Dudinszky Nóra

 

Gondolatok a Kreatív Fuvolaversenyről

 

Hogyan kezdődött?

Dudinszky Nóra fuvolatanár

 

A Nagykovácsi AMI tanáraként évek óta igyekszem diákjaimmal megszerettetni az etűdöket. Egy diákommal való spontán beszélgetésből született az egyik legsikeresebb módszerem. Sehogy sem sikerült elcsípni egy etűd jellegét, így végül elfújtam neki és megkérdeztem, szerinte milyen történet illene a gyakorlathoz? Már érkezett is a történet és perceken belül elkezdtünk dolgozni az etűdön. Ettől kezdve ezzel a módszerrel közvetítek a gyerekek és az etűdök között. Fantáziájuk határtalan és ugyanaz az etűd egyik gyereknek nagymama szilvásgombócáról, másiknak nagypapával való horgászatról szól… lényeg, hogy technikailag és stilisztikailag stimmeljen! 

 

 

Hogy lett ebből verseny?

 

A 2020/2021-es tanév második felében fuvola tanszakunkon (Nagykovácsi Alapfokú Művészeti Iskola) megszaporodtak a Bántai-Kovács etűdök kapcsán a jó sztorik, melyeket a gyerekek találtak ki egy-egy gyakorlathoz.

 

Úgy gondoltam, ezeket a vicces, néha komoly, néha csak egyszerűen szép történeteket, nem kellene a négy fal között tartanunk.

 

Mivel ezt a módszert évek óta sikerrel alkalmazom az etűdök megkedveltetésére, elképzelésem szerint, ha videóra vesszük a történeteket az etűddel együtt, akkor talán mások is kedvet kapnak a gyakorláshoz, illetve az etűd-történet párosításhoz. Hiszen az etűd, mint kötelező tananyag, sokszor nem annyira kedvelt a diákok körében.

 

Így kerültem kapcsolatba Barna-Szalai Zsófiával, aki a Bántai-Kovács etűdöket is kiadó EMB kereskedelmi vezetője. Hamarosan már az országos verseny kiírásán dolgoztunk. A szakma részéről azonnal pozitív volt a verseny fogadtatása, sok telefon, email érkezett. Ez sok erőt adott a munkához, szervezéshez.

 

 

A zsűritagok kiválasztása kis nehézséget okozott, hisz nem egy hagyományos versenyről lévén szó, meg kellett találni azokat a szakembereket, akik nyitottak a kreativitás felé ugyanakkor a verseny rangját szavatolják…

 

Fontos megjegyeznünk, hogy ez a verseny nem egyenrangú egy hagyományos minősítő országos fuvolaversennyel, nem is ezt tűzte ki célul. Szándékunk úgy népszerűsíteni az etűdöket, hogy közben élvezetes legyen a munka és a kitalált történet kapcsán diákunk magáénak érezhesse a választott verseny etűdöt. Versenyünkre nem csak azok a gyerekek küldenek videót, akik amúgy is minden országos versenyen jelen vannak. Számos olyan esetet láttunk, amikor peremvidékről vagy kifejezetten hátrányos helyzetű tanulótól kaptunk pályázatot. Ez igen fontos küldetése versenyünknek, hogy olyan fuvolista növendékek is megmutathassák magukat, akiknek nem áll módjukban eljutni egy hagyományos országos versenyre. Hiszen nem minden zeneiskolás diákból lesz fuvolaművész, de etűdöket mindenkinek tanulnia kell. S ha teheti ezt élvezettel, felszabadultan, miért ne tenné?  Több versenyzőnk beszámolt arról, hogy nagyon jó móka volt a felkészülés, a rajz elkészítése. Pedig az etűdöt nagy pontossággal visszaadni, a videót a megadott paraméterek alapján megszerkeszteni, saját történetet kitalálni és mindezt határidőre leadni nagy feladat. Úgy tűnik ez a diákoknak, fuvolatanároknak egyaránt élvezetes munka volt.

 

Ezekkel a gondolatokkal indult útra versenyünk három éve, még a covid lezárás alatt, mikor is 42 iskolából 120 videó érkezett.

 

2023.

Idén már sokkal gördülékenyebben ment a szervezés. Tanárok és diákok egyaránt könnyebben értelmezték a verseny kiírást, kezdtek neki a munkának.  Megtisztelő volt, hogy a zsűrizést idén Barna-Szalai Zsófia EMB kereskedelmi vezetőjemellett Eckhardt Gáborzongoraművész-tanár (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és Tóth Aladár Zeneiskola) és Gáspár Kornélia fuvolaművész,tanár (Nagykovácsi Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója), a Nemzeti Filharmonikus Zenekar fuvolaművésze vállalta.

 

Barna-Szalai Zsófia                Eckhardt Gábor                  Gáspár Kornélia

 

Az eddig pályázó zeneiskolák mellé újak is csatlakoztak, ez nagy öröm számunkra.

