Születésnapi
CD-hallgatás
Augusztus 7-e: e
napon született 1943-ban egy osztrák muzsikus, Luz Leskowitz. A salzburgi muzsikuscsalád gyermeke hatévesen
kezdett hegedülni, tanult szülővárosában, Bécsben, Luzernben
és Londonban is, ez utóbbi helyen nem kisebb mesternél, mint Yehudi Menuhin
(aki később tanárnak is meghívta a zeneiskolájába). Gyorsan magasba
ívelő pályakezdet: nagysikerű debütálás, koncertek több kontinensen.
A hegedűn kívül brácsán is játszó fiatal művész – nem kis részben
egykori tanárai közül Ernst Wallfisch és Menuhin
hatására - a kamarazene elkötelezettje lett. A(z 1957-ben) Gstaadban
életre hívott Menuhin-fesztivál pedig arra inspirálta, hogy maga is alapítson
fesztivált. Így jött létre 1970-ben a „Harzburger Musiktage”, a 27 éves muzsikus első ilyen
vállalkozásaként, amelyet több hasonló követett. A szervezőmunka azonban
sohasem térítette el a zenélés gyakorlatától. Nevéhez fűződik a Salzburger Solisten
kamaraegyüttes megalakítása, amely a Harzburger Musiktage 10. évének nyitókoncertjén mutatkozott be.
Luz Leskowitz munkásságának korszakos jelentőségű
fejezete, hogy negyed századon keresztül (1991–2016) vezetője volt a Salzburger Schlosskonzerte hangversenysorozatainak. A Mirabell-kastély márványtermében, ahol egykor Mozart is
koncertezett apjával és nővérével, 1954 óta rendszeresen intenzív
kamarazenei élet folyik: az évenként 230-at meghaladó (néha akár 270)
rendezvény feltűnően magas szám. A város, a helyszín „kötelez”, és
részben a műsorkínálatot is befolyásolja. A fesztiválok közötti
időszakban a helyiek és a környékbeliek rendszeres
élőzene-hallgatását biztosítja, és emlékezetes marad egy-egy koncert a
turisták számára is. A muzsikusok számára is figyelemre méltó lehetőséget
jelentett: fiataloknak afféle bemutatkozó koncertet a Mozart-Stadtban, másoknak – sorozatban vállalt fellépésekkel –
akár megélhetést is biztosított rövidebb-hosszabb időre. Anyagi okokra
visszavezethetően többrendbeli változás történt: 2017-ben új kézbe került,
új névvel, immár Schlosskonzerte Mirabellként
a rendezvénysorozat.
Luz Leskowitz, aki a 25 év során maga is rendszeresen részt
vett a kamarazenei produkciókban, 74 évesen sem érzi befejezettnek szakmai
életét: ennek bizonysága a Salzburger Schlosskoncerte – In Japan
programot beharangozó CD, amely a Harmony of the DUO címet viseli. Luz Leskowitz kamarapartnere Misa Hasegawa,
műsorukon két különleges Mozart-szonáta, valamint a hegedű-zongora
irodalmának egyik örökzöldje, César Franck: A-dúr szonátája szerepel.
Az e-moll szonáta
már hangnemválasztása okán is különlegességnek számít a mozarti életműben
(fontos a hangnem olyan zeneszerző esetében, akinek abszolút hallása volt,
s ebből adódóan rendkívüli érzéke a karakterek, intonációs típusok iránt).
Más vonatkozásban egyedi a B-dúr szonáta (K. 454), amelynek több érdekessége is
van. A Bécsben fellépő olasz művésznőnek, Regina Strinasacchinak komponálta (aki a maga korában ritkaságnak
számított, nő létére koncertező művészként, aki ráadásul remekül
játszott gitáron is, ráadásul komponált és vezényelt is). Időszűke
miatt azonban csak a hegedűszólamot írta le, a bemutatón üres kottalapot
helyezett a kottatartóra, tehát mintegy rögtönözte szólamát a szerző. A mű
a korábbi, nemritkán házimuzsikálásra szánt zongora-hegedű szonátákhoz
képest jelentős eltérést mutat, amennyiben egyértelműen pódiumra
szánt, reprezentatív alkotás, amelyben a két hangszer egyenrangú partner.
Az osztrák és a
japán művész harmonikus duót alkot (Hasegawa
mesterei között Jörg Demus is szerepel),
kiegyensúlyozott hangzás, plasztikus formálás jellemzi játékukat. Nem kisebb
élményt jelent tolmácsolásukban a Franck-szonáta sem.
Luz Leskowitz hangszere az
1707-es „Ex-Prihoda Stradivarius”,
amellyel a hosszú évtizedek alatt eggyéforrottak.
Leskowitz 2017 óta
fiatal japán muzsikusokkal Japánban folytatja azt a kamarazene-centrikus
koncertszervező munkát, amely az elmúlt negyed század folyamán a vérévé
vált. S közben hangszeréhez sem lett hűtlen. Jó volt újrahallgatni ezt a
felvételt a 81. születésnapján.
Fittler Katalin