80 ÉVE SZÜLETETT

 

KLEJÁNSZKY TAMÁS

 

(Budapest, 1944. október 30. – Budapest, 2015. március 24.),

a Budapesti Tavaszi Fesztivál volt igazgatója, az Európai Fesztiválszövetség egykori főtitkára, zongoraművész.

 

SCHANDA BEÁTA

 

eLLeNSzÉLBeN, vitatkozva[1]

 

Klenjánszky Tamás 70. SZÜLETÉSNAPJÁRA

 

Az „áruló” írástudó tehát nem avval lesz árulóvá, ha lába nem megy egyenesen a Csillag felé, melyre ujja mutat. Az árulást akkor követi el, ha nem is mutat többé a csillagra. Léptei magánügyek, de szavaiért és átjelzéséért felelős a világnak, melynek kalauzává szegődött.

 Babits: Az írástudók árulása

 

Kedves Tamás!

 

Ha Rád gondolok, gyakran eszembe jutnak Babits fenti sorai is. Valamikor - félszázada? – írástudónak szegődtél. Magad választotta csillagra mutattál – akár divatosan sziporkázott, akár felhők takarták el. És mint mindent, ezt a „mutatást” is vehemensen csináltad-csinálod.

 

Emlékszem a Pécsi Nemzetközi Zenei Táborra: ha székeket kellett pakolni, vezetőként is az első voltál. „Ciki” lett volna, ha társadalmi munkás ifjoncként nem állunk be mi is.

 

Azután emlékszem a Jeunesses-évekre: félig-meddig a hivatalos munkád volt (az egykori Interkoncert „patronálta” a Jeunesses Musicales Magyarországi Szervezetét – hol igazgatói jóváhagyással, hol meg állandó mozgások közepette). Makacsul építetted az országos hálózatot, beszélted rá a – ma már szintén őszülő, egykori – ifjú művészeket, hogy vállaljanak (ingyen!) iskolai koncerteket akár a „világvégén” is. Sőt elmagyaráztad nekik, hogy ez a saját, elemi érdekük: rutint is, hűséges közönséget is szereznek általa. Te igazán nem csupán szlogenként hirdetted, hogy „legyen a zene mindenkié”, hanem megvalósítottad: kezdeményezésedre lett zenei tábora a szakmunkásoknak, vagy a pop-rock első akkordjait pengetőknek, nemzetközi fesztivált kaptak a rézfúvósok, de szorgoskodtál a kortárs zene vagy éppen az akkor induló irányzat, a historikus hangszerek játékosai körül is. Pedig fújt az ellenszél! És mindig kevés volt a segítő kéz, ritka az egyetértő szó, és persze lapos maradt a buksza is. Mégis: csuda dolgok születtek: zenei klubok, táborok szerte az országban, ismeretterjesztő-képző stúdió Földes Imre vezetésével, és egy társadalmi szervezet országos vezetőséggel, választott funkcionáriusokkal, nemzetközi részvétellel – egy olyan korban, amikor ez bizony fehér hollónak számított!

 

Sokat vitatkoztál: hazai és nemzetközi körben egyaránt. Mindig a meggyőződésedért, valami ideálért. Még ha sikerült is keresztülvinned, akkor se neked hajtott hasznot. Sőt, nem csak vitatkoztál, bizony ütköztél is. Volt, amikor Te mondtál le a posztodról, és volt, amikor Téged váltottak le. Kaptál elismerést is, szidást is – szemből is, hátulról is. De hát így jár az, aki prófétául szegődik, aki nem a tömeg hangján szól!

 

És sokat harmonizáltál: meg tudtad magyarázni a tűznek és a víznek, a macskának és az egérnek, hogy miért feltétlenül szükséges és értelmes dolog, hogy együttműködjenek. Erről a koncepció-alkotásodról nem csak idehaza, de a Nemzetközi Zenei Tanácsban is legendák keringtek. Még ma is tapasztalom: ha valahol egymásnak feszülnek a szempontok vagy a szempontok harcias lovagjai –, akkor időről időre akad, aki Téged emleget: ezt a Tamás tudná megoldani! Ahogy az „IO-meeting” -ek is a nevedhez kötődnek: a Nemzetközi Zenei Tanács egymástól nagyon különböző nemzetközi szervezeteit (international organisations, IO'=s) makacs következetességgel ültetted egy asztalhoz, hogy keressék a közöset! És ha nem voltak elég találékonyak vagy szorgalmasak, akkor éjszaka megírtad Te, hogy mit is kéne kitalálniuk.

