Minőségi manóság
a derű órája
a Concerto Zeneházban
Egy korábbi MANÓ koncert fotója
„Zenés
ismeretterjesztő sorozat a Concerto Zeneházban a 3-10 éves korosztály
számára” – így ajánlja a MANÓ sorozatot a Concerto Budapest éves programja. Nem
tudom, hogyan lehetne a nagyközönség tudomására hozni, hogy ez valami egészen
különleges minőség, ahol az élmény pillanatról pillanatra a lelket
felüdítő vitamininjekcióként funkcionál.
Az idei évadban a
négy alkalmat magába foglaló sorozat nyitó programja 2024. október 27-én
kápráztatta le a nézőket-hallgatókat. Hagyományosan délelőtt és
délután, hagyományosan házigazdaként Iván Gáborral, és természetesen nem
hiányozhatott a – miként az ajánlóban olvasható – „a csöppségek nagy kedvence”,
Méhes Csaba pantomimművész sem.
Ismét egy
(faj)súlyos adalék ahhoz, hogy a gyermek ösztönösen „minősít”, ráérez a
minőségre! Talán még az apróságok kísérőiként a műsor(oka)t végigélvező kísérők mindegyike sem tudja: Méhes
Csaba nemzetközileg jegyzett világklasszis. Tehát, mindennemű kommentár
nélkül, felbecsülhetetlen értékű produkció részesei az apróságok, akik
viszont így, koncertlátogatóként szinte az anyatejjel különleges minőséget
kapnak, ami által – remélhetőleg – a későbbiekben védettek lesznek
mindenféle gagyi kínálattal szemben, akkor is, ha az trendinek, divatosnak
számít.
Az idei MANÓ
sorozat első programja az „Ellentétek koncertje” címet kapta (a folytatás:
Hangszerek ünnepe, Báltermek koncertje, Népek zenéi, szokásai, legendái).
Általános cím, sok minden belefér. Ezen belül: megannyi élmény is, pontosabban:
olyan élmény, amely – játékos formában, szinte észrevétlenül – életreszóló tanulságokat, alapvető ismeretanyagokat
tartalmaz.
Az „Ellentétek
koncertje” kiérlelt produkció: a covid idején rögzítették és sugározták a
produkciót, a közönség előtti, élő premierre került most sor. (Talán
nem felesleges rögzíteni annak a villám-tesztnek az eredményét, amelyből
kiderült: mindössze egyetlen kéttagú – gyermek-szülő – kiscsoport
jelentkezett, amikor az volt a kérdés, hogy ki látta… (Újabb adalék arra, hogy
az információ-bőségben úgy „szóródik” a figyelem, hogy a személyes
érdeklődésre számot tartó produkciókra sem tud fókuszálni…)
Egyrészt
„felújítás” volt tehát a műsor (az előadók részéről), másrészt
viszont premier (a közönségnek). Minden ment olajozottan, a játékosok
játszottak, a közönség pedig – élt! Tehát, nem „a hallgató-hallgat” jólnevelt
gesztusa lépett életbe (a közönségreakciók gyermekközönségnél amúgy is
kiszámíthatatlanok), hanem valami szokatlan atmoszféra: amikor egyszerre
érvényesült a távolság az előadók és a hallgatóság között, és a közös tér,
amikor – divatos szóval – interaktív közönségre lehetett számítani.
Úgy tűnik,
Iván Gábornál a gyakorlat kizárólag a tapasztalatokat (tanulságokat)
gyarapítja, nyoma sincs rutinnak (amely a kiégéshez vezető út
jelentős építőköve). Ideális partnerei a Concerto Budapest
művészei, akik hasonlóképp nem „szolgálat”-ként tekintették a megismételt
egyórás programot, hanem mintegy első hallgatókként élvezték – az egészet.
Vagyis azt a légkört, a közönség-reflexiókkal, ami az előadásuk nyomán
kialakult.
„Az élmény: nem
megosztható” – mondta egy rádiós riportműsort megelőző, Pagoda-beli beszélgetésen egy zeneszerző, ami első
pillanatban furcsának tűnt, de pillanatok alatt belátható volt, hogy mire
gondol. A leglelkesebb beszámoló is csak a reflexiót tükrözi (az embernek akár Platon barlangja is eszébe juthatott) … Ilyen helyzetbe
kerültem most, amikor próbálok élmény-morzsákat továbbítani.
A
műsorvezető (aki a műsor kitalálója, részt vett a
szerep-játékokban, alkalmanként karmesterként irányította a hangszereseket és a
közönségből rögtönzésszerűen kialakított
„szavalókórusokat” is, ráadásul, rövid számok zeneszerzőjeként is
bemutatkozott) az első perctől az utolsóig, sőt, még azután, a
köszönetnyilvánításokat és gratulációkat fogadva is, ezer-százalékos
jelenléttel generálta a figyelmet. És ebben a légkörben nem lehetett passzívnak
maradni – mert az aktivitás jele mindaz a „testbeszéd”, ami olykor mosolyban,
máskor halkabb-hangosabb tetszésnyilvánító reflexióban nyilvánult meg.
