants from Lowland) op.34 (22:21)

Dalciklus Polner Zoltán verseire

Meláth Andrea – mezzoszoprán, Réti Balázs – zongora

00:00 I. Csecsemőrontás 04:40 II. Tréfás 07:39 III. Legényfogó 14:05 IV. Javasasszony 16:41 V. Gyereksirató

 

Huszár Lajos: Álom-töredékek, (Dream-fragments) op. 37/b (6:48)

Dratsay Ákos - fuvola

 

          Huszár Lajos: Cherubinische Gesänge, dalciklus Angelus Silesius verseire op.42 (13:42)

 

Huszár Lajos: Sanctus op. 46 (10:22)

Benedekfi István - zongora (piano)

(Budapest, 2018.11.18.)

 

Huszár Lajos: Három darab kínai témákra (Three pieces on chinese themes) (14:24)

Karasszon Eszter – gordonka, Homor Zsuzsanna – zongora

00:00 I. Piros liliomok; 06:23 II. Scherzo Jünnanból; 10:00 III. Tibeti szerelemi dal

 

Huszár Lajos: Chamber Concerto for Cello and 17 Strings Sin Katalin cello (16:21)

Sin Katalin cello, Weiner Chamber Orchestra, dir.: Weninger Richárd

(1993. Budapest, Pesti Vigadó)

 

Huszár Lajos: 3 Zongoradarab (Ünnep [Holiday], Scherzo, Meditazione notturna) (7:28)

Klebniczki György- zongora

0:00 - Ünnep (Holiday) 03:13 - Scherzo 04:08 - Meditazione notturna

(Budapest, 2018.11.18.)

 

 

III.

 

KINCSES VERONIKA ÉNEKMŰVÉSZ-TANÁR SZÜLETÉSNAPJÁRA (VÁLOGATÁS LEGENDÁS SZEREPEIBŐL) (PDF))

(Parlando 2018/8.)

 

IV.

Póka Balázs

(Eger1947június 2.)

operaénekes, művészeti vezető

 

 

Semmelweis Orvostudományi Egyetemen szerzett diplomát. Radiológus szakorvos. Hoór-Tempis Erzsébet, Mircea Breazu és Mario Sarti irányításával magánúton tanult énekelni. Még orvostanhallgatóként ő alakította nagy sikerrel 1972-ben a Jézus Krisztus Szupersztár musicalben Pilátus szerepét. 1976-tól a Magyar Állami Operaház magánénekese. Jelenleg művészeti vezetőként tevékenykedik a PS Produkciónál, amit feleségével Simon Edittel alapítottak, és mely olyan produkciókat vitt színpadra, mint Vámpírok bálja (musical)Sakk (musical), a We Will Rock You (musical) és a Sztárcsinálók rockopera.

 

Figaro belépője - Póka Balázs (4:48)

Rossini: Sevillai borbély.

Vezényel: Kovács László

Sopron 1989

Rossini - Alkalom szüli a tolvajt - jelenet (11:22)

Bándi János, Fehér András, Póka Balázs

Rendezte: Békés András

Vezényel: Kovács László

 

Verdi: La traviata - È grave il sacrifizio (Márta Szűcs, Balázs Póka) (7:41)

Violetta – Szűcs Márta; Germont – Póka Balázs

Vezényel: Kovács János Kovács

(Erkel Színház)

 

A telefon - Gian Carlo Menotti (22:27)

A telefon - Gian Carlo Menotti - vígopera

Lucy - Pászthy Júlia; Ben - Póka Balázs

Fodította: Huszár Klára

Közreműködik a Magyar Állami Operaház zenekara, vezényel: Sándor János

Rendezte: Mikó András

 

Das ist ein Flöten und Geigen (1:31)

Im Rhein, im heiligen Strome (2:25)

Ich will meine Seele tauchen (0:58)
(℗ PS Produkció Released on: 2016-06-

 

 

V.

