TAKE
TWO
Patricia Kopatchinskaja
felvételéről
Teljes
lejátszási lista megtekintése
(26 video)
℗
2015 Alpha
℗
Alpha Classics 211 /
Outhere Music France
Kevés
olyan külföldi előadóművész van, akitől a jórészt egy-egy
zenekar (bérleti előadásai) mellett elkötelezett budapesti koncertlátogató
egyaránt emlékezetes élményeket kaphatott. Közöttük kiemelkedő helyet
foglal el a „mezítlábas” hegedűs, Patricia Kopatchinskaja, akinek játékát hallva a vezető hazai
zenekaraink publikuma csakhamar megfeledkezett a szenzációhajhász
beharangozókról és egyéb kuriózumokról. Maradt a zenével való elvarázsolás.
A 47 éves
hegedűművész, aki Moldovából Ausztrián keresztül jutott a svájci
állampolgárságig, kivételes intenzitású tehetség, sajátosságát éppen az adja,
hogy zenei világa előítéletmentes. A múlt és a jelen produktumai egyaránt
vonzzák (hosszú a számára komponált művek listája), és miközben
hangszertudásának perfekciójával elkápráztat, kreativitásával
egyszersmind felszabadít. A több-kevesebb koncertélmény birtokában is
mindenképp figyelemreméltóak felvételei, ahol már a programösszeállítással
egyszerit hív életre (NB., Kopatchinskaja
zeneszerzést is tanult – talán a jó esetben így megszerezhető „belső
értés” is hozzájárul biztos értékítéletéhez).
2015-ben megjelent
felvétele, a TAKE TWO, duókat tartalmaz 1000 év zenetörténetéből. Persze,
a duó ezúttal nem többet jelent, mint hogy valamennyi műsorszámot egy-egy
partner közreműködésével szólaltatja meg. Az albumot 0-100 éves
fiataloknak szánja. Vélhetnénk poénos, figyelemfelkeltő gesztusnak – de
aki végighallgatja az albumot (vagy akár csak belehallgat), csakhamar rájön: „van
benne valami”, s örömmel tölti el megszólítottsága ebben a különleges korhatárú
hallgatóságban.
Ritkaságok
sorjáznak, a 77 perc során 24 tétel csendül fel, a csaknem negyedórás
zárószámot és Biber: Sonata
Reprezentativáját leszámítva terjedelmük 0:38 és 7:16
között van. Mondhatnánk, miniatűrök, mondhatjuk, kaleidoszkóp-elemek. De
akárhogy is nevezzük őket, mindegyikük önmagában is lebilincselő. Ami
egyszersmind „nehezíti” is felvételhallgatás (hagyományos) gyakorlatát.
Az előszóból
kiderül: kislánya, Alice inspirálta erre a programra, akit afféle zenei
csodaországba akar bevezetni. Minden rövid darabhoz van kommentár-szöveg (előre
végigolvasva: voltaképp meg kellene tanulni, hogy az egyes tételeknél
„előjöjjön” az aktuális info-anyag;
zenehallgatás közben pedig aligha olvasható – figyelemelterelő). Marad
tehát – véleményem szerint – a leghatásosabb módszernek a számonkénti leállás
(akár a zene előtt, akár a hangzást követően olvassuk el a rá vonatkozókat).
Minden bizonnyal lehet „csak úgy” is végighallgatni a programot, de az a tájékozódás
elemi jelei nélkül már-már tiszteletlenségnek tűnne.
Patricia Kopatchinskaja
https://www.patriciakopatchinskaja.com/
Kopatchinskaja kivételes
intenzitása mindvégig magas hőfokon ég (és éget), kezdve a bevezető
darabtól, amelyet afféle „fültisztítónak” szán. Vagyis, tabula rasát kér
hallgatóságától, hogy előítéletek ne befolyásolják (nem véletlen, hogy a
felvétel mottója – vagy inkább ars poeticája) Cage-idézet. Igen, Kopatchinskaja sok szállal kapcsolódik a múlthoz, és biztos
kézzel válogat, hogy milyen rendezőelvek mentén haladjon. Zenetörténeti
ritkaságokban (biciniumokban) tobzódunk, ugyanakkor szinte észrevétlenül értékes
tudás-morzsákat is elszór (a szórakoztató sorok között). Persze nem kétséges:
elismert művésznek kell lenni ahhoz, hogy hívó szavára (korábbi
kamaramuzsikus-partnerei) extrém feladatokra is vállalkozzanak. Vagy talán nem
is feladatok ezek, hanem kivételes játék-lehetőségek, mint például Reto Bieri számára az okarinán
való „kakukkolás” (Giuseppe Giamberti: Cu cu)? Biber
szonátájában egész „állatkert” vonul fel – majd egy, a tücsökről és a
hangyáról szóló gyermekopera nyitánya következik. Itt rajzaival közreműködőként
is megjelenik a múzsa, Alice. Egy alkalommal pedig „szövegíróként” is
felfedezzük őt, Heinz Holliger: The Little Something című darabja 2014-ből való,
vélhetően alkalmi kompozíció. Alcíme „A Small
Story by Alice”, ajánlása az akkor kilenc éves
kislánynak és édesanyjának szól.
Patricia Kopatchinskaja
https://www.patriciakopatchinskaja.com/
A „hegedű +”
lehetőségei szinte feltérképezhetetlennek tűnnek. Sajátos
hangszín-kombinációk varázsolnak el. Úgy látszik, szívesen kalandozik megannyi
neves művész ebben a különleges világban, ahol jól megfér egymás közvetlen
közelében a Winchester Tropárium egy tétele és Jorge Sanchez-Chiong (*1969) darabja, Guillaume
de Machaut Balade-ja és
Claude Vivier hegedű-klarinét darabja
(1975-ből). Mint az eddigiekből is kiderült, a személyesség
alapvető szempont a műsor összeállításában – Mauricio
Sotelo (*1961) a hegedűművésznek ajánlott
darabja is helyet kapott a válogatásban. S amire a 24. trackhez
ér a hallgató, szinte már meg sem lepődik, amikor Bach: d-moll
hegedűszonátának híres tétele, a Chaconne,
Anthony Romaniuk improvizált csembalókíséretével
hangzik fel. Mert ebből a zenei csodaországból az egyetemes zenekultúra
nagyjai sincsenek kitiltva…
Fittler Katalin