A rutinos
koncertlátogatónak is külön feladatot jelentett a figyelemmegosztás, amire
óhatatlanul is kényszerült: a legkisebbek reflexiói éppúgy érdekesek
(egyszeriek) voltak, mint amennyire érdemes volt az előadásra
koncentrálni. És egy idő után természetesnek tűnt ez a
multifunkcionalitás: az egyik élményforrástól a másikhoz – akárcsak villanásnyi
időre – áttérni szinte része lett a játékos figyelemnek, merthogy minden
mozzanat méltó az észrevételezésre.
Mindez üdén
pihentetőnek tűnt – és lopva végigtekintve
a hallgatóságon, megállapítható volt: feszültségmentes közegben mindenki jól
érezte magát. Hogy egészen különleges légkör alakul(hatot)t ki, annak ékes
bizonysága a közreműködő zenekari művészek „viselkedése”.
Ők is a hallgatóság részét képezték, amikor épp nem szerepeltek – amikor
viszont zenélésre került a sor, koncertterembe illő minőséget
produkáltak.
Valami ilyesmire
gondolhatott Kodály, amikor arra hívta fel a figyelmet, hogy nem „leereszkedni”
kell a gyerekekhez! Maximálisan a sajátjuknak érezhették a műsort,
amennyiben rendre aktivizálta őket a műsorvezető, egyszerű
kérdésekkel, amelyek nyomán viszont értékes tanulságokkal jutalmazta őket.
A „kicsi-nagy” után például az „alacsony-magas” ellentétpárnál igazi
hallásgyakorlatot kaptak: egy hang tisztán, ugyanaz „alacsonyan” és ugyanaz
„magasan” – egymás után, majd egyidejűleg is, feloldódva tiszta prim hangközben. Az „alacsony-magas” után sor került a
„mély-magas” ellentétpárra is, amikor „zümmögő” mély hangot és „cincogó”
magas hangot produkáló gyerek-szólisták után a közönséget is „megénekeltette” a
műsorvezető. A játékban mindenki örömmel vett részt. Azt nem is
tudatosította, hogy egyszersmind az együtt-zenéléshez közös tempó szükséges –
ütőhangszeres művész-mivoltából magától értetődőnek
tartotta, hogy együtt „lélegzik” (muzsikál) az alkalmi előadók csapata.
(És itt térnék ki a vastaps jelenségére – külföldi előadók afféle magyar
specialitásként értékelik, néha szórakoztatónak, hazai lelkes közönségünk
vastapsát. Pedig ez a koncertteremben nem afféle kényszer-szabvány, hanem
leginkább a közösen átélt zenei élmények alapján egyfajta közös szívdobbanás
realizálása – mindig bosszant, ha nem a közös élmény reflexiójának tekintik!)
Szakszavak csupán
játékosan fordultak elő – de éppen ezért: megjegyezhetően. Mert a „pizzicato”-t érdemes ízlelgetni – és miközben betagozódik a
kicsik szókincsébe a különleges idegen kifejezés, társul hozzá a jelentése is,
a zenei illusztrációnak köszönhetően. Volt szomorú és vidám, lassú és
gyors – és hogy az oktató/ismeretterjesztő jelleg maximálisan háttérbe
szoruljon, rendre színpaddá vált a mini-pódium: megannyi alakban megjelent
Méhes Csaba, aki egyrészt a műsorvezetővel való jelenetekben,
másrészt önálló pantomim-produkciókkal rendre lenyűgözte a közönséget.
Iván Gábor
átiratában szerepelt például Muszorgszkij: Egy kiállítás képei című
komolyzenei örökzöldjéből a Katakombák-tétel. Számomra itt mutatkozott meg
leginkább a pantomim-művészet ereje: Méhes Csaba mozdulatai nyomán szinte
láthatóak lettek a falak, amelyeken tapogatódzik, s amelyek akadályozzák
haladásban. Saint-Saëns: Az állatok farsangja
című remekéből a Teknőcöt jelenítette meg – és hogy az élmény
még teljesebb legyen, afféle tánciskolát létesített, vállalkozó kedvű
gyerekek utánozhatták mozdulatait. A közreműködés személyessége tovább
mélyítette az élményt! Hacsaturján Kardtánca a harsányságot,
Kodály Esti dala a halk (meghitt-bensőséges) hangulatot hozta. Nem
hiányozhatott Beethoven Örömódája sem, Iván Gábor rövid verziójában, a
zeneszerző ük-ük-ük-unokáját megszemélyesítő dirigensként Méhes
Csabával! Egyszerre komoly és vidám – ez a kettősség hatotta át ezt az
örömórát.
És egy
meglepetésszerű közönség-válasz: a hangos-halk ellentétét idéző tanár-diák
szituáció egy gyerekből a tanár-diák ellentét megfogalmazását váltotta ki
(amire aligha gondolhatott eredetileg a műsortervező) – Iván Gábor
példás frappáns reagálással „dolgozta fel” ezt a spontán poént…
A törpék lehetnek
heten (lásd Hófehérke) avagy számosan (lásd Grieg, avagy a Hupikékek). A Manók
négyen vannak a Páva utcai Zeneházban (pontosabban négy ikerpárként). Érdemes
lenne „szaporítani” ezt a népséget, hogy minél többen megismerhessék. És főként:
hangsúlyozni a javasolt gyermek-korosztály felső határát! Az alsó tagozatos iskolások számára is üdítő kikapcsolódást
jelenten(én)ek ezek a találkozások. Manókkal,
muzsikusokkal és pantomimművésszel.
Fittler Katalin