„Aki tudja …” – folytassuk!
A Galambos János
Zeneiskola és a Soroksári Művészeti Fesztivál
A címben
megkezdett idézetet legtöbben minden bizonnyal G. B. Shaw elhíresült – és
alkalmanként poénkodva „továbbfejlesztett” - mondásává
egészítenék ki (Fiatalabbak kedvéért: aki tudja, csinálja, aki nem tudja,
tanítja. Woody Allen elhíresült folyatása: aki tanítani sem tudja, abból lesz a
tornatanár. A népi humor terméke, hogy aki azt sem tudja, abból lesz az
igazgató bácsi). De mindig vannak a „szabályt” nem erősítő kivételek
– a közelmúlt élményein fellelkesedve, ezek egyikére szeretném irányítani
nemcsak az érdeklődés intenzív reflektorfényét, hanem arra bíztatva a
magukat megszólítva érző Olvasókat, hogy – folytassák. Aki tudja, csinálja
…
Értő
elemzők rámutattak, hogy Hamvas Béla különleges esszéjében, A bor
filozófiájában „fikció és valóság csodálatos harmóniában van”. (Ettől még
fájhat a borászok feje, ugyan hol helyezzék el könyvespolcukon az említett
karcsú kötetet.) Ez bátorít fel arra, hogy megkockáztassam azt az állítást,
hogy Nagy-Budapest legifjabb kerülete (XXIII.-ként Soroksár) feltérképezetlen
földrajzi adottságai révén Zeneországunk kiváló trombitás-termő vidéke. A
kiváló televényen azonban könnyen meghonosíthatóak egyéb hangszeresek is!
Ebből a termesztőmunkából alaposan kiveszi részét a Galambos János
Zeneiskola. Hogy a kertészetnél maradjunk: az általunk óvodának nevezett
intézményt határainkon túl Kindergarten-nek hívják –
gyermekkertészet, ahol a fiatal hajtásokkal foglalkoznak. A zeneiskolát ilyen
meggondolásból akár Musikgarten-nek is tekinthetjük,
amely nem korlátozódik apróságokra, s ha a növendékek életkorának felső
határát időről-időre szokás hivatalból módosítani (többek között
abból a meggondolásból, hogy az esetleg zenei pályára alkalmas fiatalok
képzéséhez mindenképp maradjon elég lehetőség), örömmel foglalkozik olyan
(fiatal) felnőttekkel, akiket „pusztán” zeneszeretetük késztet – sohasem
túlzottan megkésett – hangszertanulásra.
Hogy a mondásoknál
maradjunk, ha „a puding próbája az evés” – nos, a trombitás-termő vidék
valódi ínyencnek bizonyul. Van kit hallgatni – és van kinek játszani. Régi
helyzet ez Soroksáron, ahol a rendezvények látogatottságára soha nem lehet
panasz. Igaz, hagyományosan gondoskodnak gazdag-sokszínű kínálatról a
programszervezők.
Az évente
ősszel megrendezett Soroksári Művészeti Fesztiválnak aktív
résztvevője a Galambos János Zeneiskola. Idén bővült a koncertek
helyszíne: idejekorán megjelentek a plakátok, amelyek a Galambos Zeneiskola 125
éves dísztermébe invitálták az érdeklődőket. Zsúfolásig megtelt a
nézőtér, úgyhogy sokan értesülhettek a jó hírről: az évfordulós
megemlékezésnek gyakorlati haszna is lesz, amennyiben felújításra kerül a szebb
napokat látott, patinás épület homlokzata. Odafigyel a tankerület
vezetősége, s a város (Soroksár: város a fővárosban) vezetése
magáénak érzi az oktatási intézményt, amely rendre jeleskedik a helyi ünnepi
alkalmakon való szereplésekben, s ez (polgármester hölgyek és urak, figyelem!)
a vezetőségnek a rendezvényeken való rendszeres megjelenésén (!) túl is
kifejezésre jut.
Hallgatóság
és közreműködők
Az ünnepi
hangverseny műsora oly módon volt sokszínű, hogy mindenki találjon
kedvére való hallgatnivalót. Ehhez persze szakmai
felkészültség, érdeklődésbeli nyitottság és
„környezetismeret” egyaránt szükséges. Együtt muzsikáltak tanárok és diákok, az
utóbbiak szólista-szereplésre is kaptak lehetőséget (a félreértések
elkerülése végett: attól „lehetőség”, hogy a bőség zavarán túl
számolni kell az idő-tényezőkkel, tehát, tartózkodni a maratoni
műsoroktól, tekintettel arra, hogy nemcsak az előadók, hanem a
hallgatók sorában is a legkülönbözőbb korosztályok képviseltetik magukat).
