A zene hatalma
Szőnyiné Szerző
Katalin 75 éves
Szőnyiné
Szerző Katalin portréfilmjét vetítették 2024.
október 30-án az MMA Makovecz Imre utcai szalonjában.
Az zenetörténész 75. születésnapi estjén közreműködött Kassai István zongoraművész,
az ünnepeltet Windháger Ákos, az
MMA MMKI kutatója méltatta.
Tapintani lehetett a
figyelmet és szeretetet, amely Szőnyiné Szerző Katalin zenetörténész
felé irányult szerda este az MMA Makovecz Imre utcai
szalonjában. Juhász Judit születésnapi köszöntőjében felidézte: az
ünnepelt napra pontosan tizenhat évvel ezelőtt, 2008. október 30-án védte
meg akadémiai székfoglalóját Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc
emlékképei Brahms magyar kottatárában címmel. A másik aktualitás, hogy
megjelent a zenetörténész Mihalovich-tanulmányok
– Egy pannon zeneművész két világ határán című
tanulmánykötete a Kossuth-Klub – L'Harmattan Kiadó
gondozásában.
Juhász Judit
Mekkora a zene hatalma az emberéltre? Portréfilmjében Szőnyiné
Szerző Katalin felelevenítette tanára, Legán˙
Dezső élettörténetét, aki azzal indította a zenetörténet órát, hogy kedves
kollégák, a Pisztráng-ötös olyan Schubert-mű, amely az
életemet megmentette. Erre mindenki felkapta a fejét.
– A Don-kanyarban a legbiztosabb jele volt annak, hogy valaki föladta,
hogy leült a hóba. A fázástól és kimerültségtől Légán˙
Dezső visszavonuló katonái közül már többen összeestek, de a zenetörténész
kérdezgetni kezdte őket: van-e otthon családja, van-e otthon gyereke, aki
várja őt. Aztán eljött az a pillanat, amikor a tanár úr is úgy érezte,
nincs tovább, és leült a hóba. Akkor a katonái odamentek hozzá, és addig
csavargatták a telepes rádiót, amíg az egyik csatornán befogták neki a Pisztráng-ötöst.
Odatartották a füléhez. Légány elmesélte, ez volt az
a mű, ami őt akkor talpra állította. Úgy érezte, ahol ilyen zenék
megszületnek, ott neki élnie kell. Szuggesztív tanáregyéniség volt –
hangsúlyozta Szőnyiné Szerző Katalin –, és ezzel a 20. századi
Orpheus-legendával átadta a tanítványainak, bizonyságot tett róla, hogy a zene
életet menthet. Ha kellő időben, ha jó helyen szólal meg a mű,
akkor az ember szívéig hatol.
Windháger Ákos művelődéstörténész
Windháger Ákos
művelődéstörténész, az MMA MMKI kutatója méltatásában
elmondta: a magyar zenetudomány kiemelkedő alakja, Szőnyiné
Szerző Katalin pályája példaértékű szintézist mutat a tudományos
kutatómunka és a könyvtárosi hivatás között. Életművében ötvöződik az
elmélyült, tudományos gondolkodás a kulturális értékek közvetítésének
szenvedélyes elkötelezettségével. Első jelentős munkája Kolozsvár
zenei életét tárta fel, s ez bizonyítja: a fiatal kutató már ekkor – az 1960-as
években – felismerte, hogy a zenei múlt feltárása nemzetünk kulturális
önismeretének fontos része.
Szőnyiné Szerző Katalin tudományos munkásságának középpontjában a
19. század magyar zenetörténete áll. Különösen jelentős Mihalovich Ödönhöz kapcsolódó kutatása: a Zeneakadémia
egykori igazgatójának életművét feldolgozó tanulmánykötete nem
egyszerűen az életpálya rekonstrukciója, hanem a korszak magyar
zenekultúrájának széles horizontú panorámája is egyben.
Az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárának
vezetőjeként végzett munkája külön fejezetet érdemel – emelte ki a
méltatásban Windháger Ákos. – Szőnyiné
Szerző Katalin vezetése alatt a gyűjtemény nem csupán
őrzője volt a felbecsülhetetlen értékű dokumentumoknak, hanem
élő, pulzáló szellemi műhellyé vált. A számos általa szervezett
kiállítás, koncert és tudományos program mind azt bizonyítja, hogy a könyvtári
munkára nem passzív őrzésként, hanem aktív kultúraközvetítésként
tekintett. Példa erre az Esterházy-gyűjtemény: a hercegi család zenei
dokumentumainak feltárása, tudományos feldolgozása és nemzetközi kontextusba
helyezése olyan teljesítmény, amely nemzetközi szinten is figyelmet keltett. E
munka során Szőnyiné Szerző Katalin azt is megmutatta, hogyan épült
be a főúri család zenei mecenatúrája az európai kultúrtörténetbe.
Filmvetítés az
MMA Makovecz Imre utcai szalonjában
Hatalmas életmű áll Szőnyiné Szerző Katalin mögött, aki ma
is hihetetlen erővel, meg nem szűnő kitartással járja a maga
útját. A Magyar Művészeti Akadémia tagjaként következetesen képviseli azt
az álláspontot, hogy a nemzeti kultúra megőrzése és továbbadása nem lehet
piaci kérdés. Számos esetben emelte fel szavát a zenei gyűjtemények,
könyvtárak megfelelő finanszírozásáért, és hangsúlyozta a kulturális
alapintézmények kiemelt támogatásának fontosságát. Munkássága során mindig szem
előtt tartotta a határon túli magyarság kulturális örökségét is.
Kolozsvári kutatásaitól kezdve rendszeresen foglalkozott a magyar zenekultúra
teljes spektrumával, függetlenül az országhatároktól. Kutatásainak nemzetközi
visszhangja pedig jelzi: munkássága túlmutat a nemzeti kereteken.
Tóth Ida, fotó: Nyirő Simon (mma.hu)