 

Sokan tartunk számon tanárunkként, mentorunkként. Tanultunk tőled hidat verni, kihívásokkal szembenézni, nem könnyen feladni, sikertelenség esetén is újrakezdeni...

 

Nem tudom, hány ezer oldalt gépeltél tele – sokszor otthon, a konyhaasztalon - ötletekkel, javaslatokkal, új (vagy újra-) kezdeményezésekkel. Régi Zenei Napok, Crescendo Alapítvány, Ars Danubiana, Nemzetközi Liszt Társaság... Akad köztük sikertörténet, és akad kudarc is – így életszerű! Mert, hogy is mondja a már idézett írásában Babits: „Ő – mármint az írástudó – is tudja, hogy a Csillag elérhetetlen. De mégiscsak a Csillag az, ami e földi utakon irányt jelez. Aki egyenesen feléje megy, betöri homlokát, és elpusztul. De aki végképp elveszti szem elől, az eltéved, és céltalan tömkelegbe fullad.” Nos, a „homlokbetörésről” is tudnál mesélni aki rohan (és számodra mindig minden sürgető!), az elbotolhat a saját lábában is, meg a mások által az útra dobott (vagy egyszerűen csak elejtett, ottfelejtett) kacatokban is. De az biztos, hogy Te „nem fulladsz a tömkelegbe”! Egyéni vagy, te vagy a Klenya, a Tamás, a Mr. Klenjánszky! Isten éltessen!

 

EMLÉKEZÉS KLENJÁNSZKY TAMÁSRA[2]

 

Klenjánszky Tamás

(Felvégi Andrea felvétele)

 

Előttem van egy kép 1963-at írtunk a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola folyosóján a sovány, kissé hajlott hátú, félszegnek tűnő, de nagyon is magabiztos fiatalember jön lendületes léptekkel, és lelkesen és intelligensen beszél valamelyik frissen tanult darabról. Zongoraművésznek készül, nagyon szorgalmasan és céltudatosan gyakorol.

 

1969-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett zongoraművészi diplomát, de már főiskolás évei alatt is aktívan közreműködött a Jeunesses Musicales magyarországi hálózatának kiépítésében és a nemzetközi szervezet munkájában. Kiváló nyelvtudása alkalmassá tette arra, hogy angolul, franciául vagy éppen németül és oroszul tárgyaljon, vagy tartson előadást. 1971-től az Interkoncert munkatársa, majd nem sokkal később művészeti titkára lett.

 

1991-ben létrejött az önállósult Interart Festival Center, melynek igazgatójává nevezték ki. Megállás nélkül dolgozott. Mivel magam is a cég munkatársa voltam, közelről láttam munkastílusának előnyeit és hátrányait, szárnyaló, néha már a reális lehetőségektől is elrugaszkodó terveit, melyek megvalósításában nem ismert akadályt. A céljai eléréséért vívott sokszor önemésztő harcban természetes volt, hogy nem csak támogatókat talált. De a mérleg nagyon pozitív, küzdelmei meghozták a gyümölcsüket: Soproni Régi Zenei Napok, Kecskeméti Nemzetközi Kodály Fesztivál és az 1991-ben megújított Szombathelyi Bartók Szeminárium és Fesztivál.

 

Ez utóbbi keretében „Bartók – új zene” mottóval új sorozatot indított a kortárs zene kiemelkedő hazai és külföldi művészeinek részvételével. Eközben a Budapesti Nemzetközi Zenei Versenyeket is irányította, és kezdeményezésére jött létre a fiatal művészeket támogató Crescendo Alapítvány. Tevékenységének a hazai rendezvények szempontjából is fontos részét képezte a nemzetközi zenei szervezetekben végzett intenzív munkája. 1994 és '97 között a Nemzetközi Fesztiválszövetség alelnöki posztját töltötte be.