Stilárisan, és a műsorszámok hangulatát tekintve is változatos volt a
program, amely stílszerűen fanfárral kezdődött (Clarke: Trumpet Voluntary),
növendék-produkciókkal folytatódott (Hegedűs Domonkos gordonkán Hugo Schlemüller Mazurkáját játszotta, majd Griegtől a
Törpék indulóját zongorázta a többszörös versenygyőztes Filep Zina. Aki hallotta Hochstein Lili
virtuóz blockflöte-játékát (ő is rutinos
versenygyőztes), szívesen megjegyezte a napjainkban szinte ismeretlen
szerző, Ernst Krähmer nevét. Aztán tanári
kamara-produkciók következtek (Schubert, Albinoni, majd különleges színfoltot
jelentett egy apa-fia ütős-produkció (Weisz Nándor, Weisz Noel), igazi
virtuóz ritkasággal (Nikolas Martynclow:
Jigui la guiguine set up duo).
És mivel jazz-tanszak is működik a zeneiskolában, (esetenként
klasszikussal párosított) jazzes csemegéket is hallhattunk. Életkortól
független kedvencként a Kis kece lányom is
felcsendült (gyermekhangon és jazzesen is). Astor Piazzola Libertangója nem
először – s nem utoljára – töltött be finálé-funkciót a zeneiskolai összeállításban.
Erre az ünnepi
koncertre 2024. október 16-án került sor – két nappal később, 18-án
egészen más programmal jelentkezett a zeneiskola a Táncsics Mihály
Művelődési Házban rendezett Gálakoncerten. Nagyobb terem –
lehetőség nagyobb létszámú, immár nem kamara-, hanem zenekari
produkciókhoz.
Fanfárt
követően tanár-diák szólistával hallhattunk (zongorakísérettel) egy tételt
Krommer két klarinétra szánt
Kettősversenyéből, majd komolyzenei örökzöldként Liszt La
Campanellája (a nemzetközi versenyeken is sikeres) Bocskai Ákos
előadásában, egy Corelli-szonátát követően négykezes-átiratban Bizet
Carmen-szvitje következett. Aztán mind könnyedebb hangvétel uralkodott el, Morricone, Mancini, Gershwin muzsikájával, J. Cosma slágerével (a Hulló falevéllel) – végül egész blokk
filmzenékből, harmonikazenekarral, valamint a zeneiskola tanár-diák
„nagyzenekarával”. A színpad-átrendezéseket rutinos konferansziéként élvezetes
kiselőadásokkal kitöltő zeneiskolaigazgató, Geiger György korábban is
feltűnt a kamaraprodukciókban, a zenekar élén ő irányította
karmesterként az általa vezetett intézmény jeleseiből összeállt, mindig a
műsorszámok igényei szerint alakuló együttest.
A színvonalról
mindennél többet elárul, hogy a gyermek-közönség is lelkesen (egyszersmind
fegyelmezetten) hallgatta az eseményszámba menő koncertet. Amelyre –
csakúgy, mint a két nappal korábbira - tanárok és növendékek az évi „rendes”
iskolai foglalkozások mellett készültek fel!
A zeneszeretet
légköre hatotta át mindkét estet, amelyek a hallgatókat is inspirálták, hogy
lehetőségeik szerint keressék az együtt-muzsikálási lehetőségeket.
Geiger György minden alkalmat megragad, hogy szavakkal vagy aktív muzsikálással
a kamarazenének toborozzon újabb rajongókat. És újabb szemléltető példákat
kaptunk arra, hogy az általa vezetett zeneiskolában – miként egy vele készült
interjú a címében is hirdeti: - a gyerek nem a négy falnak gyakorol.
Fittler Katalin
GRATULÁCIÓ A FÜGGELÉKBEN
A Soroksári Napok keretében komoly elismerésben
részesült Somorjai István trombitaművész-tanár és Geiger György, a
Galambos János Zeneiskola igazgatója. Több évtizedes munkájukat Soroksári Zenei
Érdeméremmel jutalmazta az XXIII. kerületi Önkormányzat.