DR. PUSKÁS LEVENTE[1]

 

A klasszikus és jazz-szaxofonozás különbségei és hasonlóságai[2]

DOI: 10.5434/9789634902171/15

 

Absztrakt

A szaxofon korunk egyik legnépszerűbb hangszere; ha bekapcsoljuk a televíziót, rádiót, vagy akármelyik internetes oldalon járunk, biztosan találkozunk vele és hallhatjuk behízelgő, elbűvölő vagy olykor érces, nyers hangját, hiszen a jazzben, a könnyűzenében, tánczenében, popzenében vagy akár a népzenében is elképzelhetetlen olyan zenei együttes, amelyben ne bukkanna fel. Azonban azt már kevesen tudják, hogy a szaxofon története és történelme jó 170(!) éves múltra tekint vissza, sőt feltalálójának és névadójának – Adolphe Sax-nak –, aki egyben a hangszer első tanára is volt a Párizsi Konzervatóriumban, 2014-ben ünnepeltük 200. születésnapját. A 19. század közepén megszülető hangszeren jó 70-80 éven keresztül csak klasszikus és romantikus zenéket játszottak, hiszen a jazz műfaja csak a 20. század tízes-húszas éveiben születik meg. Ez az időszak tulajdonképpen a választóvonal, amikor is a klasszikus és a jazz- (könnyűzenei) szaxofonozás kettéválik, és a két stílusbeli különbség a mai napig megfigyelhető mind a zenei felfogásban, mind a hangképzés terén. Tanulmányomban e két, egymástól merőben eltérő megközelítési mód hasonlóságait és különbségeit szeretném bemutatni.

 

Kulcsszavak: szaxofon, Adolphe Sax, klasszikus zene, jazz

 

Bevezetés

A szaxofon korunk egyik legnépszerűbb hangszere. Ha bekapcsoljuk a televíziót, rádiót, vagy akármelyik internetes oldalon járunk, biztosan találkozunk vele és hallhatjuk behízelgő, elbűvölő vagy olykor érces, nyers hangját, hiszen a jazzben, a könnyűzenében, tánczenében, popzenében vagy akár a népzenében is elképzelhetetlen olyan zenei együttes, amelyben ne bukkanna fel. Azonban azt már kevesen tudják, hogy a szaxofon története és történelme jó 170(!) éves múltra tekint vissza, sőt 4 éve már, hogy megünnepeltük feltalálója és névadója, Adolphe Sax – aki egyben a hangszer első tanára is volt a Párizsi Konzervatóriumban – születésének 200. évfordulóját. Ebből ugye sokak számára ki is derült, hogy Sax az 1800-as évek közepén alkotta meg a hangszert, és abban az időben még nem léteztek azok a zenei stílusok, amelyeknek a szaxofon manapság „főszereplője”. Tehát fel is merül a kérdés, hogy vajon milyen stílusú zenéket játszottak rajta 70-80 évig, amíg a jazz meg nem jelent a 20. század elején az amerikai kontinensen?

Alapjában véve klasszikus és romantikus zeneművekben alkalmazták; többek között Hector Berlioz volt, aki teljes mellszélességgel kiállt Sax találmánya mellett, de megemlíthetjük George Bizet, Maurice Ravel és Claude Debussy nevét is, akik zeneműveket írtak szaxofonra. A 20. században megjelenő jazz műfaja a választóvonal, amikor is a klasszikus és a jazz- (könnyűzenei) szaxofonozás kettéválik, és a két stílusbeli különbség a mai napig megfigyelhető mind a zenei felfogásban, mind a hangképzés terén. Tanulmányomban e két, egymástól merőben eltérő megközelítési mód hasonlóságait és különbségeit szeretném bemutatni.

 

A tanulmány itt megismerhető:

 

Puskás Levente: A klasszikus és jazz-szaxofonozás különbségei és hasonlóságai

 

 



[1] Dr. Puskás Levente klarinét- és szaxofonművész, egyetemi docens (Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar) és a budapesti Egressy Béni Zeneművészeti. Szakközépiskola szaxofon- tanára.r. Puskás Leventeegyetemi docens

[2] A tanulmány forrása: Zenepedagógiai kutatások – A zeneoktatás megújuló módszertana, 2018. Szerkesztette: Prof. dr. Váradi Judit és dr. Szűcs Tímea (Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar) (https://music.unideb.hu/klasszikus-es-jazz-szaxofonozas-kulonbsegei-es-hasonlosagai)