 

A III. Kreatív Fuvolaversenyre 42 iskolából 72 videó érkezett az ország minden tajáról.Mindhárom versenyünkön igyekeztünk a diákok mellett a felkészítő tanárok munkáját is honorálni. Tavaly a szegedi Király- König Zeneiskola tanárai kapták a különdíjat (mint a legtöbb díjazott fiatal felkészítői), idén pedig Páljános Anna az Óbudai Waldorf Iskola fuvolatanára részesült a kitűntetésben.

 

Milyen témákat érintenek a gyerekek? Barna-Szalai Zsófia gondolatai a témával kapcsolatban

 

A Kreatív Fuvolaversenyt három évvel ezelőtt hívtuk életre azzal a céllal, hogy új utakat keressünk a fuvolatanulásban – és a tanításban is – annak érdekében, hogy ez a folyamat élvezet legyen mind a gyerekek, mind pedig a pedagógusok számára. Társalapítóként a kezdetektől lehetőségem van figyelemmel kísérni a versenyt, melynek köszönhetően mostanra egy sokkal komplexebb kép alakult ki bennem a megmérettetésről.

 

A beküldött videókban a gyerekek a lelküket tárják elénk: őszintén meg merik mutatni való énjüket, a legbelsőbb gondolataikat, vágyaikat, de akár a félelmeiket is. Mindez természetesen nagy felelősséget ró ránk, ezért mindig nagy odafigyeléssel és hosszas mérlegeléssel döntünk; mindvégig az egyéni teljesítmény számít.

 

Az is megfigyelhető, hogy minden egyes évnek megvan a maga központi témája vagy sajátossága. Ezáltal nagy összefüggéseket lehet felfedezni arról, hogy éppen mi mozgatja a diákok fantáziáját, és arról is, hogyan reflektálnak a körülöttük lévő világra – legyen szó akár társadalmi, akár politikai ügyről.

 

Az első versenyt 2021-ben rendeztük meg, a COVID19 járvány kellős közepén. A több mint száz alkotásból az érződött ki, hogy amíg a világ felnőtt lakosságát megrázta a pandémia, valamint a következményeitől való félelem, addig a gyerekek lelkében béke honolt. Biztonságban érezték magukat és kiegyensúlyozottak maradtak, videóik az álmokról, a vágyakról, az elérendő célokról szóltak.

 

2022-ben éppen az orosz-ukrán háború kitörése után kellett elkészíteni a videókat. Ezekben az alkotásokban már érződött a félelem és a tehetetlenség, ugyanakkor a vágy is egy szebb, jobb, biztonságosabb jövőre.

 

Idén úgy tűnt, elérkezett a cselekvés ideje, ugyanis többen pályáztak olyan történettel, amely valamilyen küzdelmet jelenített meg, benne a jó és a rossz harcával egy magasabb és nemesebb cél elérése érdekében. De hallhatóak voltak nyílt állásfoglalások még az olyan fajsúlyos témákban is, mint például a bántalmazás. Az idei év kiemelkedő témája a természet és a természetvédelem volt. A gyermekek érezhetően a természet közelségére, békéjére, nyugalmára vágynak, a megterhelő hétköznapok után.

 

A verseny jövőjét előrevetíti, hogy idén volt olyan versenyző, aki már digitális videóval pályázott, sőt olyan is, aki anime figurákat használt a története elmeséléséhez. Jóleső érzés látni a több szögből felvett, megvágott és gondosan elkészített alkotásokat, mert ezek mind azt mutatják, hogy fontos ez a verseny a gyerekek számára. Bízunk benne, hogy évről-évre mind többen elkészítik és bemutatják majd nekünk a saját történetüket.

 

Hogyan tovább?

 

Úgy látom, hogy a fuvolázás mellé bevonni a vizuális megjelenítést és a mesélést igen jó irány! Szeretnénk versenyzőinket a minél szabadabb mesélésre buzdítani. Sokkal hitelesebb, ha ők maguk MESÉLNEK, (így nagy betűvel) mintha görcsösen felolvasnak egy történetet. Végig nézve nyerteseink videóit, talán kedvet kapnak az etűdök gyakorlásához olyan zeneiskolások is, akik eddig kevésbé rajongtak a gyakorlatokért. A szakma és a gyerekek visszajelzése alapján törekszünk a IV. Kreatív Fuvolaverseny megrendezésére!

 

 

 

 

Nyertes videóinkat itt lehet megtekinteni:

https://www.youtube.com/watch?v=xUoWJrWAw5g&list=PLTbLW3VoyUW2pRkIi_GG3v6iadYQZ3gW8

Weboldalunk: www.kreativfuvolaverseny.hu

Youtube csatornánk: https://www.youtube.com/@Kreativfuvolaverseny

 

A 2022 évi verseny díjazottjai