 

1991 és 1996 között a Budapesti Tavaszi Fesztivált igazgatta. Hivatali ideje alatt a fesztiválprogramokban különleges hangsúlyt kapott a kortárs zene. 1997-től 2004-ig Genfben a Nemzetközi Fesztiválszövetség főtitkára volt. Hazatérése után a visegrádi Ars Danubiana Alapítvány rendezvényeinek szervezésébe kapcsolódott be, de többé nem adatott meg neki, hogy tehetségét és tudását itthon is kamatoztassa.

 

Sokak szerint nincs pótolhatatlan ember, ám akik ismerték őt és tevékenységét, tudják, hogy Klenjánszky Tamás a kevés kivétel közé tartozik.

 

Perédi Márta

 

Szombathelyen a világ

 

A nyolcvanas évek közepén egy forró nyári napon Szombathely arra ébredt, hogy nyüzsgő, kíváncsi embercsoportok lepik el az utcákat, várakozó tekintettel (vagy épp tanácstalanul) sietnek hangszertokot cipelve, lepedőnyi kotta-paksamétákkal hónuk alatt. A nyáresti melegben a Bartók-terem előtt kígyózó sorok, a kollégium körül az éjszakáig beszélgető csoportok, a kurzusok hallgatóinak lankadatlan figyelme, tanár és tanítvány koncentrált együttműködése, a zsúfolt hangversenytermek vibráló izgalma ez mind egy akaratból született.

 

Egy ember álma volt, de olyan emberé, aki felismerte a gondolatot, megtervezte a helyet és az időt, és megtalálta terveihez a szövetségeseket. Így született meg Szombathelyen a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál Klenjánszky Tamás inspirációjára. Nem nagy város Szombathely, nyaranta mégis megpörgette az új zene forgószele, távoli földrészeket hozott közel, és a jelent jövőre tágította.

 

A távlatos gondolkodás volt Tamás igazi eleme. Bármit kért vagy tett, felsorakoztatta érveit: tudod, ez azért lesz majd jó, mert erre építhetjük a... és ő mindig épített. A Bartók Fesztivál csak egy csepp, de benne tükröződött a magyar zenei élet.

 

Szombathely még egy lehetőséget köszönhetett neki: a régizenei előadói gyakorlatot ugyanígy pártolta. Az Európa-szerte ekkor kibontakozó historikus előadás mögött vélhetően látta, hogy nem más az sem, az is csak kortárs zene, csak éppen egy másik kortársa, s most azt a kort keressük, szólaltatjuk meg hangszereinken. Ő teremtett lehetőséget, hogy Szombathely erről az oldaláról is megmutatkozzon; a Capella Savaria és a Szombathelyi Énekegyüttes otthon voltak Sopronban, a Régi Zenei Napokon. S eközben olyan igazi „kegyelmi” pillanat is létrejött, amikor Esterházy Pál Harmónia Caelestis ének lemezfelvétele közben (pihenésként?) a Szombathelyi Énekegyüttes Kurtág György személyes iránymutatásával rögzítette a József Attila-versre komponált Klárisokat.

 

Amit Tamás koncert- és fesztiválirodák vezetőjeként végbevihetett, nemcsak mély szakmai elkötelezettségről, de kellő diplomáciai érzékről is tanúskodott. Mindig túlment kicsit a határon, mindig feszegette a kereteit, de épp csak annyira, hogy az „ügy” ami a lényeg volt eredményesebben, otthonosabban működjön. Felelősséggel állt valamennyi iniciatívája mögé, az elődöktől átvett formákat újraalkotta, és kreativitását, egész lobogó életét oltotta bele teremtményeibe. Neki köszönhette Szombathely, hogy egy időben úgy látszott: a régi és az új zene az a híd, amely a semmi földjét áthidalva szabad (zenei) világba vezet.

 

Köszönjük neked, Tamás, hogy volt ilyen illúziónk!

 

Kaszap Sára

 

 



[1] Muzsika 2014/10. szám

[2] Muzsika 2015/5.