 

          75 éves Stubendek István, a Concordia Vegyeskar karnagya

 

75 éves Stubendek István, a Concordia Vegyeskar karnagy

Stubendek István

 

Stubendek István 1948. augusztus 6-án született Rozsnyón. A kassai Magyar Tanítási Nyelvű Ipariskolában érettségizett, majd a Nyitrai Pedagógiai Főiskolán végzett zeneszakon 1971-ben. Ezt követően Budapesten elvégezte a Népművelési Intézet Felsőfokú Karnagyképzőjét.

Bodrogközben, a bolyi alapiskolában kezdett tanítani 1971-ben, ahol megalapította annak gyermekkarát is, majd a Tőketerebesi Magyar Tanítók Kórusának karnagya lett. 1976 és 1979 között a királyhelmeci alapiskola tanára voltKomáromba költözve a helyi Művészeti Alapiskola tanára lett, majd 1980-ban megalapítója a CONCORDIA Vegyeskart, amelynek azóta is vezetője.

A Concordia és a Comorra közös főpróbáján jártunk

 

Mellette a Csehszlovák Magyar Tanítók Központi Énekkarának szólamvezetője, karnagya is volt. 1994-ben alapítója a MARIANUM Ének-Zenei Egyházi Alapiskolának, és az iskola gyermekkarának.

Fotóbeszámoló: A nagy finálé

Karnagyi pályáját kiváló szakemberek mellet végezte, mint Reményi János, Párkai István, Sapszon Ferenc, Janda Iván, Vass Lajos.

EZ, ATEMPO.sk Fotó: Cséfalvay Á. András / ATMPO.sk

 

VI.

 

VIRÁGVÖLGYI MÁRIA

 

Népművészet Ifjú Mestere címmel, Artisjus Zenei Alapítvány díjjal, Magyar Arany Érdemrend kitüntetéssel, Halmos Béla emlékéremmel, Martin György- és Prima-díjjal kitüntetett népzenész hegedűtanár

 


4F9D09AA

 

A régi hangok őrzője és továbbadója - Kultura.hu

Beszélgetés Virágvölgyi Máriával

Juhász Kristóf riportja

(2023.01.02.)

 

Női vonások a Fonóban - Virágvölgyi Márta - Füzesi zene (6:39)

Női népzenészek nőnapi koncertjéből. Virágvölgyi Márta - hegedű, Szécsényi Zsófi - hegedű, Strumann Jenőné - brácsa, Lovászi Irén - nagybőgő.

(Fonó Budai Zeneház, 2018. március 11.)

 

Levelestül, ágastul - Virágvölgyi Márta és tanítványai - Vajdaszentiványi dallamok  (12:31)

04:03 Sebes forduló és verbunk: Teszáry Borbála – hegedű; Maczó Villő – hegedű; Fekete Antal "Puma" – kontra; Kozma Gyula – bőgő; Zimber Ferenc - cimbalom

08:45 Korcsos és cigánycsárdás: Szécsényi Zsófia – hegedű; Szécsényi Balázs – kontra, Hárskúti Dávid – bőgő

(Fonó, 2017. március 3.)

 

Levelestül, ágastul - Virágvölgyi Márta és tanítványai - Gyimesi és széki muzsika (21:39)

00:00 Gyimesi halottkísérő, lassú és sebes magyaros: Virágvölgyi Márta - hegedű Fekete Antal "Puma" – ütőgardon

 03:02 Köszöntő: Virágvölgyi Márta és Vasvári Annamária műsorvezető.

 07:14 Széki sűrű és ritka tempó: Csoóri Sándor – hegedű; Fekete Antal "Puma" – kontra; Hermann Mária - bőgő

11:53 Széki lassú, magyar és csárdás: Virágvölgyi Márta - hegedű Fekete Antal "Puma" - kontra Kozma Gyula – bőgő; Tintér Gabriella – ének

(Fonó, 2017. március 3.)



[1] Az írás szerzője: Sárosi Péter őrnagy, a MH Központi Zenekar karmestere, a Solti György AMI tanára, a Fricsay Richárd Katonazenei Hagyományőrző Egyesület alapító